Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverin ikävä käytös

Vierailija
11.04.2024 |

Minulla on työkaverina itseäni ehkä 10 v. vanhempi, hyvin kannuksensa ansainnut nainen. Hän on suorapuheinen ja ehkä vähän "ronski", mutta samalla hyvin osaava ammatillisesti. Olen huomannut, että vähintäänkin hänen kanssaan ei yhtään synkkaa, ja tuntuu, että hän painaa minua alas tai yrittää todistaa, etten tee tarpeeksi töitä. Mutta en tiedä, onko tämä hänen tapansa toimia kaikkia kohtaan vai olenko jotain syystä silmätikku. 

Esimerkiksi: jos meille tulee minun substanssiini kuuluva kysely, jonka kysymykseen kuitenkin vain hän osaa vastata, hän vastaa kyselyyn, että tämä kuuluu minun vastuulleni. Otin sitten koppia ja pyysin vastauksia häneltäkin. Miksi ei voinut vain vastata nopeasti suoraan? Sitten hän vastauksessa kaikille  alleviivasi, tämä on hänelle tyypillistä, että minulla ei ollut siihen nähtävästi kommentteja. Tätä on toistuvasti: hän valittaa, ettei minulla ole sanottavaa/ kommentoitavaa johonkin, mihin hän ei missään kohtaa ole kommenttia pyytänyt. Tämä toistuu aina.

Kerran luulin hänen olevan kiireinen ja totesin voivani kääntää yhden tällaisen kirjallisen lyhyen dokumentin englanniksi, jota hän toki osaa. Kävi ilmi, että hänellä ei ollut liian kiire, vaan pääsisi kertomaan asiat, jolloin en itse kiireisenä ehtinyt kääntämään ja ajattelin, että hän suullisesti hoitaa asian. Mutta tämän ihmisen oletusarvo olikin, että minä käännän hänen oman osaamisalueensa puheenvuoron. Olemme kollegoja, en ole assistentti tms. Ihmettelin tätä, itse olisin laittanut viestiä, että älä ihmeessä käännä, puhun itse tämän ja helpointa hoitaa oman aiheen oma puhe itse. 

Koen, että hän yrittää monin tavoin viestiä, etten tee tarpeeksi tai että olen huono. Mitä ajattelette, onko turhaa analyysia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tähän näkemyksiä? Kiitos!

Vierailija
2/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommunikaatiokatkos teillä vaikuttaisi olevan. Ehkä otat puheeksi hänen kanssaan, että teidän pitää jatkossa opetella kommunikoimaan selvemmin mikä kuuluu kunkin hoidettavaksi. Siitä en osaa sanoa yrittääkö hänen painaa sinua alas. Sekin mahdollista. Sellaisia ihmisiä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ole turhaa analyysiä, sillä käytät ihan liikaa aikaa häneen.

Vierailija
4/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun substanssit ja kopit nyt ei vaan toimi🤣

Vierailija
5/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tapa kommunikoida pitäisi kyllä tosiaan korjata. Hän itse mainitsee olevansa suorapuheinen, joten varmasti ymmärtää tällaista.

Emme tee läheisesti työtä, joten nämä hänen viestinsä yllättävät minut aina, enkä osaa tuosta syystä arvioida onko tämä hänen tapansa aina. Ap

Vierailija
6/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aivan pystynyt hahmottamaan mistä näissä on kyse. Ehkä nämä aukeavat sellaiselle, joka on teidän työpaikalla, mutta itse en oikein tajunnut näitä tapauksia, varsinkaan jälkimmäistä.

Jokaisella työpaikalla on aina joku, joka yrittää korottaa itseään ja painaa toisia alas.

Vierailija
7/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykää omilla osaamisalueillanne.

Oleta vähemmän.

Vierailija
8/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et hoida omaa työtäsi? Miten toisen osaaminen velvoittaisi häntä tekemään enemmän?

Jos kerroit kääntäväsi jotain, mikset kääntänyt sitä? Miksi odotit, että toinen hoitaa osan?

Jos jotain kuuluu työhösi, tee se.

Vierailija
9/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarjosit apuasi asiaan, jonka hän olisi ehtinyt tehdä itse ja sinä et olisikaan ehtinyt tehdä? Vai ymmärsinkö täysin väärin? No vinkki on, että hoida omat työsi ja anna hänen hoitaa omansa. Pyytäkää tarvittaessa apua. Joillain ihmisillä on hyvin nokkava ulosanti, tämän perusteella en kyllä osaa arvioida mikä teidän ongelmanne on muu kuin kommunikointi.

Vierailija
10/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka tulee tilille, ylianalysoit. 

Vierailija
11/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärtänyt noista selistuksista, että mitä niissä on oikein tapahtanut. Siis oma-aloitteisesti ehdotit kääntäväsi kollegasi tekstin. Et kääntänytkään ja kollega nosti sen esiin. Sinusta hänen olisi pitänyt vastata sinulle, ettei tarvitse kääntää?

Oletko varma, että kommunikoit itse selvästi?

Vierailija
12/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen perusluonne on ilkeä ja turvaa omaa selustaansa eläkeikään. Pelkää työpaikkansa puolesta.

Vierailija
13/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit häneltä jotain, mihin itselläsi ei ollut vastausta, ja loukkaannuit, kun hän painotti sitä, ettei sinulla ollut vastausta?

Taitaa olla vikaa molemmissa. Hän on pätevämpi kuin sinä, ja se suututtaa, mutta toisaalta hän hieroo sitä asiaa nenääsi.

Vierailija
14/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jotain vikaa kyllä kommunikaatiossa kun en tajunnut näistä esimerkeistä mitään. Jos tähän tapaan asiat selitetään myös työpaikalla, se on varma että asiassa on puolet turhaa. Onneksi sinulla taisi olla omia töitäkin tehtävänä, jättäisin kyseisen henkilön kanssa yhteiset hommat niin vähälle kuin pystyy ja tekisin omat duunit satasella. 

Vierailija
15/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika sekava sepustus.. 

Vierailija
16/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt kenen vastuulle on "minun vastuulleni". Miten kollega vastaa? Hänen vastuulleen vai sinun?

"Esimerkiksi: jos meille tulee minun substanssiini kuuluva kysely, jonka kysymykseen kuitenkin vain hän osaa vastata, hän vastaa kyselyyn, että tämä kuuluu minun vastuulleni. Otin sitten koppia ja pyysin vastauksia häneltäkin. Miksi ei voinut vain vastata nopeasti suoraan? Sitten hän vastauksessa kaikille  alleviivasi, tämä on hänelle tyypillistä, että minulla ei ollut siihen nähtävästi kommentteja."

Ap:lla vaikuttaa olevan epärealistinen kuva, että kollega osaa tehdä kaiken silmänräpäyksessä suoraan. Olisi muka osannut heti vastata eikä olisi saanut varata viestiä (itselleen vai Ap:lle?). Ja kollega olisi muka osannut puhua suoraan englanniksi, vaikka työkaveri oli kertonut kääntävänsä.

Vierailija
17/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö on narsistinen. Hän pyrkii alistamaan sinut, ja nostamaan itsensä esimieheksesi. Kontrolloimaan. Tuo, että hän pyrkii jättämään sinusta tietynlaisen väärän kuvan on kaasuvalottamista.

Olen tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa ja joka kerta kun näemme, minulle tulee liattu olo, paha olo. Pidä mahdollisimman vähän yhteyttä. Jos hän komentelee perusteetta, älä vastaa mitään ja kysy vaikka esimieheltäsi, mitä tehdä.

Vierailija
18/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänen perusluonne on ilkeä ja turvaa omaa selustaansa eläkeikään. Pelkää työpaikkansa puolesta.

Voi jotain tuollaista olla. Ihmiset jotka painaa muita alas on aina heikompia kuin se alas painettava kohde. On paljon kevyempää painaa alas kuin nostaa toista, se vaatii jo oikeasti kykyjä ja voimia. Ehkä tällä ap:n kuvailemalla ihmisellä sitä osaamista ei oikeasti niin paljon ole, on vain saanut ympäristönsä niin uskomaan koska on jyräävä luonne.

Vierailija
19/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärtänyt noista selistuksista, että mitä niissä on oikein tapahtanut. Siis oma-aloitteisesti ehdotit kääntäväsi kollegasi tekstin. Et kääntänytkään ja kollega nosti sen esiin. Sinusta hänen olisi pitänyt vastata sinulle, ettei tarvitse kääntää?

Oletko varma, että kommunikoit itse selvästi?

Ap:n ongelmana on halu miellyttää. Työkaveri on taas saanut hänen pompottelulla jaloilleen ja sekoilemaan. Ap:n tosiaan kannattaisi vain keskittyä tekemään oma työnsä. Muut ihmiset laittaa juoksemaan sinne tänne kuin päätön kana jos niiden antaa sellaista tehdä. Selkeät rajat pitää olla.

Vierailija
20/31 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajia riittää. Esim. Stockmannilla pikkunilkkipäälliköt tekee sitä jatkuvasti, huomauttelee kaiken maailman asioista 10 kertaa päivässä. Pahin mitä mulle tapahtui oli kun itkien kerroin että mummini on kuollut niin totes vaan että jo oli aikakin kuolla. Näin Tampereella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi