Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka auttaa valittamaan kelan päätöksestä?

Vierailija
13.04.2024 |

Kuka auttaa valittamaan kelan päätöksestä? En osaa itse tehdä valitusta.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on juuri siitä, että kela ei ole noudattanut lakeja vaan on tulkinnut asioita omalla lainvastaisella tavallaan.

Joku kirjoittikin: Ne lait tehdään ministeriöissä, hallituksessa, eduskunnassa, eu:ssa ja muualla. Virasto vain toteuttaa ne. Siellä ei valitukset auta. Ellei kansa puutu tähän erikseen.

Eivät ne pakota muuttamaan, jos sitä pelkäät. Sinä saat jäädä asuntoosi kyllä, mutta maksat loput vuokrasta itse.

Vierailija
42/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei netti-kelaa/pankkitunnareita tms niin sä voit kirjoittaa ihan A4 - paperille ajatuksesi päätöksen virheellisyydestä. Ei tartte olla mitään (täydellistä) kirjakieltä. Kelan on käsiteltävä se, kunhan toimitat kirjeesi määräaikaan mennessä. 

A4:seen johonkin kohtaan kirjoitat koko nimesi, kokonaisuudessa sos.turvatunnuksen, osoitteesi ja loppuun allekirjoitus. 

Ei sen paperin tarvitse välttämättä olla A4. Voi olla myös A3 tai A5 jne jne. Ihminen, joka ei osaa tehdä valitusta ei ehkä tiedä mikä on A4.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan sosiaaliasiamies auttaa. Soita siis kunnan kaupungintaloon ja kysy kuka on kunnan sosiaaliasiamies.

Vierailija
44/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei netti-kelaa/pankkitunnareita tms niin sä voit kirjoittaa ihan A4 - paperille ajatuksesi päätöksen virheellisyydestä. Ei tartte olla mitään (täydellistä) kirjakieltä. Kelan on käsiteltävä se, kunhan toimitat kirjeesi määräaikaan mennessä. 

A4:seen johonkin kohtaan kirjoitat koko nimesi, kokonaisuudessa sos.turvatunnuksen, osoitteesi ja loppuun allekirjoitus. 

Ei sen paperin tarvitse välttämättä olla A4. Voi olla myös A3 tai A5 jne jne. Ihminen, joka ei osaa tehdä valitusta ei ehkä tiedä mikä on A4.

Mikä se sellainen A4 on ja ne muut A3 ja A5 ovat? Ja en voi maksaa ylijäävää vuokraa itte kun sitten rahat eivät riitä ruokaan. Ja minulla on kelan omien lääkäreitten myöntämä sairaseläke, mutta sitä ei kela hyväksy sairaudeksi joka on erityinen peruste ettei tarvitse muuttaa.

Vierailija
45/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä kerran kela väitti että minulla on yli 7000 euron tulot olleet ja ne eväsi toimeentulotuet 4 kuukaudeksi. Tein valituksen ja kela joutui maksaa tuet takautuvasti.

Vierailija
46/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiko ap:lla todellakaan ole ketään, joka voisi auttaa? Onko joku sukulainen, jolla olisi kykyjä auttaa ? Jos ei ole, niin kysy vaikka oman kunnan sos.toimesta. Oikeusaputoimisto.  Kelan virkailijaltakin kannattaa  kysyä ainakin, mistä saat apua.  

Vierailija
47/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valittanut, ensin kelaan lomakkeella, sitten eteni muutoksen haku lautakuntaan jatkui jonkun (kauan) aikaa, kysyn neuvoja puhelimitse. Netistä etsin alunperin ohjeet. Eivät höltyneet, nyt maksan 70e /kk takaisin liikamaksua. Mielestäni kannattaa kuitenkin valittaa.

Vierailija
48/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa alentaa, niin että ihmisarvoinen elämä tai terveys vaarantuu. 

Suomi on sitoutunut noudattamaan ihmisoikeuksia ja lakia.

Vierailija
49/86 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Kelasta paperinen tai kelan siviulta pdf versio VAL 1 lomake ensialkuun , kysy kelalta jatkoa siitä eteenpäin....

Vierailija
50/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet sairas niin eikö se ole erityinen peruste kalliimmalle asumiskuluille? Kyllä kelan pitää lakia noudattaa!

Vierailija
51/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on juuri siitä, että kela ei ole noudattanut lakeja vaan on tulkinnut asioita omalla lainvastaisella tavallaan.

Joku kirjoittikin: Ne lait tehdään ministeriöissä, hallituksessa, eduskunnassa, eu:ssa ja muualla. Virasto vain toteuttaa ne. Siellä ei valitukset auta. Ellei kansa puutu tähän erikseen.

Eivät ne pakota muuttamaan, jos sitä pelkäät. Sinä saat jäädä asuntoosi kyllä, mutta maksat loput vuokrasta itse.

Ensin pitää olla tarjottu halvempaa asuntoa josta on kieltäydytty. Sitten vasta vuokraa voi kohtuullistaa. Tietäkää oikeutenne älkääkä antako kelan tehdä laittomia päätöksiä!

Vierailija
52/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioidaanko esim. vuokra kokonaisuudessaan valituksen ajan vai mitenkä?

Vierailija
53/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
54/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa minuakin, että mitenkä tuon valituksen kestoajan? Saako silloin kuitenkin tukea?

Vierailija
55/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
56/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä tulee vain automaatin tekemä hylky.

Vierailija
57/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa alentaa, niin että ihmisarvoinen elämä tai terveys vaarantuu. 

Suomi on sitoutunut noudattamaan ihmisoikeuksia ja lakia.

Näin, mutta mitä luulet ihmisarvoisen elämän Kelan mielestä olevan? Ehei, ei se ole oma asunto ja  500 e toimeentulotuki. Kelalla on siitä ihan eri käsitykset.

Vierailija
58/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsäntöisesti kelan päätöksestä ei kannata valittaa. Ei se muutu kuitenkaan. Sen sijaan kannattaa tehdä uusi hakemus, jossa selventää asioita paremmin. Sen uusi päätös voi hyvinkin olla haluamasi kaltainen.

Mä oon saanut noin 1 500 euroa Kelasta oikaisuvaatimuksilla. Yksi oli väärin perusteltu karenssi. Kesti noin 1,5 vuotta että asia käsiteltiin Sosiaalilautakunnan toimesta ja rahat kilahtivat tilille. Tietysti hain ja sain tuon karenssin ajalta toimeentulotukea, eli väärin saneltu karenssi oli mulle loppupeleissä aika tuottoisa. 😎

Kannattaa pitää puolensa oikeuksistaan.

Vierailija
59/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa minuakin, että mitenkä tuon valituksen kestoajan? Saako silloin kuitenkin tukea?

Riippuu vähän mistä on kyse. Itse hain ansiosidonnaisen kaveriksi tt-tukea. Kela vaati myymään kesämökin. Valitin ja väitin että omistus on riituatunut, eikä mökkiä voi myydä ilman käräjiä = Kela ei voi vaatia käräjille. Hain kuitenkin uudelleen tt-tuen ja se myönnettiin.

Vierailija
60/86 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku joskus kertoi että tee nimenomaan oikaisuvaatimus, se olisi nopeampi käsitellä. Ei omaa kokemusta koska en ole juuri Kelan kanssa asioinut. Puolisolta on pari kertaa jäänyt työttömyyskorvaus tulematta koska eivät ole osanneet lukea omia tietojaan. Samoin työharjoitteluiden ns. kulukorvaus on puuttunut pari kertaa. On ne sitten saatu mukinoitta kun on ilmoitettu virheistä.

Jos puhutaan toimeentulotuesta, niin oikaisuvaatimuksen käsittelyssä voi kestää kauankin. Jos on oikeasti virhe (esim. tulot huomioitu väärin), niin kannattaa soittaa Kelaan ja pyytää tekemään tarkistuspäätös.

Muissa etuuksissa ei taida soittamalla onnistua korjaus.

t. sossu