Kyläilevä sukulainen alkaa siivota
Onko kellään muulla tätä? Kylään arkena töiden jälkeen tuleva isovanhempi käy paikat läpi arvioiden katseellaan tai sanallisesti kauhistellen ja joskus alkaa siivota omin nokkineen? Siis sen sijaan että olisi lastenlasten kanssa. Raivostuttavaa. Koti ei ole aina siistein mahdollinen, mutta meidän unelmamme ei ole kiiltokuvakoti vaan koti, jossa voi olla rennosti kuin kotonaan. Hänen unelmansa on kiiltokuvakoti.
Kommentit (122)
- Joo ei siinä mitään, mutta sinulla muuten onkin vähän epäsiistit hiukset. Ne kelpaavat sinulle, mutta eivät minulle. Voisikin leikata tässä kysymättä sinulta, ilmaiseksi kun saat ja hälläväliä sinun mielipiteistäsi. Tämä olisi vähän sama asia.-
No ei yhtään sama asia.
Vierailija kirjoitti:
- Joo ei siinä mitään, mutta sinulla muuten onkin vähän epäsiistit hiukset. Ne kelpaavat sinulle, mutta eivät minulle. Voisikin leikata tässä kysymättä sinulta, ilmaiseksi kun saat ja hälläväliä sinun mielipiteistäsi. Tämä olisi vähän sama asia.-
No ei yhtään sama asia.
Kyllä on. Hiukset kasvaa takaisin. Pitkät hiukset ei sovi vanhoille ihmisille, leikataas tuo epäsiisti palmikko pois. On sitten helpompi pestäkin.
On teillä herkkä hipiä, kun tuollaisesta hermostutte. Miksi ette ota ilmaista siivousapua vastaan?
Vierailija kirjoitti:
On teillä herkkä hipiä, kun tuollaisesta hermostutte. Miksi ette ota ilmaista siivousapua vastaan?
Mitähän se siivoamaan tunkeva tykkäisi, jos hänelle antaisi aikataulun, milloin pitää tulla siivoamaan ja vielä tehtävälistan, mitä pitää milläkin käyntikerralla saada tehdyksi? Kerran viikkoon perussiivous ja lisäksi joku ylimääräinen homma kuten saunan tai hellan pesu. Sitten voisi sanoa, että ihan kiva, mutta tuossa uunin lasilevyssä on vielä tahroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen lasteni perheissä siivonnut koska kiireistä lapsiperheaikaa elävät. Sitä sanotaan auttamiseksi. Ei kukaan rakasta sotkussa elää, heillä ei vaan aika ja voimat riitä kaikkeen.
Joskus oikein sovitaan etukäteen että me tullaan viikonloppuna ukin kanssa siivoamaan. Vanhemmat voivat viettää laatuaikaa lastensa kanssa vaikka pulkkamäessä ja tulla puhtaaseen kotiin ja valmiiseen pöytään.Minusta olisi kivempi, että lapset pääsisivät isovanhempien kanssa pulkkamäkeen, kun he saavat olla ihan riittävän paljon meidän vanhempien kanssa. Isovanhempien kannattaa viettää lastenlasten kanssa aikaa ilman vanhempia, siitä saa läheiset suhteet. Toki ymmärrän, että joillekin se siivoaminen on elämässä kaikkein tärkeintä.
Minä laittaisin tällaiset isovanhemmat just siivoamaan, jos lasten kanssa ei kiinnosta aikaa viettää. Ihan täydellistä pistää ne sit siivoushommiin sen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se siivoamaan tunkeva tykkäisi, jos hänelle antaisi aikataulun, milloin pitää tulla siivoamaan ja vielä tehtävälistan, mitä pitää milläkin käyntikerralla saada tehdyksi? Kerran viikkoon perussiivous ja lisäksi joku ylimääräinen homma kuten saunan tai hellan pesu. Sitten voisi sanoa, että ihan kiva, mutta tuossa uunin lasilevyssä on vielä tahroja.
En minä tiedä. Kysy siltää itteltä. Jos saat ilmaista siivousapua, niin siitä vielä valitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä. Kysy siltää itteltä. Jos saat ilmaista siivousapua, niin siitä vielä valitat?
Millä tavalla siitä on apua, että joku pesee vastapestyt lattiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuleepa vielä puhtaampaa. Mitä se sinua haittaa?
Minun äitini heitti keittiöstä mm. mausteeni pois, samalla kun järjesti kaiken siellä niin että vasurina kaikki tavarat oli minulle sitten väärinpäin, ja luki teinin päiväkirjan, jonka sisällön sitten juorusi koko suvulle. Se oli tasan viimeinen kerta, kun pyysin auttamaan viemällä koiran ulos, kun meidän työpäivä venähti. Varsinkin tuo teinin yksityisyyden loukkaus oli jotain täysin ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuleepa
Koska minulle kotini on tärkeä paikka, enkä halua, että passiivisaggressiivinen hirviö saastuttaa sitä läsnäolollaan.
Vaikka kyseessä olisi oma vanhempi tai muu läheinen ihminen, niin kyllä omista rajoista saa ja kannattaa silti pitää kiinni. Eikä tarvitse sietää yksityisyyden loukkaamista tai passiivisaggressiivista loukkaamista keneltäkään, ei edes omilta vanhemmilta.
Kieltäkää se nuuskiminen ja pyytämättä "auttaminen". Jos ei kiellot mene perille, niin älkää päästäkö kotiinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan tilanteesta. Tällä hetkellä ottaisin kenet tahansa ilomielin siivoamaan, koko viikko on mennyt kuumeessa eikä mitään parantumisen merkkejä ole näkynyt.
Ei nuo vanhan kansan ihmiset tuollaisessa tilanteessa auta. Silloin puhisevat että ennenkin on lapset ja koti sairaana hoidettu. Tuo siivouskyttäys liittyy vain siihen, että täysin yllättäin toisen kotiin kylään tullessa pitäisi olla ikkunat pestynä ja tuoretta pullaa lautasella.
Tuntemani (muuten ihana ihminen mutta) siivousvahtija kyllä kantoi itsekin tuota ongelmaa mukanaan loppuun asti. Joku mielenterveyden tasolle viery ongelma se oli ehkä jopa. Kun kunta tarjosi siivousapua vanhukselle, tämä siivosi ison maatalon ennen kuin siivoajat tuli. Ja 86v viime voimillaan vielä ikkunoita pesi ja kiipeili, "etteivät kylällä pääse sanomaan että on likaiset ikkunat". Surullista oli jo katsoakin sitä hätää, mi
Oli hyväkuntoisempi ja ahkerampi kuin moni kolmikymppinen. Nostan hattua. Liike on lääke ja hyvän elämän ylläpitäjä.
Vierailija kirjoitti:
No ei yhtään sama asia.
Täysin sama asia.
Meillä tungettiin jatkuvasti lasten huoneisiin, kaapeille ja laatikoihin jne. penkomaan.
Samaa tietty tehtiin jo minullekin teini-iässä ja aiemmin, jopa kirjeet avattiin. Ja kaikki asiat udeltiin ja nuuskittiin.
Nyt en ota äitiäni meille enää ollenkaan kylään.
Mun isä 😂. Siivoaa aina meillä. Isä on supertarkka ja sillä on aina kaikki viimeisen päälle. No, meillä ei ja se ei vain pysty olemaan, jos on sotkua. Välillä ärsyttää ja välillä naurattaa, päivästä riippuen.
Voi kunpa äitini vain siivoaisi kun hän käy asunnollani minun poissaollessani.. Mutta ei, hän on innokas vain heittämään roskiin kaikkea mielestään turhaa tai kulahtanutta. Tai viemään minulta pois jollekin toiselle sellaisia hyväkuntoisia tavaroita ja vaatteita, jotka hän on joskus antanut minulle, mutta joita en hänen mielestään tarvitse kun en käytä niitä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sinä saa siivottua omaa asuntoasi, kun valjastat koko sukusi siivoamaan?
Tuollaiset isovanhemmat voivat pysyä omassa kodissaan siivoamassa, ei tarvi tunkea meille.