65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Turhaan sinä sosialistille talousopin perusteita selität!
Jos se pystyisi ymmärtämään ne, se ei olisi sosialisti!"
Poimitaanko nää jostain valmiista filusta suurin piirtein kontekstiin sopien copy pastella?
Nää ei ikinä oikeasti tarkoita tai perustele mitään, chatgpt on parempi.
Et sinä ymmärrä AI:nkaan vastauksia sen paremmin, vaikka niitä rajoitettu onkin.
Sinä olet yksinkertaisesti tyhmä ja tietämätön, mutta juuri siksihän sinä vassenasse oletkin.
Minä olen tyhmä ja tietämätön kun sinä olet se joka ei osaa perustella?
Rautaista logiikkaa taasen alan mestarilta.
Av ei ole mikään talousfoorumi, etsi toinen keskustelualusta sille aiheelle niin pääset pätemään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Luoja varjele meitä jatkossa huulipuna hallituksilta ja sdp:n "kyllä rahaa on" hallituksilta. Sama kun kusee housuihin niin lämmittää 5 minuuttia ja sitten jäätyy.
Lainaus:
Suomen Perustan tutkija mmuuton kustannuksista Euroopassa: Mmuutto käy erittäin kalliiksi Saksalle ja Hollannille brittiparlamentti toimii jo islamistien ehdoilla
29.02.2024|17:41
Jaa
Ajatuspaja Suomen Perustan tutkija Samuli Salminen on kommentoinut viestipalvelu X:ssä (ent. Twitter) tuoreita tutkimuksia Hollannista ja Saksasta, joissa on tutkittu mmuuton vaikutuksia julkiseen talouteen. Lisäksi Salminen kertoo brittiparlamentin käytännössä toimivan jo islamistien ehdoilla edustajien henkeen kohdistuvien tappouhkauksien vuoksi.
Nykyisenkaltainen laajamittainen mmuutto Euroopan ulkopuolelta tuottaa laajoja julkistaloudellisia ja muita yhteiskunnallisia ongelmia, kirjoittaa ajatuspaja Suomen Perustan tutkija Samuli Salminen viestipalvelu X:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Luoja varjele meitä jatkossa huulipuna hallituksilta ja sdp:n "kyllä rahaa on" hallituksilta. Sama kun kusee housuihin niin lämmittää 5 minuuttia ja sitten jäätyy.
Sullekin tiedoksi että eduskunta hyväksyi velanoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stereotyyppi ahneista ja itsekkäistä boomereista ei ole syntynyt tyhjästä.
Muilleko ne työllä ansaitut rahat pitäisi jakaa?Paljonko muuten itse jaat nuoremmille?
No meidänkin pitää jakaa eläkemaksuina rahat teille. Peräänkuulutan ihan samaa, oikeutta omiin tuloihinsa. Sinä elät muiden tuloilla.
Aivan kuten minä jaoin edelliselle sukupolvelle.Oletko maksanut 8,65 prosentin eläkemaksua palkasta?Minä olen maksanut 10 vuotta.Maksa sinäkin ja ulise sitten.
Niin minäkin olen.-eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen useita hyvätuloisia eläkeläisiä. Toki rikkain näistä tukee huikeilla summilla erilaisia hoiva- ja taksipalveluita. Joten hyvin kiertoon menee rahat.
Taksi.
Kela taksit menevät verorahoista, eläkeläinen maksaa pienen osan.
Väärin! Ei Kela-taksia saa käyttää kuin lääkärikäynnillä. Kaikki huviajelut maksetaan kokonaan ihan ITSE.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ihme se on. Ihan tekemällä tehty varainsiirto suurille ikäluokille. Itse eivät isolla porukalla maksaneet juuri mitään ja meidän pitää pienellä porukalla maksaa heille ihan mielettömästi. Neljännes palkkojen arvosta. Itse kun tältä välttyivät ja tiesivät että silti heidän seniorilomansa maksetaan muiden toimesta, saivat maksaa isot hankinnat nopeasti pois. Minkälaista kusipäät tekevät tällaisen tempun lapsilleen? No boomerit tietysti
Eikö ala jo valehteleminen kyllästyttää?Sinä et maksa neljännestä palkasta vaikka kuinka yrität väittää,Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen useita hyvätuloisia eläkeläisiä. Toki rikkain näistä tukee huikeilla summilla erilaisia hoiva- ja taksipalveluita. Joten hyvin kiertoon menee rahat.
Taksi.
Väärin! Ei Kela-taksia saa käyttää kuin lääkärikäynnillä. Kaikki huviajelut maksetaan kokonaan ihan ITSE.
Kela-taksia voivat käyttää muutkin kuin eläkeläiset lääkärireissuilla.
Minua kiinnosti 18vuotiaana enemmän bailaaminen kuin Suomen eläkejärjestelmän tulevaisuus ja sen maksajat. Sorry siitä!
T. Vm 1954 boomer
Vierailija kirjoitti:
Samaa ikää, mutta kaikki leikkaukset on jo kohdistunut eniten meihin ja nykyisiltä eläkeläisiltä ei ole leikattu mitään. Toivon että veroruuvia kiristetään hyvätuloisilta nykyeläkeläisiltä reippaasti ja nopeasti. Seuraavan hallituksen aikana viimeistään. Mehän olemme jo käytännössä tulevine eläkkeinemme takuueläkkeen tasolla, vaikka työvuosia olisi takana 50.
Älä toivo. Ei se ehdi vaikuttaa enää ahneeseen sukupolveen, mutta arvaapas vaan, puretaanko se toivomasi veroruuvi pois, kun sinä jäät eläkkeelle? Ei tasan pureta, se muodostaa silloin sen pohjan, jolle uudet leikkaukset perustetaan.
Kun Suomessa on 300000 työtöntä äänestäjää, 620000 julkisen sektorin äänestäjää ja 1600000 eläkeläisäänestäjää, niin miettikää demokratiaan reflektoiden kannattako Suomessa tehdä enää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ihme se on. Ihan tekemällä tehty varainsiirto suurille ikäluokille. Itse eivät isolla porukalla maksaneet juuri mitään ja meidän pitää pienellä porukalla maksaa heille ihan mielettömästi. Neljännes palkkojen arvosta. Itse kun tältä välttyivät ja tiesivät että silti heidän seniorilomansa maksetaan muiden toimesta, saivat maksaa isot hankinnat nopeasti pois. Minkälaista kusipäät tekevät tällaisen tempun lapsilleen? No boomerit tietysti
Eikö ala jo valehteleminen kyllästyttää?Sinä et maksa neljännestä palkasta vaikka kuinka yrität väittää,Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun ongelma.
Jep. Työeläkemaksu on keskimäärin 24,85 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta. Työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 53 62-vuotiailla 8,65 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ikää, mutta kaikki leikkaukset on jo kohdistunut eniten meihin ja nykyisiltä eläkeläisiltä ei ole leikattu mitään. Toivon että veroruuvia kiristetään hyvätuloisilta nykyeläkeläisiltä reippaasti ja nopeasti. Seuraavan hallituksen aikana viimeistään. Mehän olemme jo käytännössä tulevine eläkkeinemme takuueläkkeen tasolla, vaikka työvuosia olisi takana 50.
Älä toivo. Ei se ehdi vaikuttaa enää ahneeseen sukupolveen, mutta arvaapas vaan, puretaanko se toivomasi veroruuvi pois, kun sinä jäät eläkkeelle? Ei tasan pureta, se muodostaa silloin sen pohjan, jolle uudet leikkaukset perustetaan.
Kun Suomessa on 300000 työtöntä äänestäjää, 620000 julkisen sektorin äänestäjää ja 1600000 eläkeläisäänestäjää, niin miettikää demokratiaan reflektoiden kannattako Suomessa tehdä enää töitä.
Kaikki eivät äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Tätä ihmettelen myös. Helpompaa heillä on ollut nuoresta asti. Töihin on voinut kävellä, eikä koulutustaan ole niin tarkkaa ollut. Siitä on voinut edetä vaikka johtoportaaseen asti halutessaan. Ja eläkkeet, ne on kunnon eläkkeet ne.
Muutama korjaus. Töihin ei niin vain kävelty. Ensin läheteltiin hakemuksia. Jos paperit olivat riittävän hyvät, niin pääsi konsultin haastatteluun kolmella kielellä. Jos senkin läpäisi, niin sitten tulivat psykologiset testit, ja niiden jälkeen työnantajan haastattelu. Jos näistä kaikista selviytyi parhaana, niin sai työpaikan.
Työmatkakin oli 50 kilometriä suuntaansa, joten ihan ei voinut kävellä. Johtoportaaseen pääsin kyllä, mutta parhaat palkkavuodet olivat ennen vuotta 2005, jolloin jo kertyneestä eläkkeestä leikattiin suuri osa, joten eläke ei ole kaksinen.
Palkkatyöllä ei ole koskaan rikastunut, joten kesämökkiin eivät rahat riittäneet, eikä perintöjä tullut, mutta sain sen ison talon kovalla pankkilainalla yksiöstä aloittamalla ja aina hiukan suurempaan siirtymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ei ole omaisuuksia näkyny.
Juu, ei. Asun mieheni perikunnan talossa, ei mökkiä, ei autoa(ei ajokorttia), suht hyvä eläke kuitenkin on jolla matkustella ja tehdä muuta mukavaa.Ei lapsia joten ei tarvitse perintöäkään kenellekään jättää.
Eli rahaa ja etuoikeuksia on mutta se kaikki valuu sinun sormien läpi ja mikään ei riitä?
Sinä olet se tän maan syvin ongelma.
Kerropa nyt paljonko sinulle on kertynyt omaisuutta.On tainnut valua sormien läpi kaikki kun niin kadehdit muita.-eri-
Vanhemmillani on Mökki ja Omakotitalo ja vähän rahaakin tilillä.
Ei koskaan omistaneet autoa. Ulkomailla ei käyty. Elettiin säästeliäästi.
Siitä vaan painamaan töitä pitkiä päiviä yli 40 vuotta ja sinullakin on siihen mahdollisuus.
Jätät vaan ne biletykset. IPhonet. Teslat. Ravintolaruuat ja ulkomaanmatkat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksi.
Paljonko taksi maksaa maaseudulta kaupunkii. Eläkeläinen maksaa 25 yhteen suuntaan ja kun katto tulee täyteen niin ei mitään.
Taksi kuski laskuttaa loput valtiolta.
Niin virheellistä tietoa!!!! Kela-taksin saa tilata vain lääkäriin/sairaalaan menoa varten. Kaikki muut taksimatkat matkustaja maksaa ihan ITSE. Ellei sitten sairauden perusteella ole myönnetty kuljetuspalvelukorttia. Se on sitten taas eri juttu.
"Naisilla menee 24 vuotta ja miehillä 25 vuotta, ennen kuin tienaa yhtä paljon kuin eläkeläinen."
Eikö tämä ole ihan luonnollista? Työurahan alkaa vasta tuossa iässä, ja monella vielä myöhemmin. Miehillä lisäksi armeija vie puolesta vuodesta vuoteen, joten he pääsevät töihin hieman myöhemmin kuin naiset.
Heistä suurella osalla on tuohon ikään asunto maksettuna. Sitähän se tavallisten ihmisten varallisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Työeläkemaksu on keskimäärin 24,85 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta. Työntekijän ma
Sillä ei ole mitään väliä, maksaako eläkemaksun teknisesti työnantaja vai näkyykö se palkkakuitissa itse maksettuna. Kumpikin maksu pitää rahoittaa työntekijän työn lisäarvolla, eli omalla työllä tuo eläkemaksu maksetaan, ihan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Rikkaiden eläkeläisten rahat voitaisiin "takavarikoida" köyhien työttömien ja muualta tulleiden köyhien elintason nostamiseen.
Määrittele rikas eläkeläinen.
Kiinteistövarallisuutta tai muuta varallisuutta yli 20.000 euron edestä.
Minkä kiinteistön on voinut ostaa tuolla summalla?
Maalta, syrjäkyliltä kiinteistöjä saa yhä edelleen 20 000 eurolla. Siellä ne "rikkaat" mummot ja papat asuvat pienissä tölleissään.
Aivan kuten minä jaoin edelliselle sukupolvelle.Oletko maksanut 8,65 prosentin eläkemaksua palkasta?Minä olen maksanut 10 vuotta.Maksa sinäkin ja ulise sitten.