Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräily liikuntamuotona - harrastatko?

Vierailija
13.04.2024 |

Käytkö pyörälenkillä ihan varta vasten, jotta saisit liikuntaa? Millaisella pyörällä? Moni kulkee työmatkat pyörällä, nykyään usein sähköpyörällä, mikä onkin hyvä, kun siinä ei ehkä tule niin hiki kuin "manuaalisella" versiolla.

Mutta kuinka moni harrastaa ihan vain lenkkejä pyörällä? Sukkapukuiset ovat oma lukunsa, niitäkin täälläkin varmaan vähän käy - oletko sellainen?

Ihan kiinnostuksen vuoksi. Itse pyöräilen maastopyörällä, vaikka maastossa harvoin pääsenkään käymään. Ajan metsäteillä ja maantiellä monta kertaa viikossa, lenkit sellaista 15 - 30 kilometrin luokkaa keskimäärin. Eihän se paljon ole, mutta tällaiselle 50+-ikäiselle naiselle ihan tarpeeksi. Ainakin omasta mielestä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette niistä, joiden mielestä pyöräily ei ole liikuntaa ollenkaan, vaan ainoat oikeat lajit ovat juoksu (mielellään vähintään 10 km/h) ja kuntosali? Enkä puhu nyt sähköpyöräilystä vaan pyöräilystä pelkällä lihasvoimalla.

Itse ainakin saan hien pintaan ja sykkeen nousemaan pyöräillessä ja tuntuu, että pyöräily on tehokasta.

Ap

Vierailija
22/49 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti lopettaa pyöräily, vaivaa eturauhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ajelin tavallisella vaihdepyörällä kesät ja talvet, mutta nyt ostin sähköavusteisen ja kyllä on mukava kun 20km. ei uuvuta.

Vierailija
24/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily on kiva liikuntamuoto.

Kypärä päähän ja ulos lenkille.

Käytättekö te muut kypärä?

Vierailija
25/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi pyörää, maastopyörä ja hybridi. Aikaisemmin oli maantiepyörä, mutta alkoi se ajoasento nyppiä ja vaihdoin tohon hybridiin. Ajelen sulan maan aikaan työmatkat, n. 25 km/päivä ja lenkkejä ajelen lisäksi. Viime kesänä ei tullut ajettua lainkaan sillä maastopyörällä, nyt voisi jonkun lenkin poluillakin tehdä.

Maantiepyörällä tein yleensä 50-70 km lenkkejä, maastopyörällä maastossa 20-30 km ja tuolla hybridillä olen tehnyt 30-40 km. Kypärä aina päässä, lukkopolkimet ja pyöräilykengät klosseilla. Pyöräily on kaikista mieluisin liikuntamuoto, tuntuu aina kivalta kun hyppää pyörän selkään. Sähköstä en vielä halua apuja, ehkä sitten vanhempana, kun en itse enää jaksa polkea.

N56

Vierailija
26/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maastopyörä, ja poljen pääosin maastossa (pururata, polut jne). Tällöin lenkki noin 10-15km. Jos poljen hiekka- ja asfalttiteitä niin 15-20km. 

Tykkään erityisesti siitä, kun elää kiireisiä ruuhkavuosia, ja omat urheilut tehdään sillon kun lasten harrastuksilta ehtii, ja aikaa on yleensä silloinkin aika vähän, niin pyörällä ehtii edes vähän kauemmas kotoa kuin juosten.

Jos olis aikaa niin pyöräilisin paaljon enemmän ja pitempiä lenkkejä.  

Vierailija
27/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto hoituu Helkaman Ainolla, jolla pyöräilen 10kilometrin työmatkat säällä kuin säällä keväästä myöhäiseen syksyyn. Aivotkin tuulettuu matkan aikana. Pyöräni on jo 30vuotta vanha huololla pelittänyt hyvin.

Vierailija
28/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkipyöräilyä harrastan, sähköttömällä fillarilla. Suunnitelmissa tälle kesälle vähän pitempi, n. 4000 km reissu.

Vierailija
29/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörällä ajo ei ole ulkoilua. Tavallinen käytetty pyörä alle ja baanalle. Pumppaat kumit ja teet itse perushuollon.

Ymmärrys nyt vajavaista. Itselläni on sähköpyörä: kun on oikein jyrkkää ylämäkeä ja voimakas vastatuuli niin silloin otan mielelläni sähköavusteen käyttöön , normaalisti ilman. Matkani on noin 60 kilometriä päivässä kun ilmat myöten antaa. Ei sillä sähköllä jatkuvasti ajella. On mahdollisuus valita.

En usko sua. Ei kukaan polje sähköpyörällä ilman avustusta pitkiä matkoja ihan vaan siksi, että ne pyörät painaa ihan tuhottomasti (yli 25 kiloa). Jos oikeasti teet noin, niin osta nyt hyvä ihminen joku kevyt menopeli ja vaikka taluta ne ylämäet (vaihteet on kyllä keksitty, millä pääsee jyrkätkin mäet ihan helposti). Todellisuudessa poljet aina sillä avustuksella ja kuvittelet harrastavasi liikuntaa. Ja mulla on itsellä sekä sähköpyörä että maantiepyörä eli omaa kokemusta on aiheesta.

Vierailija
30/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun pyörällä aina. En käytä moottoroituja kulkuvälineitä, ellei pidä matkustaa nopeasti satojen kilometrien päähän.

Maantiepyörällä ajan olosuhteista ja muista seikoista riippuen 30-200km lenkkejä, keskimäärin n. 100km. Muutama tuhat km vuodessa lenkkiajoa ja toinen mokoma arkiajoa. Yleensä menen jonnekin kivaan paikkaan katselemaan maisemia ja syömään eväitä, ja palaan sitten takaisin - ehkä eri reittiä pitkin.

Vierailija
31/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörällä ajo ei ole ulkoilua. Tavallinen käytetty pyörä alle ja baanalle. Pumppaat kumit ja teet itse perushuollon.

Parempi, kun polkee tyhjillä kumeilla. Tulee enemmän liikuntaa, kun on raskaampaa.

Ja isommat asiat hoidetaan sitten polkuautolla, koska muuten ei ole liikuntaa!(?)

Vierailija
32/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi, kun polkee tyhjillä kumeilla. Tulee enemmän liikuntaa, kun on raskaampaa.

Ja isommat asiat hoidetaan sitten polkuautolla, koska muuten ei ole liikuntaa!(?)

Velomobiili on asiallinen kulkuväline ja sellaisella jopa kilpaillaan. Mitä vikaa siinä on?

Vierailija
33/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorituskeskeinen arvomaailma: mikään ei saisi tapahtua helposti, koska eihän sellaisella pääse pätemään suorituskertoimiaan!

Vierailija
34/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velomobiili on asiallinen kulkuväline ja sellaisella jopa kilpaillaan. Mitä vikaa siinä on?

Kuka mainitsi jostain viasta?

Vierailija
35/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö helpon kulkemisen olla samalla raskasta liikuntaa?

Vierailija
36/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrys nyt vajavaista. Itselläni on sähköpyörä: kun on oikein jyrkkää ylämäkeä ja voimakas vastatuuli niin silloin otan mielelläni sähköavusteen käyttöön , normaalisti ilman. Matkani on noin 60 kilometriä päivässä kun ilmat myöten antaa. Ei sillä sähköllä jatkuvasti ajella. On mahdollisuus valita.

Mutta kun ajat ilman sähköavustusta niin sen oikein jyrkän ylämäenkin joutuu ihan itse polkemaan ylös. Sähkö helpottaa kummasti vaikka kuinka väittäisi ettei sillä jatkuvasti ajella. 

Ei sitä sähköpyörääkään kukaan sinun puolestasi polkemaan tule, ihan itse joudut sen tekemään.

Vierailija
37/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sua. Ei kukaan polje sähköpyörällä ilman avustusta pitkiä matkoja ihan vaan siksi, että ne pyörät painaa ihan tuhottomasti (yli 25 kiloa). Jos oikeasti teet noin, niin osta nyt hyvä ihminen joku kevyt menopeli ja vaikka taluta ne ylämäet (vaihteet on kyllä keksitty, millä pääsee jyrkätkin mäet ihan helposti). Todellisuudessa poljet aina sillä avustuksella ja

Teen sähkömaasturilla parin tunnin lenkkejä. Keskisyke on käytännössä aina 150+, kulutus siinä 2000 kcal luokkaa. Kerrotko vielä että miten se on mielestäsi kuvitteellista liikuntaa?

Vierailija
38/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sua. Ei kukaan polje sähköpyörällä ilman avustusta pitkiä matkoja ihan vaan siksi, että ne pyörät painaa ihan tuhottomasti (yli 25 kiloa). Jos oikeasti teet noin, niin osta nyt hyvä ihminen joku kevyt menopeli ja vaikka taluta ne ylämäet (vaihteet on kyllä keksitty, millä pääsee jyrkätkin mäet ihan helposti)

Maastossa varmasti saakin treenin, mutta nyt puhuttiin ihan maantiellä ajamisesta. Ja mulla on itsellä sähköpyörä työmatkakäytössä, joten on ihan omaa kokemusta. Sykkeitä ei sillä nosteta, jos avustus on päällä ja ilman avustusta polkeminen on ihan syvältä. Paljon mukavampaa on viilettää sillä maantiepyörällä (pääsee itse asiassa kovempaakin :).

Vierailija
39/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä mieltä olette niistä, joiden mielestä pyöräily ei ole liikuntaa ollenkaan, vaan ainoat oikeat lajit ovat juoksu (mielellään vähintään 10 km/h) ja kuntosali?"

Ajattelen että he eivät ymmärrä liikunnasta mitään.

Vierailija
40/49 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupsista. Faktantarkistusta vähän. Autoilu ei ole ulkoilua eikä urheilua, mutta kyllä kaikki pyöräily on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme