Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa traumojen takia elämänhalunsa menettänyttä, joka ei enää jaksa ottaa apua vastaan?

Vierailija
15.04.2024 |

Keski-ikäinen mies, jolla ollut hirvittävä lapsuus. Oireillut koko ikänsä, masennus ja ahdistus ollut kroonisena ties miten pitkään. Lääkitsee ahdistusta alkoholilla, mutta hoitaa työnsä. 

Kokeili terapiaa vuosi sitten, mutta ei synkannut terapeutin kanssa eikä jaksanut hakea uutta koska "mitä väliä". Ei siis usko enää ollenkaan siihen, että voisi parantua tai että kukaan voisi häntä auttaa. 

Olen etsinyt ehdolle sopivia terapeutteja, mutta ei jaksa ottaa heihin yhteyttä. Ei suostu menemään lääkäriin, koska mitä väliä. On siis täysin toivoton.

Onko mitään tehtävissä? Seuraanko mä vain vierestä, kun ihana, hyväsydäminen ja älykäs ihminen kuihtuu pois? 

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi auttaa ihmistä joka ei halua apua. Ihminen joka ei halua apua ei myöskään hyödy avusta koska ei kykene ottamaan sitä vastaan. Hoito toimii ainoastaan silloin kun henkilö on itse siihen valmis ja valmis muuttamaan elämänsä ja tapansa ajatella. 

Vierailija
2/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi auttaa ihmistä joka ei halua apua. Ihminen joka ei halua apua ei myöskään hyödy avusta koska ei kykene ottamaan sitä vastaan. Hoito toimii ainoastaan silloin kun henkilö on itse siihen valmis ja valmis muuttamaan elämänsä ja tapansa ajatella. 

Tämän vastauksen mä tavallaan tiesinkin, mutta kun hätä ja tuska toisen puolesta on niin järkyttävä, niin tuntuu että piti tää ottaa puheeksi jos jollain olisi jokin pieninkin toivonkipinä antaa.. 😢

Hän puhuu usein, että haluaisi päättää päivänsä, mutta kun ei ole pokkaa. Niin sitten vain käy töissä ja juo, ja odottaa että kuolo korjaa. Noilla elintavoilla vaan ajan kysymys.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muillakin on ollut vaikeaa. Kova elämä ei minulle ole tuonut muita oireita kuin paniikkihäiriön ja senkin kanssa olen oppinut elämään.

Elämässä ei ole kyse siitä kuinka lujaa pystyt lyömään, vaan siitä kuinka paljon lyöntejä pystyy ottamaan vastaan ja silti nousemaan, on ollut minulle motivoivaa. Eikä kukaan pysty minua niin auttamaan kuin minä itse.

Vierailija
4/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille. 

Kuulostaa siltä että hän käyttää sua emotionaalisena terapeuttina eika itse anna mitään takaisin. Sinun pitää hyysata ja auttaa ja hän vaan voi olla kun lapsuuden trauma. Miksi hän muuttaisi tilannettaan kun olet ruvennut hänen henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Olin itse samanlaisessa tilanteessa. Ikinä sitä virhetta uudelleen tee. 

Vierailija
5/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille. 

Kuulostaa siltä että hän käyttää sua emotionaalisena terapeuttina eika itse anna mitään takaisin. Sinun pitää hyysata ja auttaa ja hän vaan voi olla kun lapsuuden trauma. Miksi hän muuttaisi tilannettaan kun olet ruvennut hänen henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Mun mielestä on hyvä, että on kuolemantoiveista puhunut, ei kai tuollaista saa pitää sisällään? Ehkä sekin on jokin avunpyyntö. Mut miten ihmeessä sitä apua antaa, kun ei ota vastaan.

Ap

Vierailija
6/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään.Ota jalat alle ja juokse... Jälkeesi jätä lappu jossa Mieli ry puhelin numero.

Vierailija
7/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vastauksen mä tavallaan tiesinkin, mutta kun hätä ja tuska toisen puolesta on niin järkyttävä, niin tuntuu että piti tää ottaa puheeksi jos jollain olisi jokin pieninkin toivonkipinä antaa.. 😢

Hän puhuu usein, että haluaisi päättää päivänsä, mutta kun ei ole pokkaa. Niin sitten vain käy töissä ja juo, ja odottaa että kuolo korjaa. Noilla elintavoilla vaan ajan kysymys.

Ap

Valitettavasti sitä toivonkipinää ei ole antaa niin kauan, kun hän ei halua ottaa apua vastaan. Minä veikkaan, että huono kokemus terapiasta vaikuttaa myös siihen, ettei hän enää halua hankkia apua. Terapiassa ollaan kipeiden asioiden äärellä ja on lannistavaa, jos terapeutti osoittautuu epäsopivaksi tai osaamattomaksi.

Jos jotain haluat tehdä, niin muistuta häntä siitä, että sinä olet saatavilla ja että sinä välität siitä, mitä hänelle kuuluu. Jätä sen sijaan ammattiauttajien etsiminen hänen puolestaan sikseen, koska siinä astut hänen rajojensa yli, vaikka tarkoitusperäsi ovatkin hyvät. Joskus ahdingossa oleva ihminen voi sulkeutua entisestään, jos kokee, että läheiset pyrkivät ohjailemaan tai päällepäsmäröimään hänen elämäänsä. Ole läsnä, näytä että välität mutta älä uhraa itseäsi tai yritä korjata hänen elämäänsä.

Vierailija
8/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin outo ajatus, että hyväsydäminen ihminen ei voisi kärsiä mielenterveysongelmista ja traumoista menettäen kaiken toivonsa. 

Vierailija
9/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut about tuossa jamassa, ja olisin ollut onnellinen jos minulla olisi ollut elämässä ihminen joka haluaa auttaa. Ei ollut, mut kenties sattumien kautta pääsin takaisin elämään.

Vierailija
10/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin outo ajatus, että hyväsydäminen ihminen ei voisi kärsiä mielenterveysongelmista ja traumoista menettäen kaiken toivonsa. 

No niin minustakin. 

Vierailija
11/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi aiheuttaa masennusta ja pahentaa olemassa olevaa entisestään. Ensimmäinen keino olisi lopettaa juominen.

Vierailija
12/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle tullut mieleen, että hän onkin oikeassa? Pystytkö itse käsittelemään sen totuuden, että apua ei ole usein vaan ole olemassa, vaan kaikki "avun hankkiminen" on vain väliaikainen valheellinen toivo. 

Vierailija
13/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli eilen jo aloitus samasta aiheesta, vähä eri tavoin muotoiltuna. Eikö yksi riitä.

Vierailija
14/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli eilen jo aloitus samasta aiheesta, vähä eri tavoin muotoiltuna. Eikö yksi riitä.

Ai oliko? Pitää koittaa etsiä.

Ap 

Vierailija
15/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin minustakin. 

Vähän sama kuin sanoisi, että oikeasti terve ihminen ei sairastu syöpään.

Vierailija
16/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi aiheuttaa masennusta ja pahentaa olemassa olevaa entisestään. Ensimmäinen keino olisi lopettaa juominen.

Tuo on tasan tarkkaan hänellä tiedossa. Ei kykene, kun se humala on ainut hetki elämässä kun on hitusen helpompi olla. Ei ole voimia kestää sen yli, että raittius toisi mukanaan jotain hyvää. Vaikka olen luvannut olla apuna koko matkan, niin ei kykene.

Ap

Vierailija
17/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sanoin noin? En tietääkseni missään. Lueppa teksti ajatuksella uudelleen.

Henkilö, joka kaataa tuollaiset ajatukset, kuten itsensä päättämisen toisten ihmisten harteille ja aiheuttaa hyvin useasti paniikkia ja ahdistusta ei ole hyväsydäminen ihminen, varsinkin jos tuossa tilanteessa ei enää edes yritä hakea itselleen apua. Itsensä päättämisestä puhuminen kuuluu sinne ammattilaiselle, eli psykoterapeutille tai psykologille, ei ystävälle, jolla ei ole minkäänlaista koulutusta asiaan.

Sitäpaitsi itsensä päättämisestä puhuminen voi pahimmillaan aiheuttaa toiselle ihmiselle PTSD:n, eli sen trauman.

Olin itse vastaavanlaisessa tilanteessa tosiaan. Paasasin ja tein kaikkeni tämän masentuneen miehen vuoksi. Joka kerta kun yritin saada häntä tekemään jotain, niin alkoi puhumaan miten ei jaksa kun menneisyydessä sitä ja tätä. Ja jos yritin saada häntä hakemaan vaikka työkokeiluun, niin sitten alkoi puhua jostain uudesta menneisyyden traumasta, jonka takia hän nyt miettii olisiko parempi vain pättää päivänsä.

Koskaan hän ei päiviäänsä päättänyt, mutta suuttui kun yritin soittaa hätäkeskukseen hänelle vihdoinkin apua ja sittenhän meidän suhde loppui, kun en enää halunnut olla siinä terapeutin asemassa häntä paasaamassa.

Näin jälkikäteen olen ymmärtänyt, että tuo on manipuloinnin ja halinnan väline. Ei välttämättp ole AP:n tapauksessa, mutta minun tapauksessa oli. Entinen mieheni sai olla tekemättä mitään käyttämällä itsensä satuttamista, traumaansa ja masennustaan välineenä, kun yritin tuoda esille muutosta suhteeseen ja elämäntilanteeseen. Olin todella naiivi ja puhdassydäminen kun aloin hänen kanssan seurustelemaan, hän oli minunkin mielestä niin ihana, huomaava ja romanttinen. Halusin auttaa.

Vierailija
18/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa kyrpãã kaikkiin reikiin muutamalta äijältä niin että kerrankin tietää saaneensa! Siinä ei paina trenditraumat sen jälkeen. 

Vierailija
19/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin minustakin. 

Vähän sama kuin sanoisi, että oikeasti terve ihminen ei sairastu s

Kukaan ei sanonut etteikö hyväsydäminen ihminen voisi sairastua masennukseen. Hyväsydäminen ihminen ei kuitenkaan pelottele itsensä satuttamisella muita. Se on vallan ja manipuloinnin väline.

Vierailija
20/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ihmisen puolesta et voi elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän