Epätoivoinen olo. Kumpikaan lapsista ei ole saanut kesätyötä. En tiedä miten pärjätään
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän kysellyt töitä naapurimaista. Itse, kun olin nuori, olin useana kesänä kesätöissä Ruotsissa. Siihen aikaan oli tavallista, että lähdettiin Ruotsiin kesätöihin jo lukioaikana. Oli pakko, koska nykyisenlaisia sosiaalitukia ei ollut.
Oi, että! Ollappa vielä nuori. Ilomielin lähtisin kausityöntekijäksi Ruotsiin, Norjann, Islantiin jopa Grönlantiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjametsällä olisi tilaa.
Jos tulee hyvä marjakesä ja on mahdollisuus poimia marjoja niin tämä olisi hyvä vaihtoehto.
Tulot verottomia ja sosiaalisen median kautta myynti.
Juu, mutta harmi kyllä sesonki alkaa vasta heinäkuun puolella.
Oudot harrastukset, jos harrastusmaksujen eräpäivä on juuri alkukesästä. Jokin tässä tarinassa ei täsmää. Ap:lla on hirveä kiire saada lapset töihin heti alkukesästä. Miksi?
Hän voi itsekin tehdä töitä. Marjanpoimintaan koko perhe yhdessä. Isä mukaan, vaikka hänen rooliaan elatusasiassa ap ei suostu kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paradoksaalisesti ainakin omassa nuoruudessa juuri varakkaiden penskoille löytyi jos ei muualta niin kaupunki järjesti kesätyöpaikan. Olisi kelvannut kernaasti minulle jo työkokemuksen takia ja tuonut vanhemmilleni rahallista helpotusta.
Varakkaiden perheissä työpaikkoja saa myös suhteilla.
Ei ola varakkaita, eikä ole suhteita, silti löytyi kesätyöpaikka, moneksi kesäksi sitten samasta paikasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä köyhän perheen lapsena raivostuttaa tällaiset viestit. Alaikäisille ei pidä koskaan kaataa vastuuta eikä stressiä perheen rahatilanteesta.
Jos ap ei suoraan niin ainakin välillisesti antaa lasten ymmärtää, että perheen toimeentulo on heistä kiinni. Ei ole. Aikuinen kantaa aika vastuun eikä voi vierittää sitä lapsille.
Muuten: Missä on lasten toinen vanhempi?
No enhän minä nyt tarkoitakaan että lapset hoitaa perheen elatuksen! Kyse on nyt siitä onko varaa esim. autokouluun, harrastuksiin jne. Surullista jos ne jää siksi ettei kesätöitä löydy. Ja näillä nuorilla on molemmilla ihan oma halu saada töitä, en minä heitä painosta!
Ap
Eli onhan se vastuu lapsilla.
Ne harrastusmaksut usein kasvaa huimasti iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä köyhän perheen lapsena raivostuttaa tällaiset viestit. Alaikäisille ei pidä koskaan kaataa vastuuta eikä stressiä perheen rahatilanteesta.
Jos ap ei suoraan niin ainakin välillisesti antaa lasten ymmärtää, että perheen toimeentulo on heistä kiinni. Ei ole. Aikuinen kantaa aika vastuun eikä voi vierittää sitä lapsille.
Muuten: Missä on lasten toinen vanhempi?
No enhän minä nyt tarkoitakaan että lapset hoitaa perheen elatuksen! Kyse on nyt siitä onko varaa esim. autokouluun, harrastuksiin jne. Surullista jos ne jää siksi ettei kesätöitä löydy. Ja näillä nuorilla on molemmilla ihan oma halu saada töitä, en minä heitä painosta!
Ap
Eli onhan se vastuu lapsilla. Sanot, että lasten harrastukset loppuu, jos ei ole kesätyötä. Siinä on aika kusinen vastuu annettu
Voi kuule, näinhän se on monessa perheessä vaikka vanhemmat olisivat töissäkin! Kun olimme pienituloisia, ei meillä ollut varaa lasten maksullisiin harrastuksiin säännöllisesti. Jokainen sai vuorollaan harrastaa vuoden.
15v menivät töihin koulun ohessa ja mm ostivat itse suurimman osan vaatteistaan ja maksoivat huvittelunsa.
Nyt ovat kaikki koulutettuja, hyvätuloisia ja tarkkoja rahoistaan joten ei tuo hukkaan mennyt eivätkä tunnu kärsineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee hyvä marjakesä ja on mahdollisuus poimia marjoja niin tämä olisi hyvä vaihtoehto.
Oudot harrastukset, jos harrastusmaksujen eräpäivä on juuri alkukesästä. Jokin tässä tarinassa ei täsmää. Ap:lla on hirveä kiire saada lapset töihin heti alkukesästä. Miksi?
Hän voi itsekin tehdä töitä. Marjanpoimintaan koko perhe yhdessä. Isä mukaan, vaikka hänen rooliaan elatusasiassa ap ei suostu kommentoimaan.
Harrastusmaksut maksetaan toki myöhemmin mutta kesätöitä pitää tehdä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Paradoksaalisesti ainakin omassa nuoruudessa juuri varakkaiden penskoille löytyi jos ei muualta niin kaupunki järjesti kesätyöpaikan. Olisi kelvannut kernaasti minulle jo työkokemuksen takia ja tuonut vanhemmilleni rahallista helpotusta.
Varakkailla on hyvät verkostot, tuttavapiiri ja lapsilla usein harrastukset. Myöskin mitä itse olen havainnut, ovat varakkaiden perheiden lapset jostain syystä sosiaalisempia ja reippaampia, toki ei aina.
Vähävaraisen perheen lapsi voi olla loistotyöntekijä tai olla olematta, mutta näinhän se maailma toimii. Se ei ole lapsen vika, ei vähävaraisen eikä varakkaan perheen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuli mieleen ku yks kesä äiti oli hautausmaalla kesäduunissa ku nuoret ei ollu lähteny. Toisteki kyllä pyydettiin.
Olen itse ollut hautausmaalla töissä viitenä kesänä opiskeluaikana. Kivaa puutarhatyötä ja sain monia hyviä ystäviä sieltä. Palkka ei ole kovin hyvä, mutta kiva työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Meidän siivoustyö firmaan tuli about alle 10 hakemusta,Ihmettelen miten niin vähän vai vieläkö haetaan huhti toukokuun aikana...? Eli el ole aina sanottua että kovin moni nuori hakisi esim siivoustöihin.
Ai nytkö pääsee siivousfirmaan ilman koulutusta? Joku aika kyselin niin vaadittiin alan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syksyn harrastusmaksu saattaa tulla maksettavaksi jo alkukesästä. Se on ihan mahdollista. Omien lasteni harrastukset maksetaan ilmoittautuessa ja ilmoittautuminen avautuu esim. syksyn harrastuksiin juurikin kesäkuussa. Joskus on pakko ilmoittautua heti, jos haluaa mahtua ryhmään.
Ja mitä marjanpoimintaan tulee, niin marjayritykset haluavat palkata ulkomaalaisia. Tämä siksi, että nämä jaksavat tehdä 16-tuntisia työpäiviä eivätkä valita, kun majoitus on yhteismajoitus (kaikki samassa huoneessa, naiset ja miehet sekaisin) ja ruoka on mitä on. Aika harva laittaisi teini-ikäistä lastaan työhön, jossa pitää asua vaikka seitsemän thaimaalaisen miehen kanssa samassa huoneessa, tehdä ylipitkiä päiviä ja maksaa kehnosta majoituksesta ja ruuasta. Tosin todennäköisyys siihen, että suomalaista teiniä edes palkattaisiin tuonne, on olematon - marjayrittäjät eivät halua, että vanhemmat alkavat valvoa nuoren oikeuksia ja lopulta joku viranomainen tulee syynäämään marjatilojen olosuhteita.
Muutama viikko mansikkapellolla antaa monesti myös koululaiselle boostia opiskeluun.
Kyllä sitä nyt muutaman viikon on vaikka aidanseipäänä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmasta tuli vielä maaliskuussa lapsikorotus, nyt sekin poistui. Lisäksi täyttää kesällä 17 v niin lapsilisäkin loppuu. Samaan aikaan kaikki kulut nousee.
Ap
Älä nyt hullujas puhu ap. Valtava työvoimapulahan nyt on, eikä ulkomailtakaan tule enää marjanpoimijoita. Eikun pikaisesti yhteys marjatiloille, vaikka olisivat takahikiällä, ja mukulat töihin. Se on pakko, vaikkei työn teko mitään juhlaa olekaan. Lusmuja ei elätetä!
Eipä tullut mieleenkään 60-luvulla 16 vuotiaana, ettenkö olis lähtenyt 800 km:n päähän isoon kaupunkiin töihin , jotta sain ammatin oppisopimuksella. Matkalaukkuun mahtu omaisuus. Nyt on yli kolmen tonnin nettoeläke ja yli miljoona omaisuus. Ihan itse ansaittua. Elämä on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastusmaksut maksetaan toki myöhemmin mutta kesätöitä pitää tehdä
Mikä vika siinä myöhemmässä kesässä on? Jos poimitte marjoja, äiti ja isä mukaan jos kerran olette lomautettuna.
Nyt keväällä vanhemmat voi tehdä vaikka renkaanvaihtoa naapurustossa ja muita pikkuhommia, niin saa kassaa kartutettua. Ruohonleikkuuta, huonekaluasennuksia, mitä vaan osaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmasta tuli vielä maaliskuussa lapsikorotus, nyt sekin poistui. Lisäksi täyttää kesällä 17 v niin lapsilisäkin loppuu. Samaan aikaan kaikki kulut nousee.
Ap
Älä nyt hullujas puhu ap. Valtava työvoimapulahan nyt on, eikä ulkomailtakaan tule enää marjanpoimijoita. Eikun pikaisesti yhteys marjatiloille, vaikka olisivat takahikiällä, ja mukulat töihin. Se on pakko, vaikkei työn teko mitään juhlaa olekaan. Lusmuja ei elätetä!
Eipä tullut mieleenkään 60-luvulla 16 vuotiaana, ettenkö olis lähtenyt 800 km:n päähän isoon kaupunkiin töihin , jotta sain ammatin oppisopimuksella. Matkalaukkuun mahtu omaisuus. Nyt on yli kolmen tonnin nettoeläke ja yli miljoona omaisuus. Ihan itse ansaittua. Elämä on mukavaa.
Joko tää on sarkasmia tai sitten olet boomeri, ei voi tietää niin pihalla ovat nykytodellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tärä ehdottanut.
Kun sesonki alkaa
Ap ota pikavippi.
Vuokraa tila auto osta ämpäreitä 20 kpl
Normikokoisia.
Googlaa missä hyvin mustikkaa.
Palaatte kotiin kun ämpärit täynnä/päivä
Poimikaa käsin, ei tarvi putsata.
Etsi ensin ostaja marjoille.
Kysy naapurit/sukulaiset/jälleenmyyjät.
Kirjallinen ostosopimus ennen kuin myytte.
Kaupat lasten nimiin, ettei sulta mee työkkärit.
Maksat autonvuokran/pikavipin pois viikossa.
Jatkakaa niin kauan kun marjaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 45+ ja olen kasvanut siihen malliin, että kesätyöt ovat mitä tahansa juuri tuota marjojen poimintaa, kasvimaan kitkemistä tai ihan mitä vaan, sitten vähän myöhemmin pääsi ruokakauppaan jne. ja pikkuhiljaa parempiin hommiin.
Jotain tapahtui tuossa välissä, koska suvun alle 40-vuotiaat selittävät nyt aikuisena kovaan ääneen kuinka "kesätyötä ei vaan saanut". Tosiasia kuitenkin on, että heille ei enää kelvannut muu kuin se lähikauppa, eli hakivat vain muutamaa itselle helppoa paikkaa ja kun ei tärpännyt elivät tyytyväisenä vanhempien rahoilla kokoasiasta kesän.
Nyt aik
Eivät tule..hs kirjoitti
Eivät saa viisimeja enää
Naurettavaksi tosiaan mennyt tämä kesätyön haku. Meidänkin 18-v. laittanut moneen paikkaan hakemuksen, mutta vielä ei ole tärpännyt.
Lisäksi on pitänyt lähettää cv, sen jälkeen videokatselmus, josta henkilö valitsee ketkä pääsee edes haastatteluun! Ja kyseessä kuitenkin kolmen kuukauden kesätyö!
Meillä nuoriso on myynyt mustikkaa, ilmoittelevat asuinalueen fb-ryhmässä ja vie kotiovelle. Siinä hyvä koko perheen homma.
Näin pääkaupunkiseudulla asuvana en tiennyt ettei maaseudulla ole hampurilaispaikkoja. Nyt tiedän. Onko siellä bensa-asemia? Sinne töihin kahvia keittämään ja siivoamaan.
Se ainakin tapahtui että marjatiloille alettiin ottaa vain ulkomaalaisia. Itsekin poimin nuorena mansikoita ja herneitä. Omat lapset ei päässeet, poimijat tuli mm. tuonne samalle tilalle Thaimaasta.