65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Työttömyys on väliaikaista, eläkkeellä olo pysyvää. Siksi työtön pärjää vähemmällä rahalla. Vuoden verran elää helposti halvemmalla, kun ei vaan osta uutta vaan käyttää jo olemassa olevat tavarat loppuun. Eläkkeellä tulee sitten sekin aika, kun on uusittava kengät, kodinkoneet sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun elää pitkään ja säästeliäästi niin siitä sitä kertyy.
Omat vanhempani ovat 80+ ikäisiä enkä voi sanoa että koskaan olisi kauhean säästäväisesti eletty perheenä tai he kahdestaan. Kolme kiinteistöä joista kaksi myyty roimalla voitolla. Lomaosakkeita. Omakotitalon arvo kymmenkertaistunut. Remontteja ja rakennustöitä tehty kymppitonneilla. Ulkomaanmatkoja, paljon alkoholia ja tupakkaa. Tavaraa, tavaraa, tavaraa, vaatetta ym. Ruoka oli pääsääntöisesti ihan paskaa ja auto aina vanha. Satojatuhansia säästössä ja hirveä valitus kun ovat niin pienituloisia. Opittu tapa vinkua ettei kukaan tajua miten hyvissä varoissa ovat. Mitään rahaa ei raskita käyttää vaan hyppyytetään lapsia, sukulaisia ja naapureita tekemään ilmaiseksi mitä milloinkin tarvitsee. Maksatetaan köyhemmillä kaikki. Minä en enää juokse hätiin.
Vähän on ristiriitainen tämä viesti:D
Vanhemmat ei raaski käyttää rahaa, mutta viinaa ja tupakka kuluu ja ulkomaan matkoilla hypätään :D Eikä "kauhean säästäväisesti eletty perheenä tai kahdestaan". Eli rahaa on kulunut.
Monilla vanhemmilla ei ole tuollaisia rahamääriä, ei varaa viinaa ja tupakkaan, ulkomaan matkoista puhumattakaan.
Kyllä sä hyvän perinnön kohta saat. Nehän on nyt sitten alkaneet säästämään, kun kerran maksattavat köyhillä elämänsä. Sen enemmän jää sulle. Ole kiitollinen, jotkut ei peri yhtään mitää.
Sinä perit lomaosakkeita, omakotitalon jonka arvo siis valtava ja remontitikin tehty. Vanhempien ruuassa sinun luulisi olleen viimeksi alle parikymppisenä, niin että varmaan olet nyt sitten syönyt paremmin, kun olet jo vuosikymmeniä ollut omassa taloudessa , etkä sinä siitä vanhempien vanhasta autostakaan ole kärsinyt aika päiviin. Kai sinä jo vähintään 40- 55v olet, kun vanhemmatkin jo yli 80v. Kuka nyt jaksaa olla katkera jostain teininä saamastaan "paskasta" ruuasta? Jospa vanhempasi eivät vain olleet hyviä kokkeja? Ja koska ette eläbeet kovinkaan säästelijäästi varmaan se ruokakaan ei ollut pelkkää ruskeata kastiketta ja perunaa. Sitä suurin osa Suomessa söi 50-60 vuotta sitten.
Stereotyyppi ahneista ja itsekkäistä boomereista ei ole syntynyt tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät...
Juu, saimme ne kaikki ihan ilmaiseksi. Eikö niin?
No kyllä te perinnöistä pienen veron ehkä maksoitte.
Ainakaan mun vanhemmiltani ei jäänyt mitään perittävää.
Kaikenlaisia luusereita sitä joka ikäluokkaan mahtuu, omat boomerivanhemmat sai oikein mojovat perinnöt aikoinaan.
Luusereita? He elivät hyvää elämää, eivät vain halunneet omaa taloa, mökkiä ym. enkä minä mitään perintöä olisi tarvinnutkaan, mulla oli jo heidän kuollessaan itse hankittuna se mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun elää pitkään ja säästeliäästi niin siitä sitä kertyy.
Omat vanhempani ovat 80+ ikäisiä enkä voi sanoa että koskaan olisi kauhean säästäväisesti eletty perheenä tai he kahdestaan. Kolme kiinteistöä joista kaksi myyty roimalla voitolla. Lomaosakkeita. Omakotitalon arvo kymmenkertaistunut. Remontteja ja rakennustöitä tehty kymppitonneilla. Ulkomaanmatkoja, paljon alkoholia ja tupakkaa. Tavaraa, tavaraa, tavaraa, vaatetta ym. Ruoka oli pääsääntöisesti ihan paskaa ja auto aina vanha. Satojatuhansia säästössä ja hirveä valitus kun ovat niin pienituloisia. Opittu tapa vinkua ettei kukaan tajua miten hyvissä varoissa ovat. Mitään rahaa ei raskita käyttää vaan hyppyytetään lapsia, sukulaisia ja naapureita tekemään ilmaiseksi mitä milloinkin tarvitsee. Maksatetaan köyhemmillä kaikki. Minä en enää juokse hätiin.
Mitä ehdotat toimenpiteiksi tuossa tilanteessasi? Vanhemmat saunan taakse ja nappi otsaa, loppuu se pihistely ja köyhien hyväksikäyttö. Ja mikä parasta, sinusta tulee rikas;)
Vierailija kirjoitti:
Joka ei työtä tee, ei syömänkään pidä. Mites on eläkeloiset, pitäisikö mennä töihin?
Sen jälkeen vinkuisit kun he vievät nuorempien työt, koita jo päättää mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä olet menettänyt kyvyn ymmärtää mitä olet ansainnut ja mitä et."
Minä en ole ansainnut sitä että mun omat huolehtii musta kun en siihen itse pysty?
Selvä.
Tapellaan sitten, puhe ei auta.
Ystäväni, miksi elää kituuttaa, kun Mononen hautaa niin halvalla?
Olet kuvottava.-eri
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hoitoa niille julkisella. Maksakoon ihan itse. Pätäkkää riittää, niin käyttöön vaan.
Joillain riittää, joillain ei. Takuueläkeläisellä tuskin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä esim olen takuu-eläkkeellä nuorena tapahtuneen työtapaturman takia, ei ehtinyt paljon eläke kertyä.
Määrittele sinä mieluummin mitä sinä meinaat että minä ansaitsen?
Minulla on kylmä asunto, vaatteet kaikki hyväntekeväisyydestä, lääkkeisiin on varaa jos en maksa sähköä/vuokraa, ruokaa syön jos saan jostain ilmaseks.
Onko tämä sinusta reilua vai pitäiskö vielä vähän nipistää että sinulle ois enemmän?
Hommaa se kämppäkaveri, niin minäkin tein, kun ei opiskeluaikana ollut rahaa.
Kämppäkaveri? Tähän yksiöön jota minulle ei ole varaa edes pitää lämpimänä? Miten?
Tuossa luki eri joten en ole tuo yksiön asukas. Etkö ymmärrä lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä olet menettänyt kyvyn ymmärtää mitä olet ansainnut ja mitä et."
Minä en ole ansainnut sitä että mun omat huolehtii musta kun en siihen itse pysty?
Selvä.
Tapellaan sitten, puhe ei auta.
Ystäväni, miksi elää kituuttaa, kun Mononen hautaa niin halvalla?
Jos minä menen mullan alle pakottamalla, aika moni lähtee minun mukana.
Ei todellakaan ole kaikilla. Monella on aika pieni eläke, eikä varallisuutta välttämättä lainkaan. Tietysti on aina niitä kultalusikka suussa syntyneitä tai hyvin tienanneita.
Vierailija kirjoitti:
Samasta ikäryhmästä löytyy runsaasti myös kaikkein pienempiä eläkkeitä ja varattomia kansalaisia. Tilasto on niinkuin se luetaan eli sillä voi valehdella ihan mitä vain.
Kyllä.
Rikkaimmilta olisi varaa leikata, olivat sitten eläkeläisiä tai työikäisiä. Mutta ei pidä yleistää kaikkia eläkeläisiä rikkaiksi. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan alle tonnin kansan- ja takuueläkettä, lisäksi pienen eläkkeensaajan asumistuen, jota sitäkin nyt kokoomushallitus leikkasi... Myös vanhuuseläkeläisissä on takuueläkkeen varassa olevia, varsinkin naisia.
Eiköhän tuossa joukossa ole ihan vielä tavallisia duunareitakin, joilla ei varmaan ehkä ole niin koivin kummoinen eläke. Nythän on viime vuosina ihan tavalliset duunit vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin aion olla varakkaimmillani 65-vuotiaana. Tai ehkä hiukan aikaisemmin, jos jään töistä pois ennen sitä eläkesäästöjen turvin.
Ei tuossa ole mitään epäreilua, kaikki vanhenevat, ja liki jokainen joka säästää tai sijoittaa työiköisenä säännöllisesti, on eläkkeelle jäädessään varakas omaan nuoruuteen verrattuna.
Lisäksi tuo on se ikä, jossa perinnöt on saatu. Hyvä lisä vanhuuden turvaan niille, joille tulee perintöä. Lapset sitten aikanaan perivät myös, jos hyvin käy niin vasta vanhuuden kynnyksellä hekin.
Ok, boomer.
Mietipä vielä uudelleen. Voiko alle 60v ihminen olla boomeri? Jos Suomessa viimeinen suuri ikäluokka on syntynyt 1950 ? Ojalan laskuopin mukaat tuollinen ihminen täyttää tänä vuonna 75v ja on ollut jo eläkkeellä jonkin aikaa.
Tuo ihminen kertoo , että aikoo olla varakkaimmillaan 65v, eli on vielä tuota ikää nuorempi.
kansalaiset vakoilee toisten pieniä rahoja, eli me suomalaiset ollaan oikeasti kaikki ihan köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ei ole omaisuuksia näkyny.
Juu, ei. Asun mieheni perikunnan talossa, ei mökkiä, ei autoa(ei ajokorttia), suht hyvä eläke kuitenkin on jolla matkustella ja tehdä muuta mukavaa.Ei lapsia joten ei tarvitse perintöäkään kenellekään jättää.
Loiseläjä kaikin tavoin.
Millä tavoin olen loiseläjä, kerro.
Loisit kaikin mahdollisin tavoin toisten taskuilla. Mieti oikein tarkkaan mitä kirjoitit.
Ole työeläkkeellä 45 vuoden työrupeaman tehtyäni. Enkä loisi tässä talossakaan, mies maksaa talon kulut, minä kai
Odotan vastaustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän perillisille on jaettavaa. Ei sama juttu kuin 40- 50- luvuilla syntyneillä, joille harvalle perintöä tuli.
Mitä ihmettä? Suurten ikäluokkien vanhemmat kuolivat melko nuorina. Ne metsät, pellot ja asunnot on ehtineet olla samojen henkilöiden hallussa jo 50 vuotta ja vielä on jokunen vusi tulossa lisää. Heidän lapsensa ovat nyt jo vahvasti keski-ikäisiä eivätkä ehdi hallinnoida mahdollista perintöä läheskään yhtä kauan. Vähän niin kuin Elisabet ja Charles.
"Suurten ikäluokkien vanhemmat kuolivat melko nuorina." Ehkä joidenkin vanhemmmat, mutta ei läheskään kaikkien. Itse en ole suuria ikäluokkia, vaan nuorempi, mutta vanhin sisareni kuului suuriin ikäluokkiin ja hän oli jo 70v kun isämme kuoli. Ja tuskin on ainoa isoihin ikäluokkiin kuuluva, jonka vanhemmat eli pitkästi 2000-luvulle.
Vierailija kirjoitti: "Työttömät saavat asumistukea, toimeentulotukea, osalle maksetaan sähkölaskut+lääkkeet."
Ei tämä takuueläkkeellä olo ole rahallisesti paljon sen kummempaa kuin työttömänä olo 10 vuotta sitten. Terveysmenot on nykyään niin suuret, että joka tapauksessa olen melkein joka kuukausi myös toimeentulotuella, ja lisäksi eläkkeet ei ole nousseet samaa tahtia kuin elinkustannukset, ja sekin vähä nousu leikataan pois eläkkeensaajan asumistuesta. Toki työttömänä olo nykyisellä hintatasolla olisi vielä kurjempaa kuin 10 v. sitten. Omistusasuvat eläkeläiset taas saavat eläkkeiden indeksikorotukset täysimääräisinä käyttöönsä, ja saavat vielä tienata satunnaisella työnteolla yli 800 e/kk sen vaikuttamatta eläkkeeseen, kun taas vuokralla asuvalta takuueläkeläiseltä asumistuki vähenee jokaisesta tienatusta eurosta. Ja se väheni jo tosiaan ihan ilman mitään lisätulojakaan.
Se ei ole totta. Pientä työeläkettä saavat eivät ole riistäneet ketään. Heitä itseään on kylläkin riistetty koko elämän ajan. Heidän houkuteltiin käymään työssä ja ahkeroimaan yhteiskunnan hyväksi ja aina hoettiin, että sitten saa hyvää eläkettä. Ei saa. Sillä surkealla eläkkeellä on vaikeaa tulla toimeen, vaikka kaikesta säästetään ja ruoka on askeettista. Kuitenkin täytyy auttaa omia keski-ikäisiä lapsia, joilla on vaikeuksia.