Lämmin ilma, mutta kylmä maa, puetaanko teilläkin vielä näin lämpimästi?
Eilenhän oli Helsingin seudulla jo tosi lämmin päivä. Olin iltapäivän ja illan lapsenvahtina yhdelle tokaluokkalaiselle.
Äitinsä kasasi eteiseen valmiiksi ison vaatevuoren ulkoilua varten. Minä (lapseton...) rohkenin sanoa, että siellähän on tosi lämmintä... mutta sain siihen vähän närkästyneen kommentin, että maa on vielä ihan kylmä. Puettiin sitten ne kaikki, eli haalari (ei mitään paksua toppaa, mutta sellainen välikelin haalari) ja haalarin päälle kurahousut, villasukat, lapaset, kumisaappaat, kurarukkaset, pipo ja tuubi.
Oltiin parisen tuntia ulkona, takapihalla ja kävellen käytiin läheisessä puistossa. Itse tarkenin koko ajan ilman takkia eikä pipoa eikä käsineitä myöskään. Ihmettelin vaan, miten tyttö jaksoi touhuta paksuissa vaatteissaan. Ei se tosin valittanut, mutta on muutenkin sellainen kiltti, että ei pienestä varmaan valitakaan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsekin vielä talvivaatteita. Ei kovin vakavaa, pukeeko kevät- vai talvivaatteisiin nyt, koska mitään lämpöhalvausriskiä ei ole. Aina syksyllä ja keväällä osa keventää vaatetta aiemmin, osa myöhemmin.
Mäkin. Päivällä auringonpaisteessa voi olla lämmin, mutta heti varjossa paleleekin taas ja iltaisin. Pipokin mulla yhä, sen saa tarvittaessa pois. Bussissa tulee kyllä vähän kuuma.
Hesen.
Lapsi ei valittanut vaan leikki ihan normaalisti. Eiköhän ne vaatteet olleet ihan ok. Yleensä lapsen oma vanhempi myös tietää vähän paremmin kuin vieras, miten helposti lapsensa palelee.
Lapsi pukee välikausi haalarin, mutta itse vielä toppatakkiin muttei tullut kuuma.
Meillä Pirkanmaalla Tampereen korkeudella on ihan lämmintä, mutta vieressä järvi vielä jäässä ja kun sieltä tuulee, niin kylmää on. Mutta sillä ap hoidokilla oli hieman mielestäni liikaa päällä..
Meidän mittari näyttää 12 astetta. Samanikäinen meni äsken pihalle, puki kurahousujen alle verkkahousut ja softshell takin. Kumppareissa urheilusukat. Ohuet välikausisormikkaat kädessä. Ei pipoa eikä kaulalla mitään, paitsi takin kaulus.
Sopivasti?
Vierailija kirjoitti:
Meidän mittari näyttää 12 astetta. Samanikäinen meni äsken pihalle, puki kurahousujen alle verkkahousut ja softshell takin. Kumppareissa urheilusukat. Ohuet välikausisormikkaat kädessä. Ei pipoa eikä kaulalla mitään, paitsi takin kaulus.
Sopivasti?
Jos lapsellekin ok, sitten lienee ok.
Vierailija kirjoitti:
Ei eilen kun ainakin auringossa oli 18-15 astetta ja kun ei tuullut tarvinnut edes välikausitakkia tai pipoa ja hanskoja.Eihän täällä kesälläkään monesti ole sen enempää. Kävin eilen kaupassa ja ihmettelin kun ihmisillä oli kevyttoppatakkeja ja kaulaan asti kiinni kurottuna.
Samoin aikuisilla pipoja päässä. Ihan kuin ihmisillä järki seisoisi vai onko niin jäykät sukset ettei lämpötilan vaihteluihin kyetä reagoimaan. Olen kyllä laittanut merkille että tämä ylipukeutuminen ilman lämpötilan nähden on keskiluokalla vähän sellaista esittämistä.
Joskus näin kun lämpimällä yksi ajoi maasturiaan nahkahanskat kädessä. Pitäähän sillä jollain esittää statusta. Ei kukaan pidä oikeasti autoa ajaessaan hanskoja jos auto ei ole jääkylmä.
Yhdellä aasialaisella naisella oli toppatakki ja pipo. Sen nyt vielä ymmärrän Mutta esim thaimaan mittapuun mukaan 20 astetta tai jopa 25 astetta on jo kylm
No todellakin pidän käsineitä kun ajan autoa. Pipokin on päässä ja toppatakki päällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan ei ollut paksu haalari, ei kuulosta liialta. Kyllä meillä 9v oli välikausitakissa ja housuissa eilen iltapäivällä ulkona sekä ohut pipo ja neulesormikkaat ja kumpparit.
Lisää thän kurahousut, kurarukkaset, tuubihuivi.
Huh!
Kuulostaa ihan ok varustuksella. Itse ainakin vielä palelen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan ei ollut paksu haalari, ei kuulosta liialta. Kyllä meillä 9v oli välikausitakissa ja housuissa eilen iltapäivällä ulkona sekä ohut pipo ja neulesormikkaat ja kumpparit.
Haalarin päällä kurahousut, aivan varmasti ollut kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Ei eilen kun ainakin auringossa oli 18-15 astetta ja kun ei tuullut tarvinnut edes välikausitakkia tai pipoa ja hanskoja.Eihän täällä kesälläkään monesti ole sen enempää. Kävin eilen kaupassa ja ihmettelin kun ihmisillä oli kevyttoppatakkeja ja kaulaan asti kiinni kurottuna.
Samoin aikuisilla pipoja päässä. Ihan kuin ihmisillä järki seisoisi vai onko niin jäykät sukset ettei lämpötilan vaihteluihin kyetä reagoimaan. Olen kyllä laittanut merkille että tämä ylipukeutuminen ilman lämpötilan nähden on keskiluokalla vähän sellaista esittämistä.
Joskus näin kun lämpimällä yksi ajoi maasturiaan nahkahanskat kädessä. Pitäähän sillä jollain esittää statusta. Ei kukaan pidä oikeasti autoa ajaessaan hanskoja jos auto ei ole jääkylmä.
Yhdellä aasialaisella naisella oli toppatakki ja pipo. Sen nyt vielä ymmärrän Mutta esim thaimaan mittapuun mukaan 20 astetta tai jopa 25 astetta on jo kylm
Se että auringossa on 15-18 ei ole lämmin. Lämpötila ilmoitetaan yleensä varjon mukaan ei auringon. Aamulla kun lähdin töihin oli +3, samoilla vaatteilla tulen töistä kotiin kuin sinne lähdenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haalarin päällä kurahousut, aivan varmasti ollut kuuma.
Jos ne oli välikausihaalarit? Nehän ei ole paksut. Tai ei sen paksummat kuin normaali kevättakki ja -housut olisivat. Pakkohan kuriksien alle jotain muuta vaatetta on pukea.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisilla vielä kurahousut?
On meillä vielä, koska pihalta ei ole loskat vielä sulaneet. Koulussa ei käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi ihania lapsuusmuistoja.
Keväällä oli pakko pitää talvivaatteita vappuun asti vaikka olisi ollut 15-20 astetta lämmintä. Koska "oikeasti ei ole lämmin, se vaan tuntuu siltä ". Siinä sitten sai ulkoilla lämpöhalvauksen partaalla koska "maa on kylmä ".
Se oli oikeasti kamalaa.
Ilma voi todella olla hyvinkin lämmin vaikka maa olisi kylmä. Aikuisena olen käynyt kuumana kesäpäivänä Alpeilla jäätiköllä. Sinne oli sopiva vaatetus hellevaatteet ja paksupohjaiset kengät. Silti oli kuuma. Kyse ei ollut edes mistään urheilusta vaan helppokulkuisesta esteettömästä turistien reitistä, jolla ihmiset kulkivat kesämekoissa ja shortseissa.
Kuulostaa niin tutulta! :) Kalenterin mukaan vaatteet, eihän voi vielä oikeasti olla lämmintä! 90-luvulla.
Mun kaverin perheessä tehtiin näin. Muut oli toukukuussa sortseissa ja t-paidoissa kun hän oli juuri saanut luopua toppavaatteista ja villapiposta.
Pyörä otettiin esille ja uimaan sai myös mennä kalenterin mukaan. Sama tietenkin syksyllä toiseen suuntaan.
"Mun kaverin perheessä tehtiin näin. Muut oli toukukuussa sortseissa ja t-paidoissa kun hän oli juuri saanut luopua toppavaatteista ja villapiposta.
Pyörä otettiin esille ja uimaan sai myös mennä kalenterin mukaan. Sama tietenkin syksyllä toiseen suuntaan. "
Onko jotkut aikuiset kertakaikkiaan vähän yksinkertaisia vai onko ollut puhdasta kiusantekoa? Ei voi ymmärtää.
Täh, eilenhän oli ihan t-paitakeli. Aika paljolta kuulostaa lapsen vaatetus mutta jos ei valita niin ei sillä kai kuuma ole.
Munnpian 17v katteli su-iltana sääennustetta ja sanoi ettei vaihda vielä talvitakkia pois. Villapipo päässä näytti äsken tulevan kotiin, goki tuolla on jörkky tuuli.
Rukkaset on vaihtunut sormikkaisiin.
Itse olen kulkenut asiointimatkat koko talven ilman takkia, toki ne lämpimät on autossa mukana jos matka keskeytyy.
Mäkin. Päivällä auringonpaisteessa voi olla lämmin, mutta heti varjossa paleleekin taas ja iltaisin. Pipokin mulla yhä, sen saa tarvittaessa pois. Bussissa tulee kyllä vähän kuuma.