Autojen kilometriveroa valmistellaan, tiedot katsastuksesta verottajalle ja sieltä lasku kotiin
"Jos autoilua aletaan verottaa kilometripohjaisesti, asia on yksinkertaista ratkaista jo olemassa olevan katsastusjärjestelmän avulla. Katsastuksen yhteydessä verottajalle ilmoitettaisiin ajetut kilometrit, ja verottaja määräisi veron tästä. Ei tarvita mitään uutta järjestelmää"
Autojen kilometriveroon on helppo ratkaisu: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010345329.html
Kommentit (154)
Kaikille auton omistaville suoraan 40 % vero vuoden kokonaisansioista. Jos on kaksi autoa niin 80 % vero ja kolme autoa tai enemmän niin kaikki ansiot viedään valtiolle.
Helppo ja oikeudenmukainen järjestelmä!
Sähköautot yleistyy ja samoin vähemmän kuluttavat hybridit. Liikenteen verotulot laskee. Selvää on, että muutoksia liikenteen verotukseen tehdään.
Kilometripohjainen verotus olisi hyvä ja päälle polttoaineen verotukseen korotuksia. Vuosittaisesta ajoneuvoverosta mielestäni voisi luopua. Ei auto saastuta, jos se seisoo tallissa, oli sitten polttoaineen kulutus mitä tahansa. Sama nostaa polttoaineen verotusta. Se joka ajaa paljon kilometria paljon kuluttavalla autolla maksavat enemmän.
Vero voisi olla 1€ per kilometri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muistaakseni uusia autoja ei katsasteta joka vuosi. Miten sitten noiden osalta kerätään kilometrivero?
Kerätään se vero vain vamhoista saastuttavista romuista jotka pitää katsastaa vuosittain.
Vtun pölijä. Sehän JO kerätään polttoaineverossa. Mulla pienikulutuksinen perheauto, matka-ajossa 8,5 l/100km niin tulee halvaksi. Tosin jonkun persaukisen mielestä kova kulutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muistaakseni uusia autoja ei katsasteta joka vuosi. Miten sitten noiden osalta kerätään kilometrivero?
Kerätään se vero vain vamhoista saastuttavista romuista jotka pitää katsastaa vuosittain.
Vtun pölijä. Sehän JO kerätään polttoaineverossa. Mulla pienikulutuksinen perheauto, matka-ajossa 8,5 l/100km niin tulee halvaksi. Tosin jonkun persaukisen mielestä kova kulutus
Mun auton kulutus on 4,5 litraa sataselle, eli kyllä tuo on oikeasti paljon
Vero on erittäin tervettullut. Osan veron tuotoista voisi ohjata elokapinan toimintaan
No toivottavasti ei toteudu kovinkaan nopeasti. 10-vuoden päästä ihan sama kun silloin olen eläkkeellä eikä ole pakko ajella töihin enää. Ei tule kilometrejä verotettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineen kautta verottaminen on reiluinta. Et aja, et maksa. Ajat ulkomailla, tankkaat ulkomailla, maksat ulkomaille. Mikä tässä on ongelma?
Sähköautot
Kaikkensa ne tekee, että oman kansan elämä on kallista ja vaikeaa.
No minkäs teet. Itse luovuin jo autosta, olen karsinut kulutuksen minimiin sitten. Seuraavaksi muutan pois kaupungista ja aloitan seuraavan minimalistisen vaiheen elämässä, eli palveluista ja tavaroista karsimisen lisäksi alan karsia ruuasta, sähköstä ja vedestä.
Mitään järkeä ei ole uhrata itseään kokoaikaiselle työelämälle, kun kaikki viedään kuitenkin verojen muodossa. Parempi vaihtoehto on hiljentää elämää, tehdä vähemmän töitä, maksaa vähemmän veroja ja tulla toimeen mahdollisimman vähällä.
Tämä halvan kiinan krääsän tulva suomeen on suoraa seurausta hallituksen köyhän kyykytykselle. Se ei lisää työpaikkoja Suomessa, päinvastoin. Sen päälle viennin ja tuonnin tasapaino vinoutuu tuontivoittoiseksi vielä lisöö, eli valuutta pakenee suomesta kun pitäisi olla toisinpäin. Kiitos vaan näistäkin haitoista, temukrääsän ostajat. Älkää turhaan ulisko elämänne ankeutta. Se on teidän itsenne aiheuttamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineen kautta verottaminen on reiluinta. Et aja, et maksa. Ajat ulkomailla, tankkaat ulkomailla, maksat ulkomaille. Mikä tässä on ongelma?
Sähköautot
Sähkössäkin ON jo sähkövero....
Ostampa vanhan Corollan josta voi ottaa mittarinvaijerin irti laatikon kyljestä.Mites sitten suu pannaan.
Jaa, no viimeistään silloin loppuu työskentelyni kotihoidossa ja laitan only fans tilin tulille. Eipä siinä mitään, yhteiskunta itse tähän kannustaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun saastuttava vanha paska kuluttaa lähes tuplat nykyaikaiseen autoon verrattuna. Tuollaisille 8.5 kuluttaville pitäisi säätää erillinen ilmastohaittavero suuruudeltaa 10x nykyinen käyttömaksu.
Aja paaliin tuo ympäristöntuhooja tai maksa. Voit valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot
Sähkössäkin ON jo sähkövero....
Paitsi omalla tuuligeneraattorilla tuotetussa sähkössä.
Siellä on nyt pensan hinta alas-puolue päättämässä ja täällä maailman fiksuimmat äänestäjät kiittää.
Elämisen hinta alas!
Vierailija kirjoitti:
Ostampa vanhan Corollan josta voi ottaa mittarinvaijerin irti laatikon kyljestä.Mites sitten suu pannaan.
"ostampa"
*facepalm
Hahhahhah ja suomen tuntien tämä vero tulisi entisten päälle eli maksetaan sitten autoilussakin jo aika montaa veroa. Mutku se raha ei vaan riitä!
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on sähköautot, miten verotat sähköä?
Hyvä! Sama verotus veneilijöille, motoristeille ja mopoilijoillekkin. luonto kiittää ja saastuttavat juntit joutuvat maksumiehiksi