Onko omakotitalon ostaminen tässä maailmantilanteessa enää järkevää?
Houkuttaisi ostaa perheelle oma koti mutta nykyään niitä ei enää saakaan kaupaksi jos rahansa haluaisi joskus takaisin. Lainaa en saisi kuin vajaa 200 tuhatta joten täytyisi ostaa vanha talo, jossa tietenkin olisi korjaustarpeita.
Olen laskenut että omakotitalossa asuminen tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin nykyinen ASO-kämppä. Rahaa voisi myös kuukausittain laittaa säästöön remonttikuluihin varalta.
Kuitenkin pelottaa ja mietityttää onko se oikeasti järkevä ratkaisu. Ehkä jos tietäisin että pääsisin talosta vuosien kuluttua halutessani eroon ja sen arvo voisi jopa remonttien ansiosta nousta mutta trendi taitaa olla toinen.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä mentaliteetilla voi ostaa että asuu siinä lopun elämänsä.
Eihän tällaista voi tietää, kun elämässä voi tapahtua mitä vaan.
No tuoll asenteella kannattaa vetäytyä komeroon sen jälkeen kun on ensin sammuttanut valot :D
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta tuli täyteen omakotitalossa. Päivääkään en ole katunut. Enkä takaisin kerrostaloon lähtisi. Ehkä vanhana ja raihnaisena kun ei enää lumilapio pysy kädessä.
Vielä kyykit pitkään siellä. Mulla meni lähes 40vuotta ok talossa, nyt eka talvi rivarissa. Kesäksi taas ok taloon.
Itse ostin 30ke maksavan torpan peltojen keskeltä. En varmaan koskaan saa omiani takaisin ja välimatkat on vähintään 15km joka paikkaan, mutta tässä asuminen on niin halpaa ja lainakin niin vähän, että jopa työttömänä saisin rahaa säästöön.
Mieluummin piileskelen omassa talossa maaseudulla, kuin jään kaupunkien pommituksiin ja tulituksiin pelkäämään ja odottamaan anarkian alkua.
Vaikka maailmanloppu tulisi huomenna, istutan tänään omenapuun. Lemppari sanonta.
Omakotitalon hankkiminen kannattaa aina, jos on kohtuulliset tulot ja intoa, suorastaan palavaa halua, tehdä käsillään hommia. Mulle on henkireikä päästä joka päivä keväästä pitkälle syksyyn tekemään pihahommia. Se on mulle terapiaa. Kerrostalossa eläminen oli mulle kidutusta. Nyt olen onnellinen.
Älä hanki peräsuolenlaskeumaa, osta omakotikämppä.
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta. Sota on täällä muutamassa vuodessa. Säästä rahat muuttoon muuhun maahan, siihen tulee tarve pian.
Parasta tässä asiassa on, että vaikka asunto/talo jäisikin sodan jalkoihin, niin maksat silti sen velan pois pankille. Eikä vakuutuksetkaan korvaa mitään, koska force majure.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta. Sota on täällä muutamassa vuodessa. Säästä rahat muuttoon muuhun maahan, siihen tulee tarve pian.
Parasta tässä asiassa on, että vaikka asunto/talo jäisikin sodan jalkoihin, niin maksat silti sen velan pois pankille. Eikä vakuutuksetkaan korvaa mitään, koska force majure.
Miten te uskallatte edes ovesta astua pihalle? Voihan taivaalta pudota vaikka meteoriitti teidän päälle. Tai salama iskee kirkkaalta taivaalta. Ajatteko autolla tai polkupyörällä? Kuljetteko kävellen? Mitä jos joudutte kolariin? Miten uskallatte syödä ruokaa, siihenhän voi tukehtua?
Vierailija kirjoitti:
Asuimme aiemmin ASO:ssa, itse asiassa 10 vuotta. Hirvittää ajatella, paljonko heitimme rahaa ns. ikkunasta pihalle tuona aikana ja jäljelle jäi vain kuitit. Asuminen kallistui kovaa tahtia, lopulta maksoimme 75 neliön ASO:sta 1200 eur vastiketta eli käytännöllisesti katsoen vuokraa (sisältäen vesimaksut yms). Eihän ASO eroa vuokra-asumista muuten kuin että joudut sijoittamaan omaa rahaa kymmeniä tuhansia ns. ASO-maksuun.
Ostimme oman asunnon (rivari) vuonna 2012 ja maksoimme nopeasti lainaa. Olimme aina haaveilleet omakotitalosta ja kun siihen jokunen vuosi myöhemmin tuli mahdollisuus, myimme rivarin ja muutimme okt:hen. Kuvaavaa on se, että ASO:n vastikkeen suuruisella summalla lyhennämme reilusti lainaa ja maksamme asumisen kulut.
Tämä esimerkki oli Espoosta. Kannattaa toki miettiä, mistä talon ostaa, koska vanha sanonta sijainti, sijainti ja sijainti pitää paikkansa niin asumisviihtyvyydessä kukin arvon säilymisessä.
Aso on aika kallis ratkaisu. Kun luovuin siitä, ja ostin oman, olen jo maksanut yli puolet oman lainasta samoilla kuluilla , kuin siinä oli vuokra. Palautusmaksu pitkästä asumista oli surkea, toki sekin oli lisänä lainaa hakiessa.
Tietysi siinä on aika turvattu asuminen, jos ei joudu elämäntapojen takia häädetyksi.
Meillä se uusi hieno aso-asuntojen ympäristökin muuttui pelottavaksi slummiksi.
