Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epätoivoinen olo. Kumpikaan lapsista ei ole saanut kesätyötä. En tiedä miten pärjätään

Vierailija
16.04.2024 |

Itse olen nyt lomautettuna. 

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, tuli mieleen ku yks kesä äiti oli hautausmaalla kesäduunissa ku nuoret ei ollu lähteny. Toisteki kyllä pyydettiin.

Okei. Meidän kumpikin nuori haki myös hautausmaalle. Eivät päässeet edes haastatteluun. 

Ap

Hautausmaatöihin tulee valtavasti hakemuksia

Ei täällä tule. Valituksi on viime vuosina tullut huonokuntoisia jotka on jättäneet pestejä kesken, nämä siis niitä aikuisten paikkoja. Tämä on ihan ensi käden tietoa ja kyseessä on muuttotappiopaikkaunta jossa nuoriso vähenee joten veikkaan että niihin nuortenkaan paikkoihin ei mitään hakemustulvaa tule vaikka niistä ei niin tietoa ole.

Vierailija
162/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, viimeisimmästä paikasta ilmoitettiin että tuli n. 500 hakemusta 😑

Ap

Kenelle? Sinulle vai lapsillesi? 

Lapselle, kesätyöpaikasta.

Ap

Miksi et kerro mitään omasta työnhaustasi? Kuinka monta hakijaa on niihin paikkoihin, joihin SINÄ haet? Vai meneekö se niin, että itse voit olla kotona lasten paikatessa perheen taloutta

Minulla on vakituinen työpaikka. Vaikea hakea mitään määräaikaista kun ei tarkkaan tiedä milloin lomautus päättyy.

Ap

Ilmottautukaa kaikki kolme, siis sinä ap ja lapset , sinne mansikkapellolle, siellä riittää AHKERILLE töitä. On istutukset ja sadon korjuu.ahkerat ansaitsee hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjametsällä olisi tilaa.

No ei auta nyt. Vanhempi on yrittänyt saada kesätöitä toukokuusta alkaen. Eikä kesäkuussakaan vielä marjoja ole. 

Ap

Kyllä se riittää,kun se poimii heinäkuun alusta 5 viikkoa ahkerasti. Nuo kaikki sun jutut on TEKOSYITÄ.

Olen poiminut sisarusteni kanssa varmaankin tuhansia kiloja marjoja. On aivan turha puhua marjanpoiminnasta huhtikuussa. Meitä oli 4 lasta ja vanhemmat ja parhaina vuosina poimimme puolet isäni vuosipalkasta, mutta poimimme heti ensimmäisistä marjoista karpaloihin. Marjatuloilla hankimme vaatteita, maksoimme koulukuluja ja onpa minulla vieläkin osuus muutamaan aseeseen. On vuosia, milloin ahkerakaan marjastaja ei saa edes kotitarvemarjoja.

Vierailija
164/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin pääkaupunkiseudulla asuvana en tiennyt ettei maaseudulla ole hampurilaispaikkoja. Nyt tiedän. Onko siellä bensa-asemia? Sinne töihin kahvia keittämään ja siivoamaan.

Ei tarvitse olle kyse edes maaseudusta. Monella pikkupaikkakunnalla ei ole mitään McDonaldseja ja Hesburgereita. Pari bensa-asemaa saattaa toki löytyä. Pääseeköhän niihin kaikki paikkaunnan nuoret kahvinkeittäjiksi? Kiva, jos pääsee! Tosin valitettavasti pikkupaikkakunnilla ne besna-asemat saattavat olla pelkkiä bensa-automaatteja. Kaikkialla ei todellakaan ole kannattavaa pitää kahvilaa.

T. entinen pikkukaupunkilainen, nykyinen helsinkiläinen

Vierailija
165/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Missä asutte . Se ratkaisee paljon. 

Vierailija
166/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät ne leipomaan ja myyvät Prisman aulassa. Se on työtä.

Vierailija
167/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmasta tuli vielä maaliskuussa lapsikorotus, nyt sekin poistui. Lisäksi täyttää kesällä 17 v niin lapsilisäkin loppuu. Samaan aikaan kaikki kulut nousee. 

Ap

Älä nyt hullujas puhu ap. Valtava työvoimapulahan nyt on, eikä ulkomailtakaan tule enää marjanpoimijoita. Eikun pikaisesti yhteys marjatiloille, vaikka olisivat takahikiällä, ja mukulat töihin. Se on pakko, vaikkei työn teko mitään juhlaa olekaan. Lusmuja ei elätetä!

Eipä tullut mieleenkään 60-luvulla 16 vuotiaana, ettenkö olis lähtenyt 800 km:n päähän isoon kaupunkiin töihin , jotta sain ammatin oppisopimuksella. Matkalaukkuun mahtu omaisuus. Nyt on  yli kolmen tonnin nettoeläke ja yli miljoona omaisuus. Ihan itse ansaittua. Elämä on mukavaa.

Joko tää on sarkasmia tai sitten olet boomeri, ei voi tietää

Olen BOOMERI ja kaikki lapsenlapseni opiskelevat ja ovat kesätöissä. Ollaan tarkkaan kartalla.

Vierailija
168/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvolassa on Ylen uutisen mukaan rajattomasti kesätöitä jäljellä nuorille. Kesätyöseteleitä on jakamatta satoja, pitää vain itse etsiä ne rajattomat määrät kesätyöpaikkoja.

Vierailija
169/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa on Ylen uutisen mukaan rajattomasti kesätöitä jäljellä nuorille. Kesätyöseteleitä on jakamatta satoja, pitää vain itse etsiä ne rajattomat määrät kesätyöpaikkoja.

Jos perhe asuu vaikka Loimaalla, niin ei taida onnistua kesätyön tekeminen Kouvolassa. Noista kesätyöseteleistä saa niin pienen summan, että sillä saa ehkä just ja just maksettua asumisen Kouvolassa kesätyön ajan. Eli rahallinen hyöty plus miinus nolla. Jos idea oli, että teini voisi hankkia itselleen käyttörahaa, niin eihän se silloin toteudu. Toki kiva niille, jotka asuvat Kouvolassa tai naapurikunnassa.

Vierailija
170/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perhe asuu vaikka Loimaalla, niin ei taida onnistua kesätyön tekeminen Kouvolassa. Noista kesätyöseteleistä saa niin pienen summan, että sillä saa ehkä just ja just maksettua asumisen Kouvolassa kesätyön ajan. Eli rahallinen hyöty plus miinus nolla. Jos idea oli, että teini voisi hankkia itselleen käyttörahaa, niin eihän se silloin toteudu. Toki kiva niille, jotka asuvat Kouvolassa tai naapurikunnassa.

Se olikin ironisesti kirjoitettu. Se että kaupunki jakaa jotain parin sadan etuseteleitä nuoren työllistämiseen ei tarkoita että se työpaikka löytyisi.

Vierailija
171/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjojen poimintaan,ensin alkukesästä lomaillaan ja marja-aikaan metsään. Marjat Facebookissa myyntiin. Hyvin toimii.

Vierailija
172/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika toivotonta tuntuu tosiaan olevan, oma nuori ei ole hakenut kesätöitä mutta kaverin poika on. S-ryhmälle oli kuulemma tullut 3000 hakemusta kesätöihin. Mun tyttö on koko vuoden valmentanut joukkueurheilua viikonloppuisin, mutta kesällä ryhmät ovat tauolla. Toisaalta hyvä välillä levätä, vaikka koko kesän! Kuitenkin koko vuoden käynyt koulussa, omissa treeneissä ja vielä valmentamassa. Kesällä on vain omat treenit. 

Vierailija
173/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on todellakin heikentynyt hetkessä. Jo viime kesä oli tiukempaa. Omani on nyt tänä vuonna 20 ja sai osa-aikatyön heittämällä 16-vuotiaana. Sai valita oikein paikan, vaikka oli alaikäinen ja vailla järkevää työkokemusta eikä edes opiskellut alaa. Silloin 2021-2022 tuntui, että kaikki sai jonkun mäkkäri-paikan tuosta vaan, kun viitsi hakemuksen tehdä ja käyttäytyi normaalisti sekä näytti siltä, että kehtaa asiakaspalveluun päästää. 

Nyt viettää välivuotta lukion jälkeen ja vaihtoi juuri työpaikkaa. Haki vastaavaan perustason työhön asiakaspalveluun ja hakijoita oli joku 40. Muut oli pitkälti saman ikäisiä ja samassa tilanteessa, mutta yllättäin tyttäreni sen työn sai, koska "pitkää kokemusta" (alle 3 vuotta) arvostettiin niin paljon ja sitä hoettiin koko ajan haastattelussa, että "kun sulla on tätä kokemusta jo..." Oli ryhmähaastattelu.

Harmittaa nuorten puolesta, kun tämä on taas mennyt vaikeaksi. Aiemmin jo töihinpäässeet on taas onnekkaita, koska työpaikanvaihto on aina helpompaa kuin sen ekan työn hommaaminen. Toisaalta työantajan kannalta ymmärtää, koska yhä enemmän on näitä reippaita nuoria, jotka lopettaa perehdyttämisen jälkeen, kun työ tuntuukin ahdistavalta. Siksi tavallaan jossain muualla kiireenkestäväksi havaittu ja sitkeästi siellä pysynyt on varmempi rekry.

Vierailija
174/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen mentiin mukisematta mansikanpoimintaan. Töitä on jos haluaa tehdä.

Vierailija
175/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytär on ollut 17-vuotiaasta Hesburgerilla opintojen ohella ja nyt 19-vuotiaana saa kesäksi sieltä enemmän tunteja. Kokoaikaista työtä on vaikeaa löytää mutta parempi tuokin kun ei mitään. 

Vierailija
176/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää persusaatanoita, se on niitten vika. 

Vierailija
177/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjametsällä olisi tilaa.

Ja mitähän siellä tekisi puolet kesästä? Söisi varpuja ja raakileita vai? Toivotaan, että tulee hyvä marjasato, mutta se ei ole mitenkään varmaa. Lopeta tuo kokkarilässytys marjametsistä kiitos!

Vierailija
178/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistät ne leipomaan ja myyvät Prisman aulassa. Se on työtä.

Siis tarkoitatko, että voi leipoa kotona ja myydä Prisman aulassa? Oletko tosissasi? Mitä lupia tarvitaan? Nimimerkki kyynärpäitä myöten taikinassa jo.

Vierailija
179/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajautunut vastaavasti tekemään kolmea työtä. Ensin menin kaupankassalle, sitä kautta kysyttiin vuoroon saman ketjun ravintolaan ja siellä asiakas kertoi, että hän tarvitsi satunnaisiin vuoroihin tekijöitä. 

Siinä ne kesätyöpaikat sitten menikin

Vierailija
180/185 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy esim. Inarista. Oppii lapsetkin muuttamaan työn perässä.

Inarissa on kallista asua. Yksiöstäkin saa maksaa 600 € + vesi ja sähkö