Miksi toisilla on lapset joka viikonloppu yökylässä mummolassa?
Kommentit (180)
Lapsillani oli kaksi mummolaa, jossa viihtyivät ja isovanhemmat tykkäsivät kovasti, kun menivät kylään. Veivät myös mökille ja pitkille jne. Vielä aikuisinakin lapsillani on läheiset välit myös isovanhempiin. :)
Meidän lapset menevät yökylään mummolaan ja me mennään miehen kanssa ravintolaan syömään. Sen jälkeen kotiin paneskelemaan ilman pelkoa että sängyn vierestä kuuluu "äiti en saa unta", tai "mua pelottaa voinko nukkua teidän kanssa". Edes joskus saadaan olla kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillani oli kaksi mummolaa, jossa viihtyivät ja isovanhemmat tykkäsivät kovasti, kun menivät kylään. Veivät myös mökille ja pitkille jne. Vielä aikuisinakin lapsillani on läheiset välit myös isovanhempiin. :)
Siis pilkille. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun ope ja olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Maanantaisin samat lapset toistuvasti kertovat olleensa viikonlopun yökylässä mummolassa.
Lapsi tarvitsee vapaa-aikaa oman ydinperheen kesken. Äiti ja isä ovat lapsen turvallisen elämän perusyksikkö. Jatkuva yökyläily näkyy lapsessa.
Miksi lapsi tahdotaan saada toistuvasti pois kotoa?
Miten niin lapsi tahdotaan pois kotoa? Meillä mummola on tärkeä paikka lapsille ja ihan itse haluavat sinne mennä.
Ja teille vanhemmille se on ok? Mietittekö koskaan miksi lapset ei halua olla kotona? Teettekö itse mitään lasten kanssa, vai onko lapset kotona vaan säilössä? Miksi yleensäkään halusitte lapsia? Olitteko itse omassa lapsuudessanne kaikki viikonloput ja lomat mummolassa? Minkälainen tunneside kehittyi omiin vanhempiinne, jos näin oli? Onko teidän suvussa aina ollut niin, että vanhemmat ei hoida lapsiaan, vaan se on isovanhempien homma? Te ette hoida lapsianne, vaan vasta sitten aikanaan heidän lapsensa?
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun ope ja olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Maanantaisin samat lapset toistuvasti kertovat olleensa viikonlopun yökylässä mummolassa.
Lapsi tarvitsee vapaa-aikaa oman ydinperheen kesken. Äiti ja isä ovat lapsen turvallisen elämän perusyksikkö. Jatkuva yökyläily näkyy lapsessa.
Höpö höpö sä mikään ope ole. Vastaus jo paljastaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lapsi tahdotaan pois kotoa? Meillä mummola on tärkeä paikka lapsille ja ihan itse haluavat sinne mennä.
Ja teille vanhemmille se on ok? Mietittekö koskaan miksi lapset ei halua olla kotona? Teettekö itse mitään lasten kanssa, vai onko lapset kotona vaan säilössä? Miksi yleensäkään halusitte lapsia? Olitteko itse omassa lapsuudessanne kaikki viikonloput ja lomat mummolassa? Minkälainen tunneside kehittyi
Läheiset ja lämpimät välit kaikilla. Ei ole ollut haittaa siitä, että vanhempien lisäksi lapsia on rakastaneet ja heidän kanssaan aikaa viettäneet myös isovanhemmat. Mutta me olemmekin hyväntahtoisia ja positiivisia ihmisiä kaikki.
Eri
Minusta se, että lapset ovat jatkuvasti viikonloppuisin yökylässä mummulassa, kertoo vanhempien itsekkyydestä. Sitä on nykyään paljon. Se myös näkyy lapsissa, jos vanhempi on aina MINÄ JA MINUN TARPEENI ENSIN.
Kyllä lapsi tajuaa sen, että hänet halutaan pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teille vanhemmille se on ok? Mietittekö koskaan miksi lapset ei halua olla kotona? Teettekö itse mitään lasten kanssa, vai onko lapset kotona vaan säilössä? Miksi yleensäkään halusitte lapsia? Olitteko itse omassa lapsuudessanne kaikki viikonloput
Niin niin. Rakastamme kyllä lapsiamme, kunhan ovat jossain muualla. Semmosta!🤣
No helpompi antaa työvuorossa olevan nukkua rauhassa. Koko perheen yhteistä vapaa-aikaa on sitten koulujen lomat. Sijaiset maksavat, varsinkin viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se, että lapset ovat jatkuvasti viikonloppuisin yökylässä mummulassa, kertoo vanhempien itsekkyydestä. Sitä on nykyään paljon. Se myös näkyy lapsissa, jos vanhempi on aina MINÄ JA MINUN TARPEENI ENSIN.
Kyllä lapsi tajuaa sen, että hänet halutaan pois tieltä.
Ei se meillä ainakaan noin mennyt. Lapset tahtoivat mummolaan, koska siellä oli mummolan omat jännät jutut isovanhempien kanssa. Iloisesti tulivat kotiin ja kertoivat mitä ovat tehneet.
Tuo pienten lasten ja ala-asteelaisten jatkuva kotoa poisajaminen mummulaan näkyy lasten ja vanhempien huonoissa keskinäisissä väleissä. Joskus se näkyy myös ihan katkeruutena vanhempaa kohtaan.
Nykyään on yhä harvinaisempaa että isovanhemmat osallistuu lasten päivittäiseen arkeen. Onnekkaita ovat ne, joilla se vielä toteutuu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. Aikoinaan oli jopa tavallista, että lapsi kasvoi isovanhempiensa kanssa kun vanhemmat/yh asui työn takia muualla. Lapset myös yleisesti vietiin koko kesälomaksi maalle mummolaan. Näistä tuskin on kukaan traumatisoitunut vaan lähinnä hyviä muistoja löytyy. Mitä eroa on sillä jos kyläilevät viikonloppuisin?
Kyseessä on hyvä mummo, johon lapset uskaltaa huoletta jättää hoitoon. Itse vietin kesät mummolassa herneitä, mansikoita ja muita herkkuja syöden. Sai vanhemmat varmaan laatu aikaa keskenänään, ilman minun mielenosoitusta. Lapsikin tajuaa että ensin ollaan rakastavaisia ja sitten vasta vanhempia. Huono homma jos toisilla oli paska mummo, omani oli rakkain ihminen jota kaipaan edelleen.
"Niin niin. Rakastamme kyllä lapsiamme, kunhan ovat jossain muualla. Semmosta!🤣"
Ei suinkaan. Lapseni ovat aikuisia ja edelleen meillä on kaikilla hyvät välit. :)
Nykyään puhutaan julkisuudessa todella paljon siitä, miksi nykyään lapset ja nuoret voi niin huonosti. Tämä ketju selittää kyllä asiaa hyvin pitkälti. Normaali kiintymyssuhde lasten ja vanhempien väliltä puuttuu. Kiva että on läheiset isovanhemmat, mutta jos joku väittää että on ihan ok että lapset ovat vapaa-aikanaan yhtä paljon, tai jopa enemmän hoidossa kuin kotonaan oman perheensä kanssa, niin kyllä siinä yritetään pestä mustaa valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni pääsevät viikonlopuksi mummolaan. Ovat ihan innoissaan, ja mummu ja pappa vieläkin enemmän innoissaan. Ketä haittaa jos näin toimitaan kun se käy kaikille?
Teidän isovanhemmilla ei varmaan ole muita lapsia vai onko heillä sama palvelu?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään puhutaan julkisuudessa todella paljon siitä, miksi nykyään lapset ja nuoret voi niin huonosti. Tämä ketju selittää kyllä asiaa hyvin pitkälti. Normaali kiintymyssuhde lasten ja vanhempien väliltä puuttuu. Kiva että on läheiset isovanhemmat, mutta jos joku väittää että on ihan ok että lapset ovat vapaa-aikanaan yhtä paljon, tai jopa enemmän hoidossa kuin kotonaan oman perheensä kanssa, niin kyllä siinä yritetään pestä mustaa valkoiseksi.
Nykyään perheet on yleisesti yksinäisempi kuin koskaan. Yhteisöllisyys on vähentynyt, mummola ei ole enää naapurissa eikä ole koko kylää kasvattamassa.
Esim. kerran kuussa on hyvä lasten päästä kotoa tuulettumaan vaikka sinne mummolaan.
Meillä mummu on jo yli 70 v. Joten vilkasta ekaluokkalaista viedään yökylään max. Kaksi kertaa vuodessa. Ei ikinä sanoisi, ettei jaksa, mutta olemme tämän ajatelleet näin vaikka välillä tuntuisi, että lapsi vapaa viikonloppu teksti itselle hyvää joskus satunnaisesti. Muita tukiverkkoja ei ole ja käymme mummulassa lähinnä päivä kylässä.
Mun lapsi oli pienenä yökylässä viikonloppuisin. Olin totaali yh. Ex muutti ulkomaille. Sain vuorokaudeksi omaa aikaa.