Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo ei haluakaan hoitaa vauvaa

Vierailija
18.04.2024 |

Meidän esikoinen syntyi puoli vuotta sitten ja ennen syntymäänsä ja parin ensimmäisen kuukauden ajan miehen äiti eli vauvan mummo oli koko ajan tuputtamassa itseään vauvanhoitoavuksi ja kahdesti muistaakseni olikin vauvaa hoitamassa meillä ihan vauvan kanssa keskenään, kun minulla tai miehellä ja minulla yhdessä oli joku meno. 

Nyt jotain on muuttunut ja edelleen mummo ehdottaa säännöllisesti että voisi tulla vauvaa hoitamaan, ja kun sitten ehdotan päiviä jolloin olisi meillä menoja niin mummo keksiikin kaikenlaisia syitä ettei se onnistu - usein työkiireisiin vedoten, mikä on tietty täysin ok. Välillä on kuitenkin jo ehtinyt mainostaa että hänellä on tietty viikonloppu vapaana ja kun sitten ehdotan että sopisiko silloin tulla hetkeksi vauvan seuraksi, hän alkaakin toppuutella että otetaan joku muunlainen hoitokerta kun tähän ja tähän teillä menee jopa tunti poissa kotoa! Lopputulemana mummo sitten aina toteaa että jospa tuleekin sitten vain käymään kahvilla ja tulee sitten moneksi tunniksi höpöttelemään vauvan kanssa muttei tällöinkään oikein halua pidellä tai varsinaisesti hoitaa vauvaa kuten vaihtaa vaippaa tai syöttää.

En tietenkään koe että vauvanhoito on hänen velvollisuutensa, itsepä olen lapsen halunnut ja toki hänet myös itse kasvatan ja hoidan, mutta olen jotenkin ihan hämmentynyt tästä toiminnasta, että miksi pitää sitten ehdottaa ja kerta toisensa jälkeen kuitenkin kieltäytyä. Lisäksi jotenkin itseä uuvuttaa kestitä mummoa, hän on kyllä pääsääntöisesti kauhean mukava tyyppi mutta tosi suorasukainen ja herkästi arvostelee ja kyseenalaistaa esimerkiksi lastenkasvatukseen liittyviä juttuja. Osaan kyllä pitää toki puoleni mutta se vaatii aina toki veronsa, olen näiden vierailujen jälkeen aina ihan poikki 😅

Mieskin on ihmetellyt tätä toimintaa muttei ole oikein suoraan saanut nostettua kissaa pöydälle ja jotenkin itse koen ettei varsinaisesti olisi minun homma ottaa asiaa puheeksi anopin kanssa.

Onko muilla samanlaisia mummoja?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että häntä pelottaa olla vauvan kanssa kun omasta on jo niin aikaa. Ehdottaisin, että hoidettaisiin yhdessä ensin, että vauva tottuu. Näytät vaipat yms vaivihkaa. Kaikki oli erilaista, kun hänellä oli vauva.

En usko että on tästä kyse kun muita suht samanikäisiä vauvoja kyllä hoitanut tässä ihan hiljattain. Tämä toki kyllä on käynyt mielessä kun onhan vauvat erilaisia. Ollaan kyllä käyty myös kaikki hoitojutut tarkkaankin läpi yhdessä.

Ap

No siksipä ei hoida, kun olette käyneet hoitojutut tarkkaan läpi. Sinä et siis luota ihmiseen joka on omat lapsensa jo hoitanut, vaan neuvot miten lasta hoidetaan. Kyllä itsekkin unohtaisin koko homman, olen kyllä tuttujen vauvoja omien kasvettua hoitanut välillä, mutta ovat luottaneet että osaan ihan itse eikä tarvitse neuvoa. En hoitaisi yhtäkään lasta jolla on joku lista miten pitää tehdä, ne on jo liian sairaita, kyllä sairailla lapsilla on lista ei terveillä.

Voi herttileijaa :D ihan mummon pyynnöstä käytiin nämä asiat läpi kun hän jäi hoitamaan vauvaa hetkeksi tämän ollessa pieni. Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin niin mummo on muitakin vauvoja hoitanut viime aikoina, joten kyllä luotan hänen osaamiseensa.

Ap

Vierailija
42/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että häntä pelottaa olla vauvan kanssa kun omasta on jo niin aikaa. Ehdottaisin, että hoidettaisiin yhdessä ensin, että vauva tottuu. Näytät vaipat yms vaivihkaa. Kaikki oli erilaista, kun hänellä oli vauva.

En usko että on tästä kyse kun muita suht samanikäisiä vauvoja kyllä hoitanut tässä ihan hiljattain. Tämä toki kyllä on käynyt mielessä kun onhan vauvat erilaisia. Ollaan kyllä käyty myös kaikki hoitojutut tarkkaankin läpi yhdessä.

Ap

No siksipä ei hoida, kun olette käyneet hoitojutut tarkkaan läpi. Sinä et siis luota ihmiseen joka on omat lapsensa jo hoitanut, vaan neuvot miten lasta hoidetaan. Kyllä itsekkin unohtaisin koko homman, olen kyllä tuttujen vauvoja omien kasvettua hoitanut välillä, mutta ovat luottaneet että osaan ihan itse eikä tarvitse neuvoa. En hoita

Tottakai tulee kysyä vauvan rutiineista ja muustakin, jotta vauvalla olisi mahdollisimman hyvä olla hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä oleva äiti toivoi kovasti lastenlasta ja jopa sanoi auttavansa kaikessa hoidossa. Tuli päivä kun hänestä tuli mummo.... hehkuttaa kaikille tuttaville lastenlasta ja antaa ymmärtää olevansa mukana lapsen elämässä. Totuus on kuitenkin että ei ole kertaakaan hoitanut lasta tai tarjonnut apuaan.

Vierailija
44/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kauaa kun luin pitkän keskustelun anopeista ja äideisä, jotka hoitivat liikaa lapsia. Siitä sitten täällä porukalla miniät ja tyttäret heitä haukkumaan. Eivät saaneet mummot edes kutsua lasten synttäreille kun olivat LASTEN juhlat. 

Nyt on taas toinen puoli tässä keskustelussa, kun eivät mummot hoidakaan. Eivät,  vaikka joskus TÖILTÄÄN ehtisivät. Hirveitä valitusta. 

Pitää mennä mummon ehdoilla, jos hoitajaksi haluatte. Se vaan menee niin. Pieniä lapsia on raskasta mummojen hoitaa, jos vielä työssä ovat. 

Meidän lasten mummo oli ihan paras mummo. Hoiti, mutta en jatkuvasti hoidattanut, vastineeksi hänelle siivosin kerran kuukaudessa. Kaikki sujui hyvin, vaikka oli anoppi. Osasi hän neuvoa, mutta kuuntelin sujuvasti, en ärsyyntynyt. Mummot ovat sellaisia. Suru, kun kuoli hän yhtäkkiä. 

Vierailija
45/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kauaa kun luin pitkän keskustelun anopeista ja äideisä, jotka hoitivat liikaa lapsia. Siitä sitten täällä porukalla miniät ja tyttäret heitä haukkumaan. Eivät saaneet mummot edes kutsua lasten synttäreille kun olivat LASTEN juhlat. 

Nyt on taas toinen puoli tässä keskustelussa, kun eivät mummot hoidakaan. Eivät,  vaikka joskus TÖILTÄÄN ehtisivät. Hirveitä valitusta. 

Pitää mennä mummon ehdoilla, jos hoitajaksi haluatte. Se vaan menee niin. Pieniä lapsia on raskasta mummojen hoitaa, jos vielä työssä ovat. 

Meidän lasten mummo oli ihan paras mummo. Hoiti, mutta en jatkuvasti hoidattanut, vastineeksi hänelle siivosin kerran kuukaudessa. Kaikki sujui hyvin, vaikka oli anoppi. Osasi hän neuvoa, mutta kuuntelin sujuvasti, en ärsyyntynyt. Mummot ovat sellaisia. Suru, kun kuoli hän yhtäkkiä. 

Eihän tässä tuosta ollut lainkaan kyse, vaan mummon valehtelemisesta.

Vierailija
46/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä oleva äiti toivoi kovasti lastenlasta ja jopa sanoi auttavansa kaikessa hoidossa. Tuli päivä kun hänestä tuli mummo.... hehkuttaa kaikille tuttaville lastenlasta ja antaa ymmärtää olevansa mukana lapsen elämässä. Totuus on kuitenkin että ei ole kertaakaan hoitanut lasta tai tarjonnut apuaan.

Tuttua, anoppi kuittailee vielä sanomalla.. onko raskasta, näytätpä väsyneeltä, kylläpä raskaus lihotti/vanhensi sinua, kyllä vauvan kanssa on yksinäistä...  tuntuu että haluaa kostaa jotain itse äitiydessä kokemaansa.. 

Vierailija
47/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista ja kiva kuulla etten ole yksin.

Viisainta varmaankin on kohdata nuo mummon puheet juurikin kohteliaan välinpitämättömästi ohittamalla ja laittaa mies hoitamaan äitinsä mahdolliset kahvitukset.

Ap

Minä mummona en tulisi teidän lapsia hoitamaan, jos huomaisin, ettet sinä viitsi edes kahvia keittää ja olla seurana. Juonittelija olet. Hyvällä saa hyvää, ei pahalla. Pahalla saa vain pahaa. 

Miniät ovat nykyään niin itseriittoisia ja minä ite - tyyppejä. Varokaa, jos alatte miehen äitiä kovin moittimaan, niin se mies ottaa ja vaihtaa akan mukavempaan. Se on viho viimeinen juttu, kun äitiä haukutte. Tämäkin on nähty. 

Vierailija
48/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sanonut, että haluan lapsenlapsia tai että haluaisin niitä hoitaa. Miniä kuitenkin selittää kaikille, että anoppi odottaa innolla lapsenlasta. Korjaan tämän joka kerta todeten, että ei, en ole noin sanonut, lapsenlapsia ei erityisemmin toivo ja jos sellainen tulee, niin se on vanhempiensa lapsi, ei minun. En ole luvannut hoitaa, en ole luvannut huolehtia, en ole luvannut kyläillä, kaikki tuo on miniän omaa kuvitelmaa ja jos tuollaista haluaa, niin kannattaa vaihtaa anoppia.

Vierailija
49/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sama typerä aloitus.

Tällä aiheella saa niin mielenkiintoisen syyttelyväittelyn aikaiseksi.

Ainahan se on tällä palstalla niin, että vanhimmasta polvesta tehdään syyllinen kaikkeen. Itsekkäät keski-ikäiset lapsineen haukkumassa.

Vierailija
50/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisainta varmaankin on kohdata nuo mummon puheet juurikin kohteliaan välinpitämättömästi ohittamalla ja laittaa mies hoitamaan äitinsä mahdolliset kahvitukset.

Ap

Minä mummona en tulisi teidän lapsia hoitamaan, jos huomaisin, ettet sinä viitsi edes kahvia keittää ja olla seurana. Juonittelija olet. Hyvällä saa hyvää, ei pahalla. Pahalla saa vain pahaa. 

Miniät ovat nykyään niin itseriittoisia ja minä ite - tyyppejä. Varokaa, jos alatte miehen äitiä kovin moittimaan, niin se mies ottaa ja vaihtaa akan mukavempaan. Se on viho viimeinen juttu, kun äitiä haukutte. Tämäkin on nähty. 

Miksi se olisi jotenkin varottava asia että pääsee eroon myrkyllisistä ihmisistä?

Sitähän te narsistit toki pelkäätte että kynnysmatto lentää ilousesti taivaan tuuliin pudistaen tomut ja kurat tajaisin päällenne. 

Vierailija
51/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä käyvä mummo on aika kuormittunut. Ikää jo on, ehkä vaivoja, jota ei halua kertoa julki, oma koti vie aikaa, omat harrastukset , lepoakin kaipaa.  Ehkä pelkää pudottavansa lapsen, ehkä pelkää muistinsa puolesta, ehkä ei vaan jaksa sitä vastuuta. Ymmärrän  mummoja.

Työssä käyvä mummo voi aivan hyvin olla 45-50 -vuotias, ikää ei siis ole.

Voi juku. Voiko ollla, mutta jospa ei olekaan? Vit-tu nää perustelut on sitten per-see-stä. eri

Vierailija
52/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottikohan aapeetä kovastikin, kun sai tänne päpätettyä asiansa?

Miksei ota asiaa suoraan kyseeksi tämän anoppinsa kanssa?  Sopimalla asioita hoidetaan, ei tänne kirjoittelemalla.  

Työelämässä olevaa mummoa ei kyllä kannattaisi lapsenhoidolla rasittaa yhtään.  

Vierailija
53/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin olemaan odottamatta mitään apua. Aluksi hämmästyin, sillä puheet eivät meilläkään olleet synkassa tekojen kanssa. "Talk is cheap" sanotaan. Ainakin itsenäistyin lopullisesti viimein ja otin täyden vastuun perheestäni, mikä oli hyvä asia. Pian he alkavat tarvita apua vanhuudenvaivojen takia. Sen voi myös järkätä kunnallisesti sen avun pääosin, kuten lastenhoitokin järkättiin meillä. 

Vierailija
54/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin olemaan odottamatta mitään apua. Aluksi hämmästyin, sillä puheet eivät meilläkään olleet synkassa tekojen kanssa. "Talk is cheap" sanotaan. Ainakin itsenäistyin lopullisesti viimein ja otin täyden vastuun perheestäni, mikä oli hyvä asia. Pian he alkavat tarvita apua vanhuudenvaivojen takia. Sen voi myös järkätä kunnallisesti sen avun pääosin, kuten lastenhoitokin järkättiin meillä. 

Niin kliseistä.  Jos hankkii lapsen ja mummo ei otakaan vastuuta vaan lapsi pitää laittaa päiväkotiin sit kiukutellaan.  "En varmaan hoida vanhana".  No ei ne työssäkäyvät joudakaan vanhoja hoitamaan, ihan turhaa draamaa taas.

Vierailija
55/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan hoito ei ole mummon tehtävä.Se on sinun ja miehesi tehtävä hoitaa vauvvaa.

Biologisesti ihmisnaaras lakkaa saamasta jälkeläisiä juuri siksi niin nuorena, että ihmislapsen kasvattaminen aikuiseksi kestää niin kauan että tarvitaan myös isoäitiä. Kyllä vaan mummon tehtävä on hoitaa vauvaa. 

Vierailija
56/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, anoppi kuittailee vielä sanomalla.. onko raskasta, näytätpä väsyneeltä, kylläpä raskaus lihotti/vanhensi sinua, kyllä vauvan kanssa on yksinäistä...  tuntuu että haluaa kostaa jotain itse äitiydessä kokemaansa.. 

Anoppihan osoitta empatiaa sulle, hän muistaa millaista lasten kanssa oli.  Mitä kostamista se on jos muistaa että äitiysvapaatkin  voi joskus tuntua raskaalta.

Minäkään mummina, anoppina, poikien äitinä en voi osoittaa kuin muistamalla millaista lasten kanssa oli.  Mulla ei ollut äitiä eikä anoppia siinä vaiheessa.

Se ei ole mitään kostamistakaan jos lapsenlapsi tulee kun mummu jo liki 80. Yksinkertaisesti en edes uskaltaisi kävellä lapsi sylissä ja nostella.

Olen taitanut kysellä saatteko yöunta ja just muuta yhtä typerää, taaperon kanssa sil.ät selässäkin.

Auttamaan en pysty mutta en käy vaivoiksikaan kylässä.   En odota mitään apua, sinkkulapseni on luvannut hautajaiset hoitaa 

Vierailija
57/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpö höpö. Vaimo on miehelle ykkönen ja niin kuuluu ollakin.

Vierailija
58/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä kannattaa uskoa sen mitä näkee eli mummo ei nyt halua enää hoitaa vauvaa, mutta tulee mielellään kylään moneksi tunniksi. Se miksi hän näin toimii ei ole oikeastaan olennaista. Mummo ei välttämättä tiedä sitä itse tai pysty sanomaan. Aina voi arvella, että ehkä mummo ei jaksa ja häntä hävettää tulla kylään viemään teidän aikaa (haluaa kuitenkin nähdä vauvaa)?

Itse lopettaisin tuossa vaiheessa hoitoavun kysymisen ja kahvikutsun esittäisin, kun minulla tai miehellä on oikeasti aikaa ja halua kestitä vieraita pidempään.

Meillä näen omaa äitiäni ehkä 1-2 kk välein, kun taas anoppi käy viikon parin välein ja myös hoitaa välillä lapsia yksin ja jopa yön yli. Oma äitini on toitottanut 20 vuotta, miten ei jaksa sitä tätä ja tota, eikä auta tarpeeseen vaan omien halujen mukaan. Hän ei myöskään osaa olla lasten kanssa, saati yhdistää lemmikkejä ja lapsia. Minut hoiti pienenä mummo, mikä selittää tätä äitini kokemattomuutta.

Vierailija
59/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan hoito ei ole mummon tehtävä.Se on sinun ja miehesi tehtävä hoitaa vauvvaa.

Biologisesti ihmisnaaras lakkaa saamasta jälkeläisiä juuri siksi niin nuorena, että ihmislapsen kasvattaminen aikuiseksi kestää niin kauan että tarvitaan myös isoäitiä. Kyllä vaan mummon tehtävä on hoitaa vauvaa. 

Nyt on hyvät päivähoitosysteemit.   Vauva tarvitsee äitiään ja isäänsä suhteen luomiseen, ei kaupungilla tyttöjenkanssa viipottavaa äitiä.

Vierailija
60/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpö höpö. Vaimo on miehelle ykkönen ja niin kuuluu ollakin.

Vaimo joka alkaa hajottamaan (ihmissuhteita) ja hallitsemaan, on syytäkin vaihtaa. Kohta parkuu yh:na, kun mies ei välitä lapsista ja turvaverkkoja ei ole.