Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheriita teinin takia

Vierailija
12.04.2024 |

Teinit ovat teinejä, mutta käyttäytymistä odotan. Teini tiuskii ja äyskii minulle, mutta ei isälleen. Olen teinille suorasanaisesti vastannut ja ilmoittanut etten hyväksy. Muutaman kerran vastannut tiuskaisuun tiuskaisulla, jotta itsekin tajuaisi miltä se tuntuu.

otin tämän puheeksi mieheni kanssa, mutta hän ei ole ollenkaan huomannut, miten eri sävyllä teini meille puhuu. Miten mies on sankari ja minä kotiorja. Selitin tilanteita miten ja missä tämä olemme ja mies yrittää kaataa kaiken mun syyksi. Että teini tiuskii mulle, koska munäkin tiuskin hänelle. Kun tilanne oikeesti on että teini on mulle Nyt jo sen aikaa tiuskinut, että hermo menee ja muutaman kerran, teiniä herättäökseni, olen käyttänyt tiukkaa, lyhyttä sävyä. Eli sekä teinin että sankari-isän mielestä minä olen syypää. Että hyvää viikonloppua kaikille. Meillä taitaa perhe hajota.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on jokin ihme valtataistelu nyt mielessä. Etkö kestä teinin kasvua ja muutosta? Oletko jopa mustasukkainen mielestäsi?

Todennäköisemmin ap on mustasukkainen lapsestaan. Lapsi on ap:n omaisuutta, suhde isään uhkaa marttyyrin voimatasapainoa. 

Vierailija
62/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun lukee näitä vastauksia, niin on kyllä täydellisiä äitejä täällä. Kukaan ei koskaa tiuski, huuda tai menetä hermojaan teinille. Vain kauniisti puhumalla hoidetaan kaikki asiat ja kaikilla äideillä on pinna joka venyy loputtomiin. Joko teillä ei oikeasti ole teini-ikäisiä, koskaan ollutkaan tai sitten toivon teille kokemusta sellaisesta teinistä joka ei usko mitään. Ei puhetta, huutoa, keskustelua, uhkauksia, ei mitään.

Olen tiuskinut ja huutanut, etenkin jos olen ollut itse väsynyt jo valmiiksi. Tunnistettuani toistuvan kuvion, menin itse puhaltamaan jäähylle, ettei vastakkain olisi kaksi teiniä.

Sitten olen erikseen jutellut tilanteesta myös miehen kanssa ja mies on esittänyt omia näkemyksiään miten toimittaisiin. 

Itse ole elänyt teini-ikäni perheessä, jossa sai riidellä ja sanoa vastaan vanhemmalle.Mies on elänyt perheessä, jossa piti olla hiljaa. Miehen murrosiän myrskyt alkoivat vasta kotoa muuton jälkeen. Meillä saa riidellä, sitä ei toki enää usein tapahdu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta aloituksesta ei kyllä saanut mitään selvää, minkälaisissa tilanteissa tuota tiuskimista tapahtuu ja miten tämä kotiorjuus näyttäytyy. 

Minä en ole mikään kodin hengetär, joten jo hyvin varhaisessa vaiheessa otin lapsen mukaan kotitöihin. Jos ei muuten, niin edes seuraksi. Lapsella oli ystävä, joka oli meillä tosi usein, joten hänkin sai osallistua ruuanlaittoon jo ihan alaluokilta alkaen. 

Siinä kohtaa kun lapsi oli teini ja hengasi kaverinsa kanssa huoneessaan, menin kysymään heiltä: "Onko teillä nälkä?" Kun vastasivat "Joo", sanoin siihen, että "Tulkaa sitten tekemään ruokaa". Sitten kokattiin yhdessä, keskusteltiin samalla, syötiin ja jatkettiin keskustelua ja syömisen jälkeen nuoret häipyivät taas omiin oloihinsa.

Pyykit hoituivat useimmiten yhdessä, "Laitetaanko sun pyykkejä tulemaan?" ja "Tuutko mun kanssa ripustamaan sun pyykkejä vai haluatko ripustaa yksin?", kuten muukin siivous. Harva niistä siivoushommista innostuu, joten kaikille helpompi, että jaetaan se kärsimys ja jaetaan hommat ja siivotaan samaan aikaan.

Vielä aikuisenakin hänellä on kyllä vaikeuksia oman kotinsa siistinä pitämisen kanssa, mutta niin on meillä vanhemmillakin. Tuo yhdessä tekeminen auttoi pitämään yllä keskusteluyhteyttä ja auttoi myös itseä tarttumaan pakollisiin kotitöihin. 

Vierailija
64/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini on perus teini, ei kannata huonoa käytöstä ottaa niin itseensä, vaikka vatuttaakin. Itse määrität rajasi, mitä teet ja mitä et tee, meuhkaamalla kuitenkin provosoit ja menet samalle tasolle kuin teini.

Mies on se ongelma. Keskustele hänen kanssaan.

Millä tavoin mies on ongelma? Ap yrittää johtaa omila säännöillään omaa valtakuntaansa, kun ei onnistu ... koukuttelee ja vaatii miehen komentamaan 😄

On kaveri eikä kasvattaja lapselle, ollut pienestä pitäen. Mamma ei ole saanut mieheltä tukea henkisellä tasolla eikä saa nytkään. Siksi teinin kiukuttelut on niin iso asia mammalle.

Meillä isä tuki ja kannusti lapsiaan. Äiti kritisoi, vaati ja arvos

Kumman pelikirjaa pitää noudattaa? 

Vierailija
65/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun miehiä ei koskaan saa vastuuttaa mistään! Puolustelijat saapuvat heti paikalle.

Mistä mies pitäisi vastuuttaa? Siitä, että ap tiuksii lapselleen? Ap:n käytös on siis miehen vika. Vai siitä, ettei mies tiuski? Perheessä kaikkien pitää käyttäytyä epäasiallisesti, koska muuten äidin on vaikea tuntea itsesään muita paremmaksi. 

Vierailija
66/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos isä ja äiti olisi pelannut samaan pussiin, ei kenties tarvitsisi tilittää kritisoivasta äidistä."

Jos aikuisella lapsella on huonot välit vanhempaan, niin ehkä olisi vanhemmankin aika pohtia mikä meni vikaa. Lapsen kasvun aikana, aikuinen on aikuinen eli vastuussa. Lapsen kasvettua aikuiseksi, vanhempi ei voi enää asettua lapsen yläpuolelle ajattelemaan, etttä aikuinen lapisi (kieltämättä hassu ilmaisu) olisi epäkypsyttään väärässä. 

Vierailija
67/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin on vaikea kommentoida tosissaan, kun ei tiedä mikä se todellisuus siellä paikan päällä on. Periaatteellisella tasolla sanoisin, että kyllä isänkin pitäisi puuttua siihen jos teini ihan oikeasti kohtelee äitiä rumasti. Se ei tarkoita räyhäämistä, vaan asiallista keskustelua. Vaikka teini ei tuntuisi ottavan mitään vastaan, tärkeintä on säilyttää oma malttinsa. Hermojen menettäminen vain lisää vettä myllyyn.

Vierailija
68/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini ei saa räyhätä äidilleen, piste.Sitä ei pidä mitenkään normalisoida tai hyväksyä.

AP tekee oikein suuttuessaan teinin huonosta käytöksestä.

Jos mies olisi mies ,hän puolustaisi vaimoaan ja käskisi käyttäytymään teiniä kunnolla äitiänsä kohtaan.

Tätä minä vaatisin ja odottaisin mieheltäni, lapsen isältä.

Tietenkin odottaisit. Kaikkienhan pitää alistua sinun käytökselle. Eiköhän ap:n perheessä ole ero tulossa. Tuskin mieskään jaksaa vaimonsa kiukuttelua loputtomiin. 

Vierailija
69/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini on perus teini, ei kannata huonoa käytöstä ottaa niin itseensä, vaikka vatuttaakin. Itse määrität rajasi, mitä teet ja mitä et tee, meuhkaamalla kuitenkin provosoit ja menet samalle tasolle kuin teini.

Mies on se ongelma. Keskustele hänen kanssaan.

Millä tavoin mies on ongelma? Ap yrittää johtaa omila säännöillään omaa valtakuntaansa, kun ei onnistu ... koukuttelee ja vaatii miehen komentamaan 😄

On kaveri eikä kasvattaja lapselle, ollut pienestä pitäen. Mamma ei ole saanut mieheltä tukea henkisellä tasolla eikä saa nytkään. Siksi teinin kiukuttelut on niin iso asia mammalle.

Meillä isä tuki

Ihan joukkuepeliä samassa tiimissä yhteisen päämäärän eteen. Ettei toinen ole ainoa pelinrakentaja ja väsähdä samalla kun toinen tulee vaan löyhästi peesissä ja nouki rusinoita pullasta. Pitkäaikainen väsymys voi katkeroittaa ja jopa masentaa. Harva ilkeäksi syntyy, elämä vaan kuluttaa eikä kaikki osaa käsitellä sitä rakentavasti tai jarruttaa ajoissa.

Vierailija
70/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut kuria? Kun teini tiuskii, niin puhelin vanhempien kaappiin ja pleikkarin piuhat irti ja piiloon. Pari varoitusta käytöksestä ja sitten rankkua joka kerta kun ei osata käyttäytyä. Oon ite huomannu, että teinien kanssa ei välttämättä auta muu kuin tiukka kuri ja luulot pitää ottaa pois. Kunnon rangaistukset pitää olla.

Vierailija
71/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun miehiä ei koskaan saa vastuuttaa mistään! Puolustelijat saapuvat heti paikalle.

Mistä mies pitäisi vastuuttaa? Siitä, että ap tiuksii lapselleen? Ap:n käytös on siis miehen vika. Vai siitä, ettei mies tiuski? Perheessä kaikkien pitää käyttäytyä epäasiallisesti, koska muuten äidin on vaikea tuntea itsesään muita paremmaksi. 

Mies pitäisi vastuuttaa vaatimaan teiniltä käytöstäpoja ja tiuskimisen lopettamista MYÖS äitiä kohtaan. Kuuluu kasvatukseen

Vierailija
72/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini ei saa räyhätä äidilleen, piste.Sitä ei pidä mitenkään normalisoida tai hyväksyä.

Jos mies olisi mies ,hän puolustaisi vaimoaan ja käskisi käyttäytymään teiniä kunnolla äitiänsä kohtaan.

Tietenkin odottaisit. Kaikkienhan pitää alistua sinun käytökselle. Eiköhän ap:n perheessä ole ero tulossa. Tuskin mieskään jaksaa vaimonsa kiukuttelua loputtomiin. 

AP tässä

Niin niin minäkin odotin ja oletin että mieheni on kasvattaja tässä talossa, mutta ei ole huomannut mitään. Ja kun kerron hän ei kuuntele. Ja minä hermostun hänelle siitä. Koska hän ei näe mitä ympärillä tapahtuu eikä kuuntele kun hänelle sitä selitetään. Ja hän hermostuu, koska minä hermostuin. Niin ja sen takia perhe hajoaa.

Vierailija
73/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi suuttua, koska se vain pahentaa tilannetta? Teinille voi puhua hyvänä hetkenä ja kertoa, että tuollainen puhe tuntuu pahalta. Muistuttaa, että rakastaa teiniä paljon. Kertoa, että aikuisetkin sanovat joskus ikävästi ja silloin pyydetään anteeksi.

Ei pidä ajatella omaa lastaan vihollisena.

Kuka tässä nyt vihollisista on puhunutkaan.

Tuollainen lässytys on vain ärsyttävää teineistä, eikä auta mitään.

Vierailija
74/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla mahdollista. Mää N57 en oo ikinä eläissäni sanonut isälleni että ei. Äidille kyllä kiukuttelin mutta en joka viikko enkä välttämättä edes joka kuukausi. Mut se olikin sitä vanhaa aikaa, selkään sai jossei totellut eikä siihen kuollut.;)

Vierailija
75/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Ap, ymmärrän sua täysin. Ensinnäkin sanoisin, että kerrot miehellesi, että toivot hänen puuttuvan asiallisesti ja tiukasti tilanteissa, joissa teini puhuu sinulle ikävään sävyyn. Samoin toteat, että kenenkään perheessä ei pidä kestää ikävää puhetta muilta perheenjäseniltä ja pyydät anteeksi, jos itse olet sellaiseen syyllistynyt. Tää on se taso josta lähdetään liikkeelle joka tilanteessa. 

Sitten kun syötte yhdessä joka ilta, niin pyrit pitämään puheenaiheet sellaisina että kaikilla on miellyttävää siinä istua.

Ja sitten menet sen teinisi kanssa vaikka shoppailemaan tai leffaan tai syömään tai ajelette jonnekin ja siinä on helppo puhua ja luoda keskinäistä luottamusta. Minä näytän joka kerta teinilleni jos pahoitan mieleni hänen käytöksestään. Välillä menee perille niin ja sitten keskenään ratkaistaan asia. Välillä mieheni puuttuu, jos ollaan yhdessä tekemässä jotain ja hän kuulee tiuskimisen.

Eli olet oikealla tiellä, sun ei tartte sietää tiuskimista ja arvostavan käytöksen sääntö koskee jokaista perheenjäsentä. Tsemppiä ja rakkautta ja ei pieni huumorikaan ole pahitteeksi.

Vierailija
76/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos isä ja äiti olisi pelannut samaan pussiin, ei kenties tarvitsisi tilittää kritisoivasta äidistä."

Jos aikuisella lapsella on huonot välit vanhempaan, niin ehkä olisi vanhemmankin aika pohtia mikä meni vikaa. Lapsen kasvun aikana, aikuinen on aikuinen eli vastuussa. Lapsen kasvettua aikuiseksi, vanhempi ei voi enää asettua lapsen yläpuolelle ajattelemaan, etttä aikuinen lapisi (kieltämättä hassu ilmaisu) olisi epäkypsyttään väärässä. 

Itselle jäi äidin kasvatuksesta lähinnä se mieleen, että olen samanlainen kuin isäni, joka taas on äitini mielestä ihan vääränlainen ja jota äiti ei ole omien sanojensa mukaan koskaan edes rakastanut. Äidille ei riittänyt arvosana 9, kun näytti tulevan niin helposti... että miksi et suorita enemmän ja saa 10 todistukseen.

Isäni mielestä minä olin älykäs ja pärjäsin hyvin, lisäksi minulla oli hyvä huumorintaju kuten isälläkin. 

Minusta tuli DI ja äiti oli pettynyt, kun en ollutkaan lääkäri. Olen usein ihmetellyt millainen äidin lapsuus on oikeasti ollut. Äidin käytöksen perusteella karmea. 

Vierailija
77/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies pitäisi vastuuttaa vaatimaan teiniltä käytöstäpoja ja tiuskimisen lopettamista MYÖS äitiä kohtaan. Kuuluu kasvatukseen"

Toisen vanhemman ei pidä tukea toisen harjoittamaa henkistä väkivaltaa. 

Vierailija
78/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin on vaikea kommentoida tosissaan, kun ei tiedä mikä se todellisuus siellä paikan päällä on. Periaatteellisella tasolla sanoisin, että kyllä isänkin pitäisi puuttua siihen jos teini ihan oikeasti kohtelee äitiä rumasti. Se ei tarkoita räyhäämistä, vaan asiallista keskustelua. Vaikka teini ei tuntuisi ottavan mitään vastaan, tärkeintä on säilyttää oma malttinsa. Hermojen menettäminen vain lisää vettä myllyyn.

Vai voiko se isä puuttua siihen miten äiti käyttäytyy teiniä kohtaan. 

-ohis

Vierailija
79/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käytöksellä?Nyt olet käsittänyt ihan väärin,ensiksikin ei ole kyse minusta tällä kertaa.

Sinunko mielestäsi aikuisten pitää alistua teinin käytökseen, kuten AP: n miehenkin mielestä.

Eihän ap tässä ole se huonosti käyttäytyvä vaan teini.Hän sanoo vastaan ja tuiskii äidilleen.

Vierailija
80/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi suuttua, koska se vain pahentaa tilannetta? Teinille voi puhua hyvänä hetkenä ja kertoa, että tuollainen puhe tuntuu pahalta. Muistuttaa, että rakastaa teiniä paljon. Kertoa, että aikuisetkin sanovat joskus ikävästi ja silloin pyydetään anteeksi.

Ei pidä ajatella omaa lastaan vihollisena.

Kuka tässä nyt vihollisista on puhunutkaan.

Tuollainen lässytys on vain ärsyttävää teineistä, eikä auta mitään.

Ei tarvi lässyttää. Keittää vaikka kaakaot tai kahvit, pelaa korttia teinin kanssa ja siinä samalla juttelee.