Työtä tekevät taloudellisesti samassa asemassa työttömien kanssa
Suomessa voi tehdä töitä 50 vuotta, ja silti olla taloudellisesti samassa asemassa työttömänä 50 vuotta olleen ihmisen kanssa. "Mene töihin, jos haluat rahaa", fraasi on niin kulunut. Suomessa saa tehdä ikänsä töitä, ja olla silti taloudellisesti samassa asemassa työttömien kanssa. Kun töitä tekee, niin korvaus siitä pitää olla niin korkea, että on taloudellisesti paremmassa asemassa kuin työttömät. Suomessa ei näin ole. Työnteko on tärkeää, ja oli ala mikä tahansa niin korvaus siitä oltava kunnollinen.
Kommentit (144)
Itse saan bruttona, hyvänä kuukautena 1600e ja huona/normaalina sellaiset 1400e. Maksan myös perheeni elämän sillä. Säästöön jää tasan 0e joka kuukausi. Vuokraan menee vähän alle 1000e. En saa asumistukea. Siihen päälle laskut, ruoka jne. Vain tarpeelliset menot on, mitään luksusta ei ole eikä tule. En saa omaa asuntoa/taloa, koska ei ole mistä säästää. Samassa kerrostalossa asuu työttömiä, isoimmissa asunnoissa kuin missä minä itse. Ja kommenttien mukaan täällä jotkut maksaa asuntojensa lainoja työttömyyskorvauksilla, mutta itse en edes ole niin onnellisessa asemassa, että saisin asuntolainan. Enkä syytä työttömiä, paitsi niitä jotka maksaa omat lainansa tuilla, vaan pientä palkkaani eli työnantajan ahneutta. Mutta ei, ei ole oikein tämä. Töissä käyn ja kovasti töitä teen, mutta samassa jamassa köyhien työttömien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Ei mistään työstä saa alle 600e kuussa.
Mutta kun siitä palkasta maksaa ne työttömän tukina ilmaiseksi saamat vuokran, sähkön ja veden, niin tadaa!! Ei siitä palkasta välttämättä jää edes sitä vajaata kuutta sataa.
Mulle jäi viime palkasta 313e.
Edelleenkin, lopeta se paskan jauhanta. Kaikille työttömille EI MAKSETA mitään vuokria, sähköjä yms. Osa saa vain ja ainoastaan sen alle 600e/kk. Eikö nyt vähitellen mene jakeluun teille vajakkikokkaretrolleillekin?!
Niin että saat kaikkia tukia yhteensä alle 600e/kk ja maksat sillä vuokran, sähkön, veden, ruuan ja kaiken muun kulutuksesi? Niin
Mä olen työtön ja puoliso pienipalkkainen. Ei saada asumistukea eikä toimeentulotukea.
Oikeasti, miksi te työttömiä kadehtivat ette itse ala työttömiksi? Työttömäksi on älyttömän helppo alkaa. Teidänkin surkeille matalapalkka aloille olisi tunkua! Antakaa armoa jollekin työttömälle ja vaihtakaa osia!
Itsekin saan vain 600€ käteen ja makselen hupenevista säästöistäni kotini vastikkeita. Kai koti pitää pian myydä ja muuttaa vuokralle ja sossun elätiksi. Hassua, että lähes 20v. työurasta jää saman verran loppupeleissä käteen kuin tyypillä, joka on köllinyt kotisohvalla 20v.
Tuttavalla sama tilanne plus ammatissa saadut säryt ja kulumat. Hän sanoi, että jos hän nyt saisi neuvoa itseään, niin jättäisi nuo työt muille ja eläisi mielummin vaikka työttömänä keskittyen itsensä hoitamiseen. Kuntoilisi, söisi terveesti, ei lohturuokaa stressiin, nukkuisi kunnolla, mitä kolmivuorotyössä ei voinut tehdä. Nyt hänen vaivojensa ja sairauksien hoitoon menee enemmän yhteiskunnan rahoja kuin mitä hän on veroja ikinä maksanut, tai edes hänen työnantajansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan bruttona, hyvänä kuukautena 1600e ja huona/normaalina sellaiset 1400e. Maksan myös perheeni elämän sillä. Säästöön jää tasan 0e joka kuukausi. Vuokraan menee vähän alle 1000e. En saa asumistukea. Siihen päälle laskut, ruoka jne. Vain tarpeelliset menot on, mitään luksusta ei ole eikä tule. En saa omaa asuntoa/taloa, koska ei ole mistä säästää. Samassa kerrostalossa asuu työttömiä, isoimmissa asunnoissa kuin missä minä itse. Ja kommenttien mukaan täällä jotkut maksaa asuntojensa lainoja työttömyyskorvauksilla, mutta itse en edes ole niin onnellisessa asemassa, että saisin asuntolainan. Enkä syytä työttömiä, paitsi niitä jotka maksaa omat lainansa tuilla, vaan pientä palkkaani eli työnantajan ahneutta. Mutta ei, ei ole oikein tämä. Töissä käyn ja kovasti töitä teen, mutta samassa jamassa köyhien työttömien kanssa.
Minä maksan talolainan työmarkkinatuella. Miksi en maksaisi? Olen töissä ollessa ostanut talon eikä tulis mieleenkään työttömyyden takia myydä kotia.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, miksi te työttömiä kadehtivat ette itse ala työttömiksi? Työttömäksi on älyttömän helppo alkaa. Teidänkin surkeille matalapalkka aloille olisi tunkua! Antakaa armoa jollekin työttömälle ja vaihtakaa osia!
Itsekin saan vain 600€ käteen ja makselen hupenevista säästöistäni kotini vastikkeita. Kai koti pitää pian myydä ja muuttaa vuokralle ja sossun elätiksi. Hassua, että lähes 20v. työurasta jää saman verran loppupeleissä käteen kuin tyypillä, joka on köllinyt kotisohvalla 20v.
Tuttavalla sama tilanne plus ammatissa saadut säryt ja kulumat. Hän sanoi, että jos hän nyt saisi neuvoa itseään, niin jättäisi nuo työt muille ja eläisi mielummin vaikka työttömänä keskittyen itsensä hoitamiseen. Kuntoilisi, söisi terveesti, ei lohturuokaa stressiin, nukkuisi kunnolla, mitä kolmivuorotyössä ei voinut tehdä. Nyt hänen vaivojensa ja sairauksien hoitoon menee enemmän yhteiskunnan rahoja kuin mitä hän on
Aloitushan juuri tätä sanoo. Työtä tekevällä käteen jää sama, mitä työttömälle. Paitsi että itse vielä omistat kotisi.
Ja tuskin kukaan köyhiä työttömiä kadehtii, itse kadehdin varallisuutta omistavia työttömiä, jotka maksattaa asuntojensa lainat tuilla.
Olen 20v yliopistolla opiskeleva ja tämän takia varmistan että kouluttaudun hyvin palkattuun työhön. Jos niitä ei sitten suomesta saa, niin olen valmis mielummin muuttamaan ulkomaille kuin alistumaan paskaduuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan tal
Niin, kuka sitä pienien tulojensa vuoksi elämäntapojaan muuttaisi. Varsinkin kun lainat saadaan maksetettua tuilla. Eihän sitä töihin kannata enää edes mennä. Lusmuile vain kotona, me muut maksetaan lainasi loppuun ja pidetään yllä korkeaa elintasoasi.
Silloin kun on peruspäivärahalla oleva työtön kyseessä, valtio ei maksa sen lainoja.
Yrittäkää nyt tajuta se! Vain lyhyen aikaa ansisidonnaisella pystyy lyhentämään lainaa jos niukasti elää.
Pistäkää disinformaatioavaukset kuriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Menen kyllä töihin heti kun palkataan. Siihen asti maksan lainan tuella. Ei kuule työmarkkinatuella pidetä kovin korkeaa elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden hoidon kustannukset ovat 5 miljardia vuodessa. Se tekee 200 000 työttömän kanssa 25 000 euroa vuodessa eli yli 2000 euroa kuukaudessa elämiseen. Ei ihme että työtön ei ota työtä vastaan kun laiskottelemalla saa saman elintason kuin matalapalkkaisesta työstä mutta ei tarvitse tehdä mitään elantonsa eteen.
https://seura.fi/terveys/termi-itse-aiheutettu-lihavuus-on-taytta-puppu…
Lihavuudesta johtuvien sairauksien hoitoon menee puolestaan 6 miljardia euroa joka vuosi, eli voisi hyvin kysyä miksi itsestään huolehtiva, epäterveistä herkuista kieltäytyvä, kuntoileva hoikka ihminen joutuu maksumieheksi niille, jotka ovat kuin suuria lapsia, eivätkä yhtään piittaa mitä puntari näyttää kun rasvasokeri-mässyä on pakko saada.
Työttömyyden hoitoon käytetyistä rahoista, tutkimuksien mukaan, menee alle puolet työttömille ja suurin osa valuu kaikenlaisten työttömille aktivointikursseja ja puuhapajoja järkkäileville konsulttiyrityksille ja muille työttömien parissa puuhastelijoille, tempaustyöryhmille ja mainostoimistoille ym. Jotka suunnittelee kaikenlaisia lippulappusia ja muuhun työkkäripalveluun. Työttömät on hyvä bisnes monelle toimijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan bruttona, hyvänä kuukautena 1600e ja huona/normaalina sellaiset 1400e. Maksan myös perheeni elämän sillä. Säästöön jää tasan 0e joka kuukausi. Vuokraan menee vähän alle 1000e. En saa asumistukea. Siihen päälle laskut, ruoka jne. Vain tarpeelliset menot on, mitään luksusta ei ole eikä tule. En saa omaa asuntoa/taloa, koska ei ole mistä säästää. Samassa kerrostalossa asuu työttömiä, isoimmissa asunnoissa kuin missä minä itse. Ja kommenttien mukaan täällä jotkut maksaa asuntojensa lainoja työttömyyskorvauksilla, mutta itse en edes ole niin onnellisessa asemassa, että saisin asuntolainan. Enkä syytä työttömiä, paitsi niitä jotka maksaa omat lainansa tuilla, vaan pientä palkkaani eli työnantajan ahneutta. Mutta ei, ei ole oikein tämä. Töissä käyn ja kovasti töitä teen, mutta
Röyhkeä saa olla, kun ei pidä asunnon omistamista korkeana elintasona ja ahne, kun ei pidä oman lainan maksamista tuilla vääränä. Toiset laitetaan ulosottoon mikrolainoista, toiset saa tuilla maksaa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden hoidon kustannukset ovat 5 miljardia vuodessa. Se tekee 200 000 työttömän kanssa 25 000 euroa vuodessa eli yli 2000 euroa kuukaudessa elämiseen. Ei ihme että työtön ei ota työtä vastaan kun laiskottelemalla saa saman elintason kuin matalapalkkaisesta työstä mutta ei tarvitse tehdä mitään elantonsa eteen.
Ja sama jankkaus taas! Helmikuun lopussa työttömiä oli 289 700, eli laskusi on pielessä.
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx#
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te työttömät aina uhohdatte asumistuen ja muut mahdolliset tuet? Ei kukaan työtön saa vain 600e, kun kaikki huomioidaan.
Toimeentulotuessa ja asumistuessa huomioidaan myös puolison tulot.
Silloin saa pelkän työmarkkinatuen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 20v yliopistolla opiskeleva ja tämän takia varmistan että kouluttaudun hyvin palkattuun työhön. Jos niitä ei sitten suomesta saa, niin olen valmis mielummin muuttamaan ulkomaille kuin alistumaan paskaduuniin.
Valitse ala huolella. Opetusalalla on ainakin niin huonot palkat, että jokainen ammattikoulun käynytkin tienaa enemmän. Ala- ja yläkoulujen opettajilla on todella surkeat palkat. Lukion opettajilla on vähän paremmat, mutta työpaikkoja hyvin vähän. Itse harkitsen alan vaihtoa.
Eiköhän se pointti tässä ole se, että palkkaa saa liian vähän, kun on samassa jamassa työttömien kanssa.
Työttömiä tulee aina olemaan, ja niissäkin maissa joissa ei sosiaaliturvaa ole ja ainoa keino saada rahaa on työ tai varastaminen, on työttömiä! Eli työttömien turvan poistaminen ei ratkaise mitään.
Mutta se että ihmisille annetaan kunnon palkka, pitäisi Suomessa olla normi. Ja, että työssä kävijät saavat ostaa oman kodin jne. Sillä jos käteen jää yhtä vähän työstä kuin työttömyydestä, niin eihän tässä ole järjen hiventä.
Ps. Jos Suomessa kaikista töistä saisi kunnon palkan, jolla pystyy elämään hyvin, niin työttömät taistelisi työpaikoista hampaat irvessä.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää tai asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te työttömät aina uhohdatte asumistuen ja muut mahdolliset tuet? Ei kukaan työtön saa vain 600e, kun kaikki huomioidaan.
NO KUN KAIKKI TYÖTTÖMÄT EIVÄT SAA SITÄ SAATANAN ASUMISTUKEA, PALIKKA!
Se tarkoittaa, että asut ilmaiseksi. Kumppanisi tms maksaa asumisesi. Asumistukea saa työttömät, jos asuu ilmaiseksi niin sitä ei saa.
Tiesithän, ettei omistusasuntoon saa asumistukea, vaikka asuisi yksin?
Yleistä asumistukea ei saa enää tammikuussa omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nuo työttömät (vuokralaiset) jaksavat vielä melskata läpi yöt, kun ei tarvitse töitä tehdä. Työssäkävijät lähtevät raatamaan silmät ristissä huonosti nukutun yön jälkeen. Eikä auta, vaikka asuisit omistustalossa, jos naapurissa on sijoitusasunto, johon rupusakki pääsee melskaamaan yhteiskunnan tuilla vailla vastuita.
Miksi työmarkkinatuella ei saisi maksaa talolainaa? Pakkohan se on kun ainoa raha minkä saa on työmarkkinatuki ja töihin ei pääse vaikka kuinka yrittää.
Omistusasujallekin voidaan vielä toistaiseksi maksaa asumistukea, ei kai se muutos vielä voimaan tullut. Olikos se tämän koko vuoden vielä kun asumistukea voi omistusasuntoonkin saada. Omistusasuminen ei myöskään estä toimeentulotuen saamista. Molempia tukia voi saada myös avio- tai avoliitossa asuva, jos kumppani on pienituloinen. Nämä kaikki faktat voi tarkistaa vaikka kelan sivuilta.