Petteri Orpo: "Euroopan on Borrellin mukaan varauduttava mahdolliseen sotaan"
Pääministeri Petteri Orpo (kok) kertoo, miten suomalaisten pitäisi tulkita Euroopassa leviävää kovaa sotapuhetta.
Venäjä on muuttunut aggressiiviseksi, arvaamattomaksi. Se on käynyt julmaa sotaa Ukrainaa vastaan jo yli kaksi vuotta. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Venäjä varustautuu pitkään konfliktiin lännen kanssa.
Kommentit (95)
Sota on varmaa. Se milloin se alkaa on vielä arvoitus.
On oikeastaan hyvä, että olen jo yli keski-iän ja kuolema ei sillä lailla enää pelota. Olen vain huolissani noista nuorista, ei ne maata osaa puolustaa eikä arvotkaan ole enää sen mukaiset. Joten joutuvat kärsimysten aikaan, jossa iphonet on aika kortilla eikä kaikkialla ole enää niitä oman elämänsä instabeibejä.
Tulee kiire. Lännen sotadoktriinit on ajalta ennen drooneja ja siis täysin vanhentuneita. Lisäksi tarvitaan huimasti enemmän ammuksia ja ohjuksia kun oli etukäteen arvioitu.
Vierailija kirjoitti:
Sota on varmaa. Se milloin se alkaa on vielä arvoitus.
On oikeastaan hyvä, että olen jo yli keski-iän ja kuolema ei sillä lailla enää pelota. Olen vain huolissani noista nuorista, ei ne maata osaa puolustaa eikä arvotkaan ole enää sen mukaiset. Joten joutuvat kärsimysten aikaan, jossa iphonet on aika kortilla eikä kaikkialla ole enää niitä oman elämänsä instabeibejä.
Se alkoi helmikuussa 2022.
Olemme jo sodassa.
Venäjä sanoi yksiselitteisesti julistaneensa sodan lännelle.
Lisäksi tuleva Israel - Iran konflikti sitoo merkittävästi Yhdysvaltojen resursseja.
Tämähän olisi pitänyt tehdä ~30 vuotta sitten.
Suomessa kutsunnat naisille että kykenevät osallistumaan maanpuolustukseen.
Kun sota alkaa, niin pääministerimme yllättyy, että en olisi kyllä ikinä uskonut.
Jos joku maa ei varaudu sotaan, on hyväuskoinen.
Suomi on varautunut 80 vuotta.
Ei pidä pelätä, vain olla valmiina.
MITÄ Petteri mistään ymmärtää?
27.1.2022:
Natoon hakeminen ei ole tässä hetkessä tehtävä ratkaisu, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoo.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000008567307.html
Neljä (4) viikkoa myöhemmin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne pelottelee sodalla 2 syystä
Ukrainaan oikeutetaan rahan tunkeminen
Valtioita rohkaistaan panostamaan puolustukseensa, eli siis ostamaan aseita ja menopelejä juurikin samoilta tahoilta ketkä puskeekin sotia.
Ei Venäjä tänne ole tulossa, ellei Nato itse alota sotaa.
Iigori jankuttaa ja jankuttaa ja jankuttaa ja jankuttaa.
Armeija on aina varautunut sotaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ydinpommi ja se on siinä. Suomalaisia ei enää ole.
Eikä rajan takana olevia venäläisiä 😁
Kunhan kaikille on riittävä raha, kodit. Sitten varautukaa. Ei perustella sillä leikkauksia.
Suomi voisi alkaa valmistaa tykistöammuksia ja toimittaa vain niitä ukraina-apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä rajan takana olevia venäläisiä 😁
Eipä sitä taida olla ihmiskuntakaan sen jälkeen, mutta siitä ei tarvitse enään huolehtia.
Kyllä sitä pelotellaan, milloin korona, milloin sota ja milloin mikäkin.
Aina pitää olla varautunut sotaan. Niin kuin on varauduttukin. Sitä vartenhan armeijat ovat olemassa. Riittävä varautuminen on myös paras sodan este.
Ei tässä nyt mitään mullistavaa uutta ole. Toki sitä varautumista kannattaa nyt kohtuullisuuden rajoissa tehostaa, niin kuin on tehtykin. Ammus- ja asevarastoja täydennetään ja uusia aselajeja tarkastellaan. Ihan hyvin Euroopassa on asiat tältä osin, ei syytä huoleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi voisi alkaa valmistaa tykistöammuksia ja toimittaa vain niitä ukraina-apuna.
Koko ajanhan niitä valmistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin toimi. Eikä kukaan ole räjäyttämässä vetypommia Suomessa. Ei nyt eikä ikinä.
Olisko bunkkerien kaivuu tai bunkkeriasunnot hyvä idea? Vai suoraan ulkomaille. Entä lisätilat pikkukuntiin jos väkeä alkaa lappaa.