Te " ehdottomasti sävy sävyyn" pukijat
Yllätys yllätys, tarkoitus ei ole vinoilla vaan kysyä neuvoa. Miten te sen teette? Minultakin se onnistuu kyläreissuilla ja kotonakin, jos haluan, mutta hoitoon en ikinä onnistu saamaan poikaa viitenä päivänä viikossa sävy sävyyn -vaatteissa.
Minä vien 2-vuotiasta poikaa perhepäivähoitoon niin, että monena aamuna poika menee suoraan ulos leikkimään haalarit päällä. Maanantaina vien repun, jossa on varavaatteet, eikä niitä sitten näe kuin perjantaina seuraavan kerran, elleivät ne pahasti likaannu.
Jos vien pojan aikaisemmin aamulla, puen haalarin alle yleensä normaalit sisävaatteet ja vien villahaalarin erikseen. Myöhäisempinä aamuina vedän villahaalarin sukkisten ja bodyn päälle enkä ala erikseen kiikuttaa sävy sävyyn sopivia housuja hoitotädin vaivoiksi. Usein lapset taitavat sitten olla sisällä pelkillä sukkiksilla, tai sitten varavaaterepusta kaivetaan jotain päälle sisälle mennessä.
Loppuviikosta vaatteita on likaisena ja hoitajalla jemmassa jo niin paljon, että jäljellä olevista ei millään saa kokoon sellaista pakettia, ettei ottaisi silmään.
Ratkaisu tietysti olisi hankkia kaikki vaatteet toisiinsa sopiviksi, mutta toisaalta tykkään värikkäistä vaatteista - ne vaan eivät aina käy yhteen ihan miten vain.
En ole vielä yöuniani menettänyt tämän takia ja minulla on kyllä elämä, joten suuresta ongelmasta ei ole kysymys, mutta olen salaa kateellinen niille äideille, joiden lapset näyttävät aina edes jotakuinkin silmät päässä puetuilta. =)
Kommentit (49)
eli tarhassa on sukkikset jalassa vain jos on hame tai mekko päällä, muuten on pelkät housut ja sukat jalassa. Eikä kyllä näytä olevan kovin monella muullakaan lapsella.
Olen kyllä samaa mieltä kun joku edellisistä kirjoittajista että kyllä farkuista/sametihousuista tulee paljon " tönkömmät" jos alla on sukkikset tai pitkikset.
Ja en kyllä itsekään käytä farkkujen (tai muiden housujen) alla pitkiksiä/sukkiksia talvella ellei sitten ole -20 astetta pakkasta.
Mutta meidän neiti on vielä näissä ihan toisten " armoilla" , kun on niin pieni... ja isoveli 4 v. kyllä pukee ja riisuu itse, mutta voin sanoa, että ei muista ottaa farkkuja pois ja laittaa taas jalkaan jne. Sitä touhoa ja tohotusta on niin paljon, että tuollaiset asiat unohtuu :)
Meillä tarhaikäinen kulkee talvella gollegehousuissa, monet Lindexin perusmalli resoreilla. Alla ei ole pitkiä kalsareita, kundihan paistuisi!
Talvihaalari on jo itsessään niin lämmin touhuavalle lapselle, että ulkona gollegehousut alla on aivan riittävät.
Ja en voi mitenkään verrata sitä, että itse laittaisin pitkät kalsarit farkkujen alle pakkasilla, eihän mulla ole siinä enää mitään toppahousuja päällä töihin mennessäni!
Pukemiseen ja muuhun touhuun menee tarhassa aivan riittävästi aikaa ja energiaa lapsilta ja aikuisilta, joten yksinkertaiset systeemit on tähän parhaita omalta kantilta katsoessani.
Lämpimään vuodenaikaan ulkohousuina kaveri käyttää farkkuja, sisällä taas niitä parjattuja collegehousuja.
Ja aamulla laitetaan puhtaat vaatteet päälle ja tarhassa on yksi vara-vaatekerta. Vaatteet katson aamulla toisiinsa sopiviksi, mutta aivan sama, jos varavaatteita joskus harvoin joutuu laittamaan. Ehkei ne juuri avain sovi, mutta se siitä. Sehän on poikkeustapaus.
katiia:
Talvihaalari on jo itsessään niin lämmin touhuavalle lapselle, että ulkona gollegehousut alla on aivan riittävät.
Ne on COLLEGEhousut.
Mä kirjoitin jossain, että on näistä vannoutuneista collegehousujen käyttäjistä, mutta meilläkin käytetään niitä välillä! En vaan ole huomannut yhtään sen käytännöllisemmiksi kuin tavallisiakaan (edelleen ohuita ja joustavia) housuja. Ihmettelen, miksi niitä niin kehutaan?
Mutta töihin lähtiessäni ei tietysti lykätä pitkien housujen päälle toppahousuja, mutta eipä niitä laita lapsetkaan! Ne kangashousut on sisäkäyttöön ja ulkona on pitkät kalsarit + toppahousut (välissä villahaalari/-housut, jos tarvis).
Ja joku puhui stay upeista aiemmin *kumarran*. Mulla on hameen kanssa villasukkahousut ja pitkät saappaat ja ihan sisätöissä ollaan. :-) En siis voi kuin kadehtia kaikkia " luontaisia ranskattaria" , jotka huitelee talvella stay upeissa. Mä heitän sukkahousut kesäkuussa, kun on yli 20astetta (lapset paljon aiemmin). :-)
Voi ihme. :-)
Tää on kyllä hauska ketju - mielipiteitä löytyy laidasta toiseen ja toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä ja jokaiselle oma ratkaisu tuntuu olevan _se ainoa oikea_. Ja aihekin on hirmuvakava ja tarpeellinen, heh.
Alkoi kyllä itseänikin naurattamaan, kun kuvittelin itseni töihin tukisukkahousuissa ja paitapuserossa ;).
Puetaan kaikki lapsemme hoitoon miten halutaan, kunhan lapsella hyvä ja mukava olla. Yritän sen itsekin muistaa, vaikka välillä tulee sorruttua itsekin tuijottelemaan kaupungilla, mitä ihmeellisempiä viristelmiä mitä lapsilla on päällä. Tosin niin se on meillä aikuisillakin..
tekstissäni vilahteli kaksi versiota.
ei kai se mitään... =) Meillä on kaksi poikaa (2v ja 4v), jotka puen päiväkodin toiveiden mukaan. Eli meidän poikaressuilla on sukkahousut jalassa ja collegepuvut päällä useina päiväkotipäivinä! Päiväkodissa on tosi viileät lattiat ja siellähän nuo muksut eniten leikkii eli ei ainakaan ole liian lämmin. Mutta puen kyllä heidät aina sävysävyyn, molemmilla on " omat" värinsä (esikoisella sininen-vihreä kaikissa sävyissä, kuopuksella ruskea-vaal.sin-oranssi sävyt). Poikien päiväkodissa omatoimisuutta tarvitaan, joten olen valinnut päiväkotiin sellaisia vaatteita, että ne ovat sekä lapsen että henkilökunnan kannalta helpoimmat ja mukavimmat. Niitä " parempia" vaatteita kyllä myöskin toki käytetään; esikoisemmekin on nyt innostunut farkuista (ei ole siis koskaan ollut kiinnostunut siitä mitä puetaan päälle).
On ollut muuten mielenkiintoista seurata mitä lapsilla ylipäätänsä on hoidossa päällä (siis muilla kuin omilla lapsilla) ja kyllä siellä ryhmässä on aina ne muutamia lapset, joilla slipoverit ja sammarit/farkut melkein joka päivä. Tosin tiedän, että yhdelle pienten ryhmässä olevalle pikkukaverille puetaan lähes joka päivä jotain päiväkodin vaatteita esim. ulkoilun ja ruokailun ajaksi, koska poika (2,5v) varoo liikaa vaatteitaan...