Perheriita teinin takia
Teinit ovat teinejä, mutta käyttäytymistä odotan. Teini tiuskii ja äyskii minulle, mutta ei isälleen. Olen teinille suorasanaisesti vastannut ja ilmoittanut etten hyväksy. Muutaman kerran vastannut tiuskaisuun tiuskaisulla, jotta itsekin tajuaisi miltä se tuntuu.
otin tämän puheeksi mieheni kanssa, mutta hän ei ole ollenkaan huomannut, miten eri sävyllä teini meille puhuu. Miten mies on sankari ja minä kotiorja. Selitin tilanteita miten ja missä tämä olemme ja mies yrittää kaataa kaiken mun syyksi. Että teini tiuskii mulle, koska munäkin tiuskin hänelle. Kun tilanne oikeesti on että teini on mulle Nyt jo sen aikaa tiuskinut, että hermo menee ja muutaman kerran, teiniä herättäökseni, olen käyttänyt tiukkaa, lyhyttä sävyä. Eli sekä teinin että sankari-isän mielestä minä olen syypää. Että hyvää viikonloppua kaikille. Meillä taitaa perhe hajota.
Kommentit (90)
Voi ap voi, se on just tullaista. Sehän on jo iät ajat koettu dilemma. Äiti ,joka valvoo öitä ,kun lapset on pieniä ,huutavat korvakipuisena, sairastavat sitä ja tätä pienenä. Äiti järjestää synttärijuhlat , ostaa lahjat kaverisynttäreille. Pitää huolta joulu-ja kevätjuhlien vaatteista ja kausivatteista, pitää huolta ,että homma pyörii.
MUTTA- äiti on teini-ikäisten lasten mielestä se kaiken pahan alku ja juuri. Äidin vika on kaikki. Isä menee siellä sun täällä, hairahtuu huoraamaan, mutta mikään ei ole isän vika. Isälle ei kiukutella, isälle ei huudeta.
Tästä on kokemusta, olen sivusta seurannut. Isällä oli suhde ,jäi rysän päältä kiinni, ei lapset tahtoneet tajuta, että mitään isä tekee väärin.
Että tämä on enemmän sääntö ,kuin poikkeus. Usko pois ap.
Sinulla ap ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lakkaat välittämästä teinistä . Ole hänelle ,kuin ilmaa. Jos olet kotiäiti teet vain ,just pakollisen , mutta kirjoitat listan ,mitä vaadit lapselta. Teiniltä voit vaatia astioiden laittoa pesukoneeseen ja tyhjentamisen . Sama koskee kerran viikossa vaatteiden pesua koneella. On lukutaitoinen ja erottaa värit. Älä enää passaa. Anna sen huone olla sikolätti, ovi kiinni, äläkä käy siellä.Lähde itse lenkkeilemään aina kriittisinä aikoina , hanki itselle harrastus, että pääset pois kotoa. Jne jne.
Jos käyt itse töissä , teet selkeän listan mitä kuka tekee , etkä poikkea siitä.
Älä suostu yhtään vastaaman teinille niin kauan kuin räksyttää sinulle.Siis täys muutos sinunkin käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Takes two to tango, eli jokin sinun ja teinin keskusteluyhteydessä on vikana.
Keskusteluyhteys ja ne yhdessä sovitut säännöt. Irtautumisprosessi myös vanhemmalle, pitäisi osata ottaa pari askelta taakse päin ja luottaa siihen mitä on omalla kasvatuksellaan periyttänyt.
Valitse sotasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on perus teini, ei kannata huonoa käytöstä ottaa niin itseensä, vaikka vatuttaakin. Itse määrität rajasi, mitä teet ja mitä et tee, meuhkaamalla kuitenkin provosoit ja menet samalle tasolle kuin teini.
Mies on se ongelma. Keskustele hänen kanssaan.
Millä tavoin mies on ongelma? Ap yrittää johtaa omila säännöillään omaa valtakuntaansa, kun ei onnistu ... koukuttelee ja vaatii miehen komentamaan 😄
On kaveri eikä kasvattaja lapselle, ollut pienestä pitäen. Mamma ei ole saanut mieheltä tukea henkisellä tasolla eikä saa nytkään. Siksi teinin kiukuttelut on niin iso asia mammalle.
Meillä isä tuki ja kannusti lapsiaan. Äiti kritisoi, vaati ja arvosteli.
Kiitos isän, että itsetunto on ehjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitappa olla viikko puhumatta ja puuttumatta mitenkään teinin käytökseen. Oot vaan hiljaa. Mutta älä oo äkäinen, touhaat vaan hyväntuulisena omiasi.
Mykkäkoulu lapsen kasvatusmetodina. Juuri näin. Samat henkisen väkivallan muodot käyttöön kuin suhteessa puolisoon.
Miten niin mykkäkoulua? Tietenkin vastaa, jos teinillä onn asiaa.
-ohis
Tuo, jolle vastasin kehotti olla viikon puhumatta. Miksi sinä sitä kutsuisit, jos et mykkäkouluksi? Ilmeisesti mammoille mykkäkoulun kaltaiset manipulointimuodot ovat niin tavallisia, etteivät edes tunnista niitä. Näitä ne sitten käyttää kasvatusmetodeina ja ihmiset ihmettelee, kun lapset voivat hyvin.
Lopetat hetkeksi molempien passaamisen ja annat miehen hoitaa ne kaikki vaikeat asiat. Katsotaan sitten.
Sulla on jokin ihme valtataistelu nyt mielessä. Etkö kestä teinin kasvua ja muutosta? Oletko jopa mustasukkainen mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on perus teini, ei kannata huonoa käytöstä ottaa niin itseensä, vaikka vatuttaakin. Itse määrität rajasi, mitä teet ja mitä et tee, meuhkaamalla kuitenkin provosoit ja menet samalle tasolle kuin teini.
Millä tavoin mies on ongelma? Ap yrittää johtaa omila säännöillään omaa valtakuntaansa, kun ei onnistu ... koukuttelee ja vaatii miehen komentamaan 😄
On kaveri eikä kasvattaja lapselle, ollut pienestä pitäen. Mamma ei ole saanut mieheltä tukea henkisellä tasolla eikä saa nytkään. Siksi teinin kiukuttelut on niin iso asia mammalle.
Kiitos isän, että itsetunto on ehj
Valitettavan monelle suomalaiselle jatkuva arvostelu, lyttääminen ja haukkuminen on kasvatusta. Sitten mammat rivissä alkaa kehottaa mykkäkouluun.
Sitten kun isä on läsnä lapselle, niin isä rikkoo perheen sääntöjä. Mammoille ei ole mitenkään hankalaa syyttää isää samaan aikaan osallistumattomuudesta ja läsnäolosta. Kaikki mitä mies tekee, on väärin. Kaikki, mitä lapsi tekee on väärin. Jos riitelee kaikkien kanssa, kannattaisi ehkä pohtia omaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isä ja äiti olisi pelannut samaan pussiin, ei kenties tarvitsisi tilittää kritisoivasta äidistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun lukee näitä vastauksia, niin on kyllä täydellisiä äitejä täällä. Kukaan ei koskaa tiuski, huuda tai menetä hermojaan teinille. Vain kauniisti puhumalla hoidetaan kaikki asiat ja kaikilla äideillä on pinna joka venyy loputtomiin. Joko teillä ei oikeasti ole teini-ikäisiä, koskaan ollutkaan tai sitten toivon teille kokemusta sellaisesta teinistä joka ei usko mitään. Ei puhetta, huutoa, keskustelua, uhkauksia, ei mitään.
Kaikki eivät pohdi avioeroa hankalan teini-iän takia vaan ovat lapsensa rinnalla vaikeinakin aikoina. Oletko muuten koskaan pohtinut, miksi todella monella on aikuisenakin huonot välit lapsiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös meillä on isäni lempeydellään ja sopuisalla luonteeltaan antanut ne hyvät eväät elämään. Äitini tuntui haluavan vain riitaa ja etsi aiheita päästäkseen moittimaan. Isääni olen kunnioittanut aina, koska kohteli niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitappa olla viikko puhumatta ja puuttumatta mitenkään teinin käytökseen. Oot vaan hiljaa. Mutta älä oo äkäinen, touhaat vaan hyväntuulisena omiasi.
Mykkäkoulu lapsen kasvatusmetodina. Juuri näin. Samat henkisen väkivallan muodot käyttöön kuin suhteessa puolisoon.
Miten niin mykkäkoulua? Tietenkin vastaa, jos teinillä onn asiaa.
-ohis
Tuo, jolle vastasin kehotti olla viikon puhumatta. Miksi sinä sitä kutsuisit, jos et mykkäkouluksi? Ilmeisesti mammoille mykkäkoulun kaltaiset manipulointimuodot ovat niin tavallisia, etteivät edes tunnista niitä. Näitä ne sitten käyttää kasvatusmetodeina ja ihmiset ihmettelee, kun lapset voivat hyvin.
Hyväntuulisena omien touhuilu ei kuulosta mykkäkoululta. Toki senkin siitä halutessaan saa aikaan. Olen ollut teininä tuollaisessa äiti kiukuttelee perheessä, enkä sitä kaipaa. Äiti määräsi kaikesta tai yritti määrätä, kun ei onnistunut niin riideltiin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jokin ihme valtataistelu nyt mielessä. Etkö kestä teinin kasvua ja muutosta? Oletko jopa mustasukkainen mielestäsi?
miehestäsi*
Vierailija kirjoitti:
Voi ap voi, se on just tullaista. Sehän on jo iät ajat koettu dilemma. Äiti ,joka valvoo öitä ,kun lapset on pieniä ,huutavat korvakipuisena, sairastavat sitä ja tätä pienenä. Äiti järjestää synttärijuhlat , ostaa lahjat kaverisynttäreille. Pitää huolta joulu-ja kevätjuhlien vaatteista ja kausivatteista, pitää huolta ,että homma pyörii.
MUTTA- äiti on teini-ikäisten lasten mielestä se kaiken pahan alku ja juuri. Äidin vika on kaikki. Isä menee siellä sun täällä, hairahtuu huoraamaan, mutta mikään ei ole isän vika. Isälle ei kiukutella, isälle ei huudeta.
Tästä on kokemusta, olen sivusta seurannut. Isällä oli suhde ,jäi rysän päältä kiinni, ei lapset tahtoneet tajuta, että mitään isä tekee väärin.
Että tämä on enemmän sääntö ,kuin poikkeus. Usko pois ap.Sinulla ap ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lakkaat välittämästä teinistä . Ole hänelle ,kuin ilmaa. Jos olet kotiäiti teet va
Marttyyriäiti, joka kehottaa hylkkäämään lapsen. Ei nämä tyypit ole mitään äidille uhrannut.
Isän syrjähypyt taas eivät liity lapsisuhteeseen. Toki on ihan peruskamaa, että miestä voidaan aina syyttää syrjähypyistä. Oli hän tehnyt niin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun lukee näitä vastauksia, niin on kyllä täydellisiä äitejä täällä. Kukaan ei koskaa tiuski, huuda tai menetä hermojaan teinille. Vain kauniisti puhumalla hoidetaan kaikki asiat ja kaikilla äideillä on pinna joka venyy loputtomiin. Joko teillä ei oikeasti ole teini-ikäisiä, koskaan ollutkaan tai sitten toivon teille kokemusta sellaisesta teinistä joka ei usko mitään. Ei puhetta, huutoa, keskustelua, uhkauksia, ei mitään.
Minä olen täydellinen äiti omalle lapselleni. Kun kasvaa sen lapsen mukana ja tunteen itsensä vikoineen ja puutteineen päivineen ei tarvitse öykkäröidä ns itseään heikommalle nostaakseen omaa egoaan.
"Jos isä ja äiti olisi pelannut samaan pussiin, ei kenties tarvitsisi tilittää kritisoivasta äidistä"
Niin, mutta mitä ilmeisemmin äiti ei pelannut. Tässä luettavaa palstan superäideille: https://www.bazarkustannus.fi/kirja/aitihaava-tyttaren-raskas-perinto/
Toki kirja on siinä mielessä turvallinen, että lopulta sekin syyttää miehiä. Eihän vastuu lopulta voi olla kenelläkään muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä tuki ja kannusti lapsiaan. Äiti kritisoi, vaati ja arvos
Äidin perusluonnetta ei muuta mikään. Miksi isän pitäisi ilkeillä myös?
" Hyväntuulisena omien touhuilu ei kuulosta mykkäkoululta. Toki senkin siitä halutessaan saa aikaan. Olen ollut teininä tuollaisessa äiti kiukuttelee perheessä, enkä sitä kaipaa. Äiti määräsi kaikesta tai yritti määrätä, kun ei onnistunut niin riideltiin. "
Kehotus olla puhumatta toiselle kuulostaa mykkäkoululta. Oikeastaan järkyttävää, ettei mammat edes tunnista henkisen väkivallan muotoja. Viikko puhumatta omalle lapselle on ihan normikäytöstä.
Onneksi tämä on vauva-palsta, luotan, ettei tämä ole totta. Nämä vastaukset ovat kauheita: mies sitä, teini tätä, mulla vaan sädekehä kiiltää, kun kaikkeni yritän.
AP:llä on mustasukkainen valtataistelu teinin ja miehen kanssa. Älä huoli, tämäkin tilanne menee ohitse. Sun kontrollisi ei tule jatkumaan ikuisesti.
Voi kun miehiä ei koskaan saa vastuuttaa mistään! Puolustelijat saapuvat heti paikalle.