Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on se "henkinen kypsyys"?

Vierailija
12.04.2024 |

Kun tällaista aina mainostetaan? Mutta en oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa. Yleensä happamet kurpat mainostavat erityisesti henkistä kypsyyttä, mutta jos se on samaa kuin olla hapan kurppa, niin en ikinä halua sellaiseksi. Mitä se siis oikein on? Ja miten sellainen kypsyminen muka tapahtuu?

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonka ei tarvitse päteä.

Vierailija
42/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin olet henkisesti kypsynyt kun et provosoidu, et kadehdi ketään, pidät itsestäsi, osaat antaa anteeksi ja kykysi mukaan autat muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin olet henkisesti kypsynyt kun et provosoidu, et kadehdi ketään, pidät itsestäsi, osaat antaa anteeksi ja kykysi mukaan autat muita.

olen eri mieltä. Kaikki tunteet kuuluvat elämään, oli henkisesti kypsä tai ei. Provosoiva suuttuu, kun hänen varpailleen astutaan ja kateus kertoo vain siitä, että haluaisit itsellesi samaa asiaa. Henkisesti kypsän epäkypsästä erottaa se, miten tunteiden herätessä toimii. 

Vierailija
44/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonka ei tarvitse päteä.

Itsevarman ihmisen ei tarvitse päteä mutta on helppo olla vakuuttava sekä todellakin tosissaan. Nykyisin monet esittävät paljon ja ovat taitavia valehtelijoitakin joten itsevarmaa ihmistä kuvitellaan helposti joko narsistiksi tai valehtelijaksi. Omakohtaista kokemusta. Kun on rehellinen eikä ota kaikesta niin itseensä koko ajan koska tietää että kaikki eivät ole niin älykkäitä niin voi vain vakuuttaa olevansa oikeassa ja rehellinen. On myös helppo myöntää virheensä tai jos on esimerkiksi ymmärtänyt väärin koska niinkin voi käydä joskus, se on täysin luonnollista. 

Vierailija
45/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun henkilö käyttää sanoja, kuin aloittaja huomaa kyllä, että siinä päässä ei henkistä kypsyyttä näy vielä aikoihin.

Että Sinä Kurppa alahan käyttäytymään niin, että voi ajatella kohdallasi pian tapahtuvan kypsymistä;)

Vierailija
46/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelinkin mitä henkisesti kypsät eivät tee. Idea olikin, että jos joku tekee noin, hän ei ainakaan ole henkisesti kypsä. Vastasin siis kysymykseen omapäisesti.

Eli siis henkisesti kypsä = sinun toiveihmisesi. Kuinka monta henkisesti kypsää ihmistä tunnet?

- ap

Vierailija
47/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän lisään että on ok provosoitua mutta myös vastata siihen kypsästi ja kuka tahansa provosoituu huolella jos joku provosoi työksensä. Resilienssi kasvaa kun ei pelkää ihmisiä ja on heidän kanssaan tekemisissä. Älä siis aina vain vaikene vaan ole itsevarma ja sano jos alkaa ärsyttämään. Vaikeimmille voi sanoa miksi ärsyttää, sittenpähän ainakin tietävät asian eikä senkään puolen pitäisi olla syy enää toiminnalle. Jotkut eivät osaa arvostaa toisia ihmisiä ja nauttivat kiusaamisesta. 

Vierailija
48/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun henkilö käyttää sanoja, kuin aloittaja huomaa kyllä, että siinä päässä ei henkistä kypsyyttä näy vielä aikoihin.

Että Sinä Kurppa alahan käyttäytymään niin, että voi ajatella kohdallasi pian tapahtuvan kypsymistä;)

En oikeastaan halua kypsyä tämän enempää, koska olen niin täydellinen tällaisenaan. Ihmettelen vaan mitä ihmiset tarkoittavat tällaisella kypsymishöpinällä. Mielestäni hyvät ihmiset ovat olleet hyviä jo lapsesta asti, pahat taas eivät kypsy koskaan.

yst. terv. ap

Vierailija
49/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti kypsä ei puhu jatkuvasti muista pahaa ja hehkuta seuraavassa hetkessä sydämellisyyttään.

Henkisesti kypsä ei pelaile lapsellisia valtapelejä.

Henkisesti kypsä ei kosta tai mieti edes kostamista.

Henkisesti kypsä ei vertaile tai ole kateellinen.

Henkisesti kypsä arvostaa ja on kiitollinen, elämästä, pienistä hetkistä.

Henkisesti kypsä ei yritä kontrolloida muita.

Henkisesti kypsä ei nolaa muita.

Henkisesti kypsä ei manipuloi.

Henkisesti kypsä ei pakota eikä painosta.

Etc.

Hyvä vastaus kaikin puolin.

Vierailija
50/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan sitä, että kohtelee kanssaihmisiä hyvin ja puhuu heille/heistä arvostaen.

Siinäpä se. Ei pitäisi olla kauhen vaikeaa.

Amen.

Hyvä vastaus. Puhuminen ja tunteiden ilmaiseminen on kypsyyttä sillä asioiden selvittäminen on kypsän ihmisen tapoja toimia. Järkevä kypsä ihminen haluaa nauttia elämästä eikä käyttää aikaa turhanpäiväiseen tappelemiseen tai kiusaamiseen tms.

Vierailija
51/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti kypsä ei ärsyynny kun kypsymätön narsisti yrittää provosoida. Vaan pistää vitsiksi.

Sarkasmin jatkuva viljely kertoo tosiaan kypsymättömästä narsistista.

Vierailija
52/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan halua kypsyä tämän enempää, koska olen niin täydellinen tällaisenaan. Ihmettelen vaan mitä ihmiset tarkoittavat tällaisella kypsymishöpinällä. Mielestäni hyvät ihmiset ovat olleet hyviä jo lapsesta asti, pahat taas eivät kypsy koskaan.

yst. terv. ap

olen eri. 

minä en ole eläessäni tavannut pahaa ihmistä. Eksästä olen montaa mieltä, hän oli henkisesti väkivaltainen. Hän on lasten mukaan kyennyt muuttumaan paljon, eikä enää jyrää ja dominoi. Hän on siis henkisesti kypsynyt. En tiedä, kuinka kypsä on, mutta ainakin kypsempi kuin 15 vuotta sitten. 

Uskon, että kaikki, jotka haluavat kypsyä, pystyvät kypsymään. Vaikka kuinka olisi jo 3-vuotiaana vastuullinen ja kohtelisi muita ihmisiä hyvin. Ei meistä kukaan ole kuitenkaan mikään Jeesus.

Vierailija
53/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta henkisesti kypsän ihmisen tunnistaa sisäisestä rauhasta. Hänen ympärillään on rauhan aura. On läsnä tässä hetkessä ja antaa muiden olla sellaisia kuin ovat. 

Negaationa: epäkypsä säntäilee, ahdistuu, pelkää, kontrolloi tai besserwisseröi. 

Kyllä rauhallisuus kertoo kypsyydestä sekä tasapainostakin.

Vierailija
54/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl sä sit joskus tajuut, kuhan nyt ensiksi lopetat pääsi hakkaamisen seinään. 

En hakkaa päätäni seinään, olen oikein tyytyväinen itseeni ja elämääni. Mutta missäs vaiheessa tämä kypsyminen oikein pitäisi tapahtua? Ja mitä se sisältää?

- ap

Tiedät kyllä kun olet siinä pisteessä. 

Ei sitä tarvitse miettiä.

Tarvii koska omasta mielestäni olen ollut henkisesti kypsä jo viimeistään 7-vuotiaana. Siis samanlainen kuin nytkin.

t. ap

oho. Aika harva meistä jää 7-vuotiaan tasolle.

Mitä sellaista huonoa 7-vuotiaassa on, josta pitäisi päästä eroon? Mielestäni olen ollut sisäiseltä olemukseltani sama jo viimeistään 7-vuotiaasta, varmaan jo aikaisemminkin. En huomaa mitään eroa reagointitavoissa, ajatuskuluissa, toisiin ihmisiin suhtautumisessa. Missä asiassa 7-vuotias on muka huono?

Vierailija
55/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl sä sit joskus tajuut, kuhan nyt ensiksi lopetat pääsi hakkaamisen seinään. 

En hakkaa päätäni seinään, olen oikein tyytyväinen itseeni ja elämääni. Mutta missäs vaiheessa tämä kypsyminen oikein pitäisi tapahtua? Ja mitä se sisältää?

- ap

Tiedät kyllä kun olet siinä pisteessä. 

Ei sitä tarvitse miettiä.

Tarvii koska omasta mielestäni olen ollut henkisesti kypsä jo viimeistään 7-vuotiaana. Siis samanlainen kuin nytkin.

t. ap

oho. Aika harva meistä jää 7-vuotiaan tasolle.

Mitä sellaista huonoa 7-vuotiaassa on, josta pitä

no siinä henkisessä epäkypsyydessä: ei esim. osaa säädellä tunteitaan, ei tunne itseään jne.

Vierailija
56/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti kypsä ei ärsyynny kun kypsymätön narsisti yrittää provosoida. Vaan pistää vitsiksi.

Sarkasmissa ei ole mitään pahaa mutta ilkeiden ihmisten sarkasmi on erilaista, siihenkin oppii vastaamaan. 

Vierailija
57/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmissa ei ole mitään pahaa mutta ilkeiden ihmisten sarkasmi on erilaista, siihenkin oppii vastaamaan. 

Kyllä. Sen ilkeyden näkee. Taustalla usein jo lapsuudesta kumpuava tuska kun ei ole saanut normaalia huomiota.

Vierailija
58/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole eläessäni tavannut pahaa ihmistä. Eksästä olen montaa mieltä, hän oli henkisesti väkivaltainen. Hän on lasten mukaan kyennyt muuttumaan paljon, eikä enää jyrää ja dominoi. Hän on siis henkisesti kypsynyt. En tiedä, kuinka kypsä on, mutta ainakin kypsempi kuin 15 vuotta sitten. 

Uskon, että kaikki, jotka haluavat kypsyä, pystyvät kypsymään. Vaikka kuinka olisi jo 3-vuotiaana vastuullinen ja kohtelisi muita ihmisiä hyvin. Ei meistä kukaan ole kuitenkaan mikään Jeesus.

Luultavasti exäsi on ihan samanlainen kuin ennenkin. Et vaan enää huomaa jyräämistaipumusta, koska hän on ex, eikä enää jokapäiväisessä elämässäsi. Muutkin ihmiset esittävät sinulle, koska kaikki haluavat olla sosiaalisesti hyväksyttyjä. Mutta ei maskaaminen kerro mistään kypsymisestä, vaan sopeutumisesta.

- ap

Vierailija
59/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti exäsi on ihan samanlainen kuin ennenkin. Et vaan enää huomaa jyräämistaipumusta, koska hän on ex, eikä enää jokapäiväisessä elämässäsi. Muutkin ihmiset esittävät sinulle, koska kaikki haluavat olla sosiaalisesti hyväksyttyjä. Mutta ei maskaaminen kerro mistään kypsymisestä, vaan sopeutumisesta.

- ap

en minä ole nähnyt eksääni vuosikymmeneen, vaan aikuiset lapseni sanovat hänen olevan aivan erilainen. Ja hänen lapsuudenkaverinsa. 

Vierailija
60/157 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tuon taustalla on oletus että kaikki huijaavat. Surullista.