Huono-osaisuuden periytyminen - Keskustelua
Tuli tässä mieleen, että miten toimeentulotuella elävän perheen nuori pääsee kiinni opintoihin ja työelämään?
Olen itse perheestä, jossa molemmilla vanhemmilla mt taustaa. Kesätöitä en voinut tehdä, sillä se olis vaikuttanut perheen toimeentulotukeen. Lukioon olis ollut koulumenestyksen puolesta mahdollisuuksia, mutta rahatilanne oli niin huono, että ei olisi ollut varaa kirjoihin ja muihin. Menin amikseen sellaiselle alalle, josta olisi täytynyt lähteä syventämään opintoja.
Hain itse toimeentulotukea, mutta olin oppinut, ettei töitä kannata tehdä, koska toimeentulotuesta vähennetään.
Vasta oman lapsen synnyttyä lähempänä kolmeakymmentä tajusin, että haluan omalle lapselle jotain muuta.
Saatiin miehen kanssa molemmat töitä lapsen ollessa alle 1v. Palkka ei päätä huimaa, mutta tuntuu onnenpotkulta, että ollaan duunareita, eikä sosiaalipummeja.
Tästä olis kiva lukea keskustelua ja kokemuksia.
Kommentit (30)
Nykyään pääsee kuka tahansa opiskelemaan niin pitkälle kuin haluaa. Huono osa, taivaalta tiputettu, on vain tekosyy laiskalle.
Vanhempani eivät olleet huono-osaisia. Valitisin huono-osaisuuden, koska en pidä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vanhemmat on huonot ja tukea ei ole niin lapsi voi kyllä itse päättää selviytyä ja menestyä. Ne voimavarat voivat löytyä haaveista, harrastuksista tai mistä vain.
Usein jo se, että tietää miten haetaan opiskeleen ja miten pääsee opiskelija-asuntoon ja miten käytännöt asiat hoituu niin on jo iso mahdollisuus.
Noin voi puhua vain vaikeaa masennusta kokematon henkilö. Tutkimusten mukaan masennus merkittävästi heikentää muistia, keskittymis- ja oppimiskykyä. Vaikeassa masennuksessa ihminen on niin väsynyt, ettei jaksa kuin nukkua ja niin masentunut, ettei edes pysty lähtemään ulos ja kohtaamaan muita ihmisiä. Hygieniastakin huolehtiminen saattaa jäädä. Sitten jos on vielä paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa, niin ei siinä kunnossa ihan oikeasti opiskella ja menestytä.
Toki sieltäkin voidaan nousta ja mennä askel askeleelta eteenpäin, mutta se on vuosien mittainen prosessi.
Siihen on syynsä, miksi kaltoinkohdelluista lapsista kasvaa tutkimusten mukaan alisuoriutujia ja usein syrjäytyneitä. Kaikki ei ole vain itsestä kiinni.
En usko että on olemassa mitään yhtä yksittäistä tekijää millainen kenenkin elämästä tulee. Elämässä kaikki vaikuttaa kaikkeen, kotiolot, geenit, kotoa saatu tuki ja kannustus, ympäristö, minkälaista koulua käy ja millainen ilmapiiri koulussa ja opetuksessa on, omat valmiudet oppia ja opiskella, perheen taloudellinen tilanne, oma ja läheisten terveys, oma ja muiden usko usko itseen ja omiin kykyihin, kaverit jne.
Muuttujia on aivan liikaa että voitaisiin sanoa suoraan tai yksiselitteisesti että joku asia johtaa johonkin.
Isäni alkoholisoitui täysin kun olin pieni. Äiti lähti ja me lapset toki mukana. Oli pienipalkkaisessa työssä ja tukia ei saatu, paitsi toki kelasta lapsilisät ja elatustuet. Kunnon ruokaa ei aina ollut, äiti toi jämiä töistä. Asuntoon varmaan meni ne enimmät rahat, kun äiti halusi että ei asuta kuitenkaan ihan siellä pahimmassa vuokraslummissa, missä hetki oltiin kun vanhemmat erosivat.
Äiti kyllä muistaakseni yritti puhua koulutuksesta, ollaan kuitenkin kaikki sillä tavalla fiksuja että pärjättäisi kyllä. Suku on kuitenkin aina ollut duunareita täynnä ja sitä ei vaan ollut mitään tietoa mistään akateemisesta maailmasta ja sen mahdollisuuksista. Amiksen sitten kuitenkin kävin, mutta töitä en saanut muutamaan vuoteen. Lopulta kuitenkin sain ja myös sitten vakipaikan sieltä. Ja sitten sain oman perheen, mutta vuosi sen jälkeen kun palasin töihin, sain kenkää kun oli yt:t. Varmaan juuri siksi kun oli ne pienet lapset. Sen jälkeen ei sitten olekaan mitään vakituista löytynyt ja nyt kouluttaudun uudelleen. Yritän myös lapsille näyttää esimerkkiä samalla.
Ja yritän lapsille kertoa myös muista mahdollisuuksista kuin vain duunarialoista. Mutta he saavat itse kyllä päättää, mutta kannustan kyllä. Valitettavasti itsekin olen ollut pienituloinen lähes koko heidän elämänsä ajan, samoin heidän isänsä. Tulot kyllä nousee uuden ammatin myötä, mikäli vaan työtä siitä saan. Ja lapset saa tässä asua ainakin opintojen ajan, itse halusin jo aika nuorena pois, kun asuttiin niin ahtaasti ja muutenkaan omaa vapautta ei oikein ollut.
Eli kyllä sitä voi nousta ja ainakin oppia vanhempiensa virheistä. Ja veikkaan että omat lapset pärjää jo hyvin. Itse en niin arvota sen perusteella mitä kouluja on käynyt, kunhan kuitenkin pärjää omillaan ja on tyytyväinen elämäänsä. Tästä syystä en ole opiskellut mihinkään akateemiseen alaan, kun ei vaan oikein kiinnosta. Tai on aloja mitkä ehkä kiinnostaa, mutta ymmärrän myös ne omat mahdollisuudet työllistyä. Joten ehkä parempi pitää ne harrastuksena.
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Kyllä varmaan Kelasta olisi saanut toimeentulotukea niihin lukion kirjoihin.
Ei silloin toimeentulotuki ollut kelalla, vaan paikallisella sossulla.