Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalon ostaminen tässä maailmantilanteessa enää järkevää?

Vierailija
13.04.2024 |

Houkuttaisi ostaa perheelle oma koti mutta nykyään niitä ei enää saakaan kaupaksi jos rahansa haluaisi joskus takaisin. Lainaa en saisi kuin vajaa 200 tuhatta joten täytyisi ostaa vanha talo, jossa tietenkin olisi korjaustarpeita.

Olen laskenut että omakotitalossa asuminen tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin nykyinen ASO-kämppä. Rahaa voisi myös kuukausittain laittaa säästöön remonttikuluihin varalta.

Kuitenkin pelottaa ja mietityttää onko se oikeasti järkevä ratkaisu. Ehkä jos tietäisin että pääsisin talosta vuosien kuluttua halutessani eroon ja sen arvo voisi jopa remonttien ansiosta nousta mutta trendi taitaa olla toinen. 

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaa halvan tontin ja rakentaa itse.

Kyllä se itse rakennettunakin tulee maksamaan noin 2500 euroa per neliö, koska pitäähän omalle työllekin laskea hinta. Tietysti, jos osaa tehdä itse paljon, niin omasta työstä ei välttämättä tarvitse maksaa itselle ihan fyysistä rahaa, eikä siihen tarvitse ottaa lainaa, jos muuten pystyy jollain muulla rahalla hankkimaan perheelle ruoat. Monihan esimerkiksi käy päivän ensin palkkatöissä ja tekee toisen työpäivän sitten illalla omalla rakennustyömaalla. 

Onhan näitä.  Serkkupoika kolme taloa rakentanut ja kaikilla  on hintana ollut avioero.  Viimeisellä kerralla pystyi sentään pitämään talon niin ei tarvitse neljättä rakentaa.  Yksin on kyllä edelleen.

Tahtoo vaan sanoa että hintansa silläkin on että on se toinen työmaa illalla.

Todella karmea esimerkki. Rakentaminen on joillekin parisuhteille liian suuri stressi ja voi laukaista eron. Mutta en usko, että ero pelkästään rakentamisesta johtuu. Meillä ainakin rakentaminen oli enemmänkin yhteinen projekti, joka yhdisti entistä enemmän. Ehkä siinä punnitaan yhteisiä näkemyksiä, arvoja ja tavoitteita, ja myös kykyä joustaa ja tehdä kompromisseja. Siitähän ei tule mitään, jos toinen liikaa päsmäröi eikä toinen saa ääntään kuuluviin, tai jos toinen vetäytyy ja sysää liian suuren kuorman toiselle. Rakentamisessa kuitenkin rakennetaan yhteistä kotia ja molempien pitää sitoutua projektiin yhtä lailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan