Missähän työttömän sitten oikein pitäisi asua
Kun työvoimatoimiston mielestä työttömien pitäisi ilmeisesti muuttaa syrjäseuduilta isompiin kaupunkeihin, missä on paremmat työllistymismahdollisuudet, ja sitten taas hallituksen mielestä työttömien pitäisi muuttaa halvempiin asuntoihin mitä on juurikin siellä syrjäseudulla
Vai tietääkö joku mahdollisesti sellaisen ihmepaikan, jossa on sekä halvat vuokrat sekä hyvät työllistymismahdollisuudet
Kommentit (222)
Ansiosidonnaista leikataan ja asumistukea ja soviteltua päivärahaa.
Ei ole rahaa parturiin, mutta nuo ketä ei irtisanota voivat käydä meidän muiden puolesta sitten parturissa esim. poliisit, rajavartiolaitos, vanginvartijat.
Kestoväri tai permanentti maksaa yli sata euroa.
Permanentti olisi maksanut 160 euroa.
No, en todellakaan ota, kun ansiosidonnaista leikataan.
Väripurkki kaupasta maksoi 8 euroa, laitan sen itse päähän ja kiharoita voi tehdä kotona itse vessapaperilla.
Työkaveri sanoi, että oli maksanut parturista 130 euroa, värjäys ja leikkaus. Hiukset olkapäille asti. Tollaset summat vaatii vakituisen työn täysillä työtunneilla.
Eli kun saa vain sijaisuuksia niin hiukset leikataan itse ja laitetaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Moni työtönhän on sairas, mutta ei ole diagnooseja, kun ei ole rahaa lääkäriin eikä aikaa, kun työkkäri aktivoi työkokeiluihin.
Mulle on vihjailtu että työpaikkalääkärissä selviäisi vaiva ehkä paremmin kun HUS:issa tai jopa niin että vaiva häviää kun menee töihin?
Voiko olla noin ja jos voi niin miten?
"Fazer: Makeisten verokohtelu vääristää kilpailua - voi vaikuttaa suklaatehdasinvestointiin"
Kohta irtisanotaan väkeä eikä asuntovelkaiset voi enää kikkailla. Omistusasuntoon ei saa kohta yleistä asumistukea eikä voi ottaa edes 300 lisätyötä.
Osa-aikatyössä myös soviteltua päivärahaa leikattiin ja jos irtisanotaan osa-aikatyöstä niin ansiosidonnainen on työmarkkinatuen 595 suurtuinen. Ravintola-allalla ja kaupassa on osa-aikatyötä tekeviä ja irtisanomisia on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtönhän on sairas, mutta ei ole diagnooseja, kun ei ole rahaa lääkäriin eikä aikaa, kun työkkäri aktivoi työkokeiluihin.
Mulle on vihjailtu että työpaikkalääkärissä selviäisi vaiva ehkä paremmin kun HUS:issa tai jopa niin että vaiva häviää kun menee töihin?
Riippuu vaivasta.
Julkisella on siirretty toimistotöihin terveysvaivoista kärsiviä, kohta heidät saa irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vihjaisia sellaista? Pitää kuule kyseenalaistaa sellaisen ihmisen ammattitaitoa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vaivasta.
Julkisella on siirretty toimistotöihin terveysvaivoista kärsiviä, kohta heidät saa irtisanoa.
Hallitus heikentää julkisen irtisanomissuojaa. Ei tarvita enää painavaa syytä irtisanomiseen, syyksi riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävissä. Valtio leikkaa myös palkkarahoja. Kohta saa irtisanoa toimistosihteereitä jotka on ennen olleet siivoojia.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sinne isoon kaupunkiin tarvi muuttaa ennen kuin on saanut työpaikan. Silloin on varaa maksaa isompikin vuokra. Niitä töitä voi hakea sieltä halvasta asuinpaikasta käsin.
Ei oikein voi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vaivasta.
Hallitus heikentää julkisen irtisanomissuojaa. Ei tarvita enää painavaa syytä irtisanomiseen, syyksi riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävissä. Valtio leikkaa myös palkkarahoja. Kohta saa irtisan
Pääsevät työkkärin listoille kilpailemaan toimistotöistä.
Leikattu ansiosidonnainen vaatii jatkossa 12 kuukautta työsopimuksen
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti 300 euron suojaosan. Eli jos tienaat 300 euroa niin se vähennetään työttömyyskorvauksesta eli palkka 0.
https://www.pam.fi/artikkelit/9-kysymysta-tyottomyysturvaleikkauksista-…
Silti henkilö saa itselleen etua sovitellusta päivärahasta osa-aikatyön päälle. Tuossa laskin että esim. tonnin osa-aikatyöstä saa jopa 300€ brutto työttömyyskorvausta päälle?
Monet ei saa soviteltuakakaan ja tekevät osa-aikatyötä. Näin ei saisi olla mielestäni muuta kun opiskelija statuksella olevilla.
Esim. tyttäreni, joka alle 25 ei ole saanut muuta kun osa-aikatyön palkkaa joka vaihtelee ihan satasesta tonniin per kk. (Asumistuki myös)
Toimeentulotuen hakeminen hankalaa ja ihme päätöksiä kun kumppani on opiskelija ja myös osa-aikainen eli ei ole saanut sieltä mitään. Hieman outoja laskelmia kyllä tehneet kun näin ne. Missä se oikeus on kaikkien kohdalla, että min. 650 € kk pitää jäädä asumiskulujen jälkeen, jos on palkkatuloja, 500€ ilman palkkatuloja.
Työttömyyskorvauksen saattaisi olla oikeus ja ehkä täyttäisi työssoloehdon mutta lippusten ja lappusten toimittaminen htyöhistoriasta hankalaa, eikä ole sitä tehnyt. Tosin oma vika tuo viimeinen.
Naureskelin, että kaikki tulotiedot kun kuulemma saadaan sähköisesti nykyään niin taitaa toimia niin, että jos olet saama puolella ei niitä tulotietoja saadakaan mistään, mutta jos kyse tukien epäämisestä tai vähentämisestä ne on saatu jo ennen kun ehdit kissaa sanoa ja ennen koko hakemuksen lähettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vaivasta.
Minä olin toimistotyössä. Sairastuin silmäsairauteen joka pikkuhiljaa sokeuttaa, työnantaja halusi siirtää minua koulunkäyntiavustajaksi. Työmatka olisi ollut 30km suuntaansa ja minut olisi pitäyt kuskailla taksilla töihin ja töistä kotiin koska en saa ajaa autolla. Olisi tullut yhteikunnalle mojovat työmatkakulut vain minun takia, oikeushan minulla toki olisi ollut tähän, ainakin silloin.
2400 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 900 netto ja jonkun ajan päästä 850 netto. Jos palkka pienempi niin saa vähemmän.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Ei voi enää tehdä 300 euron lisätyötä, se leikataan työttömyystuesta sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sinne isoon kaupunkiin tarvi muuttaa ennen kuin on saanut työpaikan. Silloin on varaa maksaa isompikin vuokra. Niitä töitä voi hakea sieltä halvasta asuinpaikasta käsin.
Ei oikein voi .
Näin on. Nykyään haastattelijat tarkistavat Digi- ja väestötietovirastosta, että henkilön vakituinen asuinpaikka on sama kuin työskentelypaikan kunta.
Eiku.
Hallitus leikkasi myös soviteltua päivärahaa eli siitä lähtee puolet pois.
https://www.pam.fi/artikkelit/pienituloisilta-leikkaaminen-ei-ole-tulev…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomien asuntoloihin siihen saakka, että on varaa hommata vuokra-asunto.
Miksi ei saa asua omassa itse maksamassa talossa?
Tottakai saa asua, jos siihen on varaa. Ellei ole, pitää harkita muita vaihtoehtoja.
Ei kaikilla ole oikeutta saada toimeentulotukea asumiskulujen jälkeen esim. lainat ei ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein voi .
Näin on. Nykyään haastattelijat tarkistavat Digi- ja väestötietovirastosta, että henkilön vakituinen asuinpaikka on sama kuin työskentelypaikan kunta.
Eiku.
Voivat pistää algoritmiin että tietyltä alueelta tulevat hakemukset menee suoraan silppuriin. Se on niin yksinkertaista.
Kansanedustajien asuntoihin Helsingissä jotka valtio niille kustantaa neljä vuotta.