Onko 118 neliötä mielestänne riittävä omakotitalon koko?
4-henkiselle perheelle. Onko 118 neliötä mielestänne sopiva vai liian vähän tai liian paljon? Miksi? Talo on yksikerroksinen.
Kommentit (65)
Olen hankkimassa 350 neliöistä, asuisin siinä kaksin lapseni kanssa.
Varmaan riippuu keneltä kysyy. Meillä on pk-seudulla vähän alle 100-neliöinen talo neljälle hengelle. Tähän mahtuu kolme makuuhuonetta ja työtila. Asuminen on todella edullista. Ei meillä nyt liikaa tilaa ole, mutta kaikille oma paikka ja tavaraa emme todellakaan tarvitse enempää. Mitään koiranpesuhuoneita meillä ei tietenkään ole, mutta jotenkin olemme pärjänneet ilmankin, vaikka koirakin on.
Meillä en 120m2 ja 3 mh eli 4 henkiselle perheelle mitoitettu (asumme kaksin). Varmasti mahtuisi hienosti kun 4h rivareihin verrattuna 20-30m2 enemmän tilaa
Ei ole. Sinun pitää ostaa 500 neliöinen talo.
Kai se riittää. Meillä kuusi henkeä ja 252 neliötä. Vähempikin riittäis.
Meillä 5 henk ja talon kokonaispinta-ala n 370m2, (osa menee 3 auton autotalliin), ei yhtään tunnu että olisi liikaa tilaa.
Ottaisin kahdelle noin 200 jos kuluista ei väliä.
Pinta-alat taitaa olla vähän sekaisin monella. Rakennusala on muuta kuin huoneisto ala. Autotalli ei kuulu huoneisto alaan. Järkevällä suunnittelulla saa paljon aikaan, turhat käytävät vievät äkkiä neliöitä, joilla ei ole mitään käyttöä.
Asuinneliöistä suurin osa vaikutti puhuvan.
Jos kerrosala on 118m2 ja vain yksi kerros, niin lasten kasvaessa säilytystiloista saattaa tulla puutetta. Pitäisi olla paikka, johon laittaa polkupyörät, lasketteluvälineet, jääkiekkokamat, yms.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrosala on 118m2 ja vain yksi kerros, niin lasten kasvaessa säilytystiloista saattaa tulla puutetta. Pitäisi olla paikka, johon laittaa polkupyörät, lasketteluvälineet, jääkiekkokamat, yms.
Ei kai kukaan pyöriä ja suksia sisällä asuinrakennuksessa säilytä, ellei ihan pakko ole? Eikö noita varten ole yleensä se piharakennus tai kerrostaloissa häkkivarasto?
Meitä kaksi niin hyvin riittää. Riitti silloinkin kun meitä oli viisi ja kaksi koiraa.
Olen asunut monen kokoisissa omakotitaloissa. Kahdelle oli yli 200 asuinneliötä, se oli liikaa. Pieni 50 neliön mummonmökki oli mulle yksinäni just riittävä. Kolmelle oli 150 neliötä, se oli aavistuksen liikaa siivousmielessä, muuten hyvä. Nyt on 90 neliötä kolmelle plus reilut ulkotilat (erillinen rakennus, jossa verstas, ateljee ja autotalli), tää tuntuu hyvältä. Ei ole liikaa sisällä siivottavaa ja harrastussotkut pysyvät ulkorakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hankkimassa 350 neliöistä, asuisin siinä kaksin lapseni kanssa.
Tollasen ylläpito maksaa kultaista hunajaa timanteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan pyöriä ja suksia sisällä asuinrakennuksessa säilytä, ellei ihan pakko ole? Eikö noita varten ole yleensä se piharakennus tai kerrostaloissa häkkivarasto?
Meillä kaikki säilytetään asuinrakennuksessa, myös auto. Useimmilla kaupunkilaisilla ei ole piharakennuksia. Tonttien pinta-alat ja/tai rakennuksille asemakaavassa sallitut kerrosalat eivät yleensä riitä lisärakennuksen rakentamiseen.
Isommissa kaupungeissa monet kerrostalossa asuvat säilyttävät myös fillareita ja muita kalliimpia harrastusvälineitä sisällä. Pyöräsuojista ja häkkikellareista ne varastetaan.
Meillä on 180 m2 ja autotalli. Lapsia enää kotona yksi. Aikoinaan kolme lasta. Työhuoneelle on monella käyttöä ja ainakin meillä vierashuoneelle. Ihan kun vain isovanhemmat tulee käymään. Itseäni ahdistaa, jos on ahdas kämppä, eikä missään mitään rauhaa.
Meitä on kaksi, mies ja minä. Neliöitä on 160. Ihan hyvin sovimme tässä asumaan.
Kannattaa muistaa, että kuutioita talossa lämmitetään eikä pelkkiä neliöitä. Jos talossa on korkeat huoneet, niin lämpö karkaa sinne ylös ja energiaa menee hukkaan.