Epätoivoinen olo. Kumpikaan lapsista ei ole saanut kesätyötä. En tiedä miten pärjätään
Kommentit (185)
Tärkeintä työn saamisessa on suhteet. Jos niitä ei ole, niin suosittelijasta saattaa olla apua. Tavallaan se on ymmärrettävää, jos silloin tiedetään mitä saadaan. Tuntematon on aina riski. Mutta varsinkin nuorten kesätöissä se menee valitettavan usein sen mukaan, kenen lapsi on. Nämä saavat sitten työkokemusta ja toiset eivät, ja sillä voi olla kauaskantoiset seuraukset työelämässä. Suosittelijaksi voisi ehkä entisen työnantajan puuttuessa kysyä vaikka opettajaa tai esim. jotain, jolle on ollut lapsenvahtina. Hekin osaavat kertoa hakijan täsmällisyydestä ja persoonasta.
Hakemuksien tekemisessä nuoria voi vähän auttaa, mutta ei liikaa. Esim. juuri tuo, että siihen voi lisätä suosittelijan, tietysti suosittelijan luvalla. Nykyään niitä monesti kysytään, mutta voi laittaa, vaikkei kysyttäisi. Kaikenlaiset taidot kannattaa luetella, liittyipä ne tietokoneisiin tai traktorin ajamiseen. Varsinkin avoimissa hakemuksissa. Samoin kaikki kortit, passit ja muut sertifikaatit. Ehkä ei pääse juuri haettuun firmaan, mutta pomon kaveri etsii ruohonleikkaajaa tai puolison työpaikalle tarvitaan kaappien järjestelijää ja kahvinkeittäjää.
Nuoria kannattaa myös opastaa, että pyytää aina työtodistuksen joka risauksesta. Niissä on joskus mainittuna jotain kehuja, joita nuori tai aikuinenkaan ei olisi itse hoksannutkaan. Nämä asiat voi jatkossa listata hakemukseen. Tärkeimmät harrastukset kannattaa mainita, vaikka ne ei liittyisi työhön. Kielitaito on nykyään aika tärkeä, joten kannattaa mainita, jos sellaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 17-vuotias ajokorttia vielä tarvitse. Ajokortti ajetaan sitten kun on varaa.
Autokoulu olisi nuoremmalle tullut ajankohtaiseksi ensi keväänä. Mutta vanhempi taas olisi halunnut aloittaa sen jo nyt.
Ap
Kuinka iso katastrofi on, jos se siirtyy? Millaisella paikkakunnalla asutte? Ymmärrän, että jossain maalla auto on tosi tarpeellinen, mutta jos kyseessä on pikkukaupunki tai joku sellainen, jossa julkinen liikenne kulkee, niin en stressaisi ainakaan tuon takia, jos autokoulu on mahdollista käydä vaikka vuoden tai muutamankin vuoden jälkeen.
No se ajokortti olisi helpottanut jo nyt kesätyön saamista ja etenkin ensi talven opiskeluja. Ei pakollinen mutta iso apu kyllä.
Ap
Opetusluvan saa mun ymmärtääkseni tosi helposti nykyään. Autoon tarvittaneen lisäjarru ja peilit, tarvitseekohan enää edes muutoskatsastaa? Opeta itse, nythän teillä on aikaa ja olisi ainakin yhtä asiaa saatu eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei löydy ollenkaan, kannattaa miettiä, mitä osaa tehdä ja markkinoida palveluita facen paikallisryhmissä, laittamalla ilmoitusta lähikaupan ilmoitustaululle ym. (varsinkin iäkkäät lukevat noita ilmoitustauluja).
Kevytyrittäjänä voi tarjota esim:-lastenhoitoa, jotain kesäkerhoa alakouluikäisille, menekkiä erityisesti kesäkuussa, kun vanhemmat töissä ja lapset lomalla
-lemmikin ulkoilutusta ja lomahoitoa
-siivous-, kauppa-apua erityisesti iäkkäille, ikkunanpesu!
-pihatöitä: ruohonleikkuut, terassin pesut, öljyämiset
-auton sisäpuhdistus asiakkaan pihalla
Näistä suurimpaan osaan ei tarvitse välineitä hankkia ja erityisesti keskiluokkaisilla pientaloalueilla on aina kysyntää näille palveluille.
Tämä! Esimerkiksi itse huomasin nyt koiranhoitoa tarvitessani, että noita nettipalveluita on useita, joista voi etsiä kotihoitoa lemmikille ja hoitajat tuntuvat olevan silti aika buukattuja. Samoin erilaisiin puutarhanhoito/pihatöihin olen itsekin palkannut joskus nuoren keikkatyöhön. Toki nämä työt eivät ole pitkäkestoisia, mutta jos saa useamman paikan kesälle, niin rahaakin jo kertyy. Ilmoituksia tarjotuista palveluista somekanaville, esim. faceen tai reddittiin sekä lähikaupan ilmoitustaululle.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä työn saamisessa on suhteet. Jos niitä ei ole, niin suosittelijasta saattaa olla apua. Tavallaan se on ymmärrettävää, jos silloin tiedetään mitä saadaan. Tuntematon on aina riski. Mutta varsinkin nuorten kesätöissä se menee valitettavan usein sen mukaan, kenen lapsi on. Nämä saavat sitten työkokemusta ja toiset eivät, ja sillä voi olla kauaskantoiset seuraukset työelämässä. Suosittelijaksi voisi ehkä entisen työnantajan puuttuessa kysyä vaikka opettajaa tai esim. jotain, jolle on ollut lapsenvahtina. Hekin osaavat kertoa hakijan täsmällisyydestä ja persoonasta.
Hakemuksien tekemisessä nuoria voi vähän auttaa, mutta ei liikaa. Esim. juuri tuo, että siihen voi lisätä suosittelijan, tietysti suosittelijan luvalla. Nykyään niitä monesti kysytään, mutta voi laittaa, vaikkei kysyttäisi. Kaikenlaiset taidot kannattaa luetella, liittyipä ne tietokoneisiin tai traktorin ajamiseen. Varsinkin avoimissa hakemuksissa. Samoin kaikki kor
Ihmettelen, kuka työnantaja noihin suhteisiin ja suosittelijoihin viitsii luottaa. Eikö se ole vuokramarkkinoillakin jo moneen kertaan nähty, että on otettu joku "tuttu" vuokralainen, joka on sitten kehdannut heittäytyä hankalaksi ja on muodostunut kiusallinen tilanne.
Työelämässä, kukapa sitä ottaisi sellaisen suosittelijan, joka puhuu kriittisesti. Ja kukapa sukulaislapsestaan pahaa puhuisi, "joo, no kännykkäriippuvuus sillä kyllä on".
Kerran hain kesätöihin firmaan, jossa jo aiemmin valmistunut opiskelukaverini oli töissä. Ehdotin haastattelussa, että he voisivat kysyä minusta kaveriltani - me kun oltiin opiskellessa tehty projekteja yhdessä. Haastattelija sanoi, että "Ethän sinä nyt kaveriasi voi käyttää suosittelijana".
Ihan niin kuin porukka käyttäis suosittelijana jotain väljähtynyttä hahmoa vuosien takaa, eikä esim. golfpiireissä säännöllisesti "lämmittelemäänsä" kontaktia?
Pärjätään? Ekasta viestistä tuli mieleen että onko rahaa pakollisiin menoihin, nyt sitten mietitään ajokorttia, harrastuksia, ravintolakäyntejä ja muuta. Toki on ikävää nuorelle kuin nuorelle jos kesätöitä ei löydy vaikka ahkerasti hakee, toisilla tuntuu olevan parempi onni kuin toisilla. Teillä on kaksi aikuista, omistusasunto jonka lainaa lyhennätte. Eikö lainaa voi laittaa vaikka puoleksi vuodeksi tai vuodeksi pelkille koroille?
Meilläkin on nuori käynyt joitakin kertoja kahvilla ystävien kanssa mutta ei raha riitä ravintolaruokailuun. Ovat sitten tehneet jonkun kotona pizzaa tai ruokaa, olen sanonut että kotiin voi aina tulla kahville ja pullalle. Leffalippuja on saatu lahjaksi ja sinnekin omat eväät mukaan. Ei oikeasti kovin monen rahat riitä Starbucks- ja ravintolaelämään. Silti koen että meillä on asiat ihan hyvin, joku joutuu laskemaan joka sentin ruokakaupassa ja hakemaan ruoka-apua, vuokran maksu voi olla myöhässä. Lääkäriin tai lääkkeisiin ei ehkä riitä rahaa.
Ehkä nuoret voisi yhdessä keksiä jonkun yritysidean? En tiedä kuinka tuottoisaa on mutta kokemusta saa varmasti.
Kaupat, päiväkodit, vanhainkodit, siivousala tarvitsee työvoimaa. Ja tosiaan joku ehdottikin, että kevytyrittäjänä pihatöitä, lastenhoitoa, kerhoa, vanhustenavustamista jne.
Alaikäisten kesätyöt ei muutenkaan ole mitään rahasampoja. Ei niiden varaan voi laittaa mitään tärkeää menoa muutenkaan.
Joku puhui tuhansien harrastusmaksuista. Kyllä se on vanhemmat, jotka tuollaisista vastaa kun ovat tuollaisiin koskaan suostuneet.
Kesätyösetelitkin on muutamia satasia eikä mitään tonneja. Paljon helpompaa vanhempien on keksiä itselleen lisätöitä. Niistä jopa maksetaan paremmin kuin lasten.
Vierailija kirjoitti:
Meidän siivoustyö firmaan tuli about alle 10 hakemusta,Ihmettelen miten niin vähän vai vieläkö haetaan huhti toukokuun aikana...? Eli el ole aina sanottua että kovin moni nuori hakisi esim siivoustöihin.
Oliko teillä vaatimuksena, että pitää olla kokemusta ja alan tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän siivoustyö firmaan tuli about alle 10 hakemusta,Ihmettelen miten niin vähän vai vieläkö haetaan huhti toukokuun aikana...? Eli el ole aina sanottua että kovin moni nuori hakisi esim siivoustöihin.
Näinhän se on. Siivoustyöhön ei haeta vaikka muuten lähetettäisiin 200 hakemusta. Tämän nähnyt läheltä. Nykyään nuoret on aika valikoivia myös, sama ilmiö nuorison asuntomarkkinoilla.
Itsellä on viisi lasta, joista kaikki hakivat kesätyöiässä aina myös kaikkiin mahdollisiin siivoustöihin. Ihmeteltiin, kun ei kukaan päässyt kertaakaan edes mihinkään haastatteluun ja siivoajista on olevinaan pulaa. Mainitsin tästä sitten kerran oman työpaikkani siivousesimiehelle, kun taas oli siivoamatta sairastumisen vuoksi, eikä ollut löytynyt sijaista. Ymmärsin hänen puheistaan, että nuoret eivät olleet ainakaan heidän firmassaan etusijalla, koska oli sellainen ajatus, että aikuiset siivoavat luotettavammin ja kun pitää päästä siirtymään kohteesta toiseen, niin suosittiin niitä, joilla oli ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuli mieleen ku yks kesä äiti oli hautausmaalla kesäduunissa ku nuoret ei ollu lähteny. Toisteki kyllä pyydettiin.
Olen itse ollut hautausmaalla töissä viitenä kesänä opiskeluaikana. Kivaa puutarhatyötä ja sain monia hyviä ystäviä sieltä. Palkka ei ole kovin hyvä, mutta kiva työpaikka.
Pitää olla ajokortti päästäkseen sinne töihin.
Onhan ne ajat kesätöissä muuttuneet. Itse olen ollut kesätöissä 1980-1990-luvuilla, eikä minulla ollut mitään vaikeuksia löytää kesätyöpaikkaa. Paikoista saattoi jopa valita. Ja kaikilla ystävilläkin oli kesätöitä.
Omat lapset ovat hakeneet kesätöitä viimeisen kymmenen vuoden aikana, eikä juuri kukaan ole päässyt minnekään, ennenkuin on täyttänyt 18 vuotta. Enää ei auta edes mennä paikan päälle kysymään, missään ei mitään pomoa näe, aina vaan sanotaan, että laita hakemus netin kautta. Valehtelematta meidän perheessä on haettu varmaan sataa kesätyöpaikkaa, ja ensimmäiset ovat irronneet 18 täytettyään, kun on tullut mahdolliseksi päästä kassatyöntekijäksi, kahviloihin ym. jossa käsitellään rahaa tai myydään alkoholia tai tupakkatuotteita. On lapsiakin harmittanut, kun niin monella kaverilla on ollut kesätöitä, kaikki yleensä omien vanhempien tai sukulaisten firmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä köyhän perheen lapsena raivostuttaa tällaiset viestit. Alaikäisille ei pidä koskaan kaataa vastuuta eikä stressiä perheen rahatilanteesta.
Jos ap ei suoraan niin ainakin välillisesti antaa lasten ymmärtää, että perheen toimeentulo on heistä kiinni. Ei ole. Aikuinen kantaa aika vastuun eikä voi vierittää sitä lapsille.
Muuten: Missä on lasten toinen vanhempi?
No enhän minä nyt tarkoitakaan että lapset hoitaa perheen elatuksen! Kyse on nyt siitä onko varaa esim. autokouluun, harrastuksiin jne. Surullista jos ne jää siksi ettei kesätöitä löydy. Ja näillä nuorilla on molemmilla ihan oma halu saada töitä, en minä heitä painosta!
Ap
Eli onhan se vastuu lapsilla. Sanot, että lasten harrastukset loppuu, jos ei ole
e
Kuulostaa eliitin ökyharrastukselta.
keikkatyö appi kehiin lapsille.
Siivoustyö tai ilmaislehtien jakaminen paremman puutteessa. Eikös niillä ollut huutava pula marjanpoimijoista, kun estivät ulkomaalaisten pääsyn maahan?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuli mieleen ku yks kesä äiti oli hautausmaalla kesäduunissa ku nuoret ei ollu lähteny. Toisteki kyllä pyydettiin.
Olen itse ollut hautausmaalla töissä viitenä kesänä opiskeluaikana. Kivaa puutarhatyötä ja sain monia hyviä ystäviä sieltä. Palkka ei ole kovin hyvä, mutta kiva työpaikka.
Pitää olla ajokortti päästäkseen sinne töihin.
No ainakin kaupunkipaikoissa pääsee julkisilla ihan viereen ja muualla pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän kysellyt töitä naapurimaista. Itse, kun olin nuori, olin useana kesänä kesätöissä Ruotsissa. Siihen aikaan oli tavallista, että lähdettiin Ruotsiin kesätöihin jo lukioaikana. Oli pakko, koska nykyisenlaisia sosiaalitukia ei ollut.
Oi, että! Ollappa vielä nuori. Ilomielin lähtisin kausityöntekijäksi Ruotsiin, Norjann, Islantiin jopa Grönlantiin.
Itse katsoin ,että Lofootit tai Grönlanti olisi mielenkiintoinen. Toki siellä löytyy paikkoja ihan Ahvenanmaaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain useampaan kertaan vaan en päässyt. Enää en hae mutta voin mennä jos pyytävät. Niinhän ne työpaikat tuntuvat täyttyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain useampaan kertaan vaan en päässyt. Enää en hae mutta voin mennä jos pyytävät. Niinhän ne työpaikat tuntuvat täyttyvän.
Lisään vielä että hain niitä aikuisten kausityöpaikkoja (olen työtön) ja kerran pääsin haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjametsällä olisi tilaa.
No ei auta nyt. Vanhempi on yrittänyt saada kesätöitä toukokuusta alkaen. Eikä kesäkuussakaan vielä marjoja ole.
Ap
Kyllä se riittää,kun se poimii heinäkuun alusta 5 viikkoa ahkerasti. Nuo kaikki sun jutut on TEKOSYITÄ.
Ei kannata hankkia lapsia, jos ei ole varaa elättää niitä.