Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

DI:n alkupalkka ja palkkakehitys

Vierailija
13.04.2024 |

Miten muilla on palkka kehittynyt ilman että on vaihtanut työpaikkaa? Valmistuin 2012, päädyin t&k-hommiin ja palkka alkaa edelleen kolmosella. Työnantajalta eivät selitykset lopu kun pyytää lisää palkkaa ja tämä keskustelu on mahdollista käydä vain kerran vuodessa. Harmittaa sinänsä että pitää lähteä kivasta työpaikasta ja mielenkiintoisista hommista vain siksi, ettei palkka nouse kuin inflaatiokototusten verran.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös priorisointikysymys. Jos on esim perinnön vuoksi taloudellisesti vakaalla pohjalla, niin muut asiat kuin palkka painavat myös paljon vaakakupissa. Esim itsellä 38+10 päivää palkallista vuosilomaa eli melkein 10 viikkoa. Myös se, että saa käytännössä itse valita mitä tekee ja huippuluokan työympäristö sekä työkaverit merkkaavat aika paljon ainakin meikäläiselle. "Varsinaista työtä" on kuitenkin vain 3-4 tuntia päivässä.

Vierailija
22/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega vaihtoi hektiseen konsulttimaailmaan (Big4). Viikon työtunnit nousivat kahdessa vuodessa 37,5 --> 55 ja palkka 5000 --> 7500. Kuulemma vituttaa joka päivä.

Elätkö tehdäksesi työtä vai teetkö työtä sen verran että pystyt elämään? Big difference...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä palkka kohdallaan mutta joudun vetämään haalarit niskaan ja vetämään saumaa niin kuin muutkin, mutta teen avustavia tuki tehtäviä myös. Tulen yhden eläkkeelle jäävän suunnittelijan tilalle. Se tässä on hyvää että oppii soveltamaan käytäntöä ja teoriaa. Pari vuotta nin pääsee toimistoon

Vierailija
24/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös priorisointikysymys. Jos on esim perinnön vuoksi taloudellisesti vakaalla pohjalla, niin muut asiat kuin palkka painavat myös paljon vaakakupissa. Esim itsellä 38+10 päivää palkallista vuosilomaa eli melkein 10 viikkoa. Myös se, että saa käytännössä itse valita mitä tekee ja huippuluokan työympäristö sekä työkaverit merkkaavat aika paljon ainakin meikäläiselle. "Varsinaista työtä" on kuitenkin vain 3-4 tuntia päivässä.

Eli sä oot tekevinään työtä ja ne on maksavinaan palkkaa.

Vierailija
25/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsohan, nyt tuli julkisen sektorin työntekijä kertomaan, miten meidän verorahoilla töitä tehdään julkkaripuolella!

Vierailija
26/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2011 palkka 2750 nyt 6250 , työpaikkoja tässä välissä viisi. T. AMK -inssi

Vierailija
27/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä oot tekevinään työtä ja ne on maksavinaan palkkaa.

Näin sitä tulee suhteutettua oma tuotos työnantajan maksamaan panokseen.

Työnantaja voi päättää kuukausipalkan suuruuden, mutta työntekijä määrittää mikä on tuntipalkka.

Vierailija
28/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa matalalta. Itse olen myynnin teknisenä asiantuntijana ja tuotepäällikkönä ja noin 200-300 € vuotuiset palkankorotukset ovat tulleet ihan pyytämättä. Toki vastuualueet ovat osaamisen kehittyessä myös kasvaneet.

Ammattiliitto on ne indeksikorotukset  sinun puolestasi sopinut. Itse et omaa palkkaasi kykene korottamaan. Pyytämättä ei kukaan saa korotuksia.

Vierailija
29/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsohan, nyt tuli julkisen sektorin työntekijä kertomaan, miten meidän verorahoilla töitä tehdään julkkaripuolella!

Niin, itsehän en laske Teams-kokouksia ja vastaavia oikeaksi työksi ja niitä kuitenkin joka päivään mahtuu. Ei ne tietty vapaa-aikaakaan ole.

Vierailija
30/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa matalalta. Itse olen myynnin teknisenä asiantuntijana ja tuotepäällikkönä ja noin 200-300 € vuotuiset palkankorotukset ovat tulleet ihan pyytämättä. Toki vastuualueet ovat osaamisen kehittyessä myös kasvaneet.

Ammattiliitto on ne indeksikorotukset  sinun puolestasi sopinut. Itse et omaa palkkaasi kykene korottamaan. Pyytämättä ei kukaan saa korotuksia.

Vientivetoinen malli tarkoittaa sitä, että jos vientisektori päättää että indeksikorotus on 0,5%, niin millään alalla ei saa me nä sen yli. Tätähän se Orvon Peten hallitus ajaa kuin käärmettä pyssyyn.

Vierailija
31/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla kuin edelliset! Vain firmaa vaihtamalla saat järkevän palkkakehityksen ja sitten kun taso sopiva niin voi halutessaan jämähtää. Itse valmistuin tutalta 2006 ja sain heti alan työtä, jossa alkupalkka huimat 2600€.

Ekassa duunissa opin paljon mutta kehitys just sellasta +200€ vuodessa kk-palkkaan mikä ei itseä tyydyttänyt. Menestyin hyvin ja verkostojen kautta tarjottiin seuraavaa, sitten 3v päästä seuraavaa (Headhunterin kautta) ja nyt 18v työuran jälkeen olen järjestyksessä viidennessä yrityksessä Director positiossa myynnin johdossa. Kk palkka 17.000€/kk (tässä n. 40%tulospalkkausta) mitä en olis ikinä voinut tuossa ekassa sinällään asiallisessa ja kansainvälisessä firmassa voinut saada. Tähän ajattelin nyt jumittaa kun senverran mieleinen työ vielä palkkauksen lisäksi.

N46

Vierailija
32/41 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TEK:n alkupalkkasuositus tänä vuonna valmistuvalle DI:lle on jo 3800-4300 euroa! Ja sinä olet valmistunut 12 vuotta sitten! Viime vuonna diplomi-insinöörien mediaanipalkka oli 5600 euroa. (TEK, 9500 kysely)

TEK:n alkupalkkasuositus on höpöä, harva saa noin paljon vastavalmistuneena. 3300 € on realistinen. 10 vuoden jälkeen ehkä se 4000 €. 

Vierailija
33/41 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerran vuodessa mahdollista saada "meriittikorotus" ja kohta olisi taas se aika vuodesta. Tosin viime vuonna kierros jäi välistä, koska yleiskorotus oli 3,5 %, joten HR päätti että muuta ei heru tänä vuonna. Todella masentavaa vaan, että jos tiimissä on 15 henkilöä, niin ehkä kaksi tai kolme voi saada yhtenä vuonna meriittikorotuksen.

Vierailija
34/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TEK:n alkupalkkasuositus tänä vuonna valmistuvalle DI:lle on jo 3800-4300 euroa! Ja sinä olet valmistunut 12 vuotta sitten! Viime vuonna diplomi-insinöörien mediaanipalkka oli 5600 euroa. (TEK, 9500 kysely)

TEK:n alkupalkkasuositus on höpöä, harva saa noin paljon vastavalmistuneena. 3300 € on realistinen. 10 vuoden jälkeen ehkä se 4000 €. 

Kyllä mediaani 10v valmistumisesta on reilusti enemmän kuin 4000 €.

Vierailija
35/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2006. Alkupalkka oli 3000 E/kk. Nyt 8600 E/kk.

Vierailija
36/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muistatte ettei tutkinnosta itsestään makseta vaan taustalla on oltava osaamista.

Vierailija
37/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupalkka vuonna 2015 muistaakseni 3200-3300, nykyään 4100. Mutta tuohon sisältyy myös kiinteä ylityökorvaus eli joskus pitää iltaisin/viikonloppuisn tehdä töitä myös.

Mielestänii surkea kun huomioi että peruspalkkani kohta 10v kokemuksella vain 3700, tuohon tulee siis 400e kiinteä ylityökorvaus päälle.

Vierailija
38/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI ei ole mikään juristi, ekonomi tai lääkäri. Nöyrästi pitää ottaa vastaan se, minkä saa.

Vierailija
39/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin 2006. Alkupalkka oli 3000 E/kk. Nyt 8600 E/kk.

Juuri näin. Suuria ei pidä odottaa, jos ei ole maisteri tahi lisensiaatti.

Vierailija
40/41 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI ei ole mikään juristi, ekonomi tai lääkäri. Nöyrästi pitää ottaa vastaan se, minkä saa.

Ekonomeilla on kyllä huonompi keskipalkka kuin DI:llä. Esim kaveri on ekonomi ja tekee töikseen powerpoint esityksiä Kelalle.