Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheriita teinin takia

Vierailija
12.04.2024 |

Teinit ovat teinejä, mutta käyttäytymistä odotan. Teini tiuskii ja äyskii minulle, mutta ei isälleen. Olen teinille suorasanaisesti vastannut ja ilmoittanut etten hyväksy. Muutaman kerran vastannut tiuskaisuun tiuskaisulla, jotta itsekin tajuaisi miltä se tuntuu.

otin tämän puheeksi mieheni kanssa, mutta hän ei ole ollenkaan huomannut, miten eri sävyllä teini meille puhuu. Miten mies on sankari ja minä kotiorja. Selitin tilanteita miten ja missä tämä olemme ja mies yrittää kaataa kaiken mun syyksi. Että teini tiuskii mulle, koska munäkin tiuskin hänelle. Kun tilanne oikeesti on että teini on mulle Nyt jo sen aikaa tiuskinut, että hermo menee ja muutaman kerran, teiniä herättäökseni, olen käyttänyt tiukkaa, lyhyttä sävyä. Eli sekä teinin että sankari-isän mielestä minä olen syypää. Että hyvää viikonloppua kaikille. Meillä taitaa perhe hajota.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitappa olla viikko puhumatta ja puuttumatta mitenkään teinin käytökseen. Oot vaan hiljaa. Mutta älä oo äkäinen, touhaat vaan hyväntuulisena omiasi.

Mykkäkoulu lapsen kasvatusmetodina. Juuri näin. Samat henkisen väkivallan muodot käyttöön kuin suhteessa puolisoon. 

Miten niin mykkäkoulua? Tietenkin vastaa, jos teinillä onn asiaa. 

-ohis

Vierailija
22/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tunnet itsesi kotiorjaksi? Eikö miehesi tee kotihommia? Onko se teinin syy? 

Ei, mutta teini puhuu minulle, kuin olisin. Ja tässä olisin odottanut myös mieheltä tukea, että hänkin voisi ilmoittaa teinille, ettei meillä hyväksytä tuollaista. Kun teini Nyt hänelle vaan lirkuttaa, kun isä on niin mukava eikä mitään vaadi. Näyttäisi teinille, että myös hän on kasvattaja, ei pelkästään kiva kaveri, jonka kanssa voi liittoutua äitiä vastaan.

mutta mies valitsi sen sijaan kritiikin ja kääntyi kasvatustehtävässä minua vastaan. Luulee että kaikki vaan toimii automaattisesti ilman että mistään tarvii keskustella tai sanoa.  Että kyllä se teini huoneessaan siivoaa sitten joskus, ja kyllä hän voi tehdä omalla tavallaan kaiken, vaikka tarviikin minua kuskiksi ja lompakoksi jatkuvasti

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ei saa räyhätä äidilleen, piste.Sitä ei pidä mitenkään normalisoida tai hyväksyä.

AP tekee oikein suuttuessaan teinin huonosta käytöksestä.

Jos mies olisi mies ,hän puolustaisi vaimoaan ja käskisi käyttäytymään teiniä kunnolla äitiänsä kohtaan.

Tätä minä vaatisin ja odottaisin mieheltäni, lapsen isältä.

Vierailija
24/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa aloituksessaan. Se, että äijä teeskentelee tietämätöntä, ei poista ongelmaa. Äijä on vastuunpakoilija. Teini-ikäisellä on ongelmakäyttäytymistä, joka varmaan juontaa itsenäistymiskehitykseen. Ei kuitenkaan ole millään tavalla oikein, että kotona rohkaistaan passiivis-agressiiviseen käytökseen. Kerran se teinikin aikuistuu ja ehkä löytää oman elämänkumppanin. Silloin sille teinille olisi h.lvetisti hyötyä siitä, että olisi kotoaan saanut mallin, miten riidat ja ristiriitatilanteet käsitellään oikein. Säilyisi suhde siihen omaan kumppaniin. 

t. nimim. Kokemusta On, ja toivoisin ettei olisi.

Vierailija
25/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tunnet itsesi kotiorjaksi? Eikö miehesi tee kotihommia? Onko se teinin syy? 

Ei, mutta teini puhuu minulle, kuin olisin. Ja tässä olisin odottanut myös mieheltä tukea, että hänkin voisi ilmoittaa teinille, ettei meillä hyväksytä tuollaista. Kun teini Nyt hänelle vaan lirkuttaa, kun isä on niin mukava eikä mitään vaadi. Näyttäisi teinille, että myös hän on kasvattaja, ei pelkästään kiva kaveri, jonka kanssa voi liittoutua äitiä vastaan.

mutta mies valitsi sen sijaan kritiikin ja kääntyi kasvatustehtävässä minua vastaan. Luulee että kaikki vaan toimii automaattisesti ilman että mistään tarvii keskustella tai sanoa.  Että kyllä se teini huoneessaan siivoaa sitten joskus, ja kyllä hän voi tehdä omalla tavallaan kaiken, vaikka tarviikin minua kuskiksi ja lompakoksi jatkuvasti

ap

Millaista tämä kotiorjapuhe on? 

Vierailija
26/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä mies ja teini heti, olet paljon onnellisempi... ja teini muuttaa pian taas luoksesi kun ei olekaan enää kivaa

Vierailija
27/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tarvitset prinssin pelastamaan itsesi pahan pahan teinin ikeen alta? 

Vierailija
28/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ongelma onkin kun mies ei tajua ja ymmärrä eikä näe asetelmaa vaan syyttää siitä minua. On ollut pikkkulapsiaikana jatkuvasti töissä eikä tajunnut silloinkaan mitä äitinä olo vaatii, etenkin kun isä ei ole muuten aktiivinen kuin hauskana vapaa-ajan leikittäjänä.

eli liittoutuu teinin kanssa mua vastaan, eikä asetu kasvattajapuolelle, reilua käyttäytymistä vaatien.

ap

Sinusta siis sinun ja miehen pitäisi liittoutua teiniä vastaan? Miehen moittia lasta, kun hän ei kunnioita sinua? 

Ei moittia, vaan selkeästi kertoa, että myös hän on sitä mieltä että meillä tulee nouttattaa käyttäytymisessä tiettyjä sääntöjä, ettei ole ok tiuskia tuolla tavalla perheenjäsenille.

ap

Vierailija
29/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kerro teinille, että pyytää isää kuskiksi ja isältä rahaa. Kyllä isätkin niitä lapsiaan yleensä kuskaa ja maksaa kuluja.

Teinin huoneesta riitely on turhaa vääntöä. 

https://yle.fi/a/3-10389546

Vierailija
30/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ongelma onkin kun mies ei tajua ja ymmärrä eikä näe asetelmaa vaan syyttää siitä minua. On ollut pikkkulapsiaikana jatkuvasti töissä eikä tajunnut silloinkaan mitä äitinä olo vaatii, etenkin kun isä ei ole muuten aktiivinen kuin hauskana vapaa-ajan leikittäjänä.

eli liittoutuu teinin kanssa mua vastaan, eikä asetu kasvattajapuolelle, reilua käyttäytymistä vaatien.

ap

Sinusta siis sinun ja miehen pitäisi liittoutua teiniä vastaan? Miehen moittia lasta, kun hän ei kunnioita sinua? 

Ei moittia, vaan selkeästi kertoa, että myös hän on sitä mieltä että meillä tulee nouttattaa käyttäytymisessä tiettyjä sääntöjä, ettei ole ok tiuskia tuolla tavalla perheenjäsenille.

ap

Usein ne keskustelut näyttävät muille hieman toisenlaisilta. Kuten myös ne tietyt säännöt.

-ohis

Vierailija
31/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mies on siinä oikeassa, että teinille tulee antaa jo sitä omaa tilaa hoitaa asioitaan, jne. Ja teininhuone on hänen omaan tilaansa, joten sitäkin tulee kunnioittaa.

Mitä tulee rahan antamiseen ja kuskaamiseen, sinä olet jo iso tyttö ja sinun tulee myös osata sanoa ihan itse ei.  

Vierailija
32/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kuka ne säännöt määrittelee? Sinä? 

Vierailija
33/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on sun. Olet vanhempi, sun pitää käyttäytyä esimerkillisesti ja ystävällisesti, antaa tilaa teinille elää omaa elämää, ei kahlita ja tiuskia. Jos tiuskit ja vaadit, riitelet, tuhoat teinin ja muiden elämä rasittuu riitasoinnulla(?). Teini EI VOI käytökselleen mitään aivojen ja hormonien vuoksi, SÄ aikuisena hallitset itseäsi koska olet aikuinen. Jos et olisikaan aikuinen mielestäsi ja leikit ikään kuin toista teiniä, voisiko sen tehdä vaikka äitisi kanssa tai miehen, jossain muualla. Teini-ikäinen nuori ei ole se mihin kannattaa kokeilla tunteiden purkua, se on teinin psyykelle äärimmäisen tuhoisaa. Teini haluaisi ymmärrystä ja positiivista, hyväksyntää. Kuten lapsena.

Hänen pitää saada ulos ahdistus ja se ei tule tukahduttamalla. Moni kärsii aikuisena edelleen kun vahempi tukahdutti kokonaan ja ei ymmärtänyt tuskaa, ahdistusta. Kapinavaihe on normaali. Jos et kestä, teini voi asua isän kanssa siinä ja sä jotenkin muuten. Yritä teinin kiroiluaikaan laittaa vaikka korvatulpat, kuulosuojaimet, musiikkia kuulokkeista, omaa aikaa, tuuletin omaan makkariin, kirja ja laita pöydälle paperi johon teini kirjoittaa asiansa - jos et kestä teiniä. Keskity muihin ja positiivisuuteen, jos suinkin mahdollista. Teini muuttaa kohta omaan asuntoon joku päivä jos siihen annetaan mahdollisuus, opiskelu tai lähellä asunto. Vai riiteleekö mies? Missä on huumori ja ilo.

Vierailija
34/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin huoneesta on täysin turha kitistä. Sen voi antaa olla.

Teinin kanssa yleensäkin on ns. valittava taistelunsa. Itse olen onnellinen, että sain teinit tulemaan yöksi kotiin tai ilmoittamaan ajoissa selkeästi jos jonnekin jäävät, että mihin jäävät... Ja fiksuja ja siistejä naisia noista tuli, vaikka teini-iässä huoneet oli kamalassa siivossa.

Jos kuitenkin teini splittaa eli toinen vanhempi on hyväsellainen ja toinen pahasellainen (itsehän olin yksinhuoltaja, yleensä se pahasellainen), niin voithan tehdä miehesi ja teinisi iloksi sen, että hankit vaikka puoleksi vuodeksi työn toiselta paikkakunnalta. Saa se ihana iskä jäädä sitten hoitamaan teinin arjen asiat. Ja teinillekin voi tulla äitiä ikävä.

Vierailija
35/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on perus teini, ei kannata huonoa käytöstä ottaa niin itseensä, vaikka vatuttaakin. Itse määrität rajasi, mitä teet ja mitä et tee, meuhkaamalla kuitenkin provosoit ja menet samalle tasolle kuin teini.

Mies on se ongelma. Keskustele hänen kanssaan.

Vierailija
36/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini ei saa räyhätä äidilleen, piste.Sitä ei pidä mitenkään normalisoida tai hyväksyä.

Jos mies olisi mies ,hän puolustaisi vaimoaan ja käskisi käyttäytymään teiniä kunnolla äitiänsä kohtaan.

Miksi pitäisi suuttua, koska se vain pahentaa tilannetta? Teinille voi puhua hyvänä hetkenä ja kertoa, että tuollainen puhe tuntuu pahalta. Muistuttaa, että rakastaa teiniä paljon. Kertoa, että aikuisetkin sanovat joskus ikävästi ja silloin pyydetään anteeksi.

Ei pidä ajatella omaa lastaan vihollisena.

Vierailija
37/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että ap käyttäytyy teiniään kohtaan niin kuin pikkulapsia kohdellaan. Sitten lopuksi räyhätään, kun tuhma teini ei tottele ja kokee, että äiti kävelee hänen rajojensa yli jatkuvasti. 

Sitten pitäisi tulla perheen isän puolustamaan aikuista äitiä? Mitä ihmettä? 

Vierailija
38/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on perus teini, ei kannata huonoa käytöstä ottaa niin itseensä, vaikka vatuttaakin. Itse määrität rajasi, mitä teet ja mitä et tee, meuhkaamalla kuitenkin provosoit ja menet samalle tasolle kuin teini.

Millä tavoin mies on ongelma? Ap yrittää johtaa omila säännöillään omaa valtakuntaansa, kun ei onnistu ... koukuttelee ja vaatii miehen komentamaan 😄

Vierailija
39/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin mies on ongelma? Ap yrittää johtaa omila säännöillään omaa valtakuntaansa, kun ei onnistu ... koukuttelee ja vaatii miehen komentamaan 😄

On kaveri eikä kasvattaja lapselle, ollut pienestä pitäen. Mamma ei ole saanut mieheltä tukea henkisellä tasolla eikä saa nytkään. Siksi teinin kiukuttelut on niin iso asia mammalle.

Vierailija
40/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä irrottaudutaan vanhemmista, monesti se on äiti, joka on pitänyt kovempaa kuria tai vaatimuksia teinien nähden, niinpä se äiti saa niskaansa teinin kiukutkin. En nyt ihan avioeroa sillä perusteella harkitsisi. 🙄

Ap harkitsee. Erohan ei toki ole miehestä, vaan siitä teinistä.