Innostu säästämisestä ja sijoittamisesta!!!
Minulla meni ennen kaikki mitä tuli. Viimeiset kaksi vuotta olen kuitenkin säästänyt indeksirahastoon ja kartuttanut saanut ostettua ensimmäiset osakkeet OST:lle.
On ihan erilainen tunne käydä verkkopankissa, kun käyttötilin lisäksi näkyy nämä säästöt, tuo turvaa ja hyvänolon tunnetta elämään. Ja mikä parasta, näistä varoista on sitten joskus iloa myöhemmin elämässä.
Aion jatkaa kuukausittaista säästämistä, aloita sinäkin jos et ole vielä aloittanut!!!!
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Mistä säästää kun osa-aikasena tulot luokkaa 1200€
laita vaikka kymppi kuussa halpaan globaaliin indeksirahastoon, mutta aloita nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastike 160 €/kk, ruoka n. 30-80 €/kk (käyn leipäjonossa), puhelinliittymä 22 €/kk, muut menot 10-100+ €/kk. Noilla tuloilla saisin helposti melkein tonnin kuussa säästöön!
Minkä operaattirin liittymä? kuulostaa edulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Kun taviksia kannustetaan sijoittamaan niin romahdus on lähellä. Säästämällä sentään jää ne rahat myöhemmin käytettäviksi. Uskokaa huviksenne ei tavis rikastu sijoittamisella.
Et selvästi tiedä sijoittamisesta mitään.
Esimerkiksi sitä, että voit ostaa ja myydä juuri silloin kun haluat.
Olen sijoittanut 15 vuotta. Sinä aikana on muutamakin pörssiyhtiö mennyt konkurssiin. Mutta arvaa mitä: merkit on nähtävissä kuukausia etukäteen. Sitten vain myy, koska aina joku ostaa.
Mutta oikeassa olet siinä, että jos ei viitsi opiskella ja seurata taloutta, ja ennen kaikkea pelkää, niin ei kannata ruveta sijoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun taviksia kannustetaan sijoittamaan niin romahdus on lähellä. Säästämällä sentään jää ne rahat myöhemmin käytettäviksi. Uskokaa huviksenne ei tavis rikastu sijoittamisella.
Sijoitimme lapsilisät lasten nimissä ja vähän lisää. Aikuistuessaan kaikilla oli yli 100K pesämuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin vajaat kymmenen vuotta sitten. Se on yksi elämäni parhaista päätöksistä.
Mahtavaa! Tätä tulisi korostaa lapsesta asti kaikille ihmisille, jotta saadaan suomalaisten varallisuus nousuun!!!
ap
Ja hirmunen huuto ettei lapsille saa säätää kun eriarvoista ja lapsilisä on tarkoitettu kulutukseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös ja nyt lepää 25 000e käyttötilillä. Mihin nuo kannattas siirtää? En osaa/uskalla sijoittaa, mutta mikä ois järkevää? Pankkiin en uskalla mennä ongelmani kanssa kun hinkuvat rahani johonkin omiin tyhmiin rahastoihinsa ja sinne sulavat.
Ainakin Danske bankilla on määräaikaisia talletustilejä, joissa on yli 3 %:n vuosikorko. Talletusaikoja on parista viikosta kahteen vuoteen. Tilin avaa helposti nettipankissa tai soittamalla. Samanlaisia tilejä taitaa olla nyt joka pankissa.
Rahastosijoittamisessa ei kannata laittaa kerralla isoja summia vaan joka kuukausi. S-pankilla on täysin kuluttomia rahastoja ja ne on tuottaneet ihan kivasti.
Täysin kuluttomia rahastoja ei ole olemassa. Jossain vaiheessa vaikka allaoleva sijoituskohde maksaa kuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös ja nyt lepää 25 000e käyttötilillä. Mihin nuo kannattas siirtää? En osaa/uskalla sijoittaa, mutta mikä ois järkevää? Pankkiin en uskalla mennä ongelmani kanssa kun hinkuvat rahani johonkin omiin tyhmiin rahastoihinsa ja sinne sulavat.
Ainakin Danske bankilla on määräaikaisia talletustilejä, joissa on yli 3 %:n vuosikorko. Talletusaikoja on parista viikosta kahteen vuoteen. Tilin avaa helposti nettipankissa tai soittamalla. Samanlaisia tilejä taitaa olla nyt joka pankissa.
Rahastosijoittamisessa ei kannata laittaa kerralla isoja summia vaan joka kuukausi. S-pankilla on täysin kuluttomia rahastoja ja ne on tuottaneet ihan kivasti.
Täysin kuluttomia rahastoja ei ole olemassa. Jossain vaiheessa vaikka allaoleva sijoituskohde maksaa kuluja
Kysy mikä rahaston TER (Totale Expense Ratio) on
Miksi säästäisin tai sijoittaisin? Elän täällä vain tietyn rajallisen ajan enkä saa mitään mukaani. Perillisiä en ole hankkimassa joten sinällään aika turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastike 160 €/kk, ruoka n. 30-80 €/kk (käyn leipäjonossa), puhelinliittymä 22 €/kk, muut menot 10-100+ €/kk. Noilla tuloilla saisin helposti melkein tonnin kuussa säästöön!
Minkä operaattirin liittymä? kuulostaa edulliselta.
Mulla ei ole koskaan ollut noin kallista liittymää, eka puhelin kumminkin jo -90 luvulla. Nyt 13€/kk
Vierailija kirjoitti:
Hävisin OP:n rahastohoitojen takia 18000€ kerta rysäyksellä. En edes ymmärrä vieläkään miten voi "viisaat" sijoitusneuvojat noin tyriä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi säästäisin tai sijoittaisin? Elän täällä vain tietyn rajallisen ajan enkä saa mitään mukaani. Perillisiä en ole hankkimassa joten sinällään aika turhaa.
En osaa sanoa miksi sinun pitäisi säästää tai sijoittaa.
Omasta puolestani voin kertoa pari syytä. Minulla on sen verran rahaa tilillä, että pystyn maksamaan käytännössä kaikki mahdolliset yllättävät kulut mitä voi kohtuudella olettaa tulevan eteen. Vaikkapa niin, että jos pyykinpesukone ja auto hajoisi yhtä aikaa, pystyisin niiden korjaukset maksamaan silmää räpäyttämättä tililtä pois. Ja vielä jäisi muihinkin yllättäviin menoihin.
Sijoitan aika vähän, mutta ajatuksena on se, että pystyn joskus tulevaisuudessa teettämään vaikka remontteja talooni, todennäköisesti en enää 30 vuoden kuluttua ole siinä kunnossa, että olisi järkevää itse yrittää uusia vaikkapa katto taloon. Samalla ajatuksena on myös se, että sijoitan vain sen verran, etten joudu tinkimään mistään. Ei tällä todellakaan mitään taloudellista riippumattomuutta saavuteta, mutta yhden isomman rahareijän paikkaa tai pari pienempää.
Oikeastaan kysyisin ennemmin niin päin, että miksi en sijoittaisi, kun ihan hyvää elämää elää ihmiset omaa palkkaani satasia pienemmälläkin palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin vasta runsaat 3 vuotta sitten. Ärsyttää, kun nuorempana (20-30 v.) vanhemmat tai kukaan muu ei kannustanut tämmöiseen rahastosäästämiseen tms. vaan äiti vaan neuvoi ostamaan talvitakkeja, ettei tilillä olevien rahojen arvo sula. Säästin ihan tavalliselle tilille, mutta siellähän niiden arvo vaan inflaation takia pikemminkin laskee. Nyt on indeksirahastojen lisäksi määräaikaisella talletustilillä rahaa turvassa (määräaik. talletustililläkin korko paljon parempi tavalliseen tiliin verrattuna).
Elin nuoruuteni kuin pellossa ja pistin omakotitalon verran rahaa kurkusta alas, viinaan ja naisiin. Poikani olen puolittain pakottanut säästämään jo nuoresta pitäen. Molemmilla on pulleat osakesalkut alle kaksvitosina ja ovat ASP säästäjiä. Ovat oletettavasti taloudellisesti riippumattomia tulevaisuudessa. Itsekkin olen viettänyt "älä osta mitään" päivää vuosikausia ja sen verran on sukan varteen kertynyt, että eläkepäivistä selvitään. Jo tupakka-askin hankkimisesta luopuminen päivittäin tekee 3650€ vuodessa. Vuosien mittaan korkoa korolle- ilmiö alkaa tekemään ihmeitä. Älkää siis väheksykö pieniäkään arjen säästöjä.
M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bank Norwegian Plus 3.75%, ei muita kuluja. Nostorajoitus 6 krt/v.
Svealla ja BigBankilla on myös vuoden määräaikaisissa korot 4 % pinnassa 12 kk talletuksella, mutta nostaminen kesken talletusajan maksaa järkyttävästi, eli siihen on sit sitouduttava.
Vierailija kirjoitti:
Bank Norwegian Plus 3.75%, ei kuluja. Häviät muuten tuohon verrattuna n 500€/v kun makuutat korottomalla.
Aloitin jo 90-luvulla. Kaikki säästöt, saannot sekä menneet että tulevat haihtuneet pieruna Saharaan. Ei se aina kannata :(
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnia teille. Varmaankin eläkkeellä vietätte laatuaikaa, kun minä rännässä solkkaan. Mutta olen aina harrastanut hyväntekeväisyyttä ja matkustanut loput rahat. Vapaaehtoistyötä jne. En tarkoita vastakkainasettelua - lähinnä totean vain, että itse olen tällainen klassinen vasuri.
Vasuri täälläkin. Matkustettu on puoli maailmaa. Olen onnistunut säästämään lähemmäs 30k, joitakin tonneja osakkeissa ja rahastoissa.
Töissä ollaan mutta oma ala suhteellisen epävarma tällä hetkellä. Melkoista turvallisuuden tunnetta tuo kyllä hankittu pesämuna, jos tässä alaa pitää joskus vaihdella.
Innostun sijoittamisesta. Juuri vaihtui 1 515 151 osaketta Tulikivessä. Pian lähdetään ylös! Helsingin pörssin potentiaalisin ten bagger -kandidaatti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole mitään haaveita tulevaisuuden takia? Olet myös aika varma, että sinua ei kohtaa työttömyys tai työkyvyttömyys tai peräti molemmat. Minulle napsahti nuo molemmat ja säästöistä on ollut hyvä apu.
Eihän nuo ole toisiaan poissulkevia asioita. Rahaa voi säästää vaikka matkustaisi ja antaisi hyväntekeväisyyteen. Jos nuo on itselle tärkeitä asioita niin kannattaa selvittää, mihin yhdentekeviin asioihin tulee laittaneeksi rahaa. Karsii sitten niitä.