Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaa käydä erikoislääkärillä - korvatulehdus...

22.01.2007 |

Meidän tarina vinkiksi muille!

Perusterve tyttömme sai elämänsä ekan korvatulehduksen syksyllä ollessaan melkein 3-vuotias. Meillä on vakuutus ja käymme yksityisellä yleislääkärillä, kun kyseessä flunssa. Kävimme samaisessa paikassa myös jälkitarkastuksessa ja korvat kuulemma puhtaat ja terveet.

Nyt aivan yllätyksenä saimme kuulla viikko sitten erikoiskorvalääkäriltä, että toiseen korvaan kehittynyt liimakorva, joka johtanut kuulonalenemaan ja putkitus edessä, ettei kuulonalenema jäisi pysyväksi haitaksi.

Hän sanoi, että korvatulehdus selkeästi muhinut koko syksyn korvassa. Kun sanoin, että olemme käyneet jälkitarkastuksessa marraskuun alussa ja korvat olivat terveet, hän tokaisi, etteivät yleislääkärit näe tulehdusta, kun katsovat peruslaitteilla. Korvat kuulemma näyttävät terveiltä niillä katsottuna.

Just joo, aika omituista. Ollaan kuitenkin maksettu min. 50 ¿ yksityiselle yleislääkärille näistä diagnooseista. Eikö kuulosta vähän oudolta? No oma moka, kun ei tajunnut mennä heti korvaspesiaalille, mutta onneks tuli tämäkin nyt tehtyä.

Nyt kai mennään putkitukseen, vaikka tuntuu turhalta vain kahden tulehduksen jälkeen....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin viidentoista korvatulehduksen kokemuksella (kolme lasta, ei sentään yhdellä kaikki 15!) voin sanoa että olen aivan samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että korvalääkärille ehdottomasti jälkitarkastukseen! Jopa Mehiläisen lastenlääkärit itse ovat neuvoneet, että korvatulehduksen pystyy kuka vaan lääkäri havaitsemaan mutta että jälkitarkastus on korvaspesialistin heiniä, sillä korvan tervehtymisen asteen pystyy vain spesialisti arvioimaan.

Vierailija
2/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut kuvitellutkaan etteikö lääkäri kuin lääkäri pystyisi tutkimaan korvatulehdusta, mutta käytäntö on osoittautunut toiseksi....

Mekin olemme törmänneet kohdallamme tapaukseen, jossa kaksi päivää aikaisemmin olimme muissa asioissa lääkärissä joka totesi että ' korvat ainakin ovat tosi siistit' . Kunnes olimme jälkitarkastuksessa, jonka tuomio oli että korvat olivat märkäiset, ja muhineet hyvän aikaa....

Ärsyttävintä asiassa on mielestäni se, lääkärikäynnin jälkeen emme enää voikaan olla varmoja että korvat ovat ok, mikäli emme ole spesialistilla käyneet!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mistä näitä korvaspesialisteja löytyy ja paljonko on noin summa/tarkastus??? Meillä kun ei ole vakuutusta :(

Meillä on vauvan korvien jälkitarkastus pian edessä, ja aion kyllä ottaa neuvoistanne vaarin ja käyttää " kunnon" kontrollissa, kun hänellä on nyt jo toinen tulehdus putkeen menossa (toivottavasti jo parantunut..)

Helmi

Vierailija
4/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mietin miten tonne korvalääkärille pääsis? Yksityiselle vai yrittää tk:n kautta? Mitä maksaa yksityisellä?

Vierailija
5/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen usein hoidattanut korvani Mehiläisessä, ja nyt 2-vuotiastamme olemme käyttäneet Pikkujätissä. Terveyskeskusta en ole suostunut vuosikausiin käyttämään huonojen kokemusten vuoksi, joten sinne en lastanikaan vie.

Tarkistuskäynti maksoi meillä Pikkujätissä n. 35 ¿, mutta tutkimuksesta riippuen muut käynnit ovat olleet n. 50-75 ¿.

Otimme vakuutuksen jo ennen lapsen syntymää. Ja olisi vakuutus tai ei, niin terveydenhoidosta olen valmis maksamaan ja jätän jotain muuta mieluummin hankkimatta.

Vierailija
6/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös erikois lääkäreitä eli kun varaa aikaa jälkitarkastukseen niin pyytää siinä samalla.ja yks.hinta on n.50 euroa.

Olen sellaisessa uskossa että yleiselle puolelle spesialistille pääsee vain monien tulehdusten kautta ja lähetteellä.Korjatkaa jos olen väärässä.

Meiiläkin on neidillä 3 tuubit olleet korvissa ja Turussa kun asutaan käydään korvacenterissä.Mun mielestä parasta palvelua siellä.

Vierailija
7/11 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvalääkäreillä on erikoislaitteet, mikroskoopit, joilla he näkevät syvemmälle korvaan. Yleislääkäri ei näe tuikkulampulla niin hyvin. Tämän koimme ihan omasta takaa. Ekat tulehdukset hoidimme tk:ssa ja jälkitarkastuksen teki ihan lastenlääkäri, mut eipä nähnyt riittävän hyvin. Tulehdus muhi pahaksi, jota seurasi korvakierre, joka jatkui putkituksenkin jälkeen.

Meillä on vakuutus, joka onneksi korvaa yksityiset lääkärkulumme ja lääkekuurimme. Yksityisillä lääkäriasemilla on korvalääkärinvastaanottoja, niihin kyllä monesti jonoa, mut jälkitarkastukseen voi tilata ajan hyvissä ajoin.

Vierailija
8/11 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa vastaan PikkuJätissä, postitalon lääkäriasemalla ja Diacorissa.

Tämän tuuletuksen laitan lapseni puolesta, joka mieluusti näyttää kipeän korvansa Jyrkille. Muut eivät saa koskea.

Vierailija
9/11 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä että käytin justiinsa reilu parivuotiasta terveyskeskuksessa kun iholle nousi kummallisia näppylöitä joita epäilin joksikin rokoksi. olivatkin sit vissiin antibiootista johtuvia, kolme päivää aikaisemmin heppu sai antibioottikuurin alkavaan korvatulehdukseen.

nyt käskettiin jättää antibiootti kesken, uutta eri lääkettä ei siis määrätty vaikka lääkettä oli tosiaan syöty vasta 3 päivää. terveydenhoitaja kurkkasi korvaan ja sanoi että näyttää jo paljon kirkkaammalta vai puhtaammalta tai jotain ja sen perusteella oli sit lääkäri (puhelimessa) samaa mieltä.

summa summarum, ilman tätä ketjua olisin ehkä purematta niellyt, mutta nyt siis viisaana menossa yksityiselle tarkistuttamaan tilannetta. meillä on pojan kanssa muutenkin huolta ja murhetta terveyden kanssa, joten korvakierre, ei kiitos!

kiitos siis vinkeistä teille kaikille =)

Vierailija
10/11 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa ongelmakorvaani on nyt hoidettu HUSin korvaklinikalla pari vuotta (kuvantamisten ja muiden takia yksityislääkäri siirsi lähetteellä lopulta sinne).

Olen nyt oppinut korvadiagnostiikasta jotain. Oma lääkärini on lasten korvien spesialisti ja sanoo nyt näkevänsä niistä jo jotain, kun on 70-luvulta asti harjoitellut ja liimakorva-asioista väitellyt.

Hän on aivan pöyristynyt siitä, että on tullut uusia ohjeita, joiden nojalla hoitajien kurkkauksella pitäisi julkisella puolella saada hoidettua lasten korvien diagnoosi (oliko se nyt jälkitiloissa). Sanoo, että lastenlääkäri on parempi kuin yleislääkäri, mutta itse vien korvapotilaan nykyään korvalääkärille. Asian ratkaisevat jo pelkästään laitteet, joilla jotain yleensä näkee.

Selvästi tulehtuneen korvan tietysti näkee sillä käsivehkeelläkin, mutta sitten kun pitää arvioida välikorvan muuta tilaa, niin tarvitaan usein parempaa kalustoa ja ennen kaikkea kokemusta.

Vierailija
11/11 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terveydenhoitajakin voisi jälkitarkastuksen hoitaa, jos käytössä on tympanometri ja kunnon perehdytys sen käyttöön. Tämmöistähän tk-lääkärinkin pitäisi jälkitarkastuksessa käyttää, mutta terveydenhuollon säästöt ja aikapula monesti estävät, puhumattakaan siitä että laitteita saattaa olla vain yksi useampaa lääkäriä kohti ja koskaan ei ole takeita onko laite toimintakunnossa.

Tympanometri siis mittaa paineen tärykalvon toiselta puolelta ja jos tulos on normaali, se on luotettava. Jos käyrä on poikkeava, lääkärin pitää vielä tarkistaa korva kunnon välineillä. Itkevää ja vastaanpanevaa lasta tosin on lähes mahdoton tutkia luotettavasti millään tavalla.