Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Innostu säästämisestä ja sijoittamisesta!!!

Vierailija
17.04.2024 |

Minulla meni ennen kaikki mitä tuli. Viimeiset kaksi vuotta olen kuitenkin säästänyt indeksirahastoon ja kartuttanut saanut ostettua ensimmäiset osakkeet OST:lle. 

On ihan erilainen tunne käydä verkkopankissa, kun käyttötilin lisäksi näkyy nämä säästöt, tuo turvaa ja hyvänolon tunnetta elämään. Ja mikä parasta, näistä varoista on sitten joskus iloa myöhemmin elämässä. 

Aion jatkaa kuukausittaista säästämistä, aloita sinäkin jos et ole vielä aloittanut!!!!

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästötiliä suosittelisin välttämään.

Kokemus on näyttänyt että aina kun valtiolla on näppinsä jossain instrumentissa niin homma kusee.

Vierailija
42/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut, että laulutunnit osaavalta yksityisopettajalta on kannattava sijoitus, vaikka kalliiksi tuleekin. Saan laulutaidoista paljon iloa loppuiäkseni ja pystyn ilahduttamaan laulullani myös muita.

Säästötililläni on reilun parin kuukauden palkkaa vastaava summa pahan päivän varalle ja osakerahastoissa vähän enemmän. Siitäkin saa mielenrauhaa, kun voin luottaa siihen ettei mikä tahansa yllättävä vastoinkäyminen aja taloudellisiin vaikeuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä säästää kun osa-aikasena tulot luokkaa 1200€ 

No siitä palkastasi tai hankit lisätuloja. Jos minä pystyn säästämään työmarkkinatuesta, pystyt sinäkin palkastasi. Summat on pieniä, tietysti, mutta pienistä puroista tulee suurempi ajan kanssa.

Vierailija
44/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit avata S-pankkiin tilin ja ostaa vaikka yhden 10€:n rahasto-osuuden kuukaudessa arvo-osuustilille. Itse tili ja kortti eivät maksa mitään. En ole ikinä käyttänyt korttini luotto-ominaisuutta. Olen laittanut pankin tilille vararahaa kaiken varalle jos varsinainen kortti varastetaan tai menee hukkaan. S-pankin kortilla voi nostaa käteistä melkein jokaisesta ryhmän kaupan kassalta.

Vierailija
45/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just aloitin vuoden vaihteessa, aivan liian myöhään. Ketuttaa kun olen vuosia hassannut rahojani kaikkeen turhaan roinaan kun senkin rahan olisi voinut sijoittaa. Nyt olisi kunnon potti koossa mutta sen sijaan onkin lähes arvotonta romua nurkat täynnä. Miksi kukaan ei opettanut kotona? 

Minä olen lähtöisin köyhästä kodista. Aina annettiin ymmärtää, että sijoittaminen on rikkaiden hommaa. No, ei ole pakko säästää sitä 500€ osakkeita varten kun siitä kaupasta menee transaktiomaksu ostipa yhden tai monta osaketta. Voi olla rahastosäästäjä ja antaa ihan pankin salkunhoitajan miettiä sijoitusasiat.

Sen verran neuvon, ettei kannata sijoittaa eri pankkien roskalainoja sisältäviin rahastoihin. Ne perustuvat Euroopassa siihen, että aina odotetaan EU:n tai valtion tulevan apuun ettei synny pankkikriisiä. Kannattaa sijoittaa rahastoihin, joiden osakkeiden tuotteet ovat ihan normaalien ihmisten tarvimia tuotteita ja palveluita.

Vierailija
46/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan hajauttamisesta: onko suuri riski sijoittaa eri rahastoihin ja osakkeisiin aina samassa pankissa? Olisiko järkevää hajauttaa myös eri pankkien kautta rahastoihin? 

Vierailija
47/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ja nyt lepää 25 000e käyttötilillä. Mihin nuo kannattas siirtää? En osaa/uskalla sijoittaa, mutta mikä ois järkevää? Pankkiin en uskalla mennä ongelmani kanssa kun hinkuvat rahani johonkin omiin tyhmiin rahastoihinsa ja sinne sulavat.

Mene ja avaa tili Nordnetissa. Sijoita Nordnetin Norge Indeks-rahastoon. Norjan talous jyllää kuin kone ja indeksirahastoon tulee rahaa. Jos olet rohkea niin sijoitat siellä kerralla jakaen summan sekä KONGSBERG GRUPPENin ja Kongsberg Gruppenin välillä. Ne tekevät puolustusteollisuuden ja avaruusteknologian sekä laivanrakennustuotteita. Isolla kirjoitettu on suomalaisen Nammo Lapuan ammustehtaan emoyhtiö nykyään. Näinä aikoina on totisesti ammuksille kysyntää.

Vierailija
48/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen tulisi säästää ja sijoittaa omiin tuloihin suhteuttettuna järkevä määrä. Se ei kuitenkaan ole kansantaloudellisesti hyvä suuntaus että jokainen lantti säästetään. On hyvä myös sijoittaa elämänlaatua lisääviin asioihin, kotimaiseen tuotantoon ja laatuun ylipäätään. Koko maa menee konkkaan jos kaikki säästää jokaisen irtoavan lantin.

Minä olen tällä viikolla ostanut Biohitin, Optomedin ja Wärtsilän osakkeita. Kun kerran kukaan muu ei tajua tänne investoida niin turha sitä rahaa on pankkitilillä makuuttaa. Päätin, etten raidoituta tukkaani kesän kunniaksi ja että entiset kesävaatteet kelpaavat oikein hyvin. Siten säästyi rahaa sijoittamiseen.

Vierailija
49/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n. 200 000 euron  sijpitussallku osin omia aäästöjä, osin perintösijoituksia. Lapsilla myös omat  rahastosijoitukset.  Kyllä se turvaa tuo kun huomaa että tuottoa tulee ja kasvua on. Itsellä.tällä hetkellä painotuksissa isommalla Amerikka ja se on olut hyvä ratkaisu.

Vierailija
50/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kunnia teille. Varmaankin eläkkeellä vietätte laatuaikaa, kun minä rännässä solkkaan. Mutta olen aina harrastanut hyväntekeväisyyttä ja matkustanut loput rahat. Vapaaehtoistyötä jne. En tarkoita vastakkainasettelua - lähinnä totean vain, että itse olen tällainen klassinen vasuri.

Olen vasuri ja sijoitan kotimaisiin yrityksiin, jotta olisi niitä töitä. Siitä huolimatta ehdin tehdä hyväntekeväisyyttä ja joka kuu lahjoitan rahaa Mieli ry:lle, että ihmiset voivat soittaa kriisipuhelimeen kun tämä hallituksemme tuhoaa lasten ja aikuisten mielenterveyden. On parempi, että ihminen pääsee toisen ihmisen kanssa puhumaan tai chattiin heti eikä sitten joskus kun julkisella puolella on mahdollisuus. Ikävä kyllä ammattiauttajat ovat pitkälti yksityisissä veroparatiisifirmoissa töissä.

Vierailija
51/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan hajauttamisesta: onko suuri riski sijoittaa eri rahastoihin ja osakkeisiin aina samassa pankissa? Olisiko järkevää hajauttaa myös eri pankkien kautta rahastoihin? 

Ei. Jokaisessa pankissa on useita erilaisia rahastoja ja hajauttaminen eri tuotteisiin ja ajallisen hajauttamisen voi kyllä tehdö yhdessä ja samassa pankissa. Ei tee eroa käyttää kahta eri pankkia.

Vierailija
52/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ja nyt lepää 25 000e käyttötilillä. Mihin nuo kannattas siirtää? En osaa/uskalla sijoittaa, mutta mikä ois järkevää? Pankkiin en uskalla mennä ongelmani kanssa kun hinkuvat rahani johonkin omiin tyhmiin rahastoihinsa ja sinne sulavat.

Hävisin OP:n rahastohoitojen takia 18000€ kerta rysäyksellä. En edes ymmärrä vieläkään miten voi "viisaat" sijoitusneuvojat noin tyriä.

Heidän työnsä on tehdä rahaa pankille. Oma eläkkeellä oleva sukulaiseni möi talonsa ja maansa kun muutti kerrostaloon. Laittoi puolet sijoitusneuvojan mukaan neuvomalla tavalla ja puolet pankkitilille. Vuoden päästä sillä pankkitilillä oli matalien korkojen aikana enemmän rahaa kuin sijoitusneuvojan neuvomassa sijoituspommissa, jossa pankki voitti omansa. 

Nettipankissa voi valita rauhassa sellaisen rahaston, jonka hallintokuluja jäävät alle kahden ja mieluiten alle yhden prosentin. Toki pienikuluisimpia rahastoja ei hoideta yhtä aktiivisesti kuin suurikuluksempi. Kahta prosenttia hallintokuluja eivät saa missään nimessä ylittää! Kaksi on sopiva jossain kalliissa erityisrahastossa eikä missään kympin tai kahden rahasto-osuudessa.

Vierailija
53/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin n 20v sitten. aluksi ihan parisataa kuussa rahastoon. Nälkä kasvoi syödessä ja nykyään tulee se 2-3000 laitettua kuussa. Joko osinko tai arvo-osakkeisiin. Salkku jotain 400k ja siitä jo jonkinmoinen osinkovirta tulee. Eläkeikään vielä reilu 20v joten hyvin kerkeää vielä. Ainoa mikä harmittaa etten aloittanut vielä aikaisemmin, olisi ehkä mahdollisuus jäädä jo lähivuosina eläkkeelle, nyt ei oikein vielä ole.

Vierailija
54/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde eri pankkeihin. Vertaile eri rahastoja. Ei tietenkään kannata ostaa rahastoja, jotka ovat kovin samanlaisia. Kannattaa hajauttaa maantieteellisesti ja ajallisesti sijoituksia eli ei pelkästään Suomea, Pohjoismaita, Eurooppaa tai Pohjois-Amerikkaa.

Sijoittamista voi treenata ilmaiseksi Investopedia.com-sivustolla. Siellä ovat Wall Streetin oikeat pörssikurssit tikittämässä aina kun pörssi on auki. Itse olen oppinut paljon sijoittamisesta kyseisen sivuston avulla ja pelatessa pysyn oikeasti kärryillä siitä, mikä on ihan oikeasti kannattavaa tällä hetkellä. Siellähän on blogissa päivän talousuutiset. Yahoo Financen uutisetkin saa lukea ilmaiseksi kun tekee tunnukset sivustolle.

Vierailija
55/102 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS uutisoi, että Aalto-yliopiston professori on alkanut pitää Personal Finance-kursseja opiskelijoille. Alle 30-vuotiailla ovat artikkelin mukaan heikohko ymmärrys oman taloutensa hallinnasta. Saisi olla sama kurssi ilmaiseksi seurattavana YouTubessa muillekin.

Vierailija
56/102 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS uutisoi, että Aalto-yliopiston professori on alkanut pitää Personal Finance-kursseja opiskelijoille. Alle 30-vuotiailla ovat artikkelin mukaan heikohko ymmärrys oman taloutensa hallinnasta. Saisi olla sama kurssi ilmaiseksi seurattavana YouTubessa muillekin.

Niitä kursseja tarvittaisiin jo peruskoulussa. Vaikka ensiksi joka lapsi tekemään budjetti Takuusäätiön Penno-palveluun ja kirjaamaan sinne kaiken viikko/kuukausirahoilla hankkimansa. Onhan se konkreettinen päätös käyttää kuukaudessa tietty summa viihteeseen, kosmetiikkaan, muihin kuin pakollisiin aterioihin jne parempaa opettelua kuin toivoa, että jotain jää jäljelle kunhan toivon.

Pennossa voi budjetoida joulut, syntymäpäivät ja vaikka rahastosäästämisen samaan paikkaan. Samoin se näyttää tunnollisesti sen, että paljonko on jäljellä rahaa seuraavaan tilipäivään. Helppoja tapoja säästää esimerkiksi kosmetiikassa on välttää hiuksille rajuja käsittelyjä kuten värjäyksiä, vaalennuksia ja permanentteja. Samoin voi miettiä, että paljonko on ja kuinka pitkäksi aikaa on valmis sijoittamaan laukkuunsa tai reppuunsa? Jossain Suomen kaltaisessa maassa pitää tavarat kuljettaa eikä valinnanvara rajoitu pelkästään merkkituotteeseen tai muovipussiin. 

Vierailija
57/102 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menojen vähentäminen ei onnistu, täytyy yrittää kasvattaa tulopuolta. Osa-aikainen 1 työ esim. kokoaikaiseksi tai useaksi osa-aikapaikaksi. 

Vierailija
58/102 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi säästäisin tai sijoittaisin? Elän täällä vain tietyn rajallisen ajan enkä saa mitään mukaani. Perillisiä en ole hankkimassa joten sinällään aika turhaa.

Tää on kyllä totta ettei ehkä kannata samalla tavalla kuin jos on lapsia. Heitä varten lähinnä säästän. Sinuna nauttisin elämästä ja rahoista nyt! 

Vierailija
59/102 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysongelmia ei voi ennustaa. Silloin tulee rahalle totisesti tarvetta. Toki vakuutusyhtiön hoitovakuutus kattaa kuluja tiettyyn rajaan saakka, mutta olisi kuitenkin hyvä jos olisi jotain nopeasti realisoitavaa vaikka osakkeissa.

Vierailija
60/102 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yli 20 vuotta sitten ja työt lopetin vajaa 10 vuotta ennen eläkeikää. Suosittelen lämpimästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi