Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kansalaisaloite äiti- ja isä-termien säilyttämisestä etenee eduskuntaan

Vierailija
17.04.2024 |

"Aloitteessa ehdotetaan myös, että eduskunta edellyttää valtioneuvostoa ryhtymään tarkastelemaan lakeja termien palauttamiseksi lainsäädäntöön siltä osin, kuin näitä termejä on poistettu."

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-222398

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tämä asia ei mene etenpäin eduskunnassa. Perussuomalaiset kun on ottaneet kannan että vievät etenpäin ainoastaan niitä asioita jotka on kirjattu hallitusohjelmaan.

Vierailija
22/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tätä käsitellään eduskunnassa persu Mäenpää huonosti istuvissa vaatteissaan uhriutuu kuinka nykymaailma sortaa valkoista lihaa syövää cis-heteromiestä ja näiden asema pitää turvata. Sheikki Laakso ja  Mauri Pensa-Mauri Peltokangas tukevat tätä. Se Pensa-Maurin hirveä turkistarhausta tukeva puheenvuoro on ollut yksi hirveimmistä puheenvuoroista eduskunnasta. Toki myös Antti Kurvinen piti vastaavan puheenvuoron, mutta teki sen paljon hillitymmin ja asiallisemmin sekä vakuuttavammin.

Ootko avo-vai pakkohoidossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologisia sukupuolia on vain kaksi vaikka ihmisestä tuntuisi miltä hyvänsä. Esim nainen voi sanoa olevansa vaikka puolinainen tai kirahvi mutta sukusolut määrittävät biologisen sukupuolen.

Miksi jumalaan viitataan aina isänä? Sukusolujen vuoksi? Ok.

Vierailija
24/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin GPS paikantimeeni naisenäänen. Mistä tiesin että äänen on naisen? No GPS paikantimen sukusoluista tietenkin.

Vierailija
25/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tää oli se aloite missä pyydetään palauttamaan jotain sellaista mitä ei ole koskaan edes kielletty :D

Vierailija
26/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologisia sukupuolia on vain kaksi vaikka ihmisestä tuntuisi miltä hyvänsä. Esim nainen voi sanoa olevansa vaikka puolinainen tai kirahvi mutta sukusolut määrittävät biologisen sukupuolen.

"Minulla on suurimmat sukusolut, suurimmat ja komeimmat. Kaikki sanovat niin! Lääkärit sanoivat minulle, 'En ole ikinä nähnyt näin isoja sukusoluja.' Suuremmat kuin Uneliaalla Jontulla tai Kamalalla Harrisilla! Se on totta, ihmiset." -Donald J. Trump

Vierailija
27/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tää oli se aloite missä pyydetään palauttamaan jotain sellaista mitä ei ole koskaan edes kielletty :D

Älä viitsi. Tiedät hyvin, kun kerta tätä synnyttäjä huuhaata kannatat, että nimenomaan on luovuttu termien äiti, isä, tyttö, poika käytöstä, kuten tuolla joku jo aiemmin kertoi puhuvansa huoltajasta, puolisosta ja lapsesta. 

Minä en todellakaan ole kenenkään synnyttäjä, vaan äiti. Se, että pieni, ilmeisen mielisairas trans-porukka ei halua soveltua yhteiskunnantermistöön, ei tarkoita, että meidän muiden pitäisi leikkiä heidän harhojensa mukana. 

Vierailija
28/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Tiedät hyvin, kun kerta tätä synnyttäjä huuhaata kannatat, että nimenomaan on luovuttu termien äiti, isä, tyttö, poika käytöstä, kuten tuolla joku jo aiemmin kertoi puhuvansa huoltajasta, puolisosta ja lapsesta. 

Minä en todellakaan ole kenenkään synnyttäjä, vaan äiti. Se, että pieni, ilmeisen mielisairas trans-porukka ei halua soveltua yhteiskunnantermistöön, ei tarkoita, että meidän muiden pitäisi leikkiä heidän harhojensa mukana. 

Sinä saat olla äiti. Ja minä olen mieheni miesystävä silloin kun saan itse valita sanani. Mutta jos joku muu puhuu minusta, en todellakaan halua olla mieheni oletettu vaimo, vaan mieluummin puoliso/kumppani.

Vierailija
29/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luontoäitiin viitataan aina äitinä?

Vierailija
30/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä asia ei mene etenpäin eduskunnassa. Perussuomalaiset kun on ottaneet kannan että vievät etenpäin ainoastaan niitä asioita jotka on kirjattu hallitusohjelmaan.

Koska hyvä hallitusohjelma. 

Vierailija
31/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet adoptoinut lapsen? Kyllä minä olen ihan lapseni synnyttäjä vaikka lapseni minua äidiksi kutsuu. 

Vierailija
32/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa käydä allekirjoittamassa myös kansalaisaloite "Laki lasten ja nuorten seksuaalikasvatuksesta - Lapsille ja nuorille on taattava kehitysrauha"

Hassua että silti jotkut haluavat alentaa suojaikärajaa. Tämä asia liittyy siihen myös.

Suojaikärajaa pitää nostaa jotta nuoret saa kehittyä rauhassa aikuiseksi.

Vierailija
33/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"huoltaja ja vanhempi ovat paljon parempia termejä virallisissa yhteyksissä."

Olen huoltomies ja kovin montaa ihmistä vanhempi; kiellän käyttämästä ko. termejä muissa yhteyksissä.

Vierailija
34/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyrin omassa työssäni puhumaan vanhemmasta tai huoltajasta. Kun tarvitsee kirjata kenestä vanhemmasta juuri on kyse niin vaikka "lapsen vanhempi/huoltaja Outi" tai viittaamalla "aviopuolisoon Heikki" eikä aviomieheen tai -vaimoon. Lapseen voi viitata myös "lapsi Tiia" käyttämättä termejä tytär tai poika. Ei se niin kauhean vaikeata ole.

Varmasti moni viranomainen nämä asiat handlaakin, eikä siitä tarvitse tehdä sen suurempaa numeroa.

Minä taasen tietoisesti kirjoitan tyttö/poika/mies/nainen...

Vierailija
35/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Anna minulle lähde missä on koskaan kielletty äiti ja isä -sanojen käyttö?

Vierailija
36/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi tai huoltaja ei aina ole isä tai äiti. Ei kukaan ole kieltänyt kotona puhumasta äidistä ja isästä, jos sellaiset kotona on. Olen kasvattanut lapsen jonka vanhempi en ole, en edes huoltaja. Täytyy aina korjata virallisiin papereihin mikä oikeasti olen.

Vierailija
37/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hyvä hallitusohjelma. 

Koska mitä? Lauseesi jäi kesken.

Vierailija
38/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on siittäjä ja synnyttäjä. Lapset ovat etupeppuinen, pilillinen ja pimpillinen.

Vierailija
39/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on kyllä ihan sekaisin, kun tällaisistakin selvistä asioista joudutaan kansalaisaloite tekemään.

Ei maailma ole sekaisin. Vasemmistonaiset on sekaisin. 

Vierailija
40/90 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös ihmisiä, jotka eivät biologisesti ole miehiä eikä naisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän