Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalon ostaminen tässä maailmantilanteessa enää järkevää?

Vierailija
13.04.2024 |

Houkuttaisi ostaa perheelle oma koti mutta nykyään niitä ei enää saakaan kaupaksi jos rahansa haluaisi joskus takaisin. Lainaa en saisi kuin vajaa 200 tuhatta joten täytyisi ostaa vanha talo, jossa tietenkin olisi korjaustarpeita.

Olen laskenut että omakotitalossa asuminen tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin nykyinen ASO-kämppä. Rahaa voisi myös kuukausittain laittaa säästöön remonttikuluihin varalta.

Kuitenkin pelottaa ja mietityttää onko se oikeasti järkevä ratkaisu. Ehkä jos tietäisin että pääsisin talosta vuosien kuluttua halutessani eroon ja sen arvo voisi jopa remonttien ansiosta nousta mutta trendi taitaa olla toinen. 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on yrittänyt myydä Tuusulan lähellä sijaitsevaa taloaan yli kaksi vuotta ja se on rakennettu vuonna 2021. 

Vierailija
2/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä mentaliteetilla voi ostaa että asuu siinä lopun elämänsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tällaista voi tietää, kun elämässä voi tapahtua mitä vaan.

Vierailija
4/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin sitä on aina asuttava, itse ajattelen näin. Oli se sitten vuokra tai lainanlyhennys, suunnilleen saman verran menee omalla asuinalueella jokatapauksessa rahaa asumiseen. 

Taloudessa on myös aina nousuja ja laskuja, kyllä se nousukin vielä joskus taas tulee.

Vierailija
5/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Muutaman vuoden päästä taas valoisampaa.

Vierailija
6/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa halvan tontin ja rakentaa itse.

Vierailija
7/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin on aina järkevää panostaa. Jos omakotitalosta haaveilee on hyvä olla työpaikka lähistöllä. Vuokra-asunnosta pääsee helpoiten eroon, omakotitaloa ei osteta tai myydä hetken mielijohteesta, siinä on tarkoitus asua kymmeniä vuosia. 

Vierailija
8/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tällaista voi tietää, kun elämässä voi tapahtua mitä vaan.

No ei paljon voi, jos naulaa itsensä perseestä kiinni johonkin lautamökkiin.

Vierailija
9/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulevaisuus on epävarma,kannattaisi ostaa halvempi okt.en ikinä itse laittaisi taloon 200 000 euroa kiinni.

Vierailija
10/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kylältä meni juuri alle viikossa myyntiin laitettu omakotitalo kaupaksi, noin vain, alle 200 000 eurolla. Siis pyyntihinnalla.

Vierailija
11/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos tulevaisuus on epävarma,kannattaisi ostaa halvempi okt.en ikinä itse laittaisi taloon 200 000 euroa kiinni.

Se riippuu tuloista. Jos on kaksi hyväpalkkaista aikuista maksamassa niin ei tuo ole iso raha.

ps. Maksaa ne kerrostalokämpätkin

Vierailija
12/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on yrittänyt myydä Tuusulan lähellä sijaitsevaa taloaan yli kaksi vuotta ja se on rakennettu vuonna 2021. 

Mikä järki? Rakentanut suoraan myytäväksi? Ajatteli tekevänsä voittoa rakentamalla mahdollisimman halvalla ja myyvänsä voitolla.

Vierailija
13/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on tontti, sille avaimet käteen talo, eri siipiä jos perhe. Mutta firman tausta pitää tarkistaa ja ettei ole just menossa konkkaan, myös kuka korjaa virheet - niitä huomaa aina jälkikäteen. Vaatiiko kaivoa, onko vesi, miten vesi pysyy puhtaana. Entä sähköliittymtä, netti jne. Paloturvallisuus aina ensin huomioitava ja onko maa sopivaa rakentamiseen, ettei valahda vetiseksi. Missä on lähin kauppa ja palvelut, entä bussi.

Vierailija
14/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on siinä mielessä turvallinen omistaa koska asumiselle on pysyvästi tarvetta. Se on ihan varmaa, että omakotitaloissa halutaan asua tulevaisuudessakin.

Vierailija
15/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaa vuokraa jos voi lyhentää omaa taloa? Vuokraan menevät rahat on ikuisesti menetettyä rahaa.

Vierailija
16/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rysssä tulee ja vie mökin viimeistään v.2025

Vierailija
17/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on siinä mielessä turvallinen omistaa koska asumiselle on pysyvästi tarvetta. Se on ihan varmaa, että omakotitaloissa halutaan asua tulevaisuudessakin.

Ja minä arvostan sitä että vaikka kaikesta vastuu on itsellä niin on samalla vapaus, itse päätän mitä teen ja koska vai teenkö. Ei tarvitse vääntää suuntaan eikä toiseen yhtiökokouksissa eikä joutua yhteenkään turhaan remonttiin tai jättää remontoimatta vaikka tarve olisi. Ja se rauha..

Vierailija
18/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaa halvan tontin ja rakentaa itse.

Ei niin halpakaan tontti tarvitse olla, jos lainaa saa 200 000. Kyllä siitä riittää useampi kymppi tonttiin. ASO:stakin varmaan saa jonkin asumisoikeusmaksun takaisin. 

Vierailija
19/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta. Sota on täällä muutamassa vuodessa. Säästä rahat muuttoon muuhun maahan, siihen tulee tarve pian. 

Vierailija
20/75 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiamaksut tulevat olemaan hirvittäviä, kun uudet EU-lait saadaan aikaan. Meillä on kesämökki, josta tulee jo ainakin 7 erilaista laskua.

Onneksi on pieni ja vaatimaton, muuten voisi itku päästä. Itse rakennetusta liiterinrähjästäkin piti maksaa kiinteistöveroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä