Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin tuon asenteen, että koska minulla oli asiat kurjasti opiskeluaikana niin kaikilla muillakin pitää olla kurjaa ja mitään parannuksia ja muutoksia ei missään nimessä saa tehdä mihinkään.
No ei se kyllä mitenkään kurjaksi elämää tee, jos pitää luopua yksiöstä kantakaupungissa ja muuttaa esim. jaettuun asuntoon 2km päähän keskustasta.
Hyvin harvalla opiskelijalla on varaa asua yksiössä minkään kaupungin keskustassa. Yleensä opiskelupaikatkin on kauempana keskustasta ja siksi monet keskustat kuihtuukin, kun opiskelijat asuvat kaukana oppilaitosten vieressä.
Vähänpä lapsi tietää nykyisten opiskelijoiden elämästä. Tai ylipäätään opiskelusta. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtään suurempaa opiske
Oulussa yliopiston kampus on Linnanmaalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin tuon asenteen, että koska minulla oli asiat kurjasti opiskeluaikana niin kaikilla muillakin pitää olla kurjaa ja mitään parannuksia ja muutoksia ei missään nimessä saa tehdä mihinkään.
Totta kai saat tehdä parannuksia. Mutta sinun pitää maksaa ne parannukset yksin. Ei ole minun ja muiden työssäkäyvien tehtävä kustantaa opiskelijoille kämppiä, jollaisiin monilla työssäkäyvilläkään ei ole varaa. Opiskeluaika on kuitenkin hyvin lyhyt pätkä ihmisen elämässä. Kyllä sen pärjää vähemmälläkin ilman, että asiat ovat kurjasti. Kurjastihan asiat ovat vain, jos ei osaa hoitaa asioitaan ja elää varojensa mukaisesti.
Pärjää kyllä, jos ruokaa jääkaapissa ja rauhallinen kohtuuhintainen asunto, vähän vaatetta ja rahaa bussilippuun ja opiskelutarvikkeisiin!
No niin. Eli ei ole mitään ongelmaa, vaikka asumistuki vaihtuu asumislisään. Sitä vähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä mitenkään kurjaksi elämää tee, jos pitää luopua yksiöstä kantakaupungissa ja muuttaa esim. jaettuun asuntoon 2km päähän keskustasta.
Entä jos ei asu siinä kantakaupungin yksiössä, vaan siinä halvimmassa yksiössä 5 km keskustasta? Yksiössä, joka ei ole ylellinen, eikä vastaremontoitu, mutta jossa on opiskelu-ja asumisrauha?
Se on yksiö ja yksiö on pahapahapaha asia. Jos opiskelija asuu yksiössä, se tarkoittaa automaattisesti veronmaksajien kustantamaa leveää elämää mistä pitää pyrkiä eroon vaikka ajamalal opiskelijat kadulle, kunhan eivät vaan jumalauta asu yksiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kurjuudesta puhut?
t. 2000-luvun alussa valmistunut, jolla ei myöskään ollut yleistä asumistukea, vaan tämä sama asumislisä, joka nyt tulee käyttöön
Sama juttu itsellä, mutta silloin vuokratkin oli ihan eri luokkaa mitä nykyisin. Maksoin soluasunnosta n.200e ja kun vihdoin viimeisenä vuotena pääsin yksiöön sen vuokra oli n.300e. Nyt saat maksaa tuplat. Myöskään ruoka ei ollut näin kallista ja kaljaakin sai arkisin opiskelijailloissa eurolla.
Vaikka itse opiskelin yli 10 vuotta sitten, ymmärrän silti, että maailma on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit unohtaa nollan tuosta kakkosen perästä. Opiskelukaupungeissa ne keskustasta 2km päässä olevat alueet ei ole kovin paljon halvempia kuin keskustan alue. Tai jos ovat, niin tietääpä sitten että naapurusto on täynnä nistejä ja alue on paikallinen slummi, missä asuu se vähän heikko-osaisempi porukka kaupungin vuokra-asunnoissa. Näin se on täälläkin missä itse opiskelen, kolmen kilsan päässä yliopistosta on kyllä halpaa aluetta, mutta siellä ei uskalla iltaisin kulkea enää ulkona ja kaikki varastetaan mihin vaan päästään käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalla opiskelijalla on varaa asua yksiössä minkään kaupungin keskustassa. Yleensä opiskelupaikatkin on kauempana keskustasta ja siksi monet keskustat kuihtuukin, kun opiskelijat asuvat kaukana oppilaitosten vieressä.
Vähänpä lapsi tietää nykyisten opiskelijoiden elämästä. Tai ylipäätään opiskelusta. Ei t
Ok. Eli sinulle 1 kaupunki=yleensä?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Emme vain jaa sinun käsitystäsi kurjuudesta. En tiedä mihin maahan opiskelijoiden elintasoa tällä palstalla oikein verrataan. Monacoon? Singaporeen?
Soluasuntoihin vaan, niin kuin aiemminkin. Edullista ja kivaa nuorena.
t. 5 henkilön solussa 4 v asunut täti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit unohtaa nollan tuosta kakkosen perästä. Opiskelukaupungeissa ne keskustasta 2km päässä olevat alueet ei ole kovin paljon halvempia kuin keskustan alue. Tai jos ovat, niin tietääpä sitten että naapurusto on täynnä nistejä ja alue on paikallinen slummi, missä asuu se vähän heikko-osaisempi porukka kaupungin vuokra-asunnoissa. Näin se on täälläkin missä itse opiskelen, kolmen kilsan päässä yliopistosta on kyllä halpaa aluetta, mutta si
Kyllä Kortepohjan DDR:ssä on huomattavasti halvemmat vuokrat kuin ydinkeskustassa. Eikä Kortepohjaan ole keskustasta kuin kolmisen kilometriä.
t. jyväskyläläinen opiskelija
Itsekin aikanaan asuin soluissa.
Vähän huonommisakin soluissa, mutta kriteerinä oli keskustassa olo. Laitakaupungilla olisi ollut parempia, isompia ja halvempia. Silti asuin mieluummin 14m2 soluhuoneessa kuin kauempana väljemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä heitän, ja tiedän että jotkut ovat jo miettineet. Isojen yliopistojen kampuksia on myös pienemmissä kaupunkeissa. Olen ymmärtänyt että siirtoja voidaan tehdä sisäisesti. Pienissä kaupunkeissa on keskustoissakin alle 400 e yksiöitä. Kesätyön saanti myös mahdollisesti helpompaa.
Tuo vaan ei auta yhtään, jos se oma oppiaine ei ole siellä pienemmällä kampuksella. En voi mennä esim. Lahteen opiskelemaan musiikkitiedettä, vaikka Lahdessakin on Helsingin yliopiston kampus. Siellä kun ei ole sitä musiikin laitoksen kampusta.
Jotenkin nyt tuntuu että valtaosa ei opiskele musiikkitieteitä tai muita harvinaisempia aloja. Vähän lillukanvarsia tässä keskustelussa. Moni opiskelee kieliä, jotka ovat Jyväskylässä ihan tasokkaita. Tai kauppiksessa, joka on esimerkiksi Vaasassa ihan arvostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit unohtaa nollan tuosta kakkosen perästä. Opiskelukaupungeissa ne keskustasta 2km päässä olevat alueet ei ole kovin paljon halvempia kuin keskustan alue. Tai jos ovat, niin tietääpä sitten että naapurusto on täynnä nistejä ja alue on paikallinen slummi, missä asuu se vähän heikko-osaisempi porukka kaupungin vuokra-asunnoissa. Näin se on täälläkin missä itse opiskelen, kolmen kilsan pää
Kortepohja on kyllä liian kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kurjuudesta puhut?
t. 2000-luvun alussa valmistunut, jolla ei myöskään ollut yleistä asumistukea, vaan tämä sama asumislisä, joka nyt tulee käyttöön
Sama juttu itsellä, mutta silloin vuokratkin oli ihan eri luokkaa mitä nykyisin. Maksoin soluasunnosta n.200e ja kun vihdoin viimeisenä vuotena pääsin yksiöön sen vuokra oli n.300e. Nyt saat maksaa tuplat. Myöskään ruoka ei ollut näin kallista ja kaljaakin sai arkisin opiskelijailloissa eurolla.
Vaikka itse opiskelin yli 10 vuotta sitten, ymmärrän silti, että maailma on muuttunut.
Kyllä me kaikki ymmärrämme, että maailma on muuttunut. Ja nyt se muuttuu sillä tavalla, että asumistuesta tulee asumislisä ja opiskelijoiden on suhteutettava menot tuloihin uudella tavalla. Ihan samoin kuin meidän aikuisten työssäkäyvien pitää suhteuttaa menot tuloihin uudella tavalla, kun omistusasuntoon ei enää saa asumislisää ja mitä näitä uudistuksia nyt tulikaan.
Solu on siellä, minne sellainen tehdään. Ei kun soittelemaan kavereille, opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Soluasuntoihin vaan, niin kuin aiemminkin. Edullista ja kivaa nuorena.
t. 5 henkilön solussa 4 v asunut täti.
Kenellä oli, kenellä ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä lapsi tietää nykyisten opiskelijoiden elämästä. Tai ylipäätään opiskelusta. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtään suurempaa opiske
No mm. Lappeenrannan yliopisto ja ammattikorkeakoulu sijaitsee lähes 6 km keskustasta. Opiskelijoilla on oma kommuuni Skinnarilassa ja suurin osa asuu lähellä yliopistoa. Keskustassa opiskelijat käy vain vapun aikana (mikä tosin kestää kuukauden) ja muissa satunnaisissa opiskelijatapahtumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä heitän, ja tiedän että jotkut ovat jo miettineet. Isojen yliopistojen kampuksia on myös pienemmissä kaupunkeissa. Olen ymmärtänyt että siirtoja voidaan tehdä sisäisesti. Pienissä kaupunkeissa on keskustoissakin alle 400 e yksiöitä. Kesätyön saanti myös mahdollisesti helpompaa.
Tuo vaan ei auta yhtään, jos se oma oppiaine ei ole siellä pienemmällä kampuksella. En voi mennä esim. Lahteen opiskelemaan musiikkitiedettä, vaikka Lahdessakin on Helsingin yliopiston kampus. Siellä kun ei ole sitä musiikin laitoksen kampusta.
Jotenkin nyt tuntuu että valtaosa ei opiskele musiikkitieteitä tai muita harvinaisempia aloja. Vähän lillukanvarsia tässä keskustelussa. Moni opiskelee kieliä, jotka ovat Jyväskylässä ihan tasokkaita. Tai kauppiksessa, joka on esimerkiksi Vaasassa ihan ar
Jotenkin nyt tuntuu, että et tiedä, mitä tarkoittaa kampus. Kyse ei ole siitä, onko ala harvinainen vai ei. Kyse on siitä, että eri kampuksilla opetetaan eri asioita. Eli vaikka opiskelisit kauppatieteitä tai muuta tusina-alaa, et silti voi tuosta vaan vaihtaa Helsingistä Lahteen. Kun siellä Lahden kampuksella on eri oppiaineet kuin Helsingin kampuksella. Etkä voi myöskään tuosta vaan siirtyä Jyväskylään, jos olet saanut opiskelupaikan esim. Turusta. Katsos kun siellä Jyväskylässäkin on rajallinen määrä aloituspaikkoja. Ei sinne voi marssia kesken kaiken ilmoittamaan, että minäpä tulen tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ottaa opintolainaa jos ei pärjää. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää koirineen ja matkusteluineen ja kaljakuppiloineen. Ei muuta kuin tonnikalaa kaupasta ja halvemmat asumisolot. Minua on sitten oksettanut tämä opiskelijoiden hyysääminen, ei ole pakko opiskella, voi mennä myös töihin. On oma valinta opiskella. Suomessa on hyysätty aivan liikaa näitä kaikenmaailman ryhmittymiä, opiskelijat, mm muuttajat tulkkeineen sun muineen. Helvetin hyysäysvaltio.
Pertsa, olis ne päivälääkkeet ottamatta.
Olen terve joten en tarvitse päivälääkkeitä, entäpä itse oletko ottanut jo lääkkeesi. Elät ilmeisesti HATTARAMAAILMASSA, jossain rinnakkaistodellisuudessa missä ei ole järjen hiventä. Ota lääkkeesi ja pian. Valtion teh
Kyllä tuollainen agressiivinen tekstin suoltaminen jostain ongelmista kertoo Pertsaseni, joten otahan lääkkesi ja mene nukkumaan. Siellä hattaramaailmassa on varmaan jo sinulle hattarakarnevaalitkin.
Jotenkin nyt tuntuu että valtaosa ei opiskele musiikkitieteitä tai muita harvinaisempia aloja. Vähän lillukanvarsia tässä keskustelussa. Moni opiskelee kieliä, jotka ovat Jyväskylässä ihan tasokkaita. Tai kauppiksessa, joka on esimerkiksi Vaasassa ihan arvostettu.
Kerrotko vielä, miten se Jyväskylän tasokkuus ja Vaasan arvostus auttaa opiskelijaa, jolla on opiskelupaikka esimerkiksi Tampereella? Et kai kuvittele, että opiskelupaikkakuntaa voi vaihtaa ihan oman mielen mukaan, miten tahtoo?
No sitten voi jäädä asumaan sinne jatkossakin. Eihän tuollaisessa luukussa voi olla niin iso vuokra, että asumistukiuudistus muuttaisi asumisen siellä mahdottomaksi.