Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ukkola: Fyysisesti terve 28-vuotias nainen aikoo kuolla toukokuussa - Ja valtio hoitaa hänen surmaamisensa

Vierailija
18.04.2024 |

28 vuotias joka kärsii masennuksesta on saamassa eutanasian. Vaikka tuossa iässä vielä hyvät mahdollisuudet toipua. Esim itselläkin ollut masennusta 28v iässä mutta nyt ei enää mitään 37 vuotiaana.

Vastaava tapaus oli englannissa missä alaraaja-halvaantuntu mutta muuten täysin terve nuori nainen sai eutanasian, taisi olla jopa 2-3v sisällä onnettomuudestaan eli ei varmasti vain ollut ehtinyt tottua uuteen elämäänsä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fe95e7eb-d701-4199-9376-a5f026cea…

Kommentit (791)

Vierailija
601/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eutanasia tulee Suomen lakiin, pitää perustaa "pyövelien" virkoja. Myrkkyruiskeiden antamiseen ei tarvita lääkäreitä. 

Vierailija
602/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus.

Naisen vanhemmat vastustavat eutanasiaa hänen kohdallaan, mutta itse hän haluaa kuolla.

Kenen oikeus ja totuus toteutuu?

Sen jolla on eniten rahaa. Se tässä maailmassa määrää. Ihan kaikesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvet tiä se kellekkään kuuluu jos ei enää täällä halua olla. Itsekkin voisin kyllä jo lähteä. 

Tulee liian yksinäistä, jos kaikki lähtee. :/

Ahaa eli kaikki maailman ihmiset haluavat todellisuudessa kuolla?

En minä ainakaan, mutta joka toinen kommentoija tuntuu odottavan itselleen eutanasiaa.

No eipä maailmassa yksinäistä tulisi, vaikka joka toinen tästä ketjusta täältä poistuisikin.

Vierailija
604/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on Ukkolan terveenä huudella, että tuska, kipu ja kuolema kuuluvat ihmisyyteen.

Niinpä. Kehtaisikohan mennä tuota elämänfilosofiaansa laukomaan päin syöpäsairaan naamaa?

Mutta syöpäsairaistahan tuossa ei puhuttu, vaan masennuksesta ja muista mt-ongelmista.

"Belgiassa on maailman liberaalein eutanasiakäytäntö. Maa sai tuomion eutanasiatapauksesta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta 2022. Masennusta sairastanut, mutta fyysisesti terve Godelieva De Troyer pyysi armomurhaa, vaikka hänen masennuksensa oli psykiatrin mukaan hoidettavissa. De Troyer etsi kuitenkin käsiinsä muita lääkäreitä, jotka totesivat masennuksen olevan parantumaton. De Troyer oli lahjoittanut eutanasiaa edistävälle järjestölle 2 500 euroa; ja toinen järjestön perustajista antoi hänelle kaksi kuukautta lahjoituksen jälkeen tappavan myrkkypiikin."

- --

"Yhdysvalloissa lääkäriavusteinen itsemurha on käytössä yhdeksässä osavaltiossa.

Jopa 59 prosenttia itsemurhapilleriä pyytävistä kertoi yhdeksi syyksi sen, että he pelkäsivät olevansa taakaksi läheisilleen."

Vierailija
605/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni näitä masennus-eutanasia -keskusteluja EI saisi nyt Suomessa sekoittaa muuhun eutanasia keskusteluun (täysin), muuten ei saada ikinä oikeasti tarvitseville sitä vaihtoehtoa. Kun ne ovat kaksi eri asiaa, osittain. Kunhan nyt saataisi muille se ensin mikäli ehtii saada, jos joku kärsii ja on iäkäs tms. Tai on joku sairaus jossa ei ole muuta. Osalle voi olla joku pilleri apuna, jos erikoislääkäri tajuaa tarjota sen. Vaihtoehtoja.

Vierailija
606/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on Ukkolan terveenä huudella, että tuska, kipu ja kuolema kuuluvat ihmisyyteen.

Niinpä. Kehtaisikohan mennä tuota elämänfilosofiaansa laukomaan päin syöpäsairaan naamaa?

Mutta syöpäsairaistahan tuossa ei puhuttu, vaan masennuksesta ja muista mt-ongelmista.

"Belgiassa on maailman liberaalein eutanasiakäytäntö. Maa sai tuomion eutanasiatapauksesta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta 2022. Masennusta sairastanut, mutta fyysisesti terve Godelieva De Troyer pyysi armomurhaa, vaikka hänen masennuksensa oli psykiatrin mukaan hoidettavissa. De Troyer etsi kuitenkin käsiinsä muita lääkäreitä, jotka totesivat masennuksen olevan parantumaton. De Troyer oli lahjoittanut eutanasiaa edistävälle järjestölle 2 500 euroa; ja toinen järjestön perustajista antoi hänelle kaksi kuukautta lahjoituksen jälkeen tappavan myrkkypiikin."

- --

"Yhdysvalloissa lääkäriavusteinen itsemurha on käytössä yhdeksässä osavaltiossa.

Jopa 59 prosenttia itsemurhapilleriä pyytävistä kertoi yhdeksi syyksi sen, että he pelkäsivät olevansa taakaksi läheisilleen."

Kun läheisistä näkee tai he jopa suoraan kertovat masentuneen/muuten mt-ongelmaisen olevan taakka, saako sitten tehdä heillekin palveluksen valitsemalla eutanasian? Kun on kärsinyt mt-ongelmista vuosikymmeniä eikä mikään ole auttanut?

Vierailija
607/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia on tärkeä ihmisoikeus

Eli heikkomielisen ei voi antaa itse hoitaa raha-asioitaan, mutta järjestät hänelle valtiollisen itsemurha-avun?

Vierailija
608/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ter Beek päätti kuolla samalla hetkellä, kun lääkäri sanoi hänelle, että hänen masennustaan ei voida parantaa eikä mitään ollut enää tehtävissä"

Mitä jos lääkäri olisi vastannut toisin? Jos hän olisi sanonutkin että "kyllä sinulla paljon toivoa ja nytkin vaikutat jo paljon paremmalta." Sanoilla on valtava vaikutus ihmisiin.

Jos pelkät lääkärin sanat vaikuttivat häneen noin paljon, niin eikö se olisi toiminut myös toiseen suuntaan? Lääkäri olisi voinut kokeilla positiivista vahvistamista.

No just, jos luulet että vaikea masennus paranee positiivisilla sanoilla niin taidat olla vähän kujalla koko asiasta. Mutta sitähän tää keskustelu on, eli mutuilua ja loputon liuta olkiukkoja joissa yksikin ylimääräinen lääkärin määräämä pilleri johtaa koko maailman ydinsotaan kun riittävän kalteaa pintaa liu'utaan. 

Vierailija
609/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eutanasia tulee Suomen lakiin, pitää perustaa "pyövelien" virkoja. Myrkkyruiskeiden antamiseen ei tarvita lääkäreitä. 

Ei totta tosiaan tarvita! Kuka tahansa luku- ja kirjoitustaidoton tollo osaa antaa myrkkypiikin.

Vierailija
610/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus.

Naisen vanhemmat vastustavat eutanasiaa hänen kohdallaan, mutta itse hän haluaa kuolla.

Kenen oikeus ja totuus toteutuu?

Ei kai aikuisen lapsen elämästä päättäminen ole ainakaan vanhempien oikeus?

Valtiolla on kuitenkin oikeus siihen päätökseen?

Vierailija
611/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ter Beek päätti kuolla samalla hetkellä, kun lääkäri sanoi hänelle, että hänen masennustaan ei voida parantaa eikä mitään ollut enää tehtävissä"

Mitä jos lääkäri olisi vastannut toisin? Jos hän olisi sanonutkin että "kyllä sinulla paljon toivoa ja nytkin vaikutat jo paljon paremmalta." Sanoilla on valtava vaikutus ihmisiin.

Jos pelkät lääkärin sanat vaikuttivat häneen noin paljon, niin eikö se olisi toiminut myös toiseen suuntaan? Lääkäri olisi voinut kokeilla positiivista vahvistamista.

No just, jos luulet että vaikea masennus paranee positiivisilla sanoilla niin taidat olla vähän kujalla koko asiasta. Mutta sitähän tää keskustelu on, eli mutuilua ja loputon liuta olkiukkoja joissa yksikin ylimääräinen lääkärin määräämä pilleri johtaa koko maailman ydinsotaan kun riittävän kalteaa pintaa liu'utaan. 

No näinpä. Olen itse 30 vuotta saanut kuulla, että kyllä se siitä ja huomanna voi päivä olla parempi. No eipä v*ttu ole ollut. Ei täällä oikeasti tarvitse toisten ihan jokaista väkisin pitää hengittämässä, kun ihminen itse on jo enemmän kuin valmis lähtemään.

Vierailija
612/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just, jos luulet että vaikea masennus paranee positiivisilla sanoilla niin taidat olla vähän kujalla koko asiasta. Mutta sitähän tää keskustelu on, eli mutuilua ja loputon liuta olkiukkoja joissa yksikin ylimääräinen lääkärin määräämä pilleri johtaa koko maailman ydinsotaan kun riittävän kalteaa p

Ei muutakuin lähdet. Ei sua kukaan estä.

Vierailija
613/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli heikkomielisen ei voi antaa itse hoitaa raha-asioitaan, mutta järjestät hänelle valtiollisen itsemurha-avun?

Hoitotestamenttiin sen voi kirjata, mikäli sihen on kykenevä, tai omaiset hänen puolestaan. Näinhän elvytyskieltokin jo toimii.

Muuten, mitä tarkoittaa "heikkomielinen?"

Vierailija
614/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotestamenttiin sen voi kirjata, mikäli sihen on kykenevä, tai omaiset hänen puolestaan. Näinhän elvytyskieltokin jo toimii.

Heikkomielinen tarkoittaa sellaista kuin sinä. 

Vierailija
615/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on sairaus, jonka oireisiin kuuluu usein toivottomuus, näköalattomuus ja suoranainen halu kuolla. Vakavasti masentuneet ihmiset ei aina kykene ajattelemaan tällaisista asioista järkevästi, vaikka kuinka yrittäisi. Onko eutanasia tämän naisen todellinen tahto?

Tämä. Itse kärsin masennuksesta, välillä ollut todella raskaita aikoja, välillä helpottaa kuten nytkin. Vaikka monesti olen ajatellut, että haluan kuolla, ääneenkin sen sanonut, niin totuus on, että en oikeasti halua kuolla. Olen vain halunnut, että olo olisi hyvä tai edes siedettävä. Eli silloin olen tarvinnut apua. Sitä apua jota on todella vaikea pyytää ja vielä vaikeampaa saada.

Ihan sairasta, että kohta joku keksii, että täälläkin voi mielenterveyssyistä tappaa jonkun ja minutkin voitaisiin päästää päiviltä vain sen tähden, että olen surusta sekaisin, väsynyt ja toivoton. 

Vähintäänkin näissä pitäisi olla joku kattavan terapian ja hoitojen vaatimus. Ikäraja ja vuosien harkinta-aika. Olotilaa pitäisi seurata ja jos siinä tapahtuu parannusta niin selkeästi se ihminen voidaan parantaa, jos apua on saatavilla!

Vierailija
616/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkomielinen tarkoittaa sellaista kuin sinä. 

Kerropas päätelmäsi kulku. Ihan noin mielenkiinnosta kyselen.

Vierailija
617/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkolan kirjoituksessa oli tuomitseva asenne siihen, että joku ei halua olla taakkana. Olen 50+ nainen, ja sitä mieltä, että en haluaisi jäädä taakaksi viemään nuorempien polvien resursseja vanhuudenheikkouttani. Siis ei tarvitsisi olla edes tappavaa sairautta, vaan se riittää että on muiden armoilla, eikä se muuksi muuttuisi enää. Olisi se piikki paljon humaanimpi tapa, kuin tehdä inkkarit ja harhailla tarkoituksella  kovilla pakkasilla johonkin kuolemaan. Uskon, että saman ajatuksen jakaa moni.

On luonnonvastaista viedä vaarantaa alemmat polvet resurssien ollessa riittämättömät kaikille. En hyväksy sitä, että moni lapsi, nuori ja työikäinen vammautuu, sairaudet pahenee odottaessa, ja kuolee diagnosoimattominakin vain sen takia, että vanhuuteen kuoleminen on epänormalisoitu, ja heihin kuluu rahat ja resurssit, että edellämainittu mahdollistuu. Vanhuudesta ei parannuta.

Vierailija
618/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just, jos luulet että vaikea masennus paranee positiivisilla sanoilla niin taidat olla vähän kujalla koko asiasta. Mutta sitähän tää keskustelu on, eli mutuilua ja loputon liuta olkiukkoja joissa yksikin ylimääräinen lääkärin määräämä pilleri johtaa koko maailman ydinsotaan kun riittävän kalteaa p

No näinpä. Olen itse 30 vuotta saanut kuulla, että kyllä se siitä ja huomanna voi päivä olla parempi. No eipä v*ttu ole ollut. Ei täällä oikeasti tarvitse toisten ihan jokaista väkisin pitää hengittämässä, kun ihminen itse on jo enemmän kuin valmis lähtemään.

Selkeästi se positiivinen puhe on auttanut, kun edelleen täällä kirjoittelet.

Eikä suakaan ole väkisin pidetty hengittämässä. Kaikki nuo vuodet oli kaupat valmiina sun köysikaupoille menoa. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, niin se ei ole lääkäreiden tehtävä tehdä hommia sun puolesta, jos oot liian pelkuri itse tekemään sitä solmua. 

Vierailija
619/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No näinpä. Olen itse 30 vuotta saanut kuulla, että kyllä se siitä ja huomanna voi päivä olla parempi. No eipä v*ttu ole ollut. Ei täällä oikeasti tarvitse toisten ihan jokaista väkisin pitää hengittämässä, kun ihminen itse on jo enemmän kuin valmis lähtemään."

Älä puhu p askaa. Tyytyväinen olet elämääsi ja siksi elät. Älä yllytä ihmisiä it semurhaan. 

On paljon ihmisiä, jotka haluavat kuol emaa masentuneille naisille. Moni saa m unansa kovaksi ajatuksesta, että naisia aletaan piikittämään ku oliaaksi jonkun pikku masennuksen takia.

Vierailija
620/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin vain Ter Beekin tapauksesta. Nuo lääkärin sanat olivat hänellä selvä triggeri, ainakin jutun mukaa.