Inttiaika on varusmiehelle kallis paukku
Kannattaisi puhua siitä, miten iso taloudellinen uhraus varusmiespalvelus nuorille on. Pahimmillaan intti on alku pitkäkestoiselle velkakierteelle. Varusmiehe saavat päivärahaa, summa on pieni, kuukaudessa 177 euroa.
Rahan pitäisi riittää ruokiin, kännykkälaskuun, maalla myös välttämättömiin bensoihin. Jonkin uuden vaatteenkin saattaa tarvita puolen vuoden aikana. Ehkä olisi kohtuullista, että varusmiehellä olisi varaa käydä edes joskus myös baarissa tai elokuvissa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010344888.html
Monille kelpaa "ilmaistyövoima", vieläpä niin että varusmiehet joutuvat itse maksumiehiksi tai jopa velkakierteeseen. Kannattaa muistaa myös se, että reilu enemmistö palvelee 255 tai 347 päivää, ei suinkaan puolta vuotta. On aika ikävää, että käymällä varusmiespalveluksen, teet myös ison taloudellisen uhrauksen johon valtio ei tule vastaan oikeastaan millään tavalla. Menetät myös pahimmillaan vuoden työtulot kaiken tuon päälle.
Kommentit (286)
Minun pojallani jäi 9 kk:n palveluksesta päivärahoja säästöön merkittävä summa. Lisäksi hän sai DI-opintojaan vastaavaa työkokemusta, joka osaltaan auttoi siihen, että hän sai aloittaa opintojaan vastaavassa kesätyössä heti kotiutumista seuraavalla viikolla. Ennen inttiä hänellä ei ollut minkäänlaista työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomioi ilmaisen ruuan, majoituksen, vaatehuollon ja mahdollisen siviiliiasunnon vuokran maksamisen valtion puolesta siihen päivärahojen päälle, niin korvaus vaan on huomattavasti "isompi" kuin pelkkä päiväraha huomioiden. Ja jos muuten haluat siviilissä vastaavan johtajakoulutukse, mahdollisesti C-ajokortin jne niin nekin maksaa ihan oikeaa nappulaa.
Ei se intti minusta paska diili ole. Ja jos nyt siitä lähdetään, niin olen sen ikäluokan nainen, joka vastaavasti _ei päässyt_ palvelukseen edes vaoaaehtoisena vaikka olisin halunnut.
Kuvitellaan hetki, että intin ruoka ja parakkimajoitus olisi tarjolla kaikille ilmaiseksi. Mitä veikkaat kuinka moni huono-osainen tarttuisi tarjoukseen?
Vierailija kirjoitti:
Minun pojallani jäi 9 kk:n palveluksesta päivärahoja säästöön merkittävä summa. Lisäksi hän sai DI-opintojaan vastaavaa työkokemusta, joka osaltaan auttoi siihen, että hän sai aloittaa opintojaan vastaavassa kesätyössä heti kotiutumista seuraavalla viikolla. Ennen inttiä hänellä ei ollut minkäänlaista työkokemusta.
Sinun poikasi on harvinainen poikkeus, ei suinkaan yleinen kokemus.
Terkuin armeijan käynyt, jolla ei ole hyvin toimeentulevia vanhempia joilta ruinata rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomioi ilmaisen ruuan, majoituksen, vaatehuollon ja mahdollisen siviiliiasunnon vuokran maksamisen valtion puolesta siihen päivärahojen päälle, niin korvaus vaan on huomattavasti "isompi" kuin pelkkä päiväraha huomioiden. Ja jos muuten haluat siviilissä vastaavan johtajakoulutukse, mahdollisesti C-ajokortin jne niin nekin maksaa ihan oikeaa nappulaa.
Ei se intti minusta paska diili ole. Ja jos nyt siitä lähdetään, niin olen sen ikäluokan nainen, joka vastaavasti _ei päässyt_ palvelukseen edes vaoaaehtoisena vaikka olisin halunnut.
Johtajakoulutuksen, heh, et todellakaan ole käynyt inttiä. Se on kaukana siviilitason johtajakoulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan saa siellä intissä ja vaatteet mitä pitää päällä. Kännykkälasku ja baarilasku jos vievät velkakierteeseen niin kyllä se on oma vika.
Täytyyhän sen sotilaan lomillaankin syödä!
Vierailija kirjoitti:
Jos vuoden tulojeni menetys lasketaan nykyliksani mukaan, puhutaan kuusinumeroisesta summasta. Erittäin kallis keikka siis, eikä todellakaan auta edes 100 päivän etelänleiri ympyrälaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitsisivat uusia vaatteita kun ovat armeijan vaatteissa melkein koko ajan? Ei vaatteet käyttämättä kulu.
Kuka haluaa olla inttikamat päällä lomilla? Ei kukaan
177 euroa kuukaudessa, minun poikani sai rahaa säästöön. Korvat heiluu kun valehdellaan ja jauhetaan ummet ja lammet paskaa jotta voidaan tulevaisuudessakin käyttää hyväksi ihmisiä, eikä tarvitse maksaa heille yhtään mitään.
Rahaa kului lähinnä lomilta palatessa perinteiseksi kuuluneeseen varusmiesgrillillä käymiseen, sotkun parin euron munkkikahveihin iltaisin, sekä tupakkaan.
Siinäpä ne rahanmenot pääpiirteittäin.
Tämä on hybridivaikuttamista, tosin se ei suomalaisiin uppoa.
Kyllä ne soptapojat ymmärrettävästi lomillaan käy bilettämässä, naisissa, leffassa, syömässä ym, ellei sitten satu olemaan näitä peräkammarin poikia tai muuten vaan sosiaalisesti eristäytyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkuin armeijan käynyt, jolla ei ole hyvin toimeentulevia vanhempia joilta ruinata rahaa.
Ei poika ruinannut emmekä me maksaneet hänelle senttiäkään inttiaikana. Ihan päivärahoistaan hän maksoi sen vähän, mitä tarvitsi. Toki hän sai nukkua ja syödä meillä kotona ilmaiseksi lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hybridivaikuttamista, tosin se ei suomalaisiin uppoa.
Minusta se ei ole kauhean hyvä juttu nuorten miesten kannalta, jos he ovat velkakierteessä intin takia. Miksi nuorten elämää pitää hankaloittaa vain sentakia että tekevät palveluksen Suomen yhteiskunnalle käymällä armeijan. Ja ihan turhaan jankaatte kuinka 177euroa kuussa on hirvittävä raha, sitä se ei todellakaan ole, ei kenellekään tässä maassa.
No höp öhöpö. Talo tarjoaa vaatteet, ruuan ,asunnon ja kivaa tekemistä kaveriporukalla. Kyllä tuollaiseen päässeitten pitäisi tuosta lystistä itse maksaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne soptapojat ymmärrettävästi lomillaan käy bilettämässä, naisissa, leffassa, syömässä ym, ellei sitten satu olemaan näitä peräkammarin poikia tai muuten vaan sosiaalisesti eristäytyneitä.
Ja aloituksen pointti, se velkakierre, monet joutuvat velkakierteeseen. Mistähän mahtaisi johtua, voisiko yksi syy se, että 177 euroa ei riitä normaaliin elämiseen, saati ulkona käymiseen, ehkäpä tuontakia ne taloudelliset ongelmat sitten alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni itseasiassa voi hakeutua intissä tekemään oman alansa hommia ja tästä tosiaan saa myös työtodistuksen. Näin meidänkin kuopus teki. Vaki työpaikka napsahti intin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No höp öhöpö. Talo tarjoaa vaatteet, ruuan ,asunnon ja kivaa tekemistä kaveriporukalla. Kyllä tuollaiseen päässeitten pitäisi tuosta lystistä itse maksaa
Tämäntakia naistenkin pitää osallistua talkoisiin, 1 vuosi vaikka soppatykkinä metsässä, palkka 177euroa kuussa. Majoituksena voi toimia vaikka teltta, hyvin siellä metsässä pärjää.
Jaa, mun tuntemat varusmiehet on saaneet jopa rahaa säästöön palvelusaikanaan. Intti maksaa vuokrat yms, päivärahat ja täysi ylläpito. Mut tietty jos tupakka palaa ja viina maistuu, äkkiäkös se päiväraha on sileänä.
t. lähivuosien varusmiehen äiti, anoppi ja kummitäti