Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kassat, voisitteko jo lopettaa sen väkinäisen "hyvää päivänjatkoa"-hokemisen? On nyt jo nähty, että se ei suomalaiseen kulttuuriin sovi.

Vierailija
12.04.2024 |

"Kiitti hei" on suomalaisen käytännön mukainen lopputoivotus.

Kommentit (218)

Vierailija
41/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä mä oon ollu tuohtunu monta vuotta. Ei kassa voi tietää millasen elämän keskellä asiakas käy kaupassa: syöpähoidot, omaisen kuolema, konkurssi, hometalo jne., joten hyvän päivän jatkon toivotus on vain irvokasta. 

AINA olen ehdottanu tilalle sitä kaikille sopivaa "Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen!". On neutraali, kohtelias eikä loukkaa ketään. MIKSI tuo virke ei ole käytössä? 

Paljon parempi vaihtoehto. Itse olin menossa hautajaisiin, kaikkein lähimmän ihmisen hautajaisiin. Olin surrut pari viikkoa, ollut todella heikossa kunnossa ja matkalla pysähdyin k kauppaan ostamaan nenäliinoja (joille todella tuli käyttöä). Menin kassalle ja mitä teki myyjä? Alkoi hihittämään pilkallisesti. Neliviiskymppinen nainen?! Kaikesta nuokin ilonsa repii, sairaat ihmiset. Tänä päivänä olisin soittanut henkilökohtaisesti kauppiaalle ja antanut kuulua ja kovaa. Sama ihmishylkiö on edelleen töissä samassa kaupassa.

Vierailija
42/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvää päivänjatkoa ja ihanaa viikonloppua 🌞🌞

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan keksitty ajan säästämiseksi, ettei kukaan enää maksettuaan ja tavarat kerättyään rupea enää huutelemaan mitään kiitos heippoja,  kun ollaan kertaalleen jo kiitelty maksun yhteydessä. On teennäistä, kopioitu USA:sta, "Have a good day". 

Have a good one!

Miten tämä kääntyisi suomeksi...?

Ei tarvii kääntää. Suomalaiseen puheeseen ei kuulu teennäiset fraasit joita toistetaan papukaijana jokaiselle kohtaamalleen ihmiselle.

Kohteliaasti toivotan perinteisen suomalaisen puheen hengessä: "Mene sinä takaisin maakuoppaasi jyrsimään halkoa".

Tämän voi myös lyhentää hämäläisittäin muotoon: "Örh".

No mutta noihan on heti parempia suomalaiseen suuhun. Eivät ole tekopirteitä fraaseja, vaan kuvastavat aitoa tunnetilaa.

Vierailija
44/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokainen saisikin sanoa omalla tyylillään jonkin toivotuksen, mutta tuo kuulostaa niin siltä, että jossain koulutuksessa annettu paperi, että sanotte sitten kaikki täsmälleen tämän, piste.

Just tämä. Nämä hotelli- ja kauppaketjujen mukaiset toimintamallit näkyy niin päälle päin. Isot pomot kehittelee näitä, kaikki persoonallisuus jää pois. Oli aikanaan kiva hotellissa jokaiselle asiakkaalle sanoa tullessa ja mennessä samat lätinät. Ei se enää ole edes luonnollista, kun toistat samaa kerta toisensa jälkeen. Nautin eräässä paikassa, kun sai lopetella palvelun just mikä tilanteeseen sopi. 

Vierailija
45/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan ap:ta, se on teennäistä. Ymmärrän jonkun juhlapyhän yhteydessä jos toivotetaan puolin ja toisin vaikkapa hyvää pääsiäistä tms mutta hyvää päivänjatkoa ei sovi suomalaisuuteen.

Mikä sinä olet päättämään, mikä sopii suomalaisuuteen. Minun suomalaisuuteeni sopii oikein hyvin, ja toivon, että ihmiset tervehtisivät vielä useamminkin.

Vierailija
46/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joooh....ja jos kassa ei toivotteleisi, kiittelisi ja tervehtisi, AP:n kaltainen ruikkukeppi valittaisi sitten siitä. Ehkä AP voisi sitten käyttää joko a) nettitilausta b) itsepalvelukassaa. Vaihtoehtoja on - älä AP jää tuleen makaamaan!

Minusta silloin oli hyvä, kun kassa otti katsekontaktin ja sanoi "moi". Kohteliasta ja simppeliä, eikä muuta tarvita.

Vierailija
47/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sinä, sika, hiljaa!

Vierailija
48/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvää päivänjatkoa ja ihanaa viikonloppua 🌞🌞

Kiitos samoin!

Vierailija
49/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan ap:ta, se on teennäistä. Ymmärrän jonkun juhlapyhän yhteydessä jos toivotetaan puolin ja toisin vaikkapa hyvää pääsiäistä tms mutta hyvää päivänjatkoa ei sovi suomalaisuuteen.

Mikä sinä olet päättämään, mikä sopii suomalaisuuteen. Minun suomalaisuuteeni sopii oikein hyvin, ja toivon, että ihmiset tervehtisivät vielä useamminkin.

Yleisesti ottaen suomalaisessa kulttuurissa arvostetaan aitoja kohtaamisia. Hiljaisuuskaan ei ole tabu. Outoa, ettet tunne suomalaisuutta yhtään, jos olet olevinasi suomalainen. 

Vierailija
50/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku isokokoinen pinssi (tai lappu kaulaan), jossa todetaan, että "Olen va*akki, älä puhu minulle". Kannattaa myös pitää nappikuulokkeet korvissa ja se sun kasarihevi täysillä, niin ei tarvitse toisten kohteliaisuudesta kärsiä. Viimeinen vaihtoehto lienee, että haastat kauppiaan oikeuteen vaikkapa yksityisyyden suojan loukkauksesta. Tarvitsetko vielä lisäneuvoja? Mahtavaa viikonloppua Sinulle!

Vierailija
51/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on hyvä että jossain edes kuulee jotain kohteliasta josta jää hyvä mieli. Jos joku ei sitä kestä niin.... Ihmiset ovat nykyään niin ilkeitä ja vihaisia.

Vierailija
52/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen suomalaisessa kulttuurissa arvostetaan aitoja kohtaamisia. Hiljaisuuskaan ei ole tabu. Outoa, ettet tunne suomalaisuutta yhtään, jos olet olevinasi suomalainen. 

On aitoa suomalaisuutta olla ahdistunut, masentunut puujumala.

Hyvinvoivat ihmiset ovat vain "outoja ja pelottavia".

Muija ja lapset hankeen, saat***n per****!!

Viinaa, HETI!!!!

Vierailija
53/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä just, kun joku örkkikassa murahtaa kyllästyneellä äänellä sen "hyvää päivänjatkoa" eikä edes hymyile eikä katso silmiin. Pakkopullaa.

Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen! Siinä kiitetään et tulit ja toit rahasi tähän kauppaan etkä mennyt naapurikauppaan sekä toivotaan et tulisit uudelleen. Sehän on kaupparyhmän toive! "Hyvää päivänjatkoa" on ovelasti naamioituna sama asia, imarrellaan ja voidellaan asiakas. Mieluummin otan reilun kiitoksen ja tervetulotoivotuksen.

Vierailija
54/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joooh....ja jos kassa ei toivotteleisi, kiittelisi ja tervehtisi, AP:n kaltainen ruikkukeppi valittaisi sitten siitä. Ehkä AP voisi sitten käyttää joko a) nettitilausta b) itsepalvelukassaa. Vaihtoehtoja on - älä AP jää tuleen makaamaan!

Minusta silloin oli hyvä, kun kassa otti katsekontaktin ja sanoi "moi". Kohteliasta ja simppeliä, eikä muuta tarvita.

Se on ranskaa ja tarkoittaa MINÄ joten sopii hyvin esim nuorille naisille. 

Vierailija
55/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme lopeta vaan otamme uuden linjauksen kohteliaasta asiakaspalvelusta Suomessa ja sinäkin huomaat että se on parempaa kuin ilkeily ja mielenosoitus. Hyvää viikonloppua ja tervetuloa uudelleen!

#asiakaspalvelunammattilaisille #asiakasonparas #eiolevaikeitaasiakkaita #handlaantilanteet #hyvämieliononnellisempielämä

Kun kauppa nostaa tuotteiden hintoja, me näemme kyllä keinotekoisen toivottelen läpi mitä te oikeasti ajattelette meistä. 

Ette välttämättä näe mutta ymmärrän, en ole itsekään hyvilläni hintojen jatkuvasta korotuksesta. Olisi mukavaa jos jokainen asiakas saisi ostettua kaupoista sen mitä tarvitsee kohtuuhinnalla. Myyjälläkin saattaa joskus olla häpeää, valitettavasti. Se ei ole työnteon kannalta mukavaa mutta rakastan työtäni ja pyrin ymmärtämään myös näitäkin mielipahan aiheita. Toivon että hyvä asiakaspalvelu tuo edes hieman hyvää mieltä kaiken kurjuudenkin keskellä. Mukavaa viikonloppua!

Vierailija
56/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suomalaisuudessani arvostetaan tervehtimistä ja, kyllä, aitoja kohtaamisia. Iloinen tervehtiminen ja päivänjatkojen toivottaminen ei ole keneltäkään pois tai mitenkään epäaitoa. Tiedän, että on olemassa jurottavaa, epäystävällistä suomalaisuutta, kun sitä joka päivä kohtaan, mutta yritän omalta osaltani muuttaa epäkohteliaita tapoja. Ja on myös paljon suomalaisia, jotka käyttäytyvät samalla tavalla kuin minä itse, ja se on myös suomalaisuutta. 

Vierailija
57/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan keksitty ajan säästämiseksi, ettei kukaan enää maksettuaan ja tavarat kerättyään rupea enää huutelemaan mitään kiitos heippoja,  kun ollaan kertaalleen jo kiitelty maksun yhteydessä. On teennäistä, kopioitu USA:sta, "Have a good day". 

Have a good one!

Miten tämä kääntyisi suomeksi...?

Ei tarvii kääntää. Suomalaiseen puheeseen ei kuulu teennäiset fraasit joita toistetaan papukaijana jokaiselle kohtaamalleen ihmiselle.

Kohteliaasti toivotan perinteisen suomalaisen puheen hengessä: "Mene sinä takaisin maakuoppaasi jyrsimään halkoa".

Tämän voi myös lyhentää hämäläisittäin muotoon: "Örh".

No mutta noihan

Miksi suomalaiset on tollasia negatiivisia? Olen kai epä suomalainen kun olen positiivinen ja aivan muuta kuin ihmiset yleensä. Mua karehditaan usein ja nyrpistellään nenää ja minun pitää ansaita paikkani muuttumalla samanlaiseksi negatiiviseksi kuin muukin porukka. Mitä järkeä?

Vierailija
58/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo mittään. Ite lupsakkana aina totean, että samoin. Joskus voesi kysyä, että lähetkö tekemään siitä vielä mukavamman.

Vierailija
59/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan, se on aika seksikäs toivotus naisen suusta kuultuna. Vaikka tuskin se kassa sitä tarkoittaa, mutta sinkkumiehenä mielellään sitä toivotusta kuuntelee.

Heart to you my lover <3

Vierailija
60/218 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii erittäin hyvin suomalaiseenKIN kulttuuriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi