Työnantaja purki työsopimuksen - apua!
Moro tällainen tilanne: oli kaverin kanssa sovittu pääsiäisen tienoille laskettelukeikka, mutta olin unohtanut että mulla ei ole lomapäiviä ollenkaan jäljellä, ja palkatonta en saanut. Hain sit hätäpäissäni työterveydestä pari päivää saikkua selkäkipuihin vedoten että pääsen reissuun, kun koko reissu oli maksettu ja kyydit ei joustanu jne. Tiiän ettei oo ihan kosher toi, mutta aattelin että maksimissaan nuhteet tulee jos jää kii.
No sitten ilmeisesti joku oli käräyttänyt ja kun tulin takas niin työnantaja totes vaan että työsoppari on purettu, eikä mitään varoitusta yms. Mulla ei tänä vuonna ole yhtään saikkupäivää tai luvatonta poissaoloo oo ees ollut ennen tätä, että tuntuu aika kohtuuttomalta. En oo liitossa niin en saa liitosta apua niin nyt ois hyvät neuvot kalliit, mitä kautta ton homman voi haastaa oikeuteen ja ei kai työntantaja voi tolleen mielivaltaisesti vaan purkaa sopparia? Ihan hyvin työkaverit oli saaneet tuurattua ton pari päivää, mitä nyt kerkesin kysellä.
Kommentit (74)
Tietysti haastat oikeuteen omalla rahalla sekä kerrot siellä oikeudessa että kusetit... xD
Hyvä, että irtisanominen helpottuu.
No nythän olet julkisesti tunnustanut. Pomosi lähettää tämän keskustelun juristille!
Vierailija kirjoitti:
"...mulla ei ole lomapäiviä ollenkaan jäljellä, ja palkatonta en saanut."
Ja mitähän selitystä meinasit kesäksi keksiä, jos kesälomatkin olet jo lusinut pois alta? Tuskin on kauaa aikaa talvilomastakaan, joten tuskin unohdit.
0/5
Uudet lomat on käytettävissä toukokuussa. Vaikka olisi kuinka lomia kertynyt niin työnantaja päättää milloin niitä voi pitää. Ei vain voi ilmoittaa, että reissu on varattu otan lomapäiviä.
Jos valehtelet olevasi sairaana niin varastat sen päivän palkkasi työnantajalta koska sinulle maksetaan kuitenkin sairausajalta palkka, toisin kuin jos ottaisit palkatonta vapaata.
Lisäksi työnantajalle syntyy kustannuksia ja tehottomuutta siitä kun yksi työntekijä onkin yllättäen poissa.
Mielestäni tuo ei moraalisesti eroa mitenkään siitä että työntäisit käden kassakoneeseen ja ottaisit sieltä pari satasta.
Pahinhan tuollaisessa on kuitenkin se luottamuksen menetys
Suosittelen että menet hattu kourassa pomon luo ja kerrot että tiedät mokanneesi, ja pyydät anteeksi ja kysyt onko hän valmis antamaan toisen mahdollisuuden. Tarjoudut tekemään ne pari työpäivää takaisin palkatta. Riippuen pomosta joko saat toisen mahdollisuuden tai sitten et.
Jos et saa uutta mahdollisuutta, niin otat asiasta opiksesi ja hoidat asiasi jatkossa aikuisen ihmisen lailla. Jokainen mokaa joskus, eikä tärkeintä ole virheiden välttely vaan se että kantaa vastuunsa ja oppii asiasta.
Jos löhdet oikeuteen riitelemään niin lähes varmasti häviät ja kun yrityksellä on varaa palkata juristi juttua hoitamaan niin saat parhaassa tapauksessa maksttavaksesi muutaman kymppitonnin oikeudenkäyntikulut.
Joo siis homma meni niin että pomo (firman toimari) epäili vissiin ton ajankohdan takii sitä saikkua jo heti kun olin lomaa koittanu siihen saada...ja veikkaan et joku näytti sille mun frendin instaa jossa näky että ollaan reissussa...siinä niitten todisteet...mut mulla on saikkulappu enkä kyl tuu tätä hyväksyyn, sellanen painostus oli myös kun huusi ja vaati vaan nimee paperiin etten siinä hetkessä mitään sanonu tai tunnustanu. Eli ei tosiaan olla väleissä ja kun tolleen halus hoitaa niin ei oo sympatiaa työnantajaa kohtaan yhtään. Oisivat voineet hoitaa sivistyneemmin ja antaa vaik sen varotuksen. Eli nyt kyl oon aatellut että päätyyn mennään, täytyy sitä oikeusapuhommaa lähtee selvitteleen. Tiiän kyl että tein itekin väärin mutta on mullakin oikeuksia ja tosiaan eka tämmönen ikinä ja ihmiset ny saikuttaa millon mistäkin syystä niin miksei ne saa samaa kohtelua???
Ap
Joo, ne jutut aika raskaita koska yleensä työnantaja on yritys jossa voimavarat ei lopu kesken toisin kuin riitajutun toisella osapuolella, yksittäisellä työntekijällä, siinä mielessä liiton kautta vähän tasasuhtaisempi, mutta liitot katsoo myös omaa etuaan siinä sivussa etteivät lähde mihin saakka tahansa, työntekijän vahingoksi tietty.
Mutta jos aikoo niin kaikki dokumentaatio talteen, purkaminen siinäkin mielessä hankala että pääsy loppuu heti siitä ilmoituksesta.
Lääkärin määräämä sairausloma ei ole automaattisesti vapautus työstä, vaan työnantajalla on oikeus esim. neuvotella sellaisista työtehtävistä, mitä voi tehdä sairauslomasta huolimatta. Esim. jos on jalka poikki, niin työnantaja voi määritellä tehtävät niin, että tehtävät ovat esim. tietokonehommia, joihin ei jalkaa tarvitse. Myöskin työehtosopimus kannattaa lukaista, esimerkiksi anopin kuoleman vuoksi lääkärin määrämä "surusaikku" ei välttämättä tarkoita, että olet oikeutettu palkalliseen poissaoloon töistä. Kaikista saikuista ei tarvitse maksaa palkkaa.
Nyt kuitenkin olet jäänyt kiinni valehtelusta ja olet ollut epärehellinen, joten olet aika heikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut yhtään saikkupäivää tänä vuonna? On 11.4. Valtaosalla ihmisistä ei ole vielä tänä vuonna ollut saikkua. Käsittämätöntä, että se on joku plussa, kun on peräti reilut 3kk ollut töissä ilman sairaslomaa. Se on normaalia. Suurin osa ihmisistä on pois töistä 1-2 kertaa vuodessa ja voisin sanoa, että meilläkin töissä varmaan 50/60 ei ole vielä saikulle tänä vuonna ehtinyt.
Ja kyllä, sinä valehtelit. Tapana on kysyä vapaa töistä ennen kuin maksaa reissun. Vaikka olisi pitämätöntä lomaa, niin sekin pitää varmistaa, että sen loman saa juuri siihen aikaan. Käytännössä toimintasi oli varastamista. Varastit työnantajalta palkan perusteettomasti. En ymmärrä, mitä eroa siihen käytännössä olisi, jos olisit pöllinyt jotain. Todennäköisesti pöllitty tavara olisi arvottomampi kuin kahden päivän palkka sivukuluineen.
Ota opiksesi.
Sairauspäiviä on keskimäärin 13 pv vuodessa. Itselläni on ollut keskimäärin 0-2 ja no aika vähän työkaveritkin ovat kipeitä.. enemmän ne poissa joilla pieniä lapsia. Eli osa porukasta sitten saikuttaa ihan urakalla. Ehkä jotain fyysisiä vaivoja?
Vierailija kirjoitti:
Joo siis homma meni niin että pomo (firman toimari) epäili vissiin ton ajankohdan takii sitä saikkua jo heti kun olin lomaa koittanu siihen saada...ja veikkaan et joku näytti sille mun frendin instaa jossa näky että ollaan reissussa...siinä niitten todisteet...mut mulla on saikkulappu enkä kyl tuu tätä hyväksyyn, sellanen painostus oli myös kun huusi ja vaati vaan nimee paperiin etten siinä hetkessä mitään sanonu tai tunnustanu. Eli ei tosiaan olla väleissä ja kun tolleen halus hoitaa niin ei oo sympatiaa työnantajaa kohtaan yhtään. Oisivat voineet hoitaa sivistyneemmin ja antaa vaik sen varotuksen. Eli nyt kyl oon aatellut että päätyyn mennään, täytyy sitä oikeusapuhommaa lähtee selvitteleen. Tiiän kyl että tein itekin väärin mutta on mullakin oikeuksia ja tosiaan eka tämmönen ikinä ja ihmiset ny saikuttaa millon mistäkin syystä niin miksei ne saa samaa kohtelua???
Ap
Miksi et ole vastannut että olitko koeajalla?
Niin, olit tietenki laittanu someen jonkun laskettelukuvan.
Huolehdit siis oma-aloitteisesti työhyvinvoinnistasi, eli poissaoloosi oli erittäin asiallinen ja painava syy. Potkujen sijasta tuollaisesta toiminnasta pitäisi saada tuntuva palkankorotus ja työnantajan pitäisi maksaa viulut.
Palkkaa asianajaja ja vie oikeuteen omalla riskillä. Voitat lähes varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Koska et kuulu liittoon ja olet harhauttanut työnantajaa, niin ihan omalla rahalla hankit asianajajan tätä asiaa oikeuteen viemään. Todennäköisesti voitat juttusi, mutta se maksaa.
Todennäköisesti häviät juttusi, mutta eihän se ole mikään ongelma, jos varattomana saat maksutonta oikeusapua.
Huhuu ap! Katositko jo Porvooseen laskettelemaan?