Työtä tekevät taloudellisesti samassa asemassa työttömien kanssa
Suomessa voi tehdä töitä 50 vuotta, ja silti olla taloudellisesti samassa asemassa työttömänä 50 vuotta olleen ihmisen kanssa. "Mene töihin, jos haluat rahaa", fraasi on niin kulunut. Suomessa saa tehdä ikänsä töitä, ja olla silti taloudellisesti samassa asemassa työttömien kanssa. Kun töitä tekee, niin korvaus siitä pitää olla niin korkea, että on taloudellisesti paremmassa asemassa kuin työttömät. Suomessa ei näin ole. Työnteko on tärkeää, ja oli ala mikä tahansa niin korvaus siitä oltava kunnollinen.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Ei mistään työstä saa alle 600e kuussa.
Miten te työttömät aina uhohdatte asumistuen ja muut mahdolliset tuet? Ei kukaan työtön saa vain 600e, kun kaikki huomioidaan.
Toimeentulotuessa ja asumistuessa huomioidaan myös puolison tulot.
Silloin saa pelkän työmarkkinatuen.
Työmarkkinatukea saa jos puoliso ei pysty elättämään. Peruspäivärahaan ovat oikeutettuja ne työttömät, ketkä ovat täyttäneet työssäoloehdon, mutta eivät saa ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Toimeentulotuessa katsotaan kaikki tulot ja omaisuus varallisuudeksi, mikä täytyy käyttää ennen oikeutta toimeentulotukeen. Mukaanlukematta umpiruosteista 20 vuotta vanhaa Mazdaa, ysäri pesukonetta jne millä ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli työttömät omistaa asuntoja ja taloja, ja elää silti valtion tuilla..? Samaan aikaan liian monet tekee työtä pa*kalla palkalla, ja juuri saadaan revittyä vuokran ja laskujen jälkeen ruokaan rahat, ja vielä veroista maksetaan näiden asunnon omistajien tuet. Fyi."
Etkö sä vati.pää tajua, että tilanteet voivat muuttua? Se omistusasunnossa asuva työtön on tietysti ostanut sen asunnon työssä ollessaan. Ja edelleen, SIIHEN OMISTUSASUNTOON EI SAA TUKEA! Fyi sun tietämättömyydellesi ja kateudellesi. Jättäydy itse työttömäksi, jos luulet, että se on herkkua! Tuskin noin typerä ihminen työssäkään yhteiskuntaa hyödyttää.
Omistusasunnossa asuva voi myydä sen asuntonsa kun elämäntilanne muuttuu. Ei se muiden syy ole, jos haluaa jääräpäisesti asua liian kalliissa asunnossa.
Liian kalliissa asunnossa? Kuka niin on sanonut?
Työtä tekevät ei ole taloudellisesti samassa asemassa työttömien kanssa sillä vain joka neljäs työpaikka palkkaa työttömän.
Itse en ole tällä hetkellä työtön, mutta olen välillä ollut, ja silloin olen todellakin saanut vain ja ainoastaan tuon työttömyyspäivärahan, joka on tuo vähän alle 600 €/kk.
Asun omistusasunnossa, jossa yhtiövastike on 280 €/kk. Voisin kai tuohon muuten muutaman kympin kuussa asumistukea saada, mutta koska omistan myös kesämökin, en saa edes sitä.
Toimeentulotuki on tietääkseni vain äärimmäisessä hädässä saatava tuki, johon on oikeutettu vain silloin kun tilillä ei ole senttiäkään. Minulla on pelkästään tilillä tällä hetkellä 37 000 euroa, ja lisäksi paljon sijoituksia.
Kertokaa siis miten voisin saada muuta kun pelkän työttömyyspäivärahan, jos kerran kaikki työttömät saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te työttömät aina uhohdatte asumistuen ja muut mahdolliset tuet? Ei kukaan työtön saa vain 600e, kun kaikki huomioidaan.
Toimeentulotuessa ja asumistuessa huomioidaan myös puolison tulot.
Silloin saa pelkän työmarkkinatuen.
Työmarkkinatukea saa jos puoliso ei pysty elättämään. Peruspäivärahaan ovat oikeutettuja ne työttömät, ketkä ovat täyttäneet työssäoloehdon, mutta eivät saa ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Toimeentulotuessa katsotaan kaikki tulot ja omaisuus varallisuudeksi, mikä täytyy käyttää ennen oikeutta toimeentulotukeen. Mukaanlukematta umpiruosteista 20 vuotta vanhaa Mazdaa, ysäri pesukonetta jne millä ei ole mit
Työmarkkinatukea saa kun on työtön työnhakija. Puolison tuloilla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda kaikkea mitä tuohon maksetaan päälle: asumistuet, lääkäri- ja lääkekulut, sähköslaskut, bussikortit, tms jne. Työttömät ja työssäkävijät asuvat samoissa kerrostaloissa ja saman kokoisissa asunnoissa. Ihan sama taloudellinen tilanne on, paitsi että työssäkävijä tekee töitä sen eteen.
Näin juuri ja loiset tulee siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sönkötät? Entä vuokra, sähkö, lääkkeet ja terveyshuollon kulut? Maksatko ne tuosta alle 600 eurosta?
Lisäksi jos perheessä on pari lasta, niin työssäkäyvä maksaa lähes 600 e/kk päivähoitomaksuja, kun työtön tuo lapsensa ilmaiseksi hoitoon. Se on todella reilua, kun samasta yhteiskunnan palvelusta peritään eri hintaa. Ei kovinkaan yhdenvertaista kohtelua.
Mutta pitää työttömän lapsenkin olla hoidossa että se kehittyy normaaliksi. Ei niitä voi kotiin eristää. Joten se on maksettava se hoito muiden. Työssäkäyvillä on mahkut maksaa hoidosta itse, siksi maksavatkin ja pitääkin maksaa. Ilmainen hoito ei ole kaikille mahdollinen. Kaikki maksaa ei käy koska työttömien lapset kärsii, kaikki ei maksa ei myöskään käy koska ei riitä rahat. Siksi ne maksaa joilla on varaa ja ne ei maksa joilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sönkötät? Entä vuokra, sähkö, lääkkeet ja terveyshuollon kulut? Maksatko ne tuosta alle 600 eurosta?
Lisäksi jos perheessä on pari lasta, niin työssäkäyvä maksaa lähes 600 e/kk päivähoitomaksuja, kun työtön tuo lapsensa ilmaiseksi hoitoon. Se on todella reilua, kun samasta yhteiskunnan palvelusta peritään eri hintaa. Ei kovinkaan yhdenvertaista kohtelua.
Jos joutuu maksamaan 600e päivähoidosta niin silloin on kyllä todella isot tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO KUN KAIKKI TYÖTTÖMÄT EIVÄT SAA SITÄ SAATANAN ASUMISTUKEA, PALIKKA!
Se tarkoittaa, että asut ilmaiseksi. Kumppanisi tms maksaa asumisesi. Asumistukea saa työttömät, jos asuu ilmaiseksi niin sitä ei saa.
Ei tarkoita. Mä en saa asumistukea ja maksan työmarkkinatuella talolainan.
Eli köyhät duunarit maksaa talosi sinulle!!
Enemmän ne maksaisi, jos muuttaisi vuokralle, koska sitten saisi työmarkkinatuen lisäksi asumistukea.
Niin voi olla. Mutta yleensä ei ole.
Kenenkään tavoite ei ole olla 50 vuotta työttömänä. Tai ehkä 3 suuriäänistä huutaa sen olevan.
Töissä ollessa tulee kulutettua enemmän rahaa 60 kk ostokäyrästä näkee heti. Kaikki työjaksot. Bensaa 1200 euroa. Ruokaan joka työ kk 200 enemmän.
Ja mihin sekin bensarahaa katosi. Kun kuljin pyörällä töihin.
Ei palkkakaan ollut yhdelläkään työjaksolla 1600 isompi. Silti siitä jäi säästöön.
Uuuu pusipusi. Tunteet kuumenee. Miksi työttömiä ahdistaa joutua pussauskoppiin työttömien kanssa? Meidän elämähän on niin makeeta, helppoa ynnä ynnä. Tervetuloa hikoilemaan kanssamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda kaikkea mitä tuohon maksetaan päälle: asumistuet, lääkäri- ja lääkekulut, sähköslaskut, bussikortit, tms jne. Työttömät ja työssäkävijät asuvat samoissa kerrostaloissa ja saman kokoisissa asunnoissa. Ihan sama taloudellinen tilanne on, paitsi että työssäkävijä tekee töitä sen eteen.
Tuo on liioittelua, unohdat että asumistukea saavat myös monet työssä olevat, lisäksi oletat että toimeentulotuki on automaatio. Eikä toimeentulotuella voi säästää.
Tajua myös se, että kun työttömien tuet laskevat, laskevat myös alimmat palkat, koska ne viritetään niiden mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun vielä ottaa huomioon, että toinen oikeasti tarvitsee lapsilleen paikan työpäivän ajaksi, se ilmaiseksi lapsensa hoidattava voisi hoitaa lapsensa myös itse siihen saakka, että työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko selkosuomelle käännettynä:
Työnantajat hyväksikäyttävät työvoimaa maksamalla heille liian vähäistä korvausta.
Ei, vaan tuet ovat liian isot.
Tämäkin riippuu nyt ihan näkökulmasta, esimerkkinä itse asuin jätkäsaaressa puolisoni kanssa hetken ja siellä on älyttömät vuokrat. Kolmiossa vuokra keskimäärin 1500-1600€/kk. Naapuritaloksi ilmestyi kaupungin vuokra-asunto, ja kun juttelin yhden miehen kanssa joka asui talossa niin kertoi kelan ja sossun maksavan (suorasanainen kuin olen, niin kysyin että miten on varaa asua jätkäsaaressa. Kysyin tämän kun kertoi olevansa tyttöystävänsä kanssa työtön. Kertoi siis sitten asuvansa kaupungin vuokra-asunnossa kaksiossa merinäköalalla).
Ei tämäkään minun mielestä reilua ole, että pariskuntana keskituloiset maksavat itsensä kipeäksi asuakseen "hyvällä" alueella ja toiset saa saman täysin ilmaiseksi. Muutimme alueelta levottomuuden ja korkea hinnan vuoksi.
Kyllähän työttömyystuet ja asumistuki ovat oikeasti tarkoitettu väliaikaisiksi takaamaan minimi toimeentulo, ei muuta. Ei sillä ole tarkoitus asua merinäköalalla yli 1000€/kk maksavissa asunnoissa.
Mulle jää pakollisten kulujen jälkeen n. 2000e. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tällä hetkellä työtön, mutta olen välillä ollut, ja silloin olen todellakin saanut vain ja ainoastaan tuon työttömyyspäivärahan, joka on tuo vähän alle 600 €/kk.
Asun omistusasunnossa, jossa yhtiövastike on 280 €/kk. Voisin kai tuohon muuten muutaman kympin kuussa asumistukea saada, mutta koska omistan myös kesämökin, en saa edes sitä.
Toimeentulotuki on tietääkseni vain äärimmäisessä hädässä saatava tuki, johon on oikeutettu vain silloin kun tilillä ei ole senttiäkään. Minulla on pelkästään tilillä tällä hetkellä 37 000 euroa, ja lisäksi paljon sijoituksia.
Kertokaa siis miten voisin saada muuta kun pelkän työttömyyspäivärahan, jos kerran kaikki työttömät saavat.
Olen itse ollut moraalisesti hyvä ja ahkera niin en ole ikinä turvautunut tukiin opintotukea ja asumislisää lukuunottamatta (nämäkin veroissa maksettu jo monin verroin takaisin).
Siskoni keplotteli tuilla vaikka mlten pitkään ja sai kyllä tukia opiskeluiden jälkeen vajaan 1000€/kk, asui Lahdessa. Samaan aikaan teki kuukaudessa pari keikkapäivää niin sai siitä juuri sen alle 300€/kk minkä sai tukien päälle tienata.
Kyllä hän ainakin kwhui systeemiä, että hän reissasi harrasti ja teki itselleen kivoja asioita 3v ja sai kuukaudessa melkein 1300€ nettona käteen. Pakollisia kuluja hänellä ei ollut paljoa, joten pystyi hyvin reissaamaan ja tuhlaamaan. Säästöjä hänelle ei kertynyt koska olisi kuulemma jotenkin vaikuttanut tukiin, itse tästä en tiedä. Sitten ajatteli aikuistua kun oli reissannut tuilla tarpeeksi ja haki asiantuntijatehtäviin kokopäiväiseksi mitä oli tuntiluonteisesti tehnyt keikkatyönä aiemmin. Nykyisin palkka hänellä taitaa huidella yli 5000€/kk.
Kieltämättänä olen hiukan kateellinen hänelle, että osasi keplotella noin.
Olen nyt ollut n. 12 vuotta putkeen töissä. Aluksi keskimäärin 20 tuntia / viikko, siitä sitten pääsin lopulta täysipäiväiseksi. Tilille tulee n. 1600-1700€ /kk riippuen lisistä, lisäksi voi tulla pari kertaa vuoteen kannustepalkkaa.
Asuntovelkaa on nyt 24 000€ karkeasti jäljellä, lyhennän n. 500 / kk. Tietysti tässä kokonaisuudessa auttaa se että olen naimisissa ja vaimo hoitaa nyt ruokakulut. Jonkin verran olen saanut sijoiteltuakin. Työttömänä ei olisi asuntoa, ei sijoituksia ei säästöjä. Vaimokin pääsi töihin äskettäin niin voimme säästää vielä paremmin ja / tai katsella mukavampaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat tämän maan syöpä. Tuet pois niin alkaa työnteko maistumaan näille laiskureille. Toimii myös muualla maailmassa.
Mutta siellä "muualla maailmassa" on myös työttömiä, jotka syystä tai toisesta ei vaan koskaan saa töitä. Siksi siellä on rikollisuutta ja levottomuuksia paljon enemmän.
Meillä on täällä ollut suhteellisen rauhallinen yhteiskunta juuri siitä syystä, että töissä ei ole ihan pakko käydä, pärjää silti. Se sen sijaan on väärin, että moni työssäkäyväkin on samassa (tai jopa heikommassa) taloustilanteessa kuin jotkut elämäntapaloiset. Kyllä työssäkäyvän elämän pitäisi olla AINA kannattavampaa kuin totaalisyrjäytyminen.
Kaikista ei ole opiskelemaan joten pitää tehdä minimipalkkaduuneja. Ja on väärin, että se minimipalkkaduunari elää ihan samaa elintasoa, ehkä jopa huonompaakin kuin elämäntapatyötön. Ihan omaa kokemusta tässä, kun itse esimerkiksi pesin nyrkkipyykkiä 2 vuotta kerätäkseni rahaa uuteen pyykkikoneeseen ja elämäntapatyöttömälle kaverilleni roudattiin uusi kone heti kun vanha hajosi.
Tiskikoneen kanssa sama toistui. Silloin todella mietin, että miksi edes käyn töissä? Toisaalta, mulla oli jotain mitä odottaa, eli tiesin saavani vanhemmiltani perinnön. Joten nyt kun olen sen saanut, sain maksettua yksiöni asuntolainan pois ja vasta nyt tuntuu ekaa kertaa, että töissä kannattaa käydä.
Pienipalkkaisia töitä kannattaa tehdä vain, jos on asuntolaina maksettu tai on eläkkeellä jo. Muuten ei, ei varsinkaan jos tietää ettei koskaan saa perintöä.
Ainoastaan palkkojen nostaminen tuo tähän eroavaisuuden. Tukia ei voi lopettaa kokonaan, ihan jo EU määrää sen, että sosiaalitukia on maksettava. Eikä me muutenkaan voida poiketa muista pohjoismaista ja muuttua joksikin kehitysmaaksi tässä asiassa.
Palkkojen nostaminen on ainoa keino. Ei ihmiset ala verissäpäin tappelemaan työpaikoista, joiden palkoilla tulee niukin naukin toimeen, eikä jää senttiäkään säästöön. Työssä käyminenkin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut n. 12 vuotta putkeen töissä. Aluksi keskimäärin 20 tuntia / viikko, siitä sitten pääsin lopulta täysipäiväiseksi. Tilille tulee n. 1600-1700€ /kk riippuen lisistä, lisäksi voi tulla pari kertaa vuoteen kannustepalkkaa.
Asuntovelkaa on nyt 24 000€ karkeasti jäljellä, lyhennän n. 500 / kk. Tietysti tässä kokonaisuudessa auttaa se että olen naimisissa ja vaimo hoitaa nyt ruokakulut. Jonkin verran olen saanut sijoiteltuakin. Työttömänä ei olisi asuntoa, ei sijoituksia ei säästöjä. Vaimokin pääsi töihin äskettäin niin voimme säästää vielä paremmin ja / tai katsella mukavampaa asuntoa.
Tämä pitäisi olla se normi työssäkävijöille, että pääsee työn kautta ns parempaan asemaan kuin työttömät, eli saa sen oman kodin jota maksaa pois vuokran sijaan. Koska jos teet töitä, ja ja sama elintaso kuin työttömällä, eli asut vuokralla samanlaisessa asunnossa kuin se työtön, niin ei siinä järkeä enää ole.
Jos on 50v ollut työssä niin sillä vuokran hinnalla olisi säästänyt oman asunnon, vähintäänkin yksiön millä kalleusalueella nyt sattuukin asustelemaan. Monet teki niin kun oli vakityöpaikat. Pienipalkkaiset pariskunnat säästivät omakotitalon.