Inttiaika on varusmiehelle kallis paukku
Kannattaisi puhua siitä, miten iso taloudellinen uhraus varusmiespalvelus nuorille on. Pahimmillaan intti on alku pitkäkestoiselle velkakierteelle. Varusmiehe saavat päivärahaa, summa on pieni, kuukaudessa 177 euroa.
Rahan pitäisi riittää ruokiin, kännykkälaskuun, maalla myös välttämättömiin bensoihin. Jonkin uuden vaatteenkin saattaa tarvita puolen vuoden aikana. Ehkä olisi kohtuullista, että varusmiehellä olisi varaa käydä edes joskus myös baarissa tai elokuvissa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010344888.html
Monille kelpaa "ilmaistyövoima", vieläpä niin että varusmiehet joutuvat itse maksumiehiksi tai jopa velkakierteeseen. Kannattaa muistaa myös se, että reilu enemmistö palvelee 255 tai 347 päivää, ei suinkaan puolta vuotta. On aika ikävää, että käymällä varusmiespalveluksen, teet myös ison taloudellisen uhrauksen johon valtio ei tule vastaan oikeastaan millään tavalla. Menetät myös pahimmillaan vuoden työtulot kaiken tuon päälle.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan saa siellä intissä ja vaatteet mitä pitää päällä. Kännykkälasku ja baarilasku jos vievät velkakierteeseen niin kyllä se on oma vika.
En kyllä ymmärrä mitä hienoa niissä baarireissuissa oli sillon aikoinaan. Jengi pääsi kassulta iltalomalle ja tunnin päästä kaikki oli tintannut puoli pulloa kossua ja sitten sait vielä vahtia niitä, etteivät tee mitään tyhmää.
Sinä nyt et vaikuta ymmärtävän muutenkaan mistään mitään. Käsityksesi hauskanpidosta lienee lukea päreen valossa Katekismusta?
Vierailija kirjoitti:
Velkakierteeseen joutuu, jos ei osaa käyttää rahaa. Olin kuskina 12 kk. Kela maksoi vuokra-asunnosta puolet (toinen puoli jäi puolisolle). En muista enää, että maksoiko jotain muuta, mutta en joutunut vellakierteeseen, kun ei ollut tapana tuhlata ja autoakaan ei ollut rahareikänä vaan julkisilla kuljettiin. Välillä oli lomakuljetuksetkin käytössä. Puoliso oli silloin opiskelijana, joten ei me rahoissa pyöritty muutenkaan. 12 kk oli hyvää aikaa, en vaihtaisi pois päivääkään. I/2000
Niin jos et satu tietämään niin maalla ei julkiset kulje vaan auto on pakollinen. Mistä teitä tyhmäksi heittäytyviä löytyy? Suomen armeijan aivopesu toimii yhtä hyvin kuin naapurimaan vanhan sedän propaganda kansaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun kommenteja lukiessa tulen yhä vakuuttunemmaksi, että kenenkään ei kannata käydä armeija. Tasan nolla arvostus ja hirvittävä taloudellinen riski ja taakka.
Teille luuusereille on toki aivan sama missä sen puoli vuotta hengaatte tuilla eläen. Armeija ei meikäläisiä jää kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höp öhöpö. Talo tarjoaa vaatteet, ruuan ,asunnon ja kivaa tekemistä kaveriporukalla. Kyllä tuollaiseen päässeitten pitäisi tuosta lystistä itse maksaa
Oletko Persu vai muuten heikkolahjainen? Kun pakottaminen on in niin kannatan myös miesten pakkoa kuulua ay-liikkeeseen josta sentään on hyötyäkin.
Taidat olla itse heikkolahjainen jos kuvittelet ettei puolustusvoimista ole hyötyä. Enemmän siitä hyötyä on kuin riitaa kylvävästä ay-mafiasta.
Peniksenleikkaja-kapukin oli persu. Koko laitos on natsoilla leuhkivien kokkareiden ja persujen suojatyöpaikka jonka veronmaksajat kustantaa.
Olisipa maksaneet edes matkat sinne kotiin asti. Junalla pääsi paikkakunnalle mutta se bussilippu piti maksaa itse kuten tietty vklp ruoat.
Sama koski vakuutusmaksuja yms. Ei siinä rahassa kieritty saati että olisi jäänyt mitään käteen. Mutta ei se nyt iso hinta ollut maksaa tulonmenetyksinä ja muutenkaan velvollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höp öhöpö. Talo tarjoaa vaatteet, ruuan ,asunnon ja kivaa tekemistä kaveriporukalla. Kyllä tuollaiseen päässeitten pitäisi tuosta lystistä itse maksaa
Oletko Persu vai muuten heikkolahjainen? Kun pakottaminen on in niin kannatan myös miesten pakkoa kuulua ay-liikkeeseen josta sentään on hyötyäkin.
Taidat olla itse heikkolahjainen jos kuvittelet ettei puolustusvoimista ole hyötyä. Enemmän siitä hyötyä on kuin riitaa kylvävästä ay-mafiasta.
Oikeistolaiset voi mennä itse pakkoarmeijaansa mutta älkää tuputtako sitä muille. Puolusta sinä vaan eliitin omaisuuksia.
Useimmat saavat kai rahaa vanhemmiltaan, ainakin baareissa on varaa käydä muutamalla oluella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomioi ilmaisen ruuan, majoituksen, vaatehuollon ja mahdollisen siviiliiasunnon vuokran maksamisen valtion puolesta siihen päivärahojen päälle, niin korvaus vaan on huomattavasti "isompi" kuin pelkkä päiväraha huomioiden. Ja jos muuten haluat siviilissä vastaavan johtajakoulutukse, mahdollisesti C-ajokortin jne niin nekin maksaa ihan oikeaa nappulaa.
Ei se intti minusta paska diili ole. Ja jos nyt siitä lähdetään, niin olen sen ikäluokan nainen, joka vastaavasti _ei päässyt_ palvelukseen edes vaoaaehtoisena vaikka olisin halunnut.
Johtajakoulutuksen, heh, et todellakaan ole käynyt inttiä. Se on kaukana siviilitason johtajakoulutuksesta.
No tosiaan tämä.
Kuinka monessa muussa paikassa otetaan vakavasti johtajakoulutus joka suurimmaksi osaksi annetaan vertaiskoulutuksena jota valvoo amistasolla koulutetut lutit? Hyvin harvoilla oppitunneilla edes näkee kadettikoulutuksen saaneita.
Intissä opetetaan järjestämään porukka riviin huutamalla. Koko koulutus on yhtä sulkeisharjoitusta odotuttamisineen. Millä työpaikalla tekijät saa oikeasti motivoitua ja järjestäytymään kuin intissä?
Ei amistaustaiset mitään johtamiskoulutusta anna, vaan he katsovat vaan kuinka varusmiehet huutavat töisilleen käskyjä erikseen annettujen ohjeiden mukaan. Toiminnan tasoa kuvaa, että simputuksesta ei siellä johtamiskoulutuksessa ole osattu itse eroon, vaan sitä on joutuneet ensin ulkopuoliset pöyristymään ja oikeusasiamiehen määräysten myötä koulutusta on hiottu vuosiensaatossa fiksumpaan suuntaan.
Intin koulutus ei siis ole hioutunut timantti, vaan ilman oikeusvaltion valvontaelimien antamia sanktioita, ohjauksia ja seuraamuksia sikäläisen johtamiskoulutustason huippu johtajien ohjaajat eivät edelleenkään ymmärtäisi olla simputtamatta. Toiminnan alhaista tasoa kuvaa, että vuosikausia naistenkin oltua armeijassa se koulutus ei ole ohjaajalähtöisesti hioutunut hyväksymään naisia. Jokainen edistysaskel intin toiminnassa on ulkopuolelta oikeusviranomaisten sinne ajama.
Jos johtajalta ei odota minkäänlaista intuitiota tai ymmärrystä kehittää toimintaa, sieltä voi saada ala-arvoisen sellaisen. Edes päiväkodin johtajaksi ei kelpaisi niillä opeilla.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat saavat kai rahaa vanhemmiltaan, ainakin baareissa on varaa käydä muutamalla oluella.
Kokoomuslaiset ja Persujen penskat saa. Nämähän tätä pakkoa innolla kannattaakin kun rikkaat vanhemmat maksaa kaiken. Omillaan toimeentuleville intti on kallis paukku ja estää palkkatyön teon.
Itselleni se tuli maksamaan 40k€ ansionmenetyksenä. Hyväpalkkainen ammatti ylemmällä korkeakoulututkinnolla oli vuoden ajan tauolla. Siitä on tosin aikaa, en tunne nykyisiä tukikäytäntöjä. Silloin taisi ilmaiset kotimatkat olla ainoita. Menisinkö vielä näillä tiedoilla? Menisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomioi ilmaisen ruuan, majoituksen, vaatehuollon ja mahdollisen siviiliiasunnon vuokran maksamisen valtion puolesta siihen päivärahojen päälle, niin korvaus vaan on huomattavasti "isompi" kuin pelkkä päiväraha huomioiden. Ja jos muuten haluat siviilissä vastaavan johtajakoulutukse, mahdollisesti C-ajokortin jne niin nekin maksaa ihan oikeaa nappulaa.
Ei se intti minusta paska diili ole. Ja jos nyt siitä lähdetään, niin olen sen ikäluokan nainen, joka vastaavasti _ei päässyt_ palvelukseen edes vaoaaehtoisena vaikka olisin halunnut.
Inttihän on erittäin paska diili taloudellisesti lähes kaikille jotka sen käy, jotain poikkeuksia lukuunottamatta.
No kuinka moni kahdeksantoistavuotias tekee tonneja tuon ikäisenä palkkatyössä? Moni pitää joko jäätyään ilman opiskelupaikkaa tai ihan
Menetetyt ansiot lasketaan tietenkin uran loppupäästä eikä alusta. Kun vuosi menee intissä, jää työura vaikka 38 vuoden sijaan 37 vuoden pituiseksi. Kuinka paljon menettää, kun se 38. vuosi jää pois? Aika paljon useimpien kohdalla.
Kouluun hakeminen voi lykkääntyä 2 vuotta. Ei metsässä kokeisiin lueta.
Tai duunarikaveri tienaa 40000€ sanaan aikaan. Ei monella heti töitä ole, kun tj0
Jouduin lopettamaan työt, sain ihan hyvää palkkaa. Melkein vuoden ansionmenetykset tulivat, lisäksi olin koko armeija ajan täysin varaton, rahaa ei ollut mihinkään. Kuulun vielä niihin ihmisiin joilla ei ole sitä kotia (kodilla tarkoitan jompikumpi vanhempi asuu siellä ja jääkaappi on täynnä ruokaa), äitini on köyhä yh ja hän asui minun luona armeija-ajan, minä majoitin häntä.
Olen aina ollut kateellinen ihmisille joilla on ns.koti, turvaverkkoja, joku jolle soittaa jos tarvitsee rahaa. Kaikilla meillä ei ole oikeastaan mitään turvaa, ei ole koskaan ollutkaan. Tein oman osani käymällä armeijan, en tienannut siitä mitään vaan menetin paljon rahaa ja armeija oli itseasiassa iso hidaste normaalissa työelämään pääsyssä. Suomalaiset vain pitävät itsestäänselvyytenä kuinka miesten pitää armeija käydä, tuli siitä kuinka paljon tahansa erilaisia haittoja, koska ne haitat ei koskea itseä, yleensä niitä joiden ei tarvitse armeijaa käydä, ongelmat eivät tunnu hirveästi kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaessa saa sotilasavustusta, ja ainakin omana aikana sitä vielä mainostettiin aktiivisesti tarvitsijoille
Sotilasavustus ei todellakaan vastaa käypää kuukausipalkkaa vuorotyöstä.
Taitaa ne 19 v kuitenkin olla vielä opiskeluelämässä, murto-osa on kokopäivätyössä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin lopettamaan työt, sain ihan hyvää palkkaa. Melkein vuoden ansionmenetykset tulivat, lisäksi olin koko armeija ajan täysin varaton, rahaa ei ollut mihinkään. Kuulun vielä niihin ihmisiin joilla ei ole sitä kotia (kodilla tarkoitan jompikumpi vanhempi asuu siellä ja jääkaappi on täynnä ruokaa), äitini on köyhä yh ja hän asui minun luona armeija-ajan, minä majoitin häntä.
Olen aina ollut kateellinen ihmisille joilla on ns.koti, turvaverkkoja, joku jolle soittaa jos tarvitsee rahaa. Kaikilla meillä ei ole oikeastaan mitään turvaa, ei ole koskaan ollutkaan. Tein oman osani käymällä armeijan, en tienannut siitä mitään vaan menetin paljon rahaa ja armeija oli itseasiassa iso hidaste normaalissa työelämään pääsyssä. Suomalaiset vain pitävät itsestäänselvyytenä kuinka miesten pitää armeija käydä, tuli siitä kuinka paljon tahansa erilaisia haittoja, koska ne haitat ei koskea itseä, yleensä niitä joiden ei tarvitse armei
Ja politiikoilla ja feministeillä on pokkaa valehdelle että Suomi ei muka syrji miehiä ja varsinkin naispolitiikot yleistävät "yleistä adevelvollisuutta" joka ei todellisuudessa ole mikään yleinen vaan miehiä syrjivä. Hävettää tämä maa. Muualla lännessä tasa-arvoinen malli mutta meillä Neukkulasta kopioitu orja-armeija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaiset voi mennä itse pakkoarmeijaansa mutta älkää tuputtako sitä muille. Puolusta sinä vaan eliitin omaisuuksia.
Onko se Venäjän eliitin puolustaminen sitten parempaa hommaa?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa porukasta asuu vielä kotona ja on vanhempien elätettävänä.
Miten tämä poistaa tämän (rahattomuus)ongelman, ja auttaa niitä, jotka ei asu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se Venäjän eliitin puolustaminen sitten pare
Miten Suomen oikeisto eroaa Venähän valtionjohdosta? Kumpikin kannattaa kansalaisten orjuutusta. Muualla lännessä ja vaikkapa Orponki kehumassa Ruotsissa on fiksumpi malli käytössä mutta tämä ei käy näköjään Kokoomukselle vaan Ruotsista kopioidaan itselle vain mieluisat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan saa siellä intissä ja vaatteet mitä pitää päällä. Kännykkälasku ja baarilasku jos vievät velkakierteeseen niin kyllä se on oma vika.
Täytyyhän sen sotilaan lomillaankin syödä!
No menee kotiinsa syömään.
No juuri tuo ja kaikki muu eläminen maksaa. Ei se hapankorppu varusmiehellä ole ilmaiseksi hypännyt sinne kaappiin.
Varusmies ei voi seuraavaksi viikonloppuvapaaksi tehdä ruokaa etukäteen, kun suurin osa ruoasta ei säily eikä tiedä milloin on seuraava VLV. Viikonloppuisin ruoka on ostettava kalleimman mukaan, kun ostaa vain sitä viikonloppuvapaata varten.
Litterat saa junaan jolla pääsee suurinpiirtein kotipaikkakunnalle. Loppumatka onkin kuljettava itse vaikka ei olisi mitään odottamassa kotona.
Ja voihan varusmies olla viikonlopun intin tamineissa, kun niillä päivärahoilla ei kukaan osta uusia vaatteita.
Ainoa syy käydä intti on näyttää Putinille, että meillä on väkeä joka pistää vastaan. Kuulla hieman miten kannattaa ryhmän mukana liikkua jos joskus oikeasti joutuisi tekemään sitä, kun rautaa lentää pään yli ja päästä ennalta kokeilemaan erilaisia aseita.