Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Veivät tuon maan intiaaneilta. Karma kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Suomessa ei ymmärretä, että meille annetaan propaganda-kuva Yhdysvalloista.
USA on monella tapaa sosialismin vastakohta, joten Suomessakin on paljon vasemmistotahoja joiden omilta väitteiltä menisi pohja pois jos kerrottaisiin rehellisesti, että USA on upea maa vierailla tai elää, ja että maan yhteiskunta- ja talousjärjestelmä on osoittanut olevansa ylivertainen kyvyssään luoda elintasoa ja vaurautta.
Jos on niin vauras maa niin miksi siellä on sitten kerjäläisten telttakyliä keskellä kaupunkia vähän joka paikassa?
Koska siellä on tosi rikkaita ja tosi köyhiä. Ei tällaista tasaista massaa kuten täällä vielä toistaiseksi. Kyllähän Suomeakin kovaa vauhtia ajetaan tuohon suuntaan.
En kyllä tajua miten huonosti Suomella pitää mennä, ennen kuin osa porukasta tajuaa, että sosialismi ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmistä elää siellä kurjuudessa ilman terveydenhuoltoa.
Ja hyvin pian täälläkin, suurilta osin jo nyt.
Nämä expatti sopimukset on yleensä kannattavia. Mutta tilanne on täysin eri ilman lähettävää firmaa. Kilpailu on kovaa ja kelkasta putoaa nopeasti. Olen itsekin olut siellä Nokia rouvana aikoinaan, vietin mukavat vuodet, oli uima-allas, juhlia, shoppailua, opiskelua.
Ei ollut kiva katsoa kodittomia kadunvarsilla eikä eläkeläisiä kaupoissa kärryjä työntelemässä.
Se on maa, jossa voit olla pienipalkkainen duunari, tehdä kahta työtä ja silti ei ole varaa asuntoon eikä terveydenhuoltoon.
Tähän meidän nykyinen hallitus pyeärkii. Kahden kerroksen työmarkkinat. Orjat tekee halvalla kahta työtä, kun sosiaaliturvaa ei ole.
Yhdysvallat on varmasti upea ja monipuolinen paikka elää, jos on vakuutukset ja palkka kunnossa, eikä mitään suurempaa epäonnea osu kohdalle. En minä sitä yhtään epäile.
Paras ystäväni on amerikkalainen. Keskiluokkainen hyväpalkkainen työ, eikä se ihminen tee mitään muuta kuin on töissä tai miettii miten tehdä lisää rahaa. Ei ole mitään korvamerkittyjä vapaapäiviä, eikä aikaa nauttia niistä tehdyistä rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Yli 653 000 koditonta. Siellä ne kodittomat asuu teltoissa ja pahvilaatikoissa suurkaupunkien kaduilla. Eikä mikään muutu. On se niin hieno maa...
Jos jenkkien väkiluku on 333,3 miljoonaa, 653 000 ja risat kodittomia.
Suomessa on 5 556 000 ihmistä ja kodittomia reilu 3400.
Joku äsken väitti, että suomessa näkee enemmän tota Philadelphian touhua, kuin siellä rapakon takana. Vaikea on noiden lukujen valossa uskoa.
Eipä sillä, en olisi uskonut muutenkaan, koska meillä ei ole koko maassa edes yhtä kadunpätkää, jossa kodittomat tolla tavalla asuisivat teltoissa ja pahvilaatikoissa roskien keskellä ja vetäisivät huumeita ja sekoilisivat liikenteen seassa.
Maan on ennustettu luhistuvan jo ensi vuonna. Jäädään seuraamaan. 😎
Vierailija kirjoitti:
Toki jenkkilä on hieno paikka asua ja siellä on mahdollista vuolla kultaa, kunhan:
- Omaat asiantuntijuutta, jolle on työmarkkinoilla kysyntää
- Sinulla ei ole lapsia (kulut)
- Pysyt hyvässä kunnossa ja terveenä (kulut)
- Et muuta sinne pysyvästi (eläkeohjelma, vakuutukset, lastenhoito ja -opiskelukulut)
Joka kohta ihan vaarin ainakin minun kohdallani:
Kavelin firmaan ja niilta jaloilta sain tyon johon minulla ei ollut mitaan koulutusta.
On lapsia, koulutettu maan top 10-yliopistoissa.
Miehellani ja minulla on ollut suuri leikkaus ja toipuminen, ei huolen haivaa.
Muutettiin pysyvasti, talous niin hyvalla kantilla etta ei enaa tarvitse tehda tyota.
Kaikki nuo mainitsemasi kulut on ihan helppo maksaa ja pankkiin kertyy siltikin rahaa.
Ihanaa! Tai sitten laskeutuminen arkeen, kun AP:n aloituksestä selviää, että miehen työkomennuksella siellä ollaan. Mamman kontribuutio arjen raha-asioihin on pyöreä nolla. Tokihan se loisiminen on kivaa niin kauan kuin sitä kestää, mutta pelkkä lasten kuskaaminen harrastuksiin ei oikein urasta käy.
Miten te "ulkosuomalaismammat" pystytte ajattelemaan, että miehen työn perässä muutto kääntyy niin, että olette itse töihin ulkomaille hakeutuneet? 99 prosenttia teistä menee kotirouvaksi miehen asemapaikkaan ja te ette saisi töitä vaikka miten päin olisitte. Sitten huudellaan, että on mahtavaa asua ulkomailla. Paitsi ette siihen itse pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Suomessa ei ymmärretä, että meille annetaan propaganda-kuva Yhdysvalloista.
USA on monella tapaa sosialismin vastakohta, joten Suomessakin on paljon vasemmistotahoja joiden omilta väitteiltä menisi pohja pois jos kerrottaisiin rehellisesti, että USA on upea maa vierailla tai elää, ja että maan yhteiskunta- ja talousjärjestelmä on osoittanut olevansa ylivertainen kyvyssään luoda elintasoa ja vaurautta.
Jos on niin vauras maa niin miksi siellä on sitten kerjäläisten telttakyliä keskellä kaupunkia vähän joka paikassa?
Koska siellä on tosi rikkaita ja tosi köyhiä. Ei tällaista tasaista massaa kuten täällä vielä toistaiseksi. Kyllähän Suomeakin kovaa vauhtia ajetaan tuohon su
Hallituksen ihanne. Köyhät duunarit asuu autossa ja tekee työtä pennillä. Keskituloiset ovat jatkuvassa vaarassa pudota köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa näkee Suomessa. Varmaan enemmänkin jos suhteuttaa asukaslukuun.
No ei todellakaan näe. Älä nyt viitsi.
Se, että tämä todellisuus on piilotettu, on ilmeisen tärkeää sinulle.
No kerro toki meillekin, missä päin Suomea on vastaavaa kadulla asumista? Älä nyt pimitä todellisuutta meiltä. Pari juoppoa ei ole kuitenkaan sama asia, alkoholismia yhtään vähättelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Yli 653 000 koditonta. Siellä ne kodittomat asuu teltoissa ja pahvilaatikoissa suurkaupunkien kaduilla. Eikä mikään muutu. On se niin hieno maa...
Eli 10000 Suomen väkiluvulla ja Suomessa 3500.
Onpas iso ero, kun se on vielä vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miten huonosti Suomella pitää mennä, ennen kuin osa porukasta tajuaa, että sosialismi ei toimi.
Mikä ihmeen sosialismi?
Millä mittarilla Suomessa meni huonosti? Jokin ihan fakta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa näkee Suomessa. Varmaan enemmänkin jos suhteuttaa asukaslukuun.
No ei todellakaan näe. Älä nyt viitsi.
Se, että tämä todellisuus on piilotettu, on ilmeisen tärkeää sinulle.
No kerro toki meillekin, missä päin Suomea on vastaavaa kadulla asumista? Älä nyt pimitä todellisuutta meiltä. Pari juoppoa ei ole kuitenkaan sama asia, alkoholismia yhtään vähättelemättä.
-ja tämä oli siis eri, kuin jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli USA:n kannattaa lähteä, jos puolisolla on siellä hyvä työpaikka?
Eihan tanne muuten paasekaan ihan helpolla, hyva tyopaikka on oltava joko itsella tai puolisolla. Jos lopputili tulee niin sitten on lahdettava maasta pois.
Oikeasti näin 2020-luvulla kannattaa vihdoin ottaa käyttöön ne ääkköset näppäinasetuksista.
Ottaisinkin jos toimisivat Sanoman sivuilla muuta kun ei. Puolitiehen jaanyt sekin homma. Ala tule keskustelemaan Amerikka-ketjuun jos olet noin allerginen.
Miten muka ei toimi Sanoman sivuilla? Kuulostaa suorastaan omituiselta. Minulla ainakin toimii oikein hyvin. On aina toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan suuri osa näistä kodittomista on jotain huumepölöjä? Eikö jenkeissä pysty ihan hanttihommilla hankkimaan jonkinlaisen murjun ettei tarvitse asunnottomana olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jenkkilä on hieno paikka asua ja siellä on mahdollista vuolla kultaa, kunhan:
- Omaat asiantuntijuutta, jolle on työmarkkinoilla kysyntää
- Sinulla ei ole lapsia (kulut)
- Pysyt hyvässä kunnossa ja terveenä (kulut)
- Et muuta sinne pysyvästi (eläkeohjelma, vakuutukset, lastenhoito ja -opiskelukulut)
Joka kohta ihan vaarin ainakin minun kohdallani:
Kavelin firmaan ja niilta jaloilta sain tyon johon minulla ei ollut mitaan koulutusta.
On lapsia, koulutettu maan top 10-yliopistoissa.
Miehellani ja minulla on ollut suuri leikkaus ja toipuminen, ei huolen haivaa.
Muutettiin pysyvasti, talous niin hyvalla kantilla etta ei enaa tarvitse tehda tyota.
Kaikki nuo mainitsemasi kulut on ihan helppo maksaa ja pankkiin kertyy siltikin rahaa.
Jenkkilarppaajille tiedoksi: ostakaa esim. iPad, jonka virtuaalinappikseen saa myos aakkoset. Niita saa Ameriikastakin, luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Keikkahommat ja siellä asuminen on ihan eri leikkejä.
Tämä. Asuin itse yli 10 vuotta jenkeissä, ja aloin vasta muutaman vuoden ja omien lasten syntymän jälkeen tajuta, kuinka pielessä moni asia siellä on. Alku oli toki ihanaa, kaikki oli hienoa, palkka moninkertaistui, ilmasto oli mainio, jne jne. Todellisuus ja todellinen arki valkeni vasta paljon myöhemmin, ja se että koko ajan kaikki on ikäänkuin hiuskarvan varassa onnen ja valtavan epäonnen välillä.
Sanoisin että vuoden tai parinkaan työkomennuksen perusteella ei kannata kuvitella tuntevansa amerikkalaista yhteiskuntaa ja sen vikoja. Itsekin olin alkuajan komennuksella, ja kun kaikki maksettiin ja oli turvaverkot niin mikäs siinä oli ollessa ja grillaillessa.
Mua huvittaa aina kun joku tulee leuhottamaan jenkeissä matkustelun tai työkomennuksen perusteella ikäänkuin olisi löytänyt jotain ainutlaatuisen upeaa mistä muut eivät tiedä.
Yksi pistekin on liikaa.