Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta

Vierailija
10.04.2024 |

"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella" 

Kommentit (2622)

Vierailija
2141/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle Miljoona - Olen työtön lyrics

Olen työtön, olen työtön, olen työtön, olen työtön

Asfalttia riittää niinkuin tehtaan liukuhihnaa

ja päivä on pitkä jos vain katuja mittaa

kasassa jos kestät näin pakko tehdä on

kun on rahaton

herrat vain yhteen käsiä hieroo

niillä aivojen paikalla on mätä liero

ne vaan sanoo sori aika on ankeaa ja kauppa kankeaa

mutta ankeempaa on vielä työttömän päivä

kun elämänilosta on pelkkä häivä Perkele

Olen työtön Avustusta saa kakskytseittemän markkaa

kuka piru niillä elää sen täytyy olla tarkka

eihän se riitä ei siis mihinkään ei siis mitenkään

valtio työttömille korvausta antaa

joista monet kaiken viinakauppaan kantaa

ja rahat palaa isoon kirstuun ain

ne on lainaa vain

työttömän päivä on yhtä piinaa

siksi moni meistä juo niin paljon viinaa Perkele

Olen työtön Työttömien armeija vaan alati kasvaa

ja eduskunta jauhaa aina samaa paskaa

jossain on vika ja se ei ole meissä

vaan vika on heissä

kuulkaa siis herrat jos ei pian löydy työtä

niin hallitus ei istu enää kovin montaa yötä

mikään ei nyt ole mahdotonta meitä on niin monta

Irwinkin laulaa ihan nappiin sattumalta

haistakaa paska koko valtiovalta Perkele

Olen työtön

# Read more: PELLE MILJOONA - Olen työtön Lyrics | MotoLyrics.com http://motolyrics.com/pelle-miljoona/olen-tyoton-lyrics.html#ixzz8yjCgg8lY

Motolyrics.com - Find your favourite song!

Follow us: @motolyrics on Twitter | motolyrics on Facebook

Vierailija
2142/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön kappale valmistunut vuonna 1978.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tukeva eläkkeeni olisi vähintään kaksinkertainen nykyiseen nähden, jos se laskettaisiin 2004 voimassa olleilla säännöillä. Siinä vähän mittakaavaa."

Eli olet loisinut suurimman osan aikuisiästä tekemättä töitä, joten olisit saanut 2004 laskentatavan mukaan eläkkeen viimeisten työvuosien tulojen mukaan. 

Nyt eläke lasketaan oikeudenmukaisesti koko työuran mukaan.

En ole loisinut vaan päin vastoin ollut aina hyvin ahkera ja pitkällä työurallani olen myös menestynyt. Ja tehnyt kaksi lasta, jotka olen hoitanut hyvin.

Nuorena aikuisena minulla oli pieni palkka ja perhevapailta eläkettä kertyi hyvin nihkeästi. Niinpä olin nelikymppinen, kun eläkekertymä ylitti 1000 euroa. Nyt viisikymppisenä eläkekertymäni on vähän yli 3000 euroa, mutta tulot ovat nyt 15 000 €/kk. Ikinä en ole ollut työttöämänä.

Vanhan systeemin mukaan eläkkeestä tulisi 60% viimeisten vuosien palkasta eli 9000€/kk. Nykysysteemillä tämä ehtii nousta noin 4500€ tasolle. Tuo vanhan systeemin mukainen eläke olisi kohtuuttoman suuri, siitä olen samaa mieltä. On kuitenkin vähän vielä erillinen ongelma, että pelkällä syntymävuodella on NÄIN iso merkitys eläkkeeseen.

Vierailija
2144/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.... Ja heitä edellinen sukupolvi teki ihan itse talonsa, viljeli ruokansa, kasvatti lapsensa.. Lapset aloittivat työnteon jopa alle 10 vuotiaana, jotta saivat vaatetta. Osasivat ilman tohtorin papereita. Miten tässä näin on käynyt. Kuka vei potin. 

40-60 -luvuilla syntyneet veivät potin ja varastivat vanhempien ja lastensa rahat. Maksoivat 1/3 eläkkeistään / alle 15 % tyeliä ennen ysäriä, antoivat huonot eläkkeet sotaveteraaneille, ottaen "eläkelupauksen" avulla itselleen suurimman potin, päästen eläkkeelle jo 60-65 -vuotiaina, nostamalla nuoremmille sukupolville tyel-prosentiksi aluksi 20 ja lopuksi 25 % ja on vain nousussa, sillä nämä nyky-eläkeläiset eivät itse suostu talkoisiin mukaan, vaan näille kultapossuille pitää vaan jatkuvasti antaa lisää ja lisää rahaa sosialisoimalla rahaa nuoremmilta sukupolvilta. Sen seurauksena nuoremmat sukupolvet pääsevät eläkkeelle

Et on sit huonosti asiat. Olisi kannattanut syntyä 40-60-luvuilla. 

Vierailija
2145/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi et on kurjuuden maksimointia....... Kun ne vanhat veivät sitten tuhkatkin pesästä...En ala...

Vierailija
2146/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin murjotan koko päivän ja ehkä vuoden, kun vanhukset on niin kauheita. Kamala ryhmä, en mä vaan ymmärrä.

Vierailija
2147/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuolen pian tähän katkeruuteen. En jaksa enää edes yrittää..... Elämä on toivotonta, mut on ryöstetty. Sen teki vanhukset. 

Vierailija
2148/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.... Ja heitä edellinen sukupolvi teki ihan itse talonsa, viljeli ruokansa, kasvatti lapsensa.. Lapset aloittivat työnteon jopa alle 10 vuotiaana, jotta saivat vaatetta. Osasivat ilman tohtorin papereita. Miten tässä näin on käynyt. Kuka vei potin. 

40-60 -luvuilla syntyneet veivät potin ja varastivat vanhempien ja lastensa rahat. Maksoivat 1/3 eläkkeistään / alle 15 % tyeliä ennen ysäriä, antoivat huonot eläkkeet sotaveteraaneille, ottaen "eläkelupauksen" avulla itselleen suurimman potin, päästen eläkkeelle jo 60-65 -vuotiaina, nostamalla nuoremmille sukupolville tyel-prosentiksi aluksi 20 ja lopuksi 25 % ja on vain nousussa, sillä nämä nyky-eläkeläiset eivät itse suostu talkoisiin mukaan, vaan näille kultapossuille pitää vaan jatkuvasti antaa lisää ja lisää rahaa sosialisoimalla rahaa nuoremmilta sukupolvilta. Sen seurauksena nuoremmat sukupolvet pääsevät eläkkeelle

60-luvulla syntyneistä ainoastaan 1960 alkupuoliskolla syntyneet ovat nyt eläkkeellä (jääneet max puoli vuotta sitten eläkkeelle, eläkeikä heillä 64v6kk)

Muut  60-luvulla syntyneet ovat vielä töissä ja maksavat edelleen ihan samaa tyel-maksua kuin nuoremmatkin. Eli, jos 60-luvulla syntyneet ovat jotain prosentteja olleet nostamassa, niin ovat ihan itseäänkin koskevia nostoja tehneet.

Vierailija
2149/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa silti muistaa, että 2004 laskentakaavassa otettiin huomioon kaksi isoa tekijää eli työssäolovuodet (tai oikeastaan palkanmaksuvuodet, perhevapaita ei näihin vuosiin laskettu) ja viimeisten työvuosien palkka. Kunnon eläkkeen saadakseen tarvitsi 40 työvuotta, 4 ei riittänyt. Ja jo 35 työvuotta tarkoitti melkoista pienennystä eläkkeeseen.

Joo, mutta niitä eläkettä nostavia kuukausia kertyi esim perhevapailta kyllä, tosin pienellä summalla. Sillä summalla ei pitänyt olla väliä, koska myöhemmin ehtii sitten nostaa palkan tasoa ja eläke lasketaan aikanaan viimeisten vuosien tuloista eikö niin? Tällä tiedolla sitten oltiin perhevapailla, kunnes lakimuutos hupsista vaan muutti säännöt jälkikäteen, ja eläke lasketaankin kaikkien tulojen keskiarvona. 

Ja sinulle on kummallinen käsitys kunnon eläkkeestä, ilmeisesti tarkoitat 60% palkasta. Nykyään eläke on parhaimmillaan 45% palkasta minun ikäluokallani. Ei siis ikinä tuollainen kunnon eläke, mistä sinä puhut. 

Vierailija
2150/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä oikein siltä, että kaikki olisivat hyvätuloisia ja rikkaita eläkeläisiä. Noissa ruokajonoissa on surkean ja köyhän näköisiä vanhoja ihmisiä pilvin pimein. 

Vierailija
2151/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksut olisivat pienempiä, mikäli lapsia olisi tehty enemmän. Ja eläkkeellekin pääsisi aiemmin.

Mutta haluttiin viettää teininuoruutta viiskympisiksi asti ja nyt on kusi sukassa. Ihan on oma vikanne kitisijät!

Vierailija
2152/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut olisivat pienempiä, mikäli lapsia olisi tehty enemmän. Ja eläkkeellekin pääsisi aiemmin.

Mutta haluttiin viettää teininuoruutta viiskympisiksi asti ja nyt on kusi sukassa. Ihan on oma vikanne kitisijät!

No niinhän tekin teette. Ei oikein ketkään nuoret tee lapsia. Nuoriksi voi sanoa alle 30-vuotiaita. 

No ei auttanut vaikka kuinka pa ni nuorena, kun sairastin endoa. Piti oikein laboratoriota käyttää, että tuli tiineeksi. Maksoi sitten itsensä kipeeksi. Olen katkera, kun muut saivat nauttia näistäkin iloista. Minä kävin laboratoriossa.

Vierailija
2153/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 vuotta on korotetun tyel-maksun raja. Eli kyllä kaikki 1960-luvulla syntyneet maksavat sitä.

Laskupääni mukaan 1972 syntyneet täyttävät tänä vuonna 53.

Vierailija
2154/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-60 -luvuilla syntyneet veivät potin ja varastivat vanhempien ja lastensa rahat. Maksoivat 1/3 eläkkeistään / alle 15 % tyeliä ennen ysäriä, antoivat huonot eläkkeet sotaveteraaneille, ottaen "eläkelupauksen" avulla itselleen suurimman potin, päästen eläkkeelle jo 60-65 -vuotiaina, nostamalla nuoremmille sukupolville tyel-prosentiksi aluksi 20 ja lopuksi 25 % ja on vain nousussa, sillä nämä nyky-eläkeläiset eivät itse suostu talkoisiin mukaan, vaan näille kultapossuille pitää vaan jatkuvasti antaa lisää ja lisää rahaa sosialisoimalla rahaa nuoremmilta sukupolvilta. Sen seur

Korotettu tyel: 53 vuotiaasta

Vierailija
2155/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tukeva eläkkeeni olisi vähintään kaksinkertainen nykyiseen nähden, jos se laskettaisiin 2004 voimassa olleilla säännöillä. Siinä vähän mittakaavaa."

Eli olet loisinut suurimman osan aikuisiästä tekemättä töitä, joten olisit saanut 2004 laskentatavan mukaan eläkkeen viimeisten työvuosien tulojen mukaan. 

Nyt eläke lasketaan oikeudenmukaisesti koko työuran mukaan.

En ole loisinut vaan päin vastoin ollut aina hyvin ahkera ja pitkällä työurallani olen myös menestynyt. Ja tehnyt kaksi lasta, jotka olen hoitanut hyvin.

Nuorena aikuisena minulla oli pieni palkka ja perhevapailta eläkettä kertyi hyvin nihkeästi. Niinpä olin nelikymppinen, kun eläkekertymä ylitti 1000 euroa. Nyt viisikymppisenä eläkekertymäni on vähän yli 3000 euroa, mutta tulot ovat nyt 15 000 €/kk. Ikinä en ole ollut työttöämänä.

Vanhan systeemin mukaan eläkkeestä tulisi 60% viimeisten vuosien palkasta e

Miten eläke voisi olla kaksinkertainen eli enemmän kuin palkka josta se on tienattu?

Mun viimeinen palkkani oli 3450e ja ensimmäinen eläkkeeni 1870e.

Sun laskutapasi mukaan mun eläkkeeni olisi siis ollut 3740e!?

Voi luoja näitä idareita....

Vierailija
2156/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meitä ainakin koulussa valistettiin synnyttämään useampia lapsia 80-luvun alussa. Suositus oli 3 lasta/henkilö, mutta valitettavasti jotkut eivät ole tehneet yhtään. 

Vierailija
2157/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisissä uutisissa kerrottiin ikäsyrjinnästä. Tällä hetkellä sen kohteena on yli 55-vuotiaat, joilla on vielä 10 vuotta työelämää ennen eläkettä. Ei se eläke heillä ainakaan kovin suureksi muodostu, jos eivät pääse töihin. Siihen joukkoon kuuluu kakki 60-luvulla syntyneet. 

Vierailija
2158/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis me nykyiset viisikymppiset teimme paljon lapsia. Syntyvyys oli tosi korkea 2000-luvun alussa, kun oli meidän vuoromme. Haukut ihan väärää puuta.

Vierailija
2159/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

53 vuotta on korotetun tyel-maksun raja. Eli kyllä kaikki 1960-luvulla syntyneet maksavat sitä.

Laskupääni mukaan 1972 syntyneet täyttävät tänä vuonna 53.

Tuo loppuu tämän vuoden loppuun. Hyvästi korotettu karttuma.

Vierailija
2160/2622 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vielä uudelleen, mieti hetki. Ymmärsit asian väärin.

Vinkki: aina ei puhuta sinusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä