Karvaava koira vai trimmattava karvaamaton? Hyviä ja huonoja puolia
Tutuilla trimmattava koura, josta ei lähde yhtään karvaa. Minulla oli mustat housut jalassa, niihin ei jäänyt karvan karvaa, vaikka koira kiehnäsi sylissä ja sohvalla. Omistaja vakuutteli, miten ihana ominaisuus se on, vaikka myönsi kyllä, että useita satasia menee trimmaamoon vuosittain. Voiko trimmaamisen oppia itse?
Kommentit (4)
Trimmattava ehdottomasti. Kukaan ei halua, että vaatteet, sohvat, lattiat ovat karvojen kerääjinä.
Trimmaan villakoirani itse, ei maksa juuri mitään.
Meillä ihana cairnterrieri. Ei lähde yhtään karvaa. Pari kertaa vuodessa on käytetty trimmaajalla, alle satasen per kerta. Koiran petissäkään ei ole koskaan karvoja, muuta tomua ja roskia kyllä voi olla.
On ollut myös niitä, joilla on se varsinainen karvanlähtö kahdesti vuodessa, mutta kyllä niistä on lähtenyt karvaa tasaisesti koko ajan muutenkin.
Mutta onpahan niin tai näin, niin kaikki koirat tuo ulkoa sisälle kaikenlaista mutua ja putua ja turkki pöllyää, kun ne ravistelee itseään. Aina ei niitä tassujakaan tule niin tarkkaan pyyhittyä, ettei jälkiä jäisi ja jotkut koirat saattaa kuolata niin, että tipan jäljet kuivuu lattiaan. Onneksi cairnit ei kuulu näihin kuolaaviin rotuihin.
Se on vain koirahuushollin todellisuutta ja jos on ns. koiraihminen, ei se missään tunnu, elämää se vain on.
Itse en osaisi trimmata, ei varmaan tuli yhtä hyvä lopputulos. Trimmaajissakin on eroja ja olisi aina hyvä löytää sellainen, joka olisi erikoistunut tiettyihin rotuihin. Meillä meni vuosia, ennen kuin löytyi trimmaaja, joka teki cairnista juuri oikean näköisen. Jo korvien karvoituksen muodollakin on iso vaikutus koiran ulkonäköön.
Trimmaamisen voi opetella itse ja ostaa siihen tarvittavat välineet. Joillekin riittää pesu ja ajelu parin kuukauden välein, toiset trimmattavista roduista täytyy pestä ja kammata tiuhaan, etenkin, jos niitä ei ole ajettu lyhyeksi. Kurasäällä karvakoira kerää kuraa ja ajeltu tarvitsee kylmällä tai märällä pukemista. Sitten on karkeakarvaiset rodut, joiden trimmi on nyppiä vanha karva pois.
Itselläni on ollut pitkäkarvaisia ei-trimmattavia koiria (pk collie ja belgi). Karvaa ei juuri lähde karvanlähtöaikojen ulkopuolella ja mitä lähtee, tekee semmoisia kuohkeita pölykoiria. Karvanlähtöaikaan lähteekin sitten oikein kunnolla, mutta sitä voi hieman ohjailla harjaamalla. Mulla on kissa, joten karvojen määrä on diitä dyystä vakio.
Lyhytkarvaisten koirifn karvs lähtee kuulfmma aina ja se on joka paikkaan tunkevaa tikkua. Joillain kai niin ohut karva, että karvanlähtöä ja irtokarvoja ei juuri huomaa.
Trimmattava. Koirankarvat ovat inhottavia, menevät joka paikkaan. Kaverit eivät enää halua tulla kylään jos on vaatteet kyläilyn jälkeen aina piloilla.
Trimmaamisesta myös itselle vähemmän vaivaa.