Te " ehdottomasti sävy sävyyn" pukijat
Yllätys yllätys, tarkoitus ei ole vinoilla vaan kysyä neuvoa. Miten te sen teette? Minultakin se onnistuu kyläreissuilla ja kotonakin, jos haluan, mutta hoitoon en ikinä onnistu saamaan poikaa viitenä päivänä viikossa sävy sävyyn -vaatteissa.
Minä vien 2-vuotiasta poikaa perhepäivähoitoon niin, että monena aamuna poika menee suoraan ulos leikkimään haalarit päällä. Maanantaina vien repun, jossa on varavaatteet, eikä niitä sitten näe kuin perjantaina seuraavan kerran, elleivät ne pahasti likaannu.
Jos vien pojan aikaisemmin aamulla, puen haalarin alle yleensä normaalit sisävaatteet ja vien villahaalarin erikseen. Myöhäisempinä aamuina vedän villahaalarin sukkisten ja bodyn päälle enkä ala erikseen kiikuttaa sävy sävyyn sopivia housuja hoitotädin vaivoiksi. Usein lapset taitavat sitten olla sisällä pelkillä sukkiksilla, tai sitten varavaaterepusta kaivetaan jotain päälle sisälle mennessä.
Loppuviikosta vaatteita on likaisena ja hoitajalla jemmassa jo niin paljon, että jäljellä olevista ei millään saa kokoon sellaista pakettia, ettei ottaisi silmään.
Ratkaisu tietysti olisi hankkia kaikki vaatteet toisiinsa sopiviksi, mutta toisaalta tykkään värikkäistä vaatteista - ne vaan eivät aina käy yhteen ihan miten vain.
En ole vielä yöuniani menettänyt tämän takia ja minulla on kyllä elämä, joten suuresta ongelmasta ei ole kysymys, mutta olen salaa kateellinen niille äideille, joiden lapset näyttävät aina edes jotakuinkin silmät päässä puetuilta. =)
Kommentit (49)
Niitä löytyy merkeissä Mayoral, Benetton, Sucre d' orge, Girandola ja Elloksen Cinema ainakin. Collarihousutkin on kuminauhalla ja suorilla lahkeilla.
Suoralahkeisista collegehousuista tykkään enemmän kun resorilahkeisista. Ulos mennessä resorit jää ikävästi kenkien varsien alle ryttyyn/tai eivät mahdu kenkien sisään ja nousevat ylös, kun suoralahkeiset voi laittaa kengän päälle ja ne jää silti haalarin/ulkohousujen puntin sisäpuolelle.
Ihan pelkästään ulkoilemaan mennessä laitetaan paita, sukkahousut ja haalari. Kylmemmillä ilmoilla välikerros villaa tai fleeceä lisää.
Eli kun meillä kaikki niin hoikkia, että housuissa on pakko olla kiristettävä kuminauhavyörärö, niin helposti vetävät esim vessaan mennessä housut pois avaamatta nappia. Varsinkin poika ja esikoinen harrastaa tätä.
Mutta kaapista pukiessa napit on auki ja ne joutuu opettelemaan laittamaan kiinni ;)
Housut ovat aina mustat, ruskeat tai farkunsiniset (ja farkkuja, sammareita, puuvillahousuja). Paidat sitten voivatkin olla värikkäitä.
Itse olen niin läpeensä kyllästynyt " beige-vauvanvaaleansini-ruskea" -yhdistelmiin, joten pojalla onkin nykyään tummanpunaista, poltettua oranssia ja turkoosia :) Ne saa kivasti yhdistettyä farkkuun, mustaan ja tummanruskeaan.
ja jos inhokeista puhutaan, niin itse karsastan vaaleita housuja (beiget,luonnonvalkoiset,valkoiset) talvella. Ne ovat meillä täysin kesävaatetusta. Gollareita vastaan minulla ei ole henk.kohtaisesti mitään, mutta aika harvoin niitä käytetään.
Hänen vaatetustaan on vaikeampi " kontrolloida" :) Yritämme pitäytyä tuossa housujen yksivärisyydessä hänenkin kanssaan, mutta kun on niiiiin ihania kuvallisia sukkahousuja :)
Tuohon mukavuuteen liittyen, niin meillä ei laiteta lasketteluhousujen alle kuin kerrasto (+ villahaalari) ja hyvin on tarjenneet! En usko noiden collegehousujen olevan kovin lämmittävät...
Nyt kovemmilla pakkasilla pojilla on toppahousujen kanssa untuvatakkia, toppalakkia ja paksumpaa hanskaa, ym. joten riittävästi vaatetta on, vaikkei mitään sisähousukertaa olekaan välissä.
Tarhassa on sisällä joustovyötäröisiä pehmeitä (=joustavia, ohuita) sammareita ja farkkuja mm. Benetton, Mayoral, POP, Timberland. Eli ei ole ollut nappien kanssa ongelmaa, tosin useimmat nappi/vetskarihousutkin menisi vetämällä alas ja ylös - sen verran hoikkia ovat. Mutta tärkeämpi pointti ovat siis yhtä mukavia lapsilla kuin verkkaritkin, mutta yleensä näyttävät paremmilta (ja juu, muutamat benettonin suoralahkeiset collarit löytyy meiltäkin ja samoin fleece- ja velourhousut).
Myönnän heti alkuun, että olen asiassa noviisi, hoitouraa takana kaksi viikkoa (pojat reilu 3v ja 1v4kk). Kovasti olen myös pohtinut tuota farkut vs. collegehousut ja kiireellä hankinkin lapsille siedettävän näköisiä ja värisiä collegehousuja vuodenvaihteessa ;)
Se kysymys on, että PITÄVÄTKÖ LAPSENNE SISÄLLÄ AINA HOUSUJEN ALLA SUKKIKSIA/PITKIÄ KALSAREITA? Siis näppärästihän ne farkut/sammarit tms. ottaa pois ja sitten vaan nuo alemmat villahaalarin/ulkohaalarin alle. MUTTA meidän poikien hoitopaikassa on niin lämmin ja pojat lisäksi lämminverisiä että ei tulisi mieleenkään pistää pitkiä+farkkuja. Eikä kyllä kotonakaan käytetä sisällä kuin yksiä housuja.
Pointtini on, että kotona kyllä tulee vaihdettua ulos lähdettäessä farkut pois, pitkät kalsarit tilalle ja sitten haalarit, mutta ajattelin että hoidossa on helpompaa kun haalarin voi vetää pehmeiden housujen päälle (ja joo, meilläkin on jotain pehmeitä ei-college-housuja, mutta munkin mielestä noi beiget kangashousut odottaa vielä kevättä).
Lapset on ryhmiksessä ja collegehousu-shoppailupäätökseni takana oli ihan käytännön näkökulma - ei tartte tätien pukea ja riisua housuja kalsareiks ja päinvastoin...
Samaa sanon kuin muutkin: tiettyjä värisävyjä, jotka sopii kaikki keskenään yhteen.
4-vuotiaalla pojalla kaapissa pääsääntöisesti sinistä ja punasta.
Pikkusiskolla aika vaaleanpunainen kaappi ;)
Yksiväriset alaosat ovat hyviä, että voi yhdistää helposti kirjaviin yläosiin.
Meillä pääsääntöisesti lapsilla sisävaatteita trikoopaitoja ja collegehousuja/trikoohousuja. Jotenkin en osaa ajatella, että laittaisin esim. farkut päiväkotiin, että ne jäisivät ulkoilun ajaksi toppapuvun alle.
Kertokaapa mitä teillä on lapsilla sisällä yleensä päällä, onko talvella aina collegehousujen alla esim. sukkikset? Mietin nimittäin sitä tänään, kun nyt oli eka kunnon pakkaspäivä, että sisällä ei varmasti olisi liikaa jos olisi sukkikset ja trikoohousut, mutta entäs ulosmentäessä:sukkikset, trikoohousut, villapuku ja toppapuku -huh! aikamoinen kerros!
azucar:
Se kysymys on, että PITÄVÄTKÖ LAPSENNE SISÄLLÄ AINA HOUSUJEN ALLA SUKKIKSIA/PITKIÄ KALSAREITA? Siis näppärästihän ne farkut/sammarit tms. ottaa pois ja sitten vaan nuo alemmat villahaalarin/ulkohaalarin alle. MUTTA meidän poikien hoitopaikassa on niin lämmin ja pojat lisäksi lämminverisiä että ei tulisi mieleenkään pistää pitkiä+farkkuja. Eikä kyllä kotonakaan käytetä sisällä kuin yksiä housuja.Pointtini on, että kotona kyllä tulee vaihdettua ulos lähdettäessä farkut pois, pitkät kalsarit tilalle ja sitten haalarit, mutta ajattelin että hoidossa on helpompaa kun haalarin voi vetää pehmeiden housujen päälle (ja joo, meilläkin on jotain pehmeitä ei-college-housuja, mutta munkin mielestä noi beiget kangashousut odottaa vielä kevättä).
Lapset on ryhmiksessä ja collegehousu-shoppailupäätökseni takana oli ihan käytännön näkökulma - ei tartte tätien pukea ja riisua housuja kalsareiks ja päinvastoin...
Tätä just... mä luulen, että tädit joutuvat pukemaan niin paljon lapsia muutenkin, että jos mä alan siellä vielä säätää " Ottakaa sitten meidän lapsilta ennen ulosmenoa pois nuo farkut ja sisääntullessa ne taas jalkaan jne." niin eivät ole kauhean tyytyväisiä.
Itse yritin itsepintaisesti laittaa 1 v 4 kk pojalle syksyllä päiväkotiin sammareita ja pehmeitä puuvillahousuja, kunnes kyllästyin hoitotätien valitukseen collegehousujen puutteesta.
Meidän päiväkodissa kyllä pukevat näille pienemmille enemmän vaatetta ulos, koska aika tumput suorassa nuo juniorit siellä pihalla seisovat. Ei väliä onko paksu ja lämmin haalari, niin villapuku vedetään sisävaatteiden päälle. Meillä sisävaatteina on päiväkodissa useasti pitkähihainen body ja kalsarit tai " koko" body ja sitten on velourhousuja ja -paitoja, neuleita/neuletakkeja, collegepaitoja ja -housuja suoralahkeisina. Timberlandillakin on ihan kivoja pehmeitä collegehousuja, joista hoitotädit eivät ole napisseet.
Väreissä yritän ostaa vain sellaisia mitkä sopivat keskenään yhteen ja myöskään meidän päiväkodissa ei vaihdella vaatteita ellei sitten aivan ole esim. kastuneet. Olen tästä yrittänyt tädeille sanoa, että vaihtaisivat edes ruoan jälkeen sottuiset vaatteet puhtaisiin, mutta ei vielä ainakaan ole viesti mennyt perille.
Näin siis meidän päiväkodissa (missä pyydettiin tuomaan housuvaippojen tilalle tavallisia vaippoja kun housuvaippoja vaihdettaessa joutuu ottamaan housut kokonaan pois:). Vapaa-ajalla kauppa- ja kyläreissuilla saadaan sitten nuo sammarit ja farkut paremmin käyttöön.
sinisiä sekä vaaleita että tummia. Paidoissa hiukan vaihtelua, mutta sopivat yhteen aina housujen kaa. Ostan myös itselleni vain tietyn värisiä vaatteita.
Esikoisen ollessa päiväkodissa puin hänelle ulkovaatteiden alle aina collegehousuja. Minusta on sietämättömän epämukavaa, jos ulkohousujen alle tungetaan farkkuja taikka sammareita. Sisällä päiväkodissa on myös liian lämmintä olemaan sukkahoususilla ja farkuilla. Siksi meidän pojalla oli mukavan pehmeät colleget päällä. Suosin ihan perus ollareita ilman taskuja ja muita koristuksia.
Ihmettelen aina miksi jollain lapsilla oli farkut jalassa päiväkodissa. Näytti niin epäkäytännölliseltä! Nytpä tiedän syyn.
haalarin, jos ei ole näin kylmää.
musta se on ihan itsestään selvyys talvella. Muuten paleltuisi. :-) Siksi en o edes koskaan ajatellut, että lapsilla olis liian kuuma kalsarit/sukkahousut + ohuet päällyshousut jalassa.
Kyllä mun mielestä on ihan eri asia, onko lapsella pelkät farkut vai pitkät kalsarit niiden alla, siis lämmittävyydeltään. Ja tekee mielestäni paljon tönkömmäksi. On varmaan tottumuskysymys, mutta meillä molemmat viilettää sisällä (kotona ja hoidossa) t-paidat tai ohuet pitkähihaiset päällä. Ja siis tietysti olosuhteet vaikuttavat, eli jos pk:ssa on viileää niin tottakai kannatan pitkiä alle, mutta meidän lasten ryhmiksessä lämmitetään ihan kunnolla ;)
Itse inhoan ohuita sukkiksia yli kaiken, töissä mulla on villatakki jemmassa, jos palelee, ulkona matkoilla pitkä takki, joka lämmittää alas asti. Hameiden kanssa voi näin talvella kivasti käyttää paksumpia sukkiksia, jotka mielestäni paljon siedettävämpiä, tai sitten jos pitää näyttää siistimmältä/ei ole niin kylmä stay uppeja. Ulkoillessa trikoot housujen alle.
Kiitoksia kaikista neuvoista. Onneksi vaatteita on jäämässä pieneksi muutenkin, niin saan hyvän syyn lähteä shoppailemaan yhteensopivia releitä. Heh, olin jo ajatellut jotain khaki-sininen-punainen-värejä, niitä kun on kaapissa valmiina aika lailla, mutta sitten joku tyrmäsi nekin. No jaa, makuasioita. ;-) Selkeät, tavalliset värit lienevät kuitenkin helpompia kuin tämän hetken muotivärit, ellei tätä lapsen pukemista ota harrastuksena...
Meillä tuo " farkkuongelma" on siis juuri siinä, että vien pojan valmiiksi ulkovaatteissa ulkoilemaan, eli jos en pue niitä farkkuja (tai muita siistejä sisähousuja) jo haalarin alle, niitä ei todennäköisesti tule näkymään päällä myöhemminkään. Niinä päivinä, kun vien pojan sisään aamupalalle, puenkin joskus erikseen sisävaatteet ja oletan, että hoitaja karsii tönkömmät tai paksuimmat vaatekappaleet välistä ennen haalarin pukemista.
No jaa, mutta ei tämä nyt oikeastaan näin valtava ongelma ole. Tulipahan tämän ketjun myötä kuitenkin ajatelluksi asiaa ja osaan ehkä shoppailla fiksummin. Kiitos muuten merkkivinkeistä!
En todellakaan käytä :)
Työmatkalle voin laittaa, mutta otan ne ehdottomasti töissä pois ja työmatkallekin vasta, kun pakkasta on 15 astetta...
Kyllä meillä on farkkujen alla kaikilla trikoot/kalsarit. Meillä kaikki käyttää black horsen tai finnwearin ohuita trikookankaisia kalsareita tai alustrikoita ja en ne tönkköyteen juuri enää vaikuta.
Ja tosiaan on helppo ottaa farkut siellä päiväkodissa pois ja vetää villahaalari tilalle, näin on lämpöisempi kuin esim pelkät collegehousut haalarin alla.
Meillä ei kotonakaan lämmitystä pidetä hurjan isolla, lämpötila 19-20 asteen välillä, joten nuo pitkät alushousut ei ole yhtään liikaa farkkujen alla.
Itse en pidä esim sukkiksia, ne on musta maailman karsein vaatekappale ja siksi niitä ei meillä tytötkään käytä (paitsi hameiden kanssa). Vedän pakkasella henkselimalliset toppahousut farkkujen päälle, kun ulos lähden. Ja työmatkoilla on onneksi autossa penkinlämmitin ;) Eli kuljen pelkät farkut jalassa yleensä talvellakin, vain varsinaisesti ulkoilemaan lähtiessä vedän päälle toppahousut ja alle en ikinä laita mitään.
Rose:
Kertokaapa mitä teillä on lapsilla sisällä yleensä päällä, onko talvella aina collegehousujen alla esim. sukkikset? Mietin nimittäin sitä tänään, kun nyt oli eka kunnon pakkaspäivä, että sisällä ei varmasti olisi liikaa jos olisi sukkikset ja trikoohousut, mutta entäs ulosmentäessä:sukkikset, trikoohousut, villapuku ja toppapuku -huh! aikamoinen kerros!
Meillä on vain tyttöjä, mutta kun on kylmä ulkona, on päiväkodissakin aika viileää, usein siis kylmillä keleillä ovat sisällä sukkiksissa ja housuissa. Ulosmenoa varten sisähousut VAIHDETAAN villahousuihin.
Pakko kertoa yks hauska (tai oikeastaan aika surullinen) juttu: Lasten vanhassa päiväkodissa oli yks poika joka oli sisällä aina sukkahousuissa. Ihmettelin että miksei se vedä sisähousuja siihen päälle, luulin ettei koskaan muista. Kerran sitten oli valokuvauspäivä ja äiti toi pojan. Kun kuuli että on kuvaus, kysyi voisiko joku toinen lapsi lainata pojalle kuvaan housuja, heillä ei siis ollut edes mitään housuja koskaan mukana! Lainahousut löytyi ja vikana ennen lähtöään äiti huikkasi: Ota ne housut sitten heti kuvauksen jälkeen pois! . Äiti ilmeisesti tosissaan luuli että pojalla tulisi liian kuuma jos sukkahousujen päällä olisi ollut housut. En tajua miksei voinut pukea hänelle collegehousuja ja sukkia, vaan nolasi lapsensa pakottamalla hänet olemaan kaikki päiväkotipäivät aina sukkahousuissa. Ne ei siis edes ollu mitkään pitkät kalsarit vaan ihan sukkahousut! Ja poika oli 5 v. Jopa meidän 2,5 v. tyttö usein ääneen ihmetteli miksi poika kulki aina sukkahousuissa, hän kun veti sisään tultaessa päälle aina mekon.
Ymmärrän mielipiteen, tulin vain jotenkin hiukan surulliseksi tästä...
Jotenkin olen ajatellut, että kunhan lapsella ei ole kylmä eivätkä vaatteet suorastaan naurettavia, niin ihan hyvä. Täytyy sitten aikanaan yrittää olla nolaamatta lastani kun lähetän hänet päiväkotiin ;)
mun mielestä se että 5 v. poika esiintyy AINA sukkahousuissa ja paidassa on vähän sama kuin jos minä menisin töihin aina pelkissä tukihousuliiveissä ja paitapuserossa. Jotain puuttuu ja sitä useimmiten pidetään vähän nolona asiana.
Sukkahousut nyt on kuitenkin vain pelkät alusvaatteet.
Eri asia jos housut tai hame on joskus unohtunut kotiin, eikä varavaatteitakaan ole, niin kaipa se on silloin lapsen pakko olla alusvaatteisillaan, mutta mun mielestä se on vanhemmilta törkeää lapsen aliarvostusta ja aliarviointia kieltää housujen pito sillä syyllä että pelkäävät että hän ei muista niitä riisua ennen haalarin pukemista. Muut lapsetkin sitä ihmettelivät ääneen monesti ennen kuin edes olin itse asiasta kuullut. Pojat kun nyt 5-vuotiaina harvemmin pitävät sukkahousuja edes alusvaatteina.
Tosin on melko kapea malliltaan ja siksi varmaankin siinä onnistuu. Ei mitään motivaatiota opetella nappien tai vetoketjun käyttöä. ;)