*** SUURPERHE odottajien juttuset, vko 4 ***
uuden läjän tein kun en ainakaan huomannut uutta aloitusta :D
Kommentit (60)
Nyt näyttää jo erehdyttävästi talvelta, kun katsoo ikkunasta :) Meillä pojat ovat jo parina päivänä käyneet hiihtelemässä. Eilen oli 6v riisunut suksensa monoineen päivineen jo pihalla, niin että monot töröttivät siteissä kiinni. Isäntä ne sitten töistä tullessaan korjasi sisälle.
Tosiaan, missä Leanna?
Äitikolmelle ja AuringonTytär, olikohan joku muukin :/: teretulemast! Mitä ihmettä ovat puheet Suomen alhaisesta syntyvyydestä, kun meitä suurperheilijöitäkin on jo näin mukava joukko :) Meitä Pirkanmaalaisiakin jo kai useampi?
Hilma-Tilda kyseli sydänäänten kuuntelusta. Mulla on nyt kahdessa viimeisimmässä (siis tämä nykyinen ja edellinen) raskaudessa kuunneltu sydänääniä jo 9+ viikolla. Ja kummastakin ovat kuuluneet. Viimeksi olin eri kunnassa terkalla, joka oli tosi ihana. Hän sanoi ensimmäisellä neuvolla käynnillä rv 9+6, että niin vähän ei viikkoja olekaan, että hän ei ääniä yrittäisi kuunnella. Tällä kerralla ei varmaan olisi vielä ekassa neuvolassa edes yritetty, mutta kun itse pyysin, niin sitten terkka suostui.
Piiulle saunomisesta: Minä en myöskään näin raskaana ollessani välitä löylyistä. Siis saunassa on ihan mukava käydä, jos kukaan ei erehdy heittämään löylyä. Mutta sitten, kun tulee liian kuuma, alkaa sydän jyskyttää ja tulee huono olo. Ja sitä kestää hetken vielä saunan jälkeenkin. Minulla on aina ollut näin.
Suunnitelmia/haaveita vauva-ajalle? Mitään muuta uutta ei ole suunnitelmissa, kuin ehkä tuo liinaan tutustuminen. Meillä hyväksi havaittu juttu on ollut perhepeti heti vastasyntyneestä eteenpäin. Siinä ovat kaikki saaneet tarpeeksi unta. Mies ei juuri ole edes heräillyt ja minäkin vain osittain. Noin vuoden iässä on sitten pikku ihminen siirtynyt omaan sänkyynsä ja yleensä tuo siirtymä on mennyt ihan hyvin. Muuten siis ei uusia juttuja mielessä, ainakaan vielä.
Sellaista piti kysymäni, että olettekos tehneet hiihtolomaksi mitään suunnitelmia? Me kun olisimme hyvien vinkkien tarpeessa. Johonkin pienelle reissulle olisi mukava lähteä, mutta esim. risteily ei oikein innosta ketään meistä.
(.) Kaikki muuten ennallaan, paitsi nyt jo kahtena päivänä on iltapäivästä alkanut tuntua inhottavaa liitoskipua tuolla häpyluun seutuvilla :( Kun ei nyt ihan vielä alkaisi tuo kipuilu....Se tekee elämästä niin vaivalloista, kun liikkuminen vaikeutuu. Mutta sitä saa, mitä tilaa :)
Mutta nyt on nälkäisiä koululaisia keittiössä, taidan mennä ruokkimaan katraan.
Misti rv 16+5
Täällähän minä.Aika vaan matelee ja yritän keksiä puuhaa itselleni!
Aamu/kokopäiväpahoinvointi alkanut uudelleen=/
Ja supistelee=/
En oo viitsinyt avata edes konetta...
Perjantaina ä-polille kontrolliin suppareiden takia ja jännittää.
Toivottavasti kaikki ennallaan etti joudu sisälle.Lapsia käy surku jos joudun=/
Ja tässä näkyy yksi syy miksen ole konetta avannut,olo surkea ja valituttaa!
Onneksi nyt sataa lunta ja niin kaunista.Lapsetkin viihtyneet ulkona!Kun vaan jaksais näillä kolotuksilla kaiken sen vaatteen ryysäyksen...
Poistun valittamasta...
Kiitos huhuiluista!
Yritän tässä heräillä... Nukuin parin tunnin päiväunet kun viime yö meni ihan lörinäksi. Kävimme illalla ystäväperhettä muistamassa kun heiltä sairas lapsi oli kuollut. Mietin sitten koko yön sitä lasta ja perhettä. Järkyttävää nähdä vanhempien tuska!
Täällä alkaa vasta pullottamaan niin ettei tarvitse kohta sanoakaan mitään kun jo kaikki voi nähdä tämän olotilan. Ihan jännällä aina odottaan ihmisten kommentteja!
Rattaita olen katsellut. En tiedä ostaisko uudet tuplat vai yhdistelmät ja niihin sisaristuimen. Siinäpä pulma kun jo seitsemättä odottaa... Hih!
Hiihtolomalla varmaan käymme jossain rinteessä päivän reissulla, ruuat reppuun ja kodalle syömään. Joskus olemme käyneet yön hotellissa ja se on ollut mieletön kokemus lapsille, vallankin aamiainen. Kaikkea pitää maistaa ;). Syysloman vietimme kylpylässä, siihen ei nyt rahkeet riitä. Sen verran on kallista puuhaa.
Minulla ei ole suunnitelmia uuden vauvan jälkeen muuta kuin nauttia vauvasta täysin palkein ja kenties otamme yksityisenhoidon tuella lastenhoitajan. Tänään selvittelin asiaa, ei olis kallis vaihtoehto saada helpotusta arkeen. Tuttavaperheellä on ollut jonkin aikaa sellainen, ja hoitaja on äitiysloman ajalla ollut noin 50 h/kk:ssa ja itselle on tullut maksettavaa 100e. Eli vain 2 e tunnille on tullut hintaa. Vinkkinä kaikille että kannattaa äitiyslomalla käyttää tällainen mahdollisuus jos tarvitsee apua. Äippäloman jälkeen on kalliimpi, silloin taitaa menettää kotihoidontukea.
Kahvia tekis mieli, ei auta kuin mennä laittamaan... Hauskaa illan ja viikon jatkoa!
T: ulmeri rv 13+6
Tänään tuli pidettyä töistä rokulipäivä. Väsymys ja etova olo oli aamusta asti niin sietämätön etten kertakaikkisesti jaksanut raahautua töihin vaikka nukuin ruhtinaalliset 9 tunnin yöunet. En tunne edes huonoa omaatuntoa asiasta.
Tulikin sitten nukuttua peräti 3 tuntia putkeen aamupäivällä mutta silti väsymys vaan piinaa. Yritin ulkonakin tehdä pienen happihyppelyn mutta eipä auttanut. En ole mitään saanut tänään tehtyä...pyykkivuori irvistelee ilkeästi joten puuhaa kyllä piisais. Olen kokonaan unohtanut edellisistä raskauksista tämän väsymyksen.
Sisko tuossa soitteli äsken innoissaan ja kertoi, että laittaa minulle säästöön vauvanvaatteita. Hänellä on 4 kk ikäinen pikkumies. Ihan tyytyväinen olen vaikka oiskin tyttö tulossa, sillä vaatteen värillä ei ole väliä...ei se vauva välitä vaikka oiskin poikien vaatteissa...ihan mekkoa en arvais kyllä poikavauvalle pukea. Hehe. Siinä vois isäntäkin jo nostaa metelin. Tarkotin siis vaan että värillä ei ole väliä. (Meillä oli PAAALJON vauvanvaatteita viä reilu puolitoista vuotta sitten, mutta minä pöhkö myin ne kirppiksellä pois kun en arvannut vauvakuumeen enää iskevän)!!! Niin ja kestovaippoja sisko lupas laittaan säästöön...itse ei kuulemma ole niiden ystävä. Minä aattelin niitä kokeilla sillontällöin tällä uudella tulokkaalla.
Minullakin tulee saunassa huono olo raskaana ollessa. Viime lauantaina istuin kuopuksen kans alalauteilla...ja silti huippas.
Eipä tässä taas muuta tällä kertaa! Pakko se on alkaa nujertaa tuota pyykkikasaa...
Viidettä odotan rv10 menossa. Neljä isompaa siis kotona riehuu ja kiukuttelee. Esikoinen pian 8v ekaluokkalainen, kakkonen 6v eskarilainen, kolmonen pian 4v kerholainen ja nejäs vielä kuopus 1,5v kiukkupussi kun juuri heräsi. Tämän tulevan pikkuisen olisi määrä syntyä elokuun lopussa ja jäädä meidän viimeiseksi. Mies on päättänyt mennä sulkemaan vauvahanansa katsotaan nyt uskaltaako tai saako aikaiseksi. (huh tuo kuopus rauhoittui että saan vielä hetken jatkaa kirjoitusta).
Raskaus on tähän mennessä sujunut hyvin. Hemppa oli ekalla terkka kerralla jo tosi alhainen vain 104 toivottavasti olen sen saanut nousemaan ruisleipä-apelsiinnimehu kuurillani. Näitä olen aamu ja iltapalaksi yrittänyt syödä. Verikokeen otosta tuli tosi huono olo ja sain rynnätä ekaa kertaa yhdessäkään raskaudessa vessaan oksentamaan. Sen jälkeenkään en kyllä ole oksentanut. Vähän kiinnikkeet nippailee silloin tällöin ja vielä on alkuväsymystäkin jäljellä uni maistuu ja onneksi saan nukkua yöllä. Kyllä tuo hirmusti taas jännitää että näinköhän kaikki voisi tälläkin kertaa mennä hienosti ja lopputuloksena olisi terve pieni vauva sitten elokuussa. Vaan eiköhän tämä tästä. Nyt siirryn telkarin ääreen hetkeksi ennen iltapalaa ja kohta tulee mieskin töistä 12h työpäivän jälkeen. Ei kyllä normaalisti näin pitkiä päiviä tee. nyt teki vähän ylimääräistä kun käytti esikoisen hammaslääkärillä kesken päivää.
nuttu rv10+
On mukavaa, että meitä on näin paljon. Ei tunnu niin yksinäiseltä. =) Meillä kyllä on jokunen ystäväperhekin, joissa useampia lapsia, mutta tässä ihan arkielämän lähipiirissä eli omalla kylällä ystävinä on vaan yksi nelilapsinen perhe. Muilla lapsia on kaksi tai kolme. Sukulaisilla lapsia samaten yleisimmin tuo kaksi tai kolme. Mitenkä teillä muilla, löytyykö suurperheitä lähipiirissä?
Hiihtolomasta oli juttua. Meillä olisi tarkoitus tehdä parin päivän vierailu appivanhempien vuokraamalle mökille. Muuten varmaan pysytään kotimaisemissa, hiihdellään ja luistellaan, jos kelit sallivat. Lapsetkin odottavat eniten sitä perheen yhdessäoloa eivätkä vielä osaa kaivata kummempia reissuja. Kiva kun on loma tulossa. =)
Tuollainen lastenhoitajan palkkaaminen äitiysloman ajaksi kuulostaa ihmeen hyvältä, jos ei tosiaan tule tuon kalliimmaksi. Lasten määrä taitaa vaikuttaa siihen tuen määrään ja vaikuttaakohan siihenkin jotkut kuntalisät niinkuin ainakin kotihoidontuen aikana hoitajaa palkatessa. Täällä ei ainakaan makseta minkäänlaisia kuntalisiä. =( Mutta yhtä kaikki hienoa, jos sellaisen hoitajan (hyvän) onnistuu palkkaamaan. Vauvalle jää enemmän aikaa ja isommatkin kumminkin saavat olla kotona. Meillä tuota lastenhoitajan virkaa hoitaa sitten mies, jos nyt onnistuu meidän suunnitelmat hänen kotiin jäämiseksi. Me sitten vauvan kanssa tehdään töitä. =)
Ja taas pitäisi mennä uinumaan. Mulla on nukkumiset olleet viime aikoina ihan olemattomia, kun on tätä flunssaa podettu. Väsymys ei kumminkaan tunnu mahdottomalta. Ehkä se alkuraskauden pohjaton väsymys on vielä niin tuoreessa muistissa, että tämä tuntuu pieneltä.
Mukavaa talvista viikkoa ja onnellista odotusta!
Meiramiina 14+5
Yritän keretä tänään muutaman sanan...jossain välissä....
Ensinnä,
Sauna,raskaana ollessa istun" lasten lauteilla" eli alhaalla kun muuten tulee huono olo.
Hiihtoloma,ei suuria suunnitelmia nyt kun aika viimeisillä viikoilla mennään.Mies vie varmaan 4 isompaa laskettelemaan päiväksi pariksi,nyt kun luntakin tuli.Ehkä käymme kylpylässä uimassa.Aika paljon huominen ä-poli vaikuttaa asiaan sitten.
(.)aika rankkaa on viime päivät olleet.Omat vaivat kiusaavat.Normaalisti olen tehokas ja reipas.Rakastan menemistä ja touhuamista.Mutta nyt olen sidottu paikoilleen.
Lisäksi 5v pojalla kovin uhma mitä tähän asti nähty.Joka asiassa poikkiteloin.Kiristää ilmapiiriä tehokkaasti.
Kakkos neiti 9v valittanut nyt ainakin tammikuun ajan huonoa oloa,milloin pyörryttänyt ja päätä särkenyt,oksettanut.Päätin nyt viedä näytille ja huomenna ollaan menossa.Tietenkin taas pelkään pahinta ja olen turhautunut.Joulukuussahan tyttö kaadettiin koulussa ,kivilattiaan löi pään.Silloin ei lääkäri todennut kuin lievän aivotärähdyksen mutta nämä vaivat ovat alkaneet kutakuinkin siitä.
Huomenna siis tiedossa pelkkää lääkärillä juoksemista.
On tosiaan helpottavaa kun talvi tuli tänne eteläänkin.Lapset ei pyöri sisällä nurkissa.Meillä tuossa ihan nenän edessä luistin kenttä ja sielä viihtyvät koko päivän,hienoa!
No niin,pienin tulikin tuohon rähisemään,tempperamenttiä ja kiukkua piisaa.Täytyy mennä.
Onnittelut uusille plussanneille ja voimia kaikille!!!
Leanna ja viisikko kera rv 32
Leanna; mulla kavi mielessa (en suinkaan vahattele vaivoja); mutta oletko tarkastanu tytoltas ettei hanta kiusattais koulussa?? Tuo koulukiusaaminen kun voi aiheuttaa ihan fyysisiakin vaivoja! Meilla aikanaan oli esikon kanssa jotain pienta kranaa, lahinna open ja tyton valilla ja aloitti pinnaamisen jota kesti kaksi paivaa jolloin eras naapuri tuli kertomaan tyton viettavan kouluajan hanen luonaan!!! Siis lahti kotoa ihan normaalisti ja palasi oikeaan aikaan... oli silloin kolmannella! Selvittiin onneksi ongelmasta puhumalla kolmistaan!! Ja sai munt paljon ' virkeemmaksi' huomaamaan ongelmia jo niiden alkaessa... ei saa olla liian sinisilmainen vaikka kovin luottaisikin lapsiinsa.
Toivottavasti teilla kuitenkaan ei mitaan loytyisi kokeista!
Omassa navassa kaikki hyvin kun koko ajan jotain olisi suussa?! Korppuja nytkin mussutan.
Kolmonen on edelleen kipeena, joka viikko taa flunssa saa uusia muotoja...eilen tuli verta nenasta oikein vuotamalla..
Muuten meno on normaalia!
- levinia ja ' hope' rv 6+4 -
Tulin meiän keskimmäisen kanssa hammaslääkäriltä...parin viikon päästä uus aika oikomishoitoa miettien! Tytöllä on kuulemma tosi syvä purenta ja raudat tulossa jossain vaiheessa. Ehdin sentään töissäkin muutaman tunnin tänään olla.
Hiihtomalla meillä ois tarkotus lähteä koko pesueen kanssa risteilylle Tallinnaan ja tietenkin shoppailemaan! Aaah, se on mun intohimoni. Hiihtää ja luistella pitää myös nyt kun tuo lumi maahan kerran tuli.
Meiän suvussa on monilapsisia perheitä. Minulla on kolme sisarusta, miehellä samoin...minun isosiskollani on 4 lasta ja pikkusiskolla 2. Isoveli on lapseton mutta avoliitossa...tuskin lapsia koskaan tekee...on sanonut, että hän tyytyy tähän enon rooliin. Yhdellä serkulla joka asuu tässä lähistöllä on 3 lasta...ja serkut kauempana ovat 3-4 lapsisia perheitä.
Että semmosta tällä kertaa. Nyt lähden keittään itelleni kahvia!
mutta kannan korteni kekoon minäkin tältä päivältä =)
Aamun istuin luennolla ja motivaatio oli aineena, mutta se oli minulla NOLLA, uni mienasi tulla, vaikka hyvin nukuttu yö takana :) Masun söin täyteen yliopistolla. Se on sitten ihanaa kun saa kävellä valmiiseen pöytään ja vaihtoehtoja on. Pyrin käymään joka päivä siellä syömässä, koska itse ei tuu kotona päivisin vain omaa tarvetta varten ruokaa laitettua.
Nyt istun sohvalla takkatulen ääressä, on tuo takka sitten ihana. Polttaisin sitä joka päivä, mutta sitten aina iltaa kohti alkaa olla jo kuuma. Tämä lämpöisessä istuminen alkaa muuten väsyttää ja tulee päikkärit väistämättä mieleen =)
Oma olo on hyvä. (Ihana kirjoittaa noin!). Samalla toivon että täällä muutkin voisivat sanoa niin... Mutta vaivaa on monellakin, osa tuskailee alun pahan olon ja väsymyksen kanssa ja osa jo loppuodotuksen vaivojen kanssa. Koittakaahan kaikki jaksaa! Minä toivon vaan, että aika kuluisi äkkiää ja kesä lähestyisi. Ihanaa nyt toisaalta nämä kelit, vaikka pikkuisen liian kylmää vaan on... Mutta maisemat on mahtavat! Nyt samalla on alkanut se jatkuva narina, mä haluun luisteleen, mä haluun hiihtään... Voi sitä onnekasta joka sanoi että ihan vieressä on jää =) Meillä on noin puoli km, ja eihän sekään kaukana ole, mutta kun tuon luistimien jalkaan saannin kanssa vähän vaikeuksia, niin pitäisi olla aina mukana. Vanhin nyt onneksi jo itse selviää luistelureissuistaan!
Tokaluokkalainen juuri kotiutui. Valitti kylmää. Sitten huomasin, että villapaita, villasukat ja lapaset löytyivät repun pohjalta!!!!! PALJONPA NE SIELTÄ LÄMMITTÄÄ!!! Voi itku tuota poikaa!!! Sellanen taivaarannan maalaaja se kyllä on... Tuolla nyt sitten istuu kuumassa suihkussa... Millähän nuo saisi oppimaan tuon pukeutumisen????? Meillä aina naristaan, että onko pakko laittaa noin paljon vaatetta päälle. Pitäs vissiin kerran antaa pukea mitä haluavat ja katsoa kuinka kauan kestää että tulevat laittamaan lisää...
Lähiperheiden koosta oli puhetta... Miehellä on viisi sisarusta eli on itse isosta porukasta, sinne on myös lastenlapsia siunantunut aika joukko. Tämä meidän masukki olisi 17. Meillä siis viides, yhdellä 4, yhdellä 3, kahdella 2 ja yhdellä 1. Minun ainut siskoni ei vielä ole lapsia kerennyt yrittääkään. Tutuilla täällä on lähinnä 2-3 lasta, yhdessä uusperheessä neljä. Olemme siis mukava poikkeus joukossamme =)
Ovatko muut innostuneet lueskelemaan muiden tarinoita tuolta synnytyspuolelta? Itse olen hurahtanut niihin =) Niitä vaan niin hitaaseen tahtiin sinne tulee... On jännittävä lukea kuinka monanlaisia synnytyksiä sitä oikein onkaan! Itsellä on sellainen masokistinen kutina jo nyt päällä, että olisipa jo ihana päästä synnyttämään ja toisaalta ajattelee, että voi kamala että se on taas tehtävä. HIH! No onhan tässä vielä heinäkuuhun aikaa ja mieli kerkee muuttua laidasta laitaan sata kertaa! Uskonpa että jos pukkaa samanlaisen kesän kun viime vuonna, olen HYVINKIN valmis vaikka minkäläiseen rääkkiin!
Nyt odottelen kiivaasti ensi viikon lauantaita! Lähdemme miehen kanssa reilun viikon matkalle lämpimään. Kyllä sitä on odotettu ja kaivattu! Mummi tulee lasten kanssa tänne ja lapset odottavat sitä jo ihan innolla, tosin vaikka pikkusen ovat katkeria, kun eivät tällä kertaa pääse itse mukaan :) Vaatteiden kanssa on ' pikkuisen' ongelmia, sillä noita kesämammavaatteita ei tähän aikaan oikein tarjolla ole... HM:ltä jotain löysin. No biksut päällähän sitä enimmän ajasta on, kun lojun palmun alla lueskelemassa =) Ai että nyt oikein alkaa matkakuume nousta vai johtuukohan se tuosta takkatulen lämmöstä ;)
Ei nyt meni taas laverteluksi... Täytyy vielä pariksi tunniksi paneutua esseen kimppuun ja aihe on niinkin mielenkiintoinen kun työpolitiikka :/ PLÄÄÄÄÄHHHH! Sitten onkin jo lähdettävä hakemaan pieniä päiväkodilta ja mantävä ostamaan vanhimmalle luistimia. Joka talvi saa jollekin ostaa jotain. Nuo serkutkin on niin samanikäisiä, ettei kierrättäminenkään onnistu!
Mutta hyviä vointeja kaikille!!!
Hei, semmoista vielä olen tässä tuuminut, että oletteko koskaan ennen oikeita liikkeitä ja niitä ' kuplahteluja' jotenkin tuntenut että vauva liikkuu??? Itselläni oli taas eilen illalla sängyssä selällä maatessani sellainen jännä tunne alavatsassa, kuin siellä olisi liikkunut joku. Pelkään kuvittelevani koko jutun, koska odotan niitä niin kovasti. Nyt vasta 14+ viikkoja ja istukkakin edessä, niin niitä voikin sitten joutua odottamaan... Tämä aika ennen liikkeitä on niiiiiiiiiiinnnnnn pitkä! NO onneksi taas ens ti neuvolalääkäri saa rauhaa mielelleen!
Nyt terve, moro ja hei!
Lasten vaatekaappeja siivotessa kulunut tämä päivä ja vielä on homma kesken. Kävin hakemassa tuon esikoisen koulusta, oli käynyt terveydentarkastuksessa tänään.. Pituutta jo 160 cm.. HUI! Vielä 14 cm ja saa minut kiinni! =) Johan tuo käy minun vaatekaapilla tonkimassa ja lainailemassa paitoja jne. Kohta täytyy lähteä hakemaan kaksi nuorempaa koulusta, joten pitkästi en ehdi jutustella.
Eilen ihan melkein huolestuin kun oli pienen pientä rusehtavaa tiputtelua päivällä. Toki tiedän että se on yleistä, mutta silti pelästyin.. Olin muutenkin eilen yliherkässä tilassa.. Kävin pankissa ja odotellessani vuoroani tiskille luin päivän lehteä, jossa oli vauvojen kuvia.. Hyvä etten itkeä tirauttanut siinä paikassa. Joten viskasimpas lehden nopsasti takasin siihen, mistä sen olin ottanut. =)
Kirjoittelenpas paremmalla ajalla lisää, on taas mentävä: Iloista talvipäivää kaikille! =)
Piiu rv 7 plus 1.. kait.. =)
Tai siis en tietenkään toivo nuhaa kaikille :) Minulle se vain iski eilen illalla. Kurkku on santapaperia ja nenä niiskuttaa. No, niin kauan kun ei ole kuumetta, selviän kyllä.
Leannalla on kurjat oltavat :( Se on tosi vaikeaa asettua aloilleen, jos on tottunut touhuamaan. Eikä asiaa tosiaankaan helpota, jos lapset lyövät kapuloita rattaisiin. Jaksuja sinne!
Tuo kylpylä voisi ollakin ihan mukava juttu hiihtolomaksi. Mies ehdotteli parin yön reissua maamme pääkaupunkiin, mutta mitähän tekemistä siellä näin talvella keksisi? Tai varmaan vaikka mitä, mutta pitäisi alkaa ottaa selvää. Kylpylöitä kyllä löytyy tästä meidän lähistöltämme useampikin, joten sekin houkuttelee. Katsellaan siis. Pulkkamäkeen lapset haluavat täälläkin ja luistelemassa ja hiihtämässä käydään jo nyt :)
Me taidamme olla ihan lähisuvun piirissä ainoa näin " suuri" perhe. Minun siskollani on kaksi lasta, veljelläni ei vielä ainakaan yhtään. Ei myöskään miehen siskolla. Minun kummitädilläni on neljä jo aikuista lasta ja miehen yhdellä serkulla peräti kuusi, mutta heidän kanssaan emme juuri ole tekemisissä (siis tämän kuusi lapsisen perheen kanssa). Yhdellä hyvällä ystävälläni on kolme lasta, joita hän odotti samaan aikaan kuin minä kolmea ensimmäistämme. Nelosta odottaessani nauroinkin hänelle, että on ihan orpo olo odottaa yksin. Ai niin, onhan kolmosen kummeilla myös neljä lasta.
MammaXneljä: eikös sinulla olleet opinnot jo ihan loppusuoralla? Minulla on viimeksi ollut työn alla liikekirjeet saksaksi, lähes yhtä mielenkiintoista kuin työpolitiikka :) Paljon muuta kuin skasan kursseja en sitten tänä keväänä suoritakaan.
Ja eteläänkin olet lähdössä, senkin luopio ;) Me olimme viimeksi elokuussa koko porukka Espanjassa ja välillä iskee niin kauhea matkakuume, että! Mutta olemme päättäneet, että tänä vuonna pysymme ihan kotimaan kamaralla, sattuneesta syystä. Katsellaan sitten vaikka ensi vuonna, kun pienen kanssa on kuitenkin aina suht helppo matkustaa. Ja ainahan sitä voi piinata itseään lueskelemalla matkaesitteitä :)
Meillä on kolmasluokkalainen poika aivan onneton tuon ulos pukeutumisen kanssa. Toissapäivänä oli lähtenyt syyskengillä kouluun, vaikka käskin laittaa talvikengät, kun pakkanen paukkui liki -20. Eilen ja tänään olen katsonut eteisessä perään, että oikeat kengät tulevat jalkaan. Takki on helposti ohuin mahdollinen, jos silmä välttää ja kotiin tullessaan kehuu vain, kuinka hiki sillä toppatakilla tulisi. Eilen luin jo laikia vaikka mistä lastensuojeluviranomaisista, ellei meininki muutu!
Meillä on myös esikoinen n. 160cm pitkä ja välillä katselee minun vaatteitani ja juttelee, että sitten kun sä et enää äiti käytä tota tai tota... Onneksi minulla tulee vaatteet yleensä aika hyvin loppuun käytetyiksi, joten saa neiti hankkia ihan omat paidat :)
Juups, nyt lähden minäkin laittamaan takkaan tulta ja taistelemaan ti-ti nallettoman iltapäivän puolesta. Meillä kuopus on ihan hurahtanut kyseisiin nalleihin ja osaa mokoma laittaa itse dvd:n päälle. Ja sehän on sitten aina päälllä, kun silmä vain välttää :)
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Misti rv 16+6
Olen tässä pitkään himoinnut koulun kanakastiketta ja riisiä. Yritin sitä itsekin väsätä mutta ei tullut hyvää. Tänään sitten ostin mirkoaterian kanaa ja riisiä ja että olikin hyvää. Olisin niitä voinut useammankin syödä. Kaikki muut ostokset sitten unohtuikin joten illalla on mentävä uudestaan kauppaan =). Tiistaina unohdin ottaa taloyhtiön lenkki saunaaan mukaan pyyhkeen. Ihanaa kun saa taas laittaa kaikki nämä unohdukset raskausdementian piikkiin.
Suurperheitä ei kovin lähipiirissä ole mutta siskollani on 4 lasta kaikki eri miehen kanssa ja osa lapsista asuu isillään osa on sijoitettuna joten en voi häntä ihan oikeaksi suurperheeksi ajatella, valitettavasti. Esikoisien luokallakaveri on suurperheestä heillä on kuusi lasta joista vanhin jo pois kotoa muuttanut. Tuttuja tämän äidin kanssa ollaan mutta ei kyläilykavereita. Lähimmät ystäväperheet omaavat 3 lasta tai yhden lapsen.
Toisaalta on hauska seurata näitä yhden lapsen perheiden suuria suunnitelmia lastenhoidon suhteen (neuvoa ei paljoa kannata) toisaalta on ikävä huomata miten paljon tuo esikoinen on saanut äidistä nauttia verrattuna tähän nykyiseen pienimpään. Minulla on tässä joku pieni kriisin poikanen ihan päällänsä. Yritän kovasti pohtia tuon esikoisen asemaa perheessä. Häntä tulee pidettyä niin isona. Muutenkin tuntuu että minulla ja esikoisella on kaikkein etäisimmät välit. Ehkä tuo koulun aloitus ja kavereiden kanssa meneminen on sittenkin vaikuttanut myös minuun=).
Hiihtoloma suunnitelmia meillä ei ole. Luulempa että tuolla miehellä ei edes ole hiihtoloma vapaata. Voisihan sitä mennä mökille ilman ukkoakin saisi lapset riekkua pihalla. No pitää nyt katsoa onhan tässä vielä useampi viikko siihen lomaan, onhan, eikö olekkin.
Minä tykkään saunoa myös raskausaikana. Ylälauteella istun ja löylyä heitä kun olen saanut lapset ensin ukon kanssa pesulle. Meillä menee tämä peseminen saunassa niin että minä saan rauhassa löylytellä sillä välin ukko pesee kaikki lapset. Minä pesin heidät vauvoina kun pitää vannassa kylvettää mutta kun osaavat istua ja voi sienellä hoitaa pesun homma siirtyy ukolle. Pitkien hiusten hoitoaineen laitto kuuluu sitten taas minulle.
Meillä terveydenhoitaja jo kyseli onko meillä käytetty kaupungin perhehoitajia tms. mutta me ei olla heitä tarvittu. Pitää katsoa jos tuossa loppuraskaudesta väsyy niin sitten voidaan ottaa heitä meille lastenhoitoapuun. Toisaalta tuo loppu aika on kesää ukko pitänee kasäloman heinäkuussa. Elokuussa on sitten pari viikkoa ennen vauvan syntymää jaksettava yksin tai voihan se olla että äitini tulee silloin auttelemaan ja sitten ei taas muuta apua tarvita. Nuo hoitajat on maksullisia en kyllä vielä kysellyt tarkemmin minkälaista hintaa heidän työstä pyydetään. Ajattelin kyllä heihin turvautua jos tarvitaan. Heitä saa esim. lääkärin tarkastuksen ajaksi ym. mutta ne hoitunee meillä miehen avulla. Hän ottaa töistä vapaata ja tekee sitten toisena päivänä tunnit sisään.
nuttu rv 10+
Levinia!On toki mahdollista että tyttöä kiusataan mutta...
Se kaataminen tapahtui sen yhden ja saman pojan kädestä,joka aina kiusaamassa tyttöä.Ja luulen hieman että takana on ihastus...
Muuta kiusaamista en usko tapahtuvan.Tyttö on erittäin vilkas ja iloinen,paljon kavereita ympärillä,tutustuu ja saa ystäviä herkästi.Kyllä kertoo kaikista pienistäkin asioista mitä koulussa tapahtuu.Tosin taidan soittaa opettajalle varuiksi,kiusaamisen pois sulkemiseksi!Kiitos ajatuksestasi!!!!
Lähipiirissä on 2 suurperhettä(4lasta)siinä kaikki.
Omassa sekä miehen perheessä on 3 lasta.Äitini perhe oli viisi lapsinen.Siskollani 3 lasta.Muilla ystävillä 1-2 lasta,jossain harvoissa 3 lasta.Olen kyllä kummajainen,sillä nämä 4 lapsiset perhetutut eivät asu samalla paikkakunnalla.
Parhaimmilla ystävilläni sen 2 lasta.Mutta ei se haittaa=)
Kukaan ei enää ole niin kummastellut laumaamme.Ainut mikä herättää ihmetystä on se että näytän(?)niin nuorelta ja olen pienikokoinen.Kukaan vieras ei usko että olen jo synnyttänyt 5 lasta.Neuvoloissa ja lääkäreissä kummastellaan vaikka on mustaa valkoisella.Joskus ottaa päähän....
Olimme luistelemassa,tai siis lapset ja hui kun olikin kylmä!!!
Mutta mieli hyvä.
Oikeastaan huomaan että olen hermostuneempi ja kiukkuisempi mitä enemmän tässä koneella istun=)
Nyt kuppi kuumaa...
L+5+rv 32
Taas on yksi talvinen päivä takana. Keli oli tänäänkin aika kipakka. En meinannut antaa esikolle luistimia aamulla mukaan, kun mittari näytti -24, mutta niin vaan olivat eskarissa päivällä luistelleet parinkympin pakkasessa. Ja kivaa oli ollut. Itse tunnustan pysyneeni pienten kanssa sisällä, vaikka eihän tuo mahdoton ulkoilusää olisi ollut. Olen vaan edelleenkin aika flunssainen niin en noin kylmällä viitsinyt lähteä ulkoilemaan.
Innostuin tänään pitkästä aikaa kutomaan ja sitä ei millään malttaisi lopettaa. Tykkään kovasti kutomisesta, mutta aikaa siihen ei liiemmin ole nykyään. Onpahan sitten joku kiva asia, jota odottaa ajalta jolloin lapset on isoja. =) Musta näet välillä tuntuu, että elämä on nykyisellään niin mukavaa, että mitenkähän sitä ollenkaan osaa elää sitten kun lapset on isoja. Onneksi siinäkin on puolensa...
Saunomisesta oli juttua. Itse saunon raskaana ollessa ihan niinkuin muutenkin. Mulla saattaa joskus pitempään saunoessa tulla huono olo ihan muutenkin, raskaus ei sitä muuksi muuta. Esikkoa odottaessa meillä ei ollut omaa saunaa, mutta oltiin loppuraskaudesta vuokramökillä muutama viikko ja saunottiin joka ilta ja yleensä pitkään. Muissa raskauksissa on ollut oma sauna ja ollaan saunottu normaalilla tahdilla pari kertaa viikossa. En muista, että raskaana ollessa olisi koskaan saunominen tuntunut sen kummemmalta. Ennemminkin kun muistelen niin loppuraskauksissa olen viihtynyt saunassa tavallista paremmin. Kummallista...
Jaksamisia kaikille vaivojen kanssa kamppaileville ja mukavaa viikonlopun odotusta kaikille!
Meiramiina 14+6
Aamu viiden jälkeen ei enää uni tullut simmuun.Ulkona myrskyää ja tuuli paukkuu ovissa ja nurkissa.Istun tässä ja ihmettelen.Polille käy tieni klo 8 ja tais olla syynä kukon laulun aikaan nousemiseen...
Mukavaa alkanutta perjantaita kaikille mahakkaille suurperheellisille!
L+5+rv 32
Paljonhan te olitte eilenkin ehtineet kirjoitella. Mä voisin vähän esittelyä tehdä, eli kantahämäläinen ydinperhe ollaan (K-HKS synn.), itsellä ikää 28 ja miehellä 31. Esikoinen viisivuotias, keskimmäinen täyttämässä kolme ja nuorin nuppu 1v4kk. Terveydenhoitoalalla olen mutta työ juuri nyt ei ole mielessä, kas kummaa! Kotona olosta nautin täysin siemauksin, mitä nyt huonoja päiviä välillä :D
Miehellä ei ole sisaruksia. Osasyy sille voipi löytyä appiukon kymmenpäisestä sisaruskatraasta ;) Mulla on kolme nuorempaa sisarusta, ja oma äitini vielä pari vuotta sitten toivoi kovasti pikkuista kun uusi parisuhde kukoistaa.. Jännittää siis kertoa kumpaan suuntaan tahansa, koska appivanhemmat kauhisteli jo kolmatta ja omat vanhemmat -suoraan sanottuna- viis veisaa kun ovat niin kiinni työelämässä ja omissa jutuissaan. Asuvatkin kaukana. Suurperheitä ei siis juurikaan mahdu lähipiiriin; kaverit aloittelemassa vasta ja siskot lapsettomia toistaiseksi. Jo eronneella veljellä on kaksi lasta.
Melko sujuvia odotusaikoja mulla on tähän asti ollut, alkuviikot tosin lamaannuttavia väsymyksestä ja etomisesta/oksentelusta kärsien. Viikolta 15 on alkanut hyvä olo, mutta sinne pitää elää vielä pitkä kevät..
MammaXneljän tavoin odotan synnyttämistä! Onhan se niin mieletön kokemus. Sukkelaan on sujuneet tähän saakka. Tietysti toivotaan että pieni pysyy matkassa mukana. Viikkoja vasta niin vähän.
Viikonloppuja. Ä, 3poikaa ja pikkunen 4+
Täällähän on vilkasta...mukavaa kun on paljon porukkaa...
Täällä kotosalla olen kahden nuorimman kanssa, jotka ovat mahataudissa. Onneksi ei ole illan ja yön jälkeen tullut ylös mitään kummaltakaan. Ei tuo oksennuksen siivoaminen kuulu lempipuuhiini juuri nyt kun itselläkin on koko ajan pala kurkussa.
Pikasesti käväsin...
Risella rv 8 luultavasti
Jonkin verran lueskelin kuumepuolella juttuja, ja tämä pino taitaa olla se " omin" . Plussasin eilen neljännen kerran ja jos kaikki menee hyvin niin lokakuun alkupäivinä näkee päivänvalon neljäs pikkuinen.
Ennestään meillä on poikia, 5vuotias, kohta 3v täyttävä ja 1v4kk ikäinen. Kolmannen piti olla kuopus mutta niin se kuume yllätti ihanasti! Kunhan tässä odotuksen " ilot" alkaa ja varmistuu että siellä todella on joku, niin varmaan aktivoidun kirjoittelemaan enemmän. Johan sitä iltamyöhällä ehti käydä autonvaihdon, huoneidenjaon ja vaatekaappien ahtauden läpi :D
Nikin vaihtoa kaipaava äiti kolmelle rv 4+1 tai sinne päin