Onko liian eksoottista tarjota mykyrokkaa koverretusta hiivaleivasta alkukeitoksi haissa? Jos on, ehdottakaa muuta keittoa tilalle. Kalaa tai katkarapuja sisaltavat keitot eivat ka
Kommentit (47)
on PAREMPAA kuin tavallinen, hylakermasta tulee PAREMPI vaahto ja hylamaito sopii pullaankin PAREMMIN kuin tavallinen, koska on vähän makeampaa.
on huomattavasti parempia kuin tavalliset, samaten gluteeniton " ruisleipä" on suorastaan taivaallista.
että silain..... ota selvää ennekuin heität ideoitasi. ja kyllä me gluteenittomat ja laktoositomat kiitos vaan syödään ihan hyvin ja herkulista ruokaa....
Joten miksi siten teidän pitäsi syödä huonoa jos ne on tehty muita ajatelen? vai onko sinun käsityksesi allergiaruoasta. vettä ja perunajauho kakkarainen...?
No noin minäkin kuvittelin ennekuin sairastuin mm. vilja-alergiaan... ja ikää oli silon jo 30.... että silain...
ensin kun luin vain alkuperäisen viestin, ajattelin että aikas kiva idea, työläs muttakiva. kun sitten luki pidemmälle ja sain tietää mitä se keitto on... meinasi ajatuksestakin tulla oksennus. ei varmaan kannata koska en usko että moni tykkää ja jos tulee lapsivieraita niin aika varmasti jää syömättä. ja sitten kun lapset ei ole syönyt mitään niin juhlat onkin aika sen mukaiset. lapset kiukkuaa nälkäänsä.
Jos on isot häät, niin osan leipä ehtii vettyä ja vuotaa, ennen kuin viimeiset ovat saaneet. Minusta se on ruualla leikkimistä, varsinkin jos sisustoja ei käytetä mihinkään.
mutta onhan hyvä että sitäkin on tarjolla?
Olen käsitänyt että tässä on nyt kyseessä siis yleisistä ruoista kuten kakku ja tuo soppa siellä leivässä. onhan yleensä pitopöydissä muutenkin tarjolla , ruis-, valkea, näkkileipä. joten miksei siten erillisessä korissa gluttis leipä?
Siis sinun kanattaisi ottaa selvää alergioista eikä höristä tietämättömyyttään.
Suurin osa voi syödä vehnäjauhoja ja ehkä yksi sadasta juhlavieraasta on gluteiinirajotteinen, joten siksi eletään enemmistön ehdoilla.
Jos vieraissa muutamia gluteeinitonta ruokavaliota tarvitsevia niin pieni kakku tai muutama leivos heille.
Helppoa on järjestää vaihtoehto sitä tarvitsevalle kun mainitsee kutsutkortissa ilmoita mahdolliset ruokarajoitteet ilmoittautumisen yhteydessä. Vastuu on rajoitteisella ilmoittaa aina ja toistuvasti, ei tarvitse olettaa että kaikki muistaa juuri sinun rajoitteesi.
Kohteliasta kysyä mutta jos ei kysytä on kohteliasta ilmoittaa etukäteen.
Kaikki valmistusaineet ei ole silmillä havaittavissa ja jos on todella vakavista allergioista kyse niin kyseinen henkilö kyllä tarkistaa kysymällä onko tuotteessa xx ainetta. Jos ei kysy omaa tyhmyyttään jotuu sairaalaan tai kuolee.
Ruokarajoitteet on aina otettava vakavasti.
Yleensä tarjottavat tehdään vähälaktoosista valmisteista koska viidesosalla väestöstä on laktoosi-intoleranssi lievänä ja tästä pienellä osalla vaikana muotona. Maito- ja vilja-allergiaa sairastavia on vähemmän joten heidän huomioimisensa ei ole itsestäänselvää.
sen verta niitä on väänetty ja amati kondiittori osaa sen tehdä niin että ei ole huono tai hauras!!!
Ota taas asiasta selvää.
Ja, keliakia ja vilja-alergia on aika yleinen muuten.
Meinaa, kun ite sairastuin tuohon alergiaan niin olin ihmeisäni kun minun tuttavapiirissäni onkin jopa kymenkunta vilja-alergista tai keliaatikkoa. ja kaikki aikuisa , siten on vielä osalla tuttavista vilja-alergisia lapsia.
Ja yleensä juuri tuo vehnäjauho on se pahin...
Muuten alkaa trolliepäily herätä.
arjota. ap ja sen leivän tarkoitus oli tehdä annoksesta juhlava, tietenkin.
Lihakeittoa, jossa mukana maksaa, munuaisia ja keuhkoja, siinä on mykyjä, jotka valmistettu verestä ja suolasta ja ohrajauhoista. Olen joutunut joskus työssä keittelemään tätä karseaa soppaa, mutta en varmasti ole edes teelusikallista maistanut. Haju on aivan hirveä, ja ulkonäkö vielä pahempi. Näyttää siltä kun synnytysjätteet olisi mätetty lihakeiton sekaan.
Varmasti tuo mukavan tunnelman häihin tämmöisen ruuan tarjoaminen! :)
an lisäksi. Toki tiedän että jotkut emännät laittavat sisäelimiä, on ollut varmaan alkuperäisessä reseptissä mutta itse aloitin koulun 70-luvulla, eikä koko aikana enää ole ollut eli ollaan modernimpaa versiota syöty, samoin meillä kotona kun ei sisäelimistä muutenkaan pidetä maksaa lukuunottamatta. ap
Nimittäin ainakin ylä-savossa (Iisalmi, Kiuruvesi-suunnalla) mykyrokka on just tuota sisäelimet-verikeittoa.
le se on lempiruokaa. Savolaisena olen sitä muualta tulleille vieraille tarjonnut ja aina on kommentti ollut " ihan hyvää ja lautanen syöty tyhjäksi" . Jos ei tykkää lihakeitosta eikä syö verta esim verilättyjä niin sitten ei kyllä mykyrokastakaan tykkää.
Luulen että jos googlettaa mykyrokka niin saat varmasti ohjeen mihin kuuluu sisäelimet.
kun tarjolla oli veripalttua tai verilettuja.
Sekä mykyjä joissa on ohrajauhoja, ruisjauhoja, sipulia, ohraryyniä ja verta. eli vähän kuin verilettuja.