Historiaa jos katsoo niin kukaan ikäihminen ei harmittele sitä, että tuli asuttua omakotitalossa elämän parhaat vuodet. Kukaan ei ikinä sano, että voi kumpa olisin asunut kerrostalossa vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Nythän se juuri kannattaa ostaa, kun hinnat laskeneet
Varsinkin kun laittaa - 40 - 50 % tarjouksen. Tiedän että on toteutunukin.
Maailmalla on jo selvä trendi, että aletaan asua vähän pienemmin. Kannattaa harkita, miten kauan esim. perhe asuu talossa ja olisiko vaihtoehto vähän pienempi asunto.
Minitalojakin aletaan jo rakentamaan, ja niissäkin sopii asumaan yksin tai kaksin.
Monet ajattelevat, että muutakin voi tehdä niillä rahoilla, jotka ansaitsee ennen vanhuutta, kuin maksaa jättimäisen omakotitalon lainaa ja muita kuluja.
Mä olen ollut vahvasti "oma tupa, oma lupa" ihmisiä aina. Koronapandemia herätti tästä kuplasta ja laitoin ison omakotitalon myyntiin. Sain hyvän hinnan ja lainat maksettua ennen korkojen nousua. Selailen vieläkin viikottain myynti-ilmoituksia ja tulen toistuvasti siihen tulokseen, että olen onnekas, kun minulla ei ole enää taloa pallona jalassa. Kivat muistot talosta kuitenkin jäi.
Hankin talorahoilla pienen kaksion kaupungista ja aion matkustella/opiskella seuraavat viisi vuotta. Kesäksi olen vuokrannut villan Adrianmereltä ja kutsunut ystäväpiiriä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla on jo selvä trendi, että aletaan asua vähän pienemmin. Kannattaa harkita, miten kauan esim. perhe asuu talossa ja olisiko vaihtoehto vähän pienempi asunto.
Minitalojakin aletaan jo rakentamaan, ja niissäkin sopii asumaan yksin tai kaksin.
Monet ajattelevat, että muutakin voi tehdä niillä rahoilla, jotka ansaitsee ennen vanhuutta, kuin maksaa jättimäisen omakotitalon lainaa ja muita kuluja.
Mitäpä ihmiset suurilla taloilla, kun syntyvyyskin on laskussa. Pieniä perheyksiköitä liikutellaan myös helpommin. Oikeastaan tuo omistusasumisen kerä alkaa jo ensiasunnon ostamisesta, joka nykyhetkellä ei nuorille ole enää niin kannattavaa.
Jokainen joutuu itse ratkaisun tekemään ja elämään sen kanssa. Onhan se iso päätös ja sijoitus. En itse uskaltaisi todellakaan ottaa velkaa isosti, vaikka on pysyvä työpaikkakin. Jos talon voi ostaa tai rakentaa ilman velkaa, niin eri juttu. Silloin talolla on käyttöarvo eikä koko elämään vaikuttava sijoitusarvo, joka on nykyään teoreettinen. Kukaan ei tiedä edes viiden vuoden päähän, saati sitten 20 vuoden laina-ajalla!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joutuu itse ratkaisun tekemään ja elämään sen kanssa. Onhan se iso päätös ja sijoitus. En itse uskaltaisi todellakaan ottaa velkaa isosti, vaikka on pysyvä työpaikkakin. Jos talon voi ostaa tai rakentaa ilman velkaa, niin eri juttu. Silloin talolla on käyttöarvo eikä koko elämään vaikuttava sijoitusarvo, joka on nykyään teoreettinen. Kukaan ei tiedä edes viiden vuoden päähän, saati sitten 20 vuoden laina-ajalla!
Asuminen maksaa joka tapauksessa. Se on yleensä suurin yksittäinen kuukausittainen rahanmeno. Mielummin lyhennän asuntolainaa kuin maksan saman verran vuokraa. Asuntolainaa lyhentäessä oma varallisuus kasvaa joka kuukausi kun taas vuokraa maksaessa se raha on ikuisesti kadonnut.
200 000 ei saa pääkaupunkiseudulta kohta edes yksiötä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä ihmiset suurilla taloilla, kun syntyvyyskin on laskussa. Pieniä perheyksiköitä liikutellaan myös helpommin. Oikeastaan tuo omistusasumisen kerä alkaa jo ensiasunnon ostamisesta, joka nykyhetkellä ei nuorille ole enää niin kannattavaa.
Nuorille on turha kuvitella samaa elintasoa kuin vanhemmilleen tai isovanhemmilleen. Kilpailu hyväpalkkaisista töistä tarjoittaa sopivaa puoluekantaa ja sopivia suhteita. Muuten jäät pätkätöihin loppuelämäksi. Jos siis olet sattunut syntymään vääränlaiseen perheeseen, niin tuli huonot kortit. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen maksaa joka tapauksessa. Se on yleensä suurin yksittäinen kuukausittainen rahanmeno. Mielummin lyhennän asuntolainaa kuin maksan saman verran vuokraa. Asuntolainaa lyhentäessä oma varallisuus kasvaa joka kuukausi kun taas vuokraa maksaessa se raha on ikuisesti kadonnut.
Riippuu omista tarpeista. Rahaa voi myös sijoittaa muuten eikä kuvitella, että juuri se oma omistusluukku nostaa koko ajan arvoaan myyntiin saakka. Helsingissä kupla puhkesi jo koronan jälkeen, kun airbnb ei vedä entiseen malliin itäturismin ja kiinalaisten jäätyä pois. Asunyoa kannattaa ajatella nyt oman asumisen kannalta.
Minä en ainakaan elä omaa elämääni sen mukaan mitä joku ministeri ajattelee minulle olevan parhaaksi. Oman järjen käyttö on edelleen sallittua. Joskus jopa suotavaa. Asukoot itse sillipurkeissaan.