Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo ei haluakaan hoitaa vauvaa

Vierailija
18.04.2024 |

Meidän esikoinen syntyi puoli vuotta sitten ja ennen syntymäänsä ja parin ensimmäisen kuukauden ajan miehen äiti eli vauvan mummo oli koko ajan tuputtamassa itseään vauvanhoitoavuksi ja kahdesti muistaakseni olikin vauvaa hoitamassa meillä ihan vauvan kanssa keskenään, kun minulla tai miehellä ja minulla yhdessä oli joku meno. 

Nyt jotain on muuttunut ja edelleen mummo ehdottaa säännöllisesti että voisi tulla vauvaa hoitamaan, ja kun sitten ehdotan päiviä jolloin olisi meillä menoja niin mummo keksiikin kaikenlaisia syitä ettei se onnistu - usein työkiireisiin vedoten, mikä on tietty täysin ok. Välillä on kuitenkin jo ehtinyt mainostaa että hänellä on tietty viikonloppu vapaana ja kun sitten ehdotan että sopisiko silloin tulla hetkeksi vauvan seuraksi, hän alkaakin toppuutella että otetaan joku muunlainen hoitokerta kun tähän ja tähän teillä menee jopa tunti poissa kotoa! Lopputulemana mummo sitten aina toteaa että jospa tuleekin sitten vain käymään kahvilla ja tulee sitten moneksi tunniksi höpöttelemään vauvan kanssa muttei tällöinkään oikein halua pidellä tai varsinaisesti hoitaa vauvaa kuten vaihtaa vaippaa tai syöttää.

En tietenkään koe että vauvanhoito on hänen velvollisuutensa, itsepä olen lapsen halunnut ja toki hänet myös itse kasvatan ja hoidan, mutta olen jotenkin ihan hämmentynyt tästä toiminnasta, että miksi pitää sitten ehdottaa ja kerta toisensa jälkeen kuitenkin kieltäytyä. Lisäksi jotenkin itseä uuvuttaa kestitä mummoa, hän on kyllä pääsääntöisesti kauhean mukava tyyppi mutta tosi suorasukainen ja herkästi arvostelee ja kyseenalaistaa esimerkiksi lastenkasvatukseen liittyviä juttuja. Osaan kyllä pitää toki puoleni mutta se vaatii aina toki veronsa, olen näiden vierailujen jälkeen aina ihan poikki 😅

Mieskin on ihmetellyt tätä toimintaa muttei ole oikein suoraan saanut nostettua kissaa pöydälle ja jotenkin itse koen ettei varsinaisesti olisi minun homma ottaa asiaa puheeksi anopin kanssa.

Onko muilla samanlaisia mummoja?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan hoito ei ole mummon tehtävä.Se on sinun ja miehesi tehtävä hoitaa vauvvaa.

Valehteleva mummoko se siellä?

Vierailija
22/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja kiva kuulla etten ole yksin.

Viisainta varmaankin on kohdata nuo mummon puheet juurikin kohteliaan välinpitämättömästi ohittamalla ja laittaa mies hoitamaan äitinsä mahdolliset kahvitukset.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista ja kiva kuulla etten ole yksin.

Viisainta varmaankin on kohdata nuo mummon puheet juurikin kohteliaan välinpitämättömästi ohittamalla ja laittaa mies hoitamaan äitinsä mahdolliset kahvitukset.

Ap

Juuri näin!

Vierailija
24/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä alku innostuksessa oli unohtanut,miten työlästä vauvan hoitaminen on.

Vierailija
25/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murehtiiko miehesi asiaa yhtä paljon kuin sinä? Vai koskettaako tämä asia enemmän sinua kun sinä huolehdit enemmän lapsi hoito asiasta yleensä, että pääsette miehesi kanssa kaksin jonnekkin? Vai järjesteleekö miehesi myös tätä asiaa oma-aloitteisesti ja itsenäisesti?

Mummo ottaa siis yhteyttä ensisijaisesti minuun koska minä olen lapsen kanssa kotona ja mies töissä eikä tiedä minun ja lapsen menoista tietenkään niin tarkkaan. Mummo kun yleensä haluaisi tulla kahville keskellä päivää niin että minä olen lapsen kanssa kotosalla ja mies töissä. Toki mieskin on äidilleen ehdottanut noita hoitamisia ja samantyylisiä vastauksia hän saa kuin minäkin. 

Minua ei siis yhteinen oma aika miehen kanssa, tai sen puute lähinnä, niinkään häiritse kuin tämä mummon käytös.

Ap

Vierailija
26/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat ja teot ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
27/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ap, tuosta kuvauksesta ei oikein löydy järkevää syytä miksi mummo "haahuilee" vauvanhoidon kanssa. Onko hän muutenkin ihminen joka "höpöttelee" yhtä sun toista ja ei tarkoita sitä mitä sanoo tai lupaa? Meilläkin on muutama vanhempi tuttu joka puhuu että silloin sitä ja tällöin tätä mutta seuraavalla kerralla asia on jo unohdettu. Liekö muisti pettää tai jotain? Mutta onhan se ristiriitaista että tunnin poissaolo tuntuu pitkältä ja on kuitenkin monta tuntia aikaa kahvitella. Tulee vähän epäluotettava kuva ja en ihan pientä vauvaa kyllä kahdestaan hänen kanssaan jättäisi. 

Se että on isoäiti tai muu isovanhempi ei tee ihmisestä automaattisesti miellyttävää tai luotettavaa. Mulla oli tilanne vanhemman sukulaisen kanssa vauvan ollessa pieni että halusi ottaa syliin. Piteli vauvaa tosi huolimattomasti ja itse olin vieressä "varmistamassa" kädet ojossa että saan otteen heti jos on tarve. En antanut toista kertaa syliin, muistaakseni ei onneksi pyydetty. Myöhemmin kuulin että oli aikaisemmin (pitkä aika taakse päin) tiputtanut toisen sukulaisen vauvan. Tuli kauhea olo mutta myös varmuus siitä että siihen äidinvaistoon kannattaa joskus vain luottaa. 

Vierailija
28/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mummo on lukenut tätä aihe vapaa -palstaa ja kauhistunut, kun palstan mukaan isoäidit eivät osaa tehdä mitään oikein, pukevat vauvan ja lapsen väärin, syöttävät makeita, eivät kiellä mitään jne. Ymmärrän mummoa täysin.

Vierailija
29/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa ap, tuosta kuvauksesta ei oikein löydy järkevää syytä miksi mummo "haahuilee" vauvanhoidon kanssa. Onko hän muutenkin ihminen joka "höpöttelee" yhtä sun toista ja ei tarkoita sitä mitä sanoo tai lupaa? Meilläkin on muutama vanhempi tuttu joka puhuu että silloin sitä ja tällöin tätä mutta seuraavalla kerralla asia on jo unohdettu. Liekö muisti pettää tai jotain? Mutta onhan se ristiriitaista että tunnin poissaolo tuntuu pitkältä ja on kuitenkin monta tuntia aikaa kahvitella. Tulee vähän epäluotettava kuva ja en ihan pientä vauvaa kyllä kahdestaan hänen kanssaan jättäisi. 

Se että on isoäiti tai muu isovanhempi ei tee ihmisestä automaattisesti miellyttävää tai luotettavaa. Mulla oli tilanne vanhemman sukulaisen kanssa vauvan ollessa pieni että halusi ottaa syliin. Piteli vauvaa tosi huolimattomasti ja itse olin vieressä "varmistamassa" kädet ojossa että saan otteen heti jos on tarve. En antanut toista ker

Hullua porukkaa olette. Annatte vauvan tuollaisen ihmisen syliin 

Vierailija
30/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä käyvä mummo on aika kuormittunut. Ikää jo on, ehkä vaivoja, jota ei halua kertoa julki, oma koti vie aikaa, omat harrastukset , lepoakin kaipaa.  Ehkä pelkää pudottavansa lapsen, ehkä pelkää muistinsa puolesta, ehkä ei vaan jaksa sitä vastuuta. Ymmärrän  mummoja.

Vierailija
31/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssä käyvä mummo on aika kuormittunut. Ikää jo on, ehkä vaivoja, jota ei halua kertoa julki, oma koti vie aikaa, omat harrastukset , lepoakin kaipaa.  Ehkä pelkää pudottavansa lapsen, ehkä pelkää muistinsa puolesta, ehkä ei vaan jaksa sitä vastuuta. Ymmärrän  mummoja.

Työssä käyvä mummo voi aivan hyvin olla 45-50 -vuotias, ikää ei siis ole.

Vierailija
32/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten pitää puhua paskaa?

Vierailija
33/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas päivän mummovihaviesti. Tämän päivän mummot saa kuulla, kuinka eivät osaa laittaa oikeaa ruokaa, hymyillä oikeassa paikassa, leikkiä oikeaa leikkiä, pukea oikein, ostaa oikeita lahjoja, viedä lomalle oikeaan paikkaan. Siis ei kiitos hoitokeikkoja mummoille. 

Vierailija
34/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että häntä pelottaa olla vauvan kanssa kun omasta on jo niin aikaa. Ehdottaisin, että hoidettaisiin yhdessä ensin, että vauva tottuu. Näytät vaipat yms vaivihkaa. Kaikki oli erilaista, kun hänellä oli vauva.

En usko että on tästä kyse kun muita suht samanikäisiä vauvoja kyllä hoitanut tässä ihan hiljattain. Tämä toki kyllä on käynyt mielessä kun onhan vauvat erilaisia. Ollaan kyllä käyty myös kaikki hoitojutut tarkkaankin läpi yhdessä.

Ap

Jospa hän arvostaa teitä eikä tahdo mokata. Tahtoo siksi aloittaa lyhyillä hetkillä niin, että äiti on heti tavoitettavissa, jos lapselle tulee hätä.

Vierailija
35/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kokee jotenkin velvollisuudekseen sanoa että auttaa, mutta ei oikeasti halua tai jaksa, vaan tosiaan haluaa tavata vain kahvittelukyläilyn merkeissä. Minä olen sen hyväksynyt täysin, enkä enää oleta ollenkaan että äiti hoitaisi meidän lapsia. Jos hän sanoo että voisi taas ottaa hoitoon niin sanon vaan että joo joo, katsotaan sitten kun on tarve, mutta en koskaan ehdota. Koska tosiaan silloin kun viimeisiä kertoja käytin tätä näennäisesti tarjottua hoitoapua, tuli hyvin selväksi ettei hän oikeasti halua, vaikka haluaisi puheissaan olla "hyvä isoäiti".

Vierailija
36/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että häntä pelottaa olla vauvan kanssa kun omasta on jo niin aikaa. Ehdottaisin, että hoidettaisiin yhdessä ensin, että vauva tottuu. Näytät vaipat yms vaivihkaa. Kaikki oli erilaista, kun hänellä oli vauva.

En usko että on tästä kyse kun muita suht samanikäisiä vauvoja kyllä hoitanut tässä ihan hiljattain. Tämä toki kyllä on käynyt mielessä kun onhan vauvat erilaisia. Ollaan kyllä käyty myös kaikki hoitojutut tarkkaankin läpi yhdessä.

Ap

No siksipä ei hoida, kun olette käyneet hoitojutut tarkkaan läpi. Sinä et siis luota ihmiseen joka on omat lapsensa jo hoitanut, vaan neuvot miten lasta hoidetaan. Kyllä itsekkin unohtaisin koko homman, olen kyllä tuttujen vauvoja omien kasvettua hoitanut välillä, mutta ovat luottaneet että osaan ihan itse eikä tarvitse neuvoa. En hoitaisi yhtäkään lasta jolla on joku lista miten pitää tehdä, ne on jo liian sairaita, kyllä sairailla lapsilla on lista ei terveillä.

Vierailija
37/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tää sama juttu ollu täällä just vähä aikaa sitte ja nyt taas sama jankkaus uudestaan.

Vierailija
38/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lainata, ei onnistunut. En tiennyt tapahtuneesta mitään ennen kuin myöhemmin enkä osannut pelätä. Ei nyt ekana tule mieleen kun sukulainen pyytää vauvan syliin että hän on huolimaton. Tai että ei kerrottaisi jos muiden vauvojen kanssa on jotain sattunut. Enkä antanut toista kertaa, säikäytti riittävästi. T:27

Vierailija
39/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää huolta, ettei mummo jatkossa valehtele myös lapselle samaan tyyliin. Sitäkin on nähty.

Vierailija
40/97 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jospa hän arvostaa teitä eikä tahdo mokata. Tahtoo siksi aloittaa lyhyillä hetkillä niin, että äiti on heti tavoitettavissa, jos lapselle tulee hätä.

Jopas on avuttomia mummoja. Kuka näiden vauvat on oikein hoitanut, kun mikään ei tunnu onnistuvan?