Petteri Orpo: "Euroopan on Borrellin mukaan varauduttava mahdolliseen sotaan"
Pääministeri Petteri Orpo (kok) kertoo, miten suomalaisten pitäisi tulkita Euroopassa leviävää kovaa sotapuhetta.
Venäjä on muuttunut aggressiiviseksi, arvaamattomaksi. Se on käynyt julmaa sotaa Ukrainaa vastaan jo yli kaksi vuotta. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Venäjä varustautuu pitkään konfliktiin lännen kanssa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketun perkele, jos kaiken tämän inflaation ja puhtaaksikynimisen jälkeen pitää vielä osaamattoman ulkopolitiikan takia alkaa sotimaan jonkun rikkaan omaisuuksien takia, niin ei hyvä laula. Varmaan perustavat ennätystahtia kenttäoikeuden, että se joka ei lähde sotimaan, saa kuulan niskaansa saunan takana. Vaikkei mulla ole yhtään mitään, mistä tapella.
Kieli on viety tai viedään, valtio on viety, työt on viety, rahat on viety, eläkkeet tullaan viemään, läheiset ihmiset on ympäri maailmaa, mistä hvatista mun pitäisi tapella? Orposta? Purrasta? Björn Walhroosin maatilasta?
Mitäs luulet että nato tekee, kun käy selväksi, että se häviää pelin?
No heittää nappulat seinään ja aloittaa maailmansodan.
Hah, vitsikästä olettaa, että jos on 32 maata yhtä vastaan, niin se yksi voittaa. Varsinkin kun tuhlaa turhaan sotaan kai miljardin viikossa ja joutuu keräämään sotilaat väkisin kaduilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ostaa kotiin tarvikkeita valmiiksi!
Naapurina asuu eläkkeellä oleva palomies jolla on ollut jo vuosikausia täydellinen varmuusvarasto kriisitilanteen varalle. Vaimonsa sanoi, että riittää useammalle päivälle kuin 72 tunniksi. Vuosia sitten olin talosuojelukurssilla ja sieltä jäi takaraivoon se, että tärkein asia varautumisessa on patteriradio. Kun kaikki muut yhteydet on poikki pahimmassa tapauksessa voi kuulla patteriradiosta tiedotteet. Sähköt poikki, vedenjakelu poikki jne...et voi ladata kännykkää jne..
61 lisää vielä; on tosiaan se patteriradiokin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketun perkele, jos kaiken tämän inflaation ja puhtaaksikynimisen jälkeen pitää vielä osaamattoman ulkopolitiikan takia alkaa sotimaan jonkun rikkaan omaisuuksien takia, niin ei hyvä laula. Varmaan perustavat ennätystahtia kenttäoikeuden, että se joka ei lähde sotimaan, saa kuulan niskaansa saunan takana. Vaikkei mulla ole yhtään mitään, mistä tapella.
Kieli on viety tai viedään, valtio on viety, työt on viety, rahat on viety, eläkkeet tullaan viemään, läheiset ihmiset on ympäri maailmaa, mistä hvatista mun pitäisi tapella? Orposta? Purrasta? Björn Walhroosin maatilasta?
Kerropas nyt suden saatana, että minkälaista se osaava ulkopolitiikka olisi sitten ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs luulet että nato tekee, kun käy selväksi, että se häviää pelin?
No heittää nappulat seinään ja aloittaa maailmansodan.
<
Venäjän tappiot on 500 000, ja mielestäsi se pysäyttää NATOn, jos NATOn tappiot on 20 000? Paljonko on ikää?
Putte kerjää kolmatta maailmansotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kiire. Lännen sotadoktriinit on ajalta ennen drooneja ja siis täysin vanhentuneita. Lisäksi tarvitaan huimasti enemmän ammuksia ja ohjuksia kun oli etukäteen arvioitu.
Niin, ja ennen kaikkea miehiä, jotka nykyisin tosin ovat naisia.
Suurin muutos doktriiniin on, että tappioita ei voi välttää ja gaziljoonan dollarin vehkeet on aivan liian kalliita oikeaan sotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ydinpommi ja se on siinä. Suomalaisia ei enää ole.
Ei se niin toimi. Eikä kukaan ole räjäyttämässä vetypommia Suomessa. Ei nyt eikä ikinä.
Miten voit tietää sen.
Itsekkäästi ajatellen paras tapa ostaa valmistautumisaikaa tai jopa estää sota olisi auttaa Ukrainaa mahdollisimman paljon.
Rymykkälä ei ymmärrä muuta kuin raakaa voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäästi ajatellen paras tapa ostaa valmistautumisaikaa tai jopa estää sota olisi auttaa Ukrainaa mahdollisimman paljon.
Näinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota on varmaa. Se milloin se alkaa on vielä arvoitus.
On oikeastaan hyvä, että olen jo yli keski-iän ja kuolema ei sillä lailla enää pelota. Olen vain huolissani noista nuorista, ei ne maata osaa puolustaa eikä arvotkaan ole enää sen mukaiset. Joten joutuvat kärsimysten aikaan, jossa iphonet on aika kortilla eikä kaikkialla ole enää niitä oman elämänsä instabeibejä.
Tietenkin nyt eletään mukavaa nykyelämää, kun siihen on mahdollisuus. Pakon edessä pystyy vaikka mihin. Ei se sotiminen ja pommisuojissa kyhjöttäminen ollut arkea nuorille 30-luvullakaan, mutta niin vain sen kanssa oppivat hyvinkin elämään ja pelastivat meille itsenäisyyden. Traagista tietenkin on se, että nykyisten teinien ja parikymppisten elämässä ylisukupolviset sotatraumat eivät näy ollenkaan samalla lailla kuin kolmella edeltävällä sukupolvella, ja heidän vuoronsa on nyt sitten olla se en
No kyllä se elämä 30-luvulla oli aivan toista kuin kermaperseiden elämä nykypäivänä ilmankin sotaa. Elämä oli rauhan aikanakin raskasta työntekoa ja karuja olosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi pitänyt tehdä ~30 vuotta sitten.
Tai oikeastaan toisen maailmansodan päätteeksi olisi pitänyt lanata myös idän barbaarit, kuten Patton olisi halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Olihan sekin aivan hullua, että Hitler otti vuonna 1941 valtavan riskin ja hyökkäsi Neuvostoliittoon, vaikka hallitsi käytännössä koko Eurooppaa, eikä hänen valtaansa olisi uhannut kukaan eikä mikään ilman tuota hyökkäystä. Mutta juuri näin diktaattorit toimivat.
Tämähän se juuri on se ydinasia. Jos diktaattorille annetaan yksi asia, se haluaa seuraavan. Nämä eivät pysähdy millään muulla kuin voimalla.
Valitettavasti Eurooppa on nyt valinnut niin, että VladolfPutleria ei haluta tosissaan pysäyttää Ukrainassa. Se olisi täysin mahdollista. Mutta kun sitä ei näköjään haluta tehdä, se joudutaan tekemään sitten kalliimmalla ja vielä paljon suuremmilla ihmishenkien menetyksillä myöhemmin jossain muualla. Tämä on täysin väistämätöntä - ellei tietysti käy niin hyvä tuuri, että se idän rotta potkaisisi tyhjää, mutta sen toivon varassa ei kannata roikkua eikä se edes takaa, ettei seuraaja jatkaisi samalla linjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ostaa kotiin tarvikkeita valmiiksi!
Naapurina asuu eläkkeellä oleva palomies jolla on ollut jo vuosikausia täydellinen varmuusvarasto kriisitilanteen varalle. Vaimonsa sanoi, että riittää useammalle päivälle kuin 72 tunniksi. Vuosia sitten olin talosuojelukurssilla ja sieltä jäi takaraivoon se, että tärkein asia varautumisessa on patteriradio. Kun kaikki muut yhteydet on poikki pahimmassa tapauksessa voi kuulla patteriradiosta tiedotteet. Sähköt poikki, vedenjakelu poikki jne...et voi ladata kännykkää jne..
Patteritkin uuvahtavat, tiesitkö?
Häh? Nimenomaan Neuvostoliitto uhkasi sitä niin kauan kuin oli olemassa. Venäjä oli aina Napoleonin sodista lähtien ollut ongelma Keski-Euroopan dominanssiin pyrkijöille.