Nepsyt-sarja
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html
Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia.
Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän.
Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla.
Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot.
Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin.
Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin?
Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa.
Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa.
Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä.
Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1152)
Vierailija kirjoitti:
Meillä suuressa suvussa on yksi as-lapsi, eli nepsy.Voiko olla kasvatuksen tulos, kun ensimmäiset oireet näkyi reilu puoli vuotiaana?
Eka juttu oli, kun hoitopöydän paikka vaihdettiin, niin lapsi vain tuijotti vanhaa paikkaa kohti ja huusi kurkku suorana, kun pääsi vaipan vaihtoon vanhaan paikkaan, niin rauhottui heti. Tässä yksi esimerkki. Nyt te ns asiantuntijat sanotte, että kasvatuksesta johtuu.
Ko perheessä on muita ihan tavallisia lapsia ja ihan samoin kasvatettu. As-lapsi ei tosin ole häirikkö vaan suorastaan päinvastoin.
Kolme v saikin diagnoosin.
Sinullakin taitaa olla jokin piilossa oleva diagnoosi, kun luetunymmärtäminen on noin heikkoa. Katsos kun voi olla kyseessä nepsylapsi ja sen lisäksi vanhemmuus voi olla hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin näet "niin paljon vaivaa", että kommentoit asiaa josta et tiedä etkä ole edes kiinnostunut ottamaan selvää.
Niin tyypillistä nykyään: Minulla on MIELIPIDE. 🙄
Kenelle puhut? Mielikuvitusjaverille?
Onhan sekin tärkeää, että sanotaan mikä käytös on hyväksyttyä. Esimerkiksi eläinten huono kohtelu, toisten lyöminen, jatkuva kiroilu jne. Jos nämä vain ohitetaan tai puolustellaan, että kun nyt on sellainen ja sellainen oire. Kyllä vanhemmalla pitää olla jonkinlaista jämäkkyyttä ja halua ohjata lastaan/nuortaan niin, että tämä jollain lailla pärjäisi elämässään.
Ei voi odottaa, että joka paikassa kodin ulkopuolella nepsy saisi ymmärrystä ja sallittaisi sama käytös kuin on kotona sallittu. Se on karhunpalvelus jos vanhempi ei yhtään puutu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin tärkeää, että sanotaan mikä käytös on hyväksyttyä. Esimerkiksi eläinten huono kohtelu, toisten lyöminen, jatkuva kiroilu jne. Jos nämä vain ohitetaan tai puolustellaan, että kun nyt on sellainen ja sellainen oire. Kyllä vanhemmalla pitää olla jonkinlaista jämäkkyyttä ja halua ohjata lastaan/nuortaan niin, että tämä jollain lailla pärjäisi elämässään.
Ei voi odottaa, että joka paikassa kodin ulkopuolella nepsy saisi ymmärrystä ja sallittaisi sama käytös kuin on kotona sallittu. Se on karhunpalvelus jos vanhempi ei yhtään puutu mihinkään.
Juuri tämä. Kodin ulkopuolella on kuitenkin toiset säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua, että tuo yksikin äiti kuittaa poikansa saaman varoituksen sillä, että poika nyt vain tulkitsee tilanteita väärin. Siis varoitus tulee systemaattisesta kiusaamisesta ja väkivaltaisuudesta, mutta eihän siitä nyt voi varoitusta antaa kun poika ei vain tajua. Muiden pitää ymmärtää. Huh.
Olipahan sarja. Mielenkiinnolla aloimme katselemaan kun meillä on 4 lasta ja he kaikki ovat nepsyjä. Yhdet kaksoset ja kaikki raskauden vuoden ikäeroilla. Nepsydiagnoosit tuli myöhemmin jos joku miettii miksi hankkia lisää...
Mutta joo nähtiin miehen kanssa punaista koko sarjan ajan, ihan käsittämättömiä kohtauksia. Vaikka meilläkin on 4 nepsylasta (ja myöhemmin testattiin myös meidät vanhemmat niin me saatiin myös diagnoosit) niin ei meidän meno tuollaista ole. Kyllä meillä on lapsille rajoja ja sääntöjä. Kiroilua tai huonoa käytöstä ei suvaita, pelaamisen on aikarajat, herkkuja syödään maltillisesti ja muutenkin siis ylipäätään elämässä on selkeyttä ja rytmiä. Ei nepsydiagnoosi oikeuta lasta tai aikuista käyttäytymään miten sattuu.
Hansin perheen koti oli yks pommi sisältä ja ulkoa, ei tuollaisessa ympäristössä voi lasta kasvattaa. Luulin Adan äidin miestä Adan poikakaveriksi tai Adan veljeksi, isäpuoli yks vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suuressa suvussa on yksi as-lapsi, eli nepsy.Voiko olla kasvatuksen tulos, kun ensimmäiset oireet näkyi reilu puoli vuotiaana?
Eka juttu oli, kun hoitopöydän paikka vaihdettiin, niin lapsi vain tuijotti vanhaa paikkaa kohti ja huusi kurkku suorana, kun pääsi vaipan vaihtoon vanhaan paikkaan, niin rauhottui heti. Tässä yksi esimerkki. Nyt te ns asiantuntijat sanotte, että kasvatuksesta johtuu.
Ko perheessä on muita ihan tavallisia lapsia ja ihan samoin kasvatettu. As-lapsi ei tosin ole häirikkö vaan suorastaan päinvastoin.
Kolme v saikin diagnoosin.
Sinullakin taitaa olla jokin piilossa oleva diagnoosi, kun luetunymmärtäminen on noin heikkoa. Katsos kun voi olla kyseessä nepsylapsi ja sen lisäksi vanhemmuus voi olla hukassa.
Niinpä näyttää sullakin olevan, tuossahan kerrottiin vain yhdestä tapauksesta, jossa se vanhemmuus ei kai ollut hukassa. Sinä bessewisserinä tiedät, että aina on vanhemmuus hukassa. Mikä on sinun diagnoosisi😨?
Iloinen olen siitä, että se yksi poika pääsi sinne Pihliksen 8 oppilaan ryhmään jossa oli 3 aikuista. Tällaisia pitäisi olla paljon paljon paljon muuallakin. On suorastaan väkivaltaa laittaa näitä lapsia tavallisille luokille niin sen nepsylapsen puolesta kuin niiden muiden luokkalaisten - kaikki kärsii, nepsy ei saa tarvitsemaansa apua ja muu luokka joutuu kärvistelemään sen kanssa, että opettajan aika menee nepsyyn eikä opetukseen.
Mun työkaveri kertoi, että hänellä on kaksi aikuista lasta 5v ikäerolla. Esikoinen on ihan terve ja käy töissä jne, mutta kuopus on autismin kirkolla ja näiden lasten vauvavuosi oli aivan erilaiset . Esikoinen oli tosi rauhallinen ja nukkui hyvin ja kuopus itki ja oli kiukkuinen koko ekan vuoden .
Vierailija kirjoitti:
Aika vahva "minä ja minun mielipide". Jos tämä teinipoika voi paremmin laitoksessa, miksi äiti väkisin yrittää saada poikaa kotiin?
Minulle tuli rivien välistä sellainen vaikutelma, että hän nimenomaan piti siellä olemisesta. Äiti yritti sanoa, että jos huostaanottoon haettaisiin purkua niin poika vaan toppuutteli koko ajan. Ikäänkuin ei olisi halunnut loukata äitiä sanomalla, että viihtyy paremmin laitoksessa kuin kotona. Toki tykkäsi käydä kotilomilla, nähdä siskoa ja äitiä., mutta arjen kannalta laitoksessa tuntui menevän hänellä ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aika vahva "minä ja minun mielipide". Jos tämä teinipoika voi paremmin laitoksessa, miksi äiti väkisin yrittää saada poikaa kotiin?
Siksi, ettei selvästikään kokenut/nähnyt, että lapsella oli parempi olla laitoksessa. Lapsi selvästikään ei halunnut huostan purkua ja paluuta kotiin. Kotiolot ilmeisen kaoottiset, äidin nepsyyden takia.
Kiitos sinulle <3 Kirjoituksesi kuvaa tuntojani ja kokemaamme sata prosenttisesti!
Terkuin, yksi Nepsyt-dokumentin äideistä
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sinulle <3 Kirjoituksesi kuvaa tuntojani ja kokemaamme sata prosenttisesti!
Vaikka sarjan vanhemmat pimeitä ovat niin kyllä sen verran järki niillä kulkee etteivät av-palstalle eksy. :D
Vierailija kirjoitti:
Olipahan sarja. Mielenkiinnolla aloimme katselemaan kun meillä on 4 lasta ja he kaikki ovat nepsyjä. Yhdet kaksoset ja kaikki raskauden vuoden ikäeroilla. Nepsydiagnoosit tuli myöhemmin jos joku miettii miksi hankkia lisää...
Mutta joo nähtiin miehen kanssa punaista koko sarjan ajan, ihan käsittämättömiä kohtauksia. Vaikka meilläkin on 4 nepsylasta (ja myöhemmin testattiin myös meidät vanhemmat niin me saatiin myös diagnoosit) niin ei meidän meno tuollaista ole. Kyllä meillä on lapsille rajoja ja sääntöjä. Kiroilua tai huonoa käytöstä ei suvaita, pelaamisen on aikarajat, herkkuja syödään maltillisesti ja muutenkin siis ylipäätään elämässä on selkeyttä ja rytmiä. Ei nepsydiagnoosi oikeuta lasta tai aikuista käyttäytymään miten sattuu.
Hansin perheen koti oli yks pommi sisältä ja ulkoa, ei tuollaisessa ympäristössä voi lasta kasvattaa. Luulin Adan äidin miestä Adan poikakaveriksi tai Adan veljeksi, isäpuoli y
Siis teille tuli yllätyksenä ettei ohjelmassa ollutkaan samanlaisia ihmisiä kuin teidän perhe? Luulit että teidän tapa elää ja sisustaa on ainoa oikea ja oikeasti uskot ettei sarjan lapsilla ole lainkaan rajoja kun niitä ei erityisesti esitelty sarjassa. Teillä on paljon opittavaa. Hei tässä maailmassa on erilaisia ihmisiä. Ja mikä ihmeen pommi? Koti täynnä hauskoja yksityiskohtia ja värejä. Itse en voi sietää valkoista kliinistä kotia, aivan kun sairaalassa asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli rivien välistä sellainen vaikutelma, että hän nimenomaan piti siellä olemisesta. Äiti yritti sanoa, että jos huostaanottoon haettaisiin purkua niin poika vaan toppuutteli koko ajan. Ikäänkuin ei olisi halunnut loukata äitiä sanomalla, että viihtyy paremmin laitoksessa kuin kotona. Toki tykkäsi käydä kotilomilla, nähdä siskoa ja äitiä., mutta arjen kannalta laitoksessa tuntui menevän hänellä ihan hyvin.
Ymmärräthän ettei pelkkä koulu saa olla huostaanoton peruste? Lasu surutta rikkoo lakia ja se on sun mielestä ok? Ja veronmaksajat maksaa tän pelleilyn, yli kymppitonnin kuussa, kun Helsingissä ei koulua saatu järjestymään yli kahdessa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, ettei selvästikään kokenut/nähnyt, että lapsella oli parempi olla laitoksessa. Lapsi selvästikään ei halunnut huostan purkua ja paluuta kotiin. Kotiolot ilmeisen kaoottiset, äidin nepsyyden takia.
Huostaanoton purkua ei poika halunnut, koska lasu ja kouluvirasto eivät koulupaikkaa saaneet kahdessa ja puolessa vuodessa järjestymään kotikaupungissa, näin tuhlataan surutta verorahoja. Kotona ei ongelmia ole.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä olen, ettei koulu kykene tarjoamaan jokaiselle oppilaalle räätälöityä koulumaailmaa, jotain yhtenäisyyttä pitäisi olla.
Että sit otetaan huostaan kun ei pysty sun sääntöjen mukaan koulua käymään ja sitten vasta saa sellaisen koulun missä opiskelu onnistuu. Mitähän helvetin järkeä tässä kuviossa on. Halvemmaksi tulee opiskella kotikunnassa kuin huostaanoton kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsi olis otettu huostaan ainostaan siksi ettei kotikunnassa ole koulupaikkaa, se olis sulle ok?
Lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman harmitus.
Ja lasu saa surutta rikkoa lakia? Ei lapsen etu ole ikinä huostaanotto jos sille ei ole kotona syytä. Ei koulun takia oteta huostaan vaan järjestetään tukitoimet kouluun. On tää nyt aika sairasta jos kouluun tarttee tukea ja lasussa ei ole ymmärrystä nepsy asioissa rikotaan perheitä, hukataan miljoonia ja siirrellään lapsia kuin esineitä. Poika halusi jäädä kouluun koska sitä oli enää niin vähän jäljellä ja äiti haki purkua koska se piti tehdä. Mieti tilannetta jos lapsi kuolisi laitoksessa, alkaisi käyttämään päihteitä ja ajautuisi rikolliselle tielle, mitä itse vanhempana miettisit, jos ei olisi toiminut oikein? Tai jos olisit jättänyt purkuhakemuksen tekemättä olisi lapsesi haudalla miettinyt miksi annoit periksi?
Kuitenkin näet "niin paljon vaivaa", että kommentoit asiaa josta et tiedä etkä ole edes kiinnostunut ottamaan selvää.
Niin tyypillistä nykyään: Minulla on MIELIPIDE. 🙄