Sixten Korkman: Eläkkeistä pitää leikata, ettei nuorilta tarvitse
Yleensä kun Korkman puhuu, kannattaa kuunnella: https://yle.fi/a/74-20083291
Korkman on itse eläkeläinen ja kuuluu hyvin toimeentuleviin eläkeläisiin. Hänen ja kaltaistensa eläkkeitä pitäisi leikata, hänen itsensäkin mukaan.
Kommentit (194)
Itse saavutan eläkeiän kuuden vuoden kuluttua. Minulle on ihan fine, että tulevasta noin 2300 euron eläkkeestä otetaan napsu pois, jos sillä saadaan lapsiperheiden asemaa parannettua.
Vanhuksia on niin paljon tässä maassa että heiltä leikkaaminen on suorastaan loogista
Kyllä kaikilta yli 2000€ eläkettä saavilta pitää leikata.
Fiksuja puhuu. On nyt sanomattakin selvää, että niihin pieniin eläkkeisiin ei kajota. Mutta jos eläke on yli 4000 euroa kuukaudessa, niin kyllä sieltä voi napsasta. Verolle pitäisi laittaa myös nämä eläkepakolaiset, jotka nostelee aivan törkeitä eläkkeitä jossain Sveitsissä.
Korkmanhan on sitä paitsi sanonut, että kun on itse ollut silloin 90-luvun lamassa tekemässä näitä leikkauspäätöksiä, myös lapsista ja nuorista, niin tietää nyt ne seuraukset ja että se oli silloin virhe. Sanoi myös, että talouden tilanne ei ole nyt sellainen että tarttisi edes leikellä samalla tavalla kuin 90-luvulla.
Niin, eihän tässä olla eläkeläisiltä viemässä viimeisiä ropoja, vaan toivotaan heidän osallistuvan omalta osaltaan säästöihin. Ja heistäkin siis kyseessä olisi yli 2500 euroa eläkettä saavat.
Entäpä sitten nuoret eläkeläiset, niiltäkin leikataan vai jäävätkö leikkausten ulkopuolelle?
Eivät kaikki ole samassa sapluunassa
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän tässä olla eläkeläisiltä viemässä viimeisiä ropoja, vaan toivotaan heidän osallistuvan omalta osaltaan säästöihin. Ja heistäkin siis kyseessä olisi yli 2500 euroa eläkettä saavat.
Mun mielestä 2500 bruttoeläke on kyllä aika pieni vielä, siitähän jää käteen joku 1900e.
EI kaikki ole vanhoja eläkeläisiä vaan eläkkeellä on myös niitä jotka eivät nauti velattomasta asunnosta tai suuresta eläkkeestä ja eivät ole saaneet suuria kertoimia eläkekertymääsnsä ja ikä saattaa olla 18-60v mitäs heille sitten tehdään,laitetaan riviin vai?
Jään eläkkeelle parin vuoden kuluttua. Olen ihan varma, että tulevaan eläkkeeseeni tullaan puuttumaan. Kyllähän tässä nyt on kurjistettu niin monen muunkin asemaa, että ei eläkeläiset saa olla turvassa näiltä myöskään.
Korkman ehdottaa, että hyvää eläkettä saavilta leikataan. Hän ei siis puuttuisi pientä eläkettä saaviin. Ihan loogista. Näillä ulostuloilla Korkman ei kerää lisää kavereita ikäisiltään kauppaneuvoksilta.
Mutta mistä nämä leikkaukset tehdään? Koska aika monen eläkkeethän maksetaan rahastoista, jotka ovat yksityisiä? Kohdistuuko leikkaukset sitten esim. niihin, joille KEVA maksaa eläkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Korkman ehdottaa, että hyvää eläkettä saavilta leikataan. Hän ei siis puuttuisi pientä eläkettä saaviin. Ihan loogista. Näillä ulostuloilla Korkman ei kerää lisää kavereita ikäisiltään kauppaneuvoksilta.
Korkmania ei varmaan voi vähempää kiinnostaa, että haluaako kauppaneuvokset olla hänen kavereitaan. Hänhän on itse todella vaatimattomista oloista lähtien ja esimerkki siitä, että kun saa jotain, niin pitää myös antaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eli ne jotka ovat maksaneet aikoinaan isoja eläkemaksuja ja yleensä vielä oman tahdon vastaisesti rahat jäisivätkin saamatta olisi sama tilanne kuin ostat asunnon ja valtio vie siitä myöhemmin osan eli kertyneestä omaisuudestasi leikataan.
Melko reilu meininki ja tämä pitäisi olla oikeusvaltio edes venäjällä ei eläkkeistä leikata.
"Korkman vastustaa lapsilta leikkaamista, mutta kokee hallituksen toimivan yleisellä tasolla oikein etsiessään säästöjä esimerkiksi sosiaaliturvasta. Korkmanin mukaan talous on siinä tilassa, että myös eläkeläisten sopii osallistua talkoisiin.
Vaikka eduskunnan käytävillä puhutaan, että eläkeläisen pelko on viisauden alku, en näe siinä ongelmaa, että varsinkaan hyvätuloisten eläkkeitä leikataan."
Vähän sama tilanne kun joutuisit maksamaan veroja takautuvasti kun laki muuttuu tänäpäivänä juurikin tuon takia eläkemuutokset koskevat vain tulevia eläkkeitä koska maksussa olevissa eläkkeissä on omaisuudensuoja.
Korkman on fiksu ja empaattinen suomalainen. Harvinaista suomessa.
Väestödemografia on huonossa jamassa, joten niitä eläkkeiden maksajia on aina vaan vähemmän. Jossain kohtaa niiden suuruuteen tullaan koskemaan jokatapauksessa. Miksi ei sitten samantien aloiteta? Miksi sen pitäisi osua vasta niiden kohdalle, jotka jäävät eläkkelle esim 2030-luvulla?
Nyt jos pirulle annetaan pikkusormi niin tietää miten eläkkeiden käy tulevaisuudessa eli eläkesysteemiin menee luottamus ja eläkejärjestelmä murenee ,eli kaikki häviää ketkä ovat eläkemaksuja maksaneet.
Korkman on oikeassa. Vaikka eläkkeet on saavutettu etu, niin nyt kun heitä on niin valtava määrä, niin jotain on heiltäkin napsaistava pois.