Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepsyt-sarja

Vierailija
11.04.2024 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html

Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia. 

Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän. 

Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla. 

Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot. 

Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin. 

Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin? 

Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa. 

Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa. 

Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1152)

Vierailija
601/1152 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että sarjassa olevien lasten vanhemmat ovat yh-äitejä. Ylipainoisia weetee ihmisiä kaikki. Selkeesti ainakin osalle alkoholi maistunut oikein huolella.

Lapsia käy kyllä sääliksi että ovat tuollaisiin oloihin syntyneet. Esim. se roskan seassa elävä hesuliperhe. Parhaaseen talouteen tehty 5kpl nepsyjä / autisteja vaikka ensimmäisestä vanhimmasta jo nähty että ei onnistu ja taukoa kuitenkin vuosia välissä. Uskomatonta!

Taidat itse olla aika yksinkertainen, jos luulet, että se mitä luulet on totta, että ylipaino on joku vanhemmuuden huonommuus- mittari, ja alkoholia taidat käyttää itse? Millä perusteella yksinhuoltajuus tekee perheestä huonomman? Yhdessä perheessä isä on kuollut, silläkö pisteet laski? Muissa perheessä on isäpuoli mukana elämässä. Sääliks käy sinua , että tuomitset ihmisiä tuntematta, olet todella ahdasmielinen ja ajatustapasi on todella rajoittunut. Sääli että tuollaisia on, toivottavasti et lisäänny ettei asenteesi jatku seuraaviin sukupolviin. Joku trauma sinulla oon yksinhuoltajiin, ehkä oma äitiisi oli sellainen juoppo ja luulet että kaikki ovat sellaisia. 

autismi tai adhd eivät ole mitään tarttuvia tauteja, eikä se että perheeseen syntyy Nepsy lapsi, voi mennä vuosia että tutkitaan, mistä haasteet johtuu, voi mennä vuosikymmeniä, ei tätä synnytyslaitoksella tutkita.

., Itselläni on nepsy  lapsi, en vaihtaisi päivääkään pois. Hän on opettanut minut näkemään elämästä todella mahtavamman puolen, rehellisen, suorasanaisen, empaattisen, kiltin, positiivisen. Ja vaikka tulisi mitä vastaan, hän näkee aina positiivisen puolen asioista. Niitä ominaisuuksia toivoisin muillekin. 

en pidä sellaisia ihmisiä juuri minään, jotka näkee vain ulkonäön tai jonkun siisteyden, tai ylipainon. eikä ymmärrä mitään muuta. Mielummin romut väliaikaisesti levällään, kuin puhdas helvetti. 

Vierailija
602/1152 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko nepsylapsen vanhemmuutta arvostella ihan vain vanhemmuutena ilman, että lapsen diagnoosi pitää väkipakolla ottaa aina esiin? Itse todistin sarjassa liudan ei-niin-hyvän vanhemmuuden hetkiä. Lapsen käytökseen on puututtava aina, jos hän uhkaa käydä väkivaltaiseksi toista ihmistä tai eläintä kohtaan mutta tämäkin käytös piilotettiin sarjassa diagnoosin taakse.

Ei voi, koska ne nepsy-lapset usein tarvitsee täysin erilaista vanhemmuutta, kuin neurotyypilliset lapset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1152 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä meidän lapset olleet ikinä eläimille ilkeitä. Vaikka ADHD molemmilla. Eivät myöskään ajautuneet tappeluihin tai lyöneet koulussa ketään. Kotona kyllä purkivat kiukkuaan ja välillä meni fyysyseksi. Mutta kyllä pitäisi osata hallita sen verran tunteitaan, ettei sitä pureta esimerkiksi eläimiin. Tämä aina huolestuttava piirre, johon pitäisi puuttua.

Äidin olisi pitänyt napakasti puuttua tyttärensä käytökseen hevosta kohtaan ja tehdä selväksi, että jos tallilla ei osata olla asiallisesti, sinne ei ole mitään asiaa. Hevonen on iso eläin eikä se ymmärrä, miksi vieras ihminen tiuskii vihaisena, tuuppii sekä riuhtoo jalasta.

Tai jos nepsylapsi ei kykene hillitsemään itseään hevosen lähellä, tulisi häneltä yksinkertaisesti kieltää sen hoitaminen. Todella vaarallista touhua ja täysin epäreilua hevoselle laittaa se tuollaiseen tilanteeseen.

Vierailija
604/1152 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että hevosta hermostutti kuvausryhmä ja ympärillä pyörivä liika ihmismäärä. Tyttö ei osannut toimia tilanteessa oikein hevosen kanssa ja olisi tarvinnut neuvoja.

Vierailija
605/1152 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että hevosta hermostutti kuvausryhmä ja ympärillä pyörivä liika ihmismäärä. Tyttö ei osannut toimia tilanteessa oikein hevosen kanssa ja olisi tarvinnut neuvoja.

Jatkan tähän, että tilanteessa olisi siis tarvittu kokeneemman henkilön ohjausta rauhallisempiin otteisiin. Äitikään ei selvästi ollut mikään kokenut hevosihminen.

Vierailija
606/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vahva "minä ja minun mielipide". Jos tämä teinipoika voi paremmin laitoksessa, miksi äiti väkisin yrittää saada poikaa kotiin? 

Vierailija
607/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkyy erittäin hyvin se, Miten ihmiset yrittävät peitellä omaa tietämättömyyttään. Keskitytään pieniin sivuseikkoihin ja virheellisiin tietoihin.

Laiskuus, valediagnoosi, katkaistu oksa, roskan polttaminen, vanhemman, välinpitämättömyys. Syytetään lihavuutta, isättömyyttä, yksinhuoltajuutta. Kiroilu tuntuu olevan teidän mukaan vakavin asia? 

Väitätte, että nuoren huono lukutaito on vanhemman syytä, masennusta ei ole, nepsy nuorille pitäisi antaa piiskaa ja huutaa, kaikki pitäisi ottaa huostaan jne. Ja pahimmillaan täällä joku luulee,  että sana nepsy tarkoittaa jotain keksittyä diagnoosia, millä peitellään laiskuutta, kodin epäsiisteys, vanhempien valehtelu jne. 

Te peittelette  omaa tietämättömyyttänne, kun ette ymmärrä mistä on kyse. Luulette raukat oikeasti että kaikki johtuu kurittomuudesta, kun pohjimmiltaan pelkäätte että teillä itselläni voisi olla lapsi, jonka vanhempaa kohdellaan yhtä huonosti kuin te täällä kirjoitatte näistä perheistä. 

Te tietämättömät ihmis- roskat  haukutte nuoria ja lapsia jotka ovat halunneet tuoda tarinansa julkisuuteen että te tietäisitte miltä tuntuu odottaa apua vuosia, sitä saamatta otetaan huostaan, ymmärretään väärin, tuki ei ole riittävää tai kun on vain tosi rankkaa. Ettekä te tiedä, miltä tuntuu, kun lapsi otetaan huostaan, kun tukea ei kotikunnassa saa, ette tiedä, miltä tuntuu, kun turhaan laitoksessa ollut nuori tutustuu siellä päihteisiin ja kuolee niihin. Syytitte vanhempia, jotka ovat tehneet kaikkensa, että lapsi voisi hyvin. Eikä ole todellakaan kyse mistään helikopteri- vanhemmuudesta vaan siitä että vanhemmat haluavat, että lapsia kohdellaan yhdenvertaisesti. 

Vähättelette nuorta joka on meinannut tappaa itsensä. Teillä ei ole mitään käsitystä siitä, miltä tuntuu vanhemmasta joka päivä, kun saa pelätä, onko  nuori hengissä, tai kun vanhempi tai nuori  saa kuulla jatkuvasti vain negatiivisia  asioita, jatkuvasti kuulla ettet ole tarpeeksi jämäkkä ja kun lapset tarvitsevat tukea, sitä ei saa, koska ei ole riittävän vaikeaa, mutta nuori otetaan huostaan, menetät täydellisesti luottamuksen hoitotahoon ja sossuihin. 

Kun lapsi vain alunperin olisi tarvinnut vähän tukea. Jollekin riittää, kun koulussa saa hetkeksi mennä pois tunnilta, tai on kuulokkeet päässä, tai saa soittaa äidille kesken päivän, tai tehdä lyhyempää päivää. Jo näin pienistä asioista saa tapella kouluissa. Puhumattakaan isommasta tuesta. Pienryhmäpaikkaa saa odottaa kuukausia, Psyk Polin asiakkuutta vuosia.

Tiesittekö, jos 14 V nuori, jolla dysleksia, adhd autisminkirjon haasteita , ei ole pystynyt pariin vuoteen opiskelemaan, on kokenut todella kovia, on kiusattu ekasta luokasta lähtien, on joutunut vaihtamaan koulua 4 kertaa siksi että kiusataan tai tukea ei ole tarpeeksi ja vuoden aikana yrität saada tukea lukuisia kertoja onnistumatta, lääkäri sanoo että sun pitää rikkoa paikkoja olla väkivaltainen tai tehdä rikoksia että saat apua tai sit sulle sanoo koulukuraattori, että sulla ei mene tarpeeksi huonosti, turha hakea apua.  

Tiedättekö miltä tuntuu kun hakee apua eikä sitä saa. Helsingissä on sellainen tilanne. Tiedättekö miltä vanhemmasta tuntuu, kun nuori ei enää lopulta halua apua? 

Meidän nepsy perheelle suurin ongelma olette te, ymmärtämättömät aikuiset ihmiset, jotka luulette että teidän tapa toimia on ainoa oikea. Katsokaa peiliin, näkyykö siellä kaunis ihminen? Ja nyt en tarkoita ulkonäköä. 

Vierailija
608/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vahva "minä ja minun mielipide". Jos tämä teinipoika voi paremmin laitoksessa, miksi äiti väkisin yrittää saada poikaa kotiin? 

Jos sun lapsi olis otettu huostaan ainostaan siksi ettei kotikunnassa ole koulupaikkaa, se olis sulle ok? 

609/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi se Aadan äidin avomies oli mukana siellä Sossutapaamisessa . Eihän hänellä ole osaa eikä arpaa koko asiaan, hän vaan sattuu asumaan samassa asunnossa Aadan kanssa mutta ei hänellä ole mitään kasvatustehtävää.

Vierailija
610/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi se Aadan äidin avomies oli mukana siellä Sossutapaamisessa . Eihän hänellä ole osaa eikä arpaa koko asiaan, hän vaan sattuu asumaan samassa asunnossa Aadan kanssa mutta ei hänellä ole mitään kasvatustehtävää.

Minua jotenkin kylmäsi, kun sanoi olevansa Adan _isäpuoli_ 😳

Vierailija
611/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ajattele, jos he elävät perheenä!  

Vierailija
612/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa näkyy erittäin hyvin se, Miten ihmiset yrittävät peitellä omaa tietämättömyyttään. Keskitytään pieniin sivuseikkoihin ja virheellisiin tietoihin.

Laiskuus, valediagnoosi, katkaistu oksa, roskan polttaminen, vanhemman, välinpitämättömyys. Syytetään lihavuutta, isättömyyttä, yksinhuoltajuutta. Kiroilu tuntuu olevan teidän mukaan vakavin asia? 

Väitätte, että nuoren huono lukutaito on vanhemman syytä, masennusta ei ole, nepsy nuorille pitäisi antaa piiskaa ja huutaa, kaikki pitäisi ottaa huostaan jne. Ja pahimmillaan täällä joku luulee,  että sana nepsy tarkoittaa jotain keksittyä diagnoosia, millä peitellään laiskuutta, kodin epäsiisteys, vanhempien valehtelu jne. 

Te peittelette  omaa tietämättömyyttänne, kun ette ymmärrä mistä on kyse. Luulette raukat oikeasti että kaikki johtuu kurittomuudesta, kun pohjimmiltaan pelkäätte että teillä itselläni voisi ol

Mä kyllä ymmärrän koulua oikein hyvin siinä, että jokaisella oppilaalla ei vaan voi olla omat, räätälöidyt säännöt. Ei homma toimi noin.

Kaikki ei johdu kurittomuudesta, mutta kyllä siitäkin on tutkimusnäyttöä, että huono vanhemmuus on haitaksi lapsille ja aiheuttaa esim häiriökäyttäytymistä. Toki eri syistä kuin oikeasti nepsyn tapauksessa.

Mua ei niin paljoa kiinnosta, että ottaisin selvää joka ikisen nepsyn oireista ja näiden aiheuttajista. Ihan mahoton savotta. 

613/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ajattele, jos he elävät perheenä!  

Ehkä se mies punkkaa Aadan ja hänen äitinsä asunnossa, mutta ei hän vaikuttanut olevan yhtään kiinnostunut Aadan asioista siellä Sossutapaamisessa vaan oli ihan hiljaa. Eipä siinä mitään, eihän asia tosiaan hänelle kuulu millään lailla. Mä sitä paitsi ihmettelen, että miksi hän on hakeutunutkaan asumaan tuollaiseen perheeseen, jossa on noin voimakkaasti oireileva nepsyteini.

Vierailija
614/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä olen, ettei koulu kykene tarjoamaan jokaiselle oppilaalle räätälöityä koulumaailmaa, jotain yhtenäisyyttä pitäisi olla.

Vierailija
615/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suuressa suvussa on  yksi as-lapsi, eli nepsy.Voiko olla kasvatuksen tulos, kun ensimmäiset oireet näkyi reilu puoli vuotiaana?

Eka juttu oli, kun hoitopöydän paikka vaihdettiin, niin lapsi vain tuijotti vanhaa paikkaa kohti ja huusi kurkku suorana, kun pääsi vaipan vaihtoon vanhaan paikkaan, niin rauhottui heti. Tässä yksi esimerkki. Nyt te ns asiantuntijat sanotte, että kasvatuksesta johtuu.

Ko perheessä on muita ihan tavallisia lapsia ja ihan samoin  kasvatettu. As-lapsi ei tosin ole häirikkö vaan suorastaan päinvastoin.

Kolme v saikin diagnoosin.

Vierailija
616/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Minua jotenkin kylmäsi, kun sanoi olevansa Adan _isäpuoli_ 😳

Tämä. :D Mies oli hädin tuskin 10 vuotta Adaa vanhempi, tuskin sitäkään. Ja oikein isäpuoli. Nousi niskakarvat pystyyn.

Vierailija
617/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te peittelette  omaa tietämättömyyttänne, kun ette ymmärrä mistä on kyse. Luulette raukat oikeasti että kaikki johtuu kurittomuudesta, kun pohjimmiltaan pelkäätte että teillä itselläni voisi ol

Hyvä kommentti! Asiaa, kokemusta ja ymmärrystä. Kiitos! 

Vierailija
618/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn nyt ihan mielenkiinnosta, en kettuillakseni, onko sinulla itselläsi nepsydiagnoosi? Vaikuttaa jotenkin ettet ymmärrä miksi ihmiset kritisoivat tai panevat merkille tiettyjä sarjassa nähtyjä asioita. Kun kaikki ei ihan oikeasti vaan ole ilkeilyä, vaan ihmisillä saattaa olla jopa ihan toimivia neuvoja siihen mikä saattaisi AUTTAA. Ei parantaa, ei poistaa nepsyyttä, kukaan ei sellaista sano. Vaan auttaa sen arjen haasteiden hallinnassa. Ei kukaan voi tietenkään pakottaa vastaanottamaan neuvoja. Sinulle ei apu selvästikään kelpaa.

Vierailija
619/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsytti sen lapinmatkaperheen välinpitämättömyys. Kun piha piti siivota niin ohjeissa sanottiin selvästi, että pitää kierrättää kaikki jäte, mutta silti vain polttivat roinansa. Ja siinä nuotiossa minkä tekivät metsässä lomallaan niin oli sytykkeeksi revitty elävistä puista oksia.

Dokumentti ei kuvaa koko elämää, ei kannata tehdä johtopäätöksiä pelkästään sen perusteella. Se että pojat polttivat yhden käytetyn ilotulitteen, ei tarkoita sitä, että kaikki romu olisi poltettu. Aika yksinkertaista ajatella, ettei elämässä tapahtuisi muuta, kuin se mitä mahtuu 30 minuuttiin. :D 

Jos 30 minuuttiin saa mahdutettua kaikenlaista asenne vammaa ja piittaamattomuutta niin kyllä siitä voidaan päätellä että ei se siihen normaali arjessa jää..

Koskeeko myös sinua? Yhden töppäyksen tai väärin tekemisen dokumentointi kertoo, että töppäiler aina ja teet koko ajan väärin. 

Vierailija
620/1152 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun lapsi olis otettu huostaan ainostaan siksi ettei kotikunnassa ole koulupaikkaa, se olis sulle ok? 

Lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman harmitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